۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰

در ادامه دخالت در امور کشورهای آمریکای لاتین؛

بلینکن: انتخابات آینده نیکاراگوئه فاقد مشروعیت است!

بلینکن: انتخابات آینده نیکاراگوئه فاقد مشروعیت است!

وزیر امور خارجه آمریکا طی اظهاراتی مداخله جویانه، اتهاماتی را علیه رئیس جمهور نیکاراگوئه و معاونش مبنی بر سرکوب نامزدهای احتمالی انتخابات در این کشور مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه اقداماتی به زعم او غیر دموکراتیک و مستبدانه انجام داده است. ادعای بلینکن در این رابطه اشاره به بازداشت فردی در نیکاراگوئه دارد که گفته می شود رقیب اورتگا در انتخابات پیش رو در سال جاری است.

بلینکن در بیانیه ای، اورتگا و همسرش «رزاریو موریو» را که معاون وی نیز هست، به اینکه در تلاشند تا قدرت را به گفته بلینکن «به هر قیمتی که شده» در دست خود نگه دارند، متهم کرد. بنا به ادعای بلینکن، این رویکرد از طریق رد صلاحیت نامزدهای احتمالی مخالف این دو نفر صورت می گیرد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: ایالات متحده اقدامات غیر دموکراتیک و اقتدارگرایانه اخیر رژیم نیکاراگوئه را که ناشی از ترس اورتگا برای شکست در انتخابات است، به عنوان آخرین ضربه علیه چشم اندازهای نیکاراگوئه برای انتخاباتی آزاد و عادلانه تلقی می کند.

مطابق ادعای بلینکن، انتخابات نیکاراگوئه که قرار است در ماه نوامبر سال جاری برگزار شود، از همین الان «تمام اعتبار خود را از دست داده است».

دفتر ریاست جمهوری نیکاراگوئه هنوز پاسخی به این ادعاها و اتهامات نداده است.

پیشتر و در راستای سنگ اندازی و دخالت بیشتر در امور این کشور آمریکای لاتین، وزارت خارجه آمریکا ممنوعیت هایی جهت صدور روادید برای ۵۰ تن از بستگان مقامات نیکاراگوئه شامل خانواده های اعضای مجلس، قضات و دادستان های این کشور، اعمال کرده بود.

اتحادیه اروپا نیز از وضع تحریم های جدید علیه ۸ مقام ارشد دولت نیکاراگوئه از جمله رزاریو موریو معاون و همسر اورتگا به اتهام نقض حقوق مردم خبر داده بود.

بیانیه شورای اروپا در این رابطه مدعی شده بود: استفاده سیاسی از سیستم قضایی، حذف نامزدها از انتخابات و حذف خودسرانه احزاب مخالف، مغایر با اصول اساسی دموکراتیک است و نقض جدی حقوق مردم نیکاراگوئه محسوب می شود. بازداشت اخیر هفتمین نامزد احتمالی ریاست جمهوری نشان دهنده میزان سرکوب در نیکاراگوئه و تصویری تلخ برای انتخابات آینده است.

علت دخالت های آمریکا در امور نیکاراگوئه و به طور کلی کشورهای آمریکای لاتین این است که این منطقه زمانی به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده محسوب می‌شد اما امروز برخی دولت‌ها از جمله کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به دلیل سیاست‌های ضداستکباری، به چالش جدی برای پیشبرد سیاست‌های توسعه طلبانه واشنگتن در آمریکای لاتین تبدیل شده‌اند.

کد خبر 5276308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha