۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۹:۳۸

امروز یکشنبه؛

انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه در حالی آغاز شده است که قدرت های غربی مداخله جو و مخالفان رئیس جمهوری فعلی این کشور، این انتخابات را فاقد مشروعیت خوانده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، انتخابات ریاست جمهوری امروز یکشنبه در نیکاراگوئه آغاز شد و این در حالی است که مخالفان و منتقدان «دانیل اورتگا» رئیس جمهور فعلی این کشور، وی را متهم به تلاش برای ماندن در قدرت برای چهارمین بار متوالی می کنند.

انتخابات امروز یکشنبه در این کشور تعیین خواهد کرد که چه کسی کرسی ریاست جمهوری را برای پنج سال آینده به دست خواهد آورد و همچنین سرنوشت ۹۰ کرسی از ۹۲ کرسی کنگره و مجلس نمایندگان در پارلمان این کشور نیز مشخص خواهد شد.

اپوزیسیون و مخالفان اما از مردم نیکاراگوئه‌ خواسته اند در اعتراض به روند انتخاباتی که به زعم آنها از دید قدرت‌های خارجی معتبر نیست، در خانه بمانند.

پیشتر و در همین رابطه نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه را متهم کرده بود که در حال آماده سازی یک انتخابات فرمایشی و تلاش برای ایجاد سلسله خودکامه در میان موج بازداشت ها در آستانه رای گیری هفتم نوامبر در این کشور است.

بلینکن پیشتر نیز در بیانیه ای، اورتگا و همسرش «رزاریو موریو» را که معاون وی نیز هست، متهم کرده بود که این افراد «به هر قیمتی که شده» سعی دارند قدرت را در دست خود نگه دارند. بنا به ادعای بلینکن، این رویکرد از طریق رد صلاحیت نامزدهای احتمالی مخالف این دو نفر صورت می گیرد.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ادامه اقدامات مداخله‌جویانه بروکسل در امور کشورهای دیگر، نیکاراگوئه را هدف حملات لفظی خود قرار داده و انتخابات ریاست جمهوری این کشور را «تقلبی» و محصول دیکتاتوری خوانده بود.

علت دخالت های آمریکا در امور نیکاراگوئه و به طور کلی کشورهای آمریکای لاتین این است که این منطقه زمانی به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده محسوب می‌شد اما امروز برخی دولت‌ها از جمله کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به دلیل سیاست‌های ضداستکباری، به چالش جدی برای پیشبرد سیاست‌های توسعه طلبانه واشنگتن در آمریکای لاتین تبدیل شده‌اند.

دانیل اورتگا پیش از آنکه در سال ۲۰۰۷ مجددا رئیس جمهور شود، بین سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ رئیس جمهور این کشور بود. او اخیرا همسرش رزاریو موریو را که بانوی اول و معاون رئیس جمهور نیز هست، به عنوان «همکار رئیس جمهور» معرفی کرد.

کد خبر 5345588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha