۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸

تحولات افغانستان؛

«غنی» در بلخ، «عبدالله» در دوحه/ طالبان به مذاکره خوشبین نیست

«غنی» در بلخ، «عبدالله» در دوحه/ طالبان به مذاکره خوشبین نیست

طالبان به دنبال قطع ارتباط محور شمال با کابل است و رئیس جمهور افغانستان برای ممانعت از این اقدام به مرکز ولایت بلخ رفته حال آنکه رئیس شورای مصالحه افغانستان نیز پای میز مذاکره دوحه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهر دوحه-پایتخت قطر- در حالی میزبان نشست دو روزه صلح افغانستان با حضور نمایندگانی از تروئیکای گسترش یافته (آمریکا، روسیه، چین و پاکستان) است که طالبان به رغم پذیرش مشارکت در این نشست، به نتایج آن چندان خوشبین نیست.

ادعا می شود که قرار است در اقدامی بین المللی، به طالبان برای توقف حملات نظامی در افغانستان، اعمال فشار شود. گروه طالبان در یک هفته اخیر، مراکز ولایت‌های جوزجان، قندوز، تخار، نیمروز، سرپل و سمنگان را تصرف کرد. این گروه در ادامه حملاتش، مراکز ولایت های فراه و بغلان را نیز به دست آورده است.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده که نیروهای طالبان در حال حاضر کنترل ۶۵ درصد از مناطق افغانستان را در اختیار دارند. به گفته این مقام اروپایی، طالبان همچنین مرکز ۱۱ ولایت را نیز تهدید به تصرف کرده اند تا بتوانند ارتباط کابل با نیروهای محور شمال را قطع کنند.

در حال حاضر، طالبان حملاتی را به «مزار شریف» مرکز ولایت بلخ و چهارمین شهر بزرگ افغانستان نیز آغاز کرده است. ولایت بلخ در مجاورت مرزهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان قرار دارد. سقوط بلخ ضربه‌ای دردناک به کابل خواهد بود زیرا به این ترتیب کنترل کل شمال از دست دولت خارج می‌شود.

در همین راستا، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز چهارشنبه سفری به مزار شریف انجام داد تا با مسئولان نظامی، سیاسی و بزرگان قومی دیداری داشته باشد. ژنرال عبدالرشید دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری و از شخصیت های سیاسی پرنفوذ در شمال هم به مزار شریف رفته است.

اکنون دست کم در ۲۵ ولایت، درگیری میان طالبان و نیروهای دولتی افغان در جریان است. حکومت از نیروهای خیزش مردمی نیز طلب کمک کرده است.

از سوی دیگر، در نخستین روز از نشست دوحه، عبدالله عبدالله رئیس شورای صلح افغانستان، از جامعه جهانی خواست که درباره بحران انسانی در افغانستان بی تفاوت نمانند و به طالبان پیامی واضح درباره صلح بدهند.

عبدالله عبدالله همچنین طالبان را متهم به همکاری با گروه های تروریستی کرد و گفت: هزاران تروریست در کنار حضور دائمی القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه، وارد افغانستان شده و علیه مردم ما می‌جنگند.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از خروج غیرمسئولانه نظامیان خارجی از افغانستان دفاع کرده و مدعی است که آنها در ۲۰ سال گذشته هزینه مالی و انسانی زیادی داده اند و وقت آن است که رهبران افغان از کشورشان دفاع کنند!

کد خبر 5278901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha