۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳

فرماندار رفسنجان اعلام کرد؛

جزئیات ساماندهی کارگران فصلی/ پیش بینی برداشت ۲۵ هزار تن پسته

جزئیات ساماندهی کارگران فصلی/ پیش بینی برداشت ۲۵ هزار تن پسته

رفسنجان - فرماندار رفسنجان جزئیات ساماندهی کارگران فصلی را اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۵ هزار تن پسته برداشت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید فصیحی هرندی پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از شرایطی که در رفسنجان در زمان فصل برداشت پیش می‌آید حضور کارگران فصلی است که هر ساله با حواشی روبرو است و مسئولان نیز تدابیری برای آن می‌اندیشند.

وی افزود: در سال گذشته با توجه به بالا بودن محصول که روزی ۲۵ هزار کارگر در روز نیاز بود که نزدیک به یک میلیون نفر روز کارگر می‌شد، مدیریت موضوع با توجه به شرایط کرونا دشوار بود و امسال پیش بینی می‌شود ۲۵ هزار تن محصول برداشت شود که بر این اساس زمان برداشت کمتر شود.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به کمبود محصول، میزان کار روزانه کارگران فصلی بسیار کمتر است، افزود: در اینجا اعلام می‌کنیم کارگران فصلی اگر قصد ورود به شهرستان را دارند این موضوع را مدنظر قرار دهند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به این موضوع که برای مدیریت این مسئله، ابتدا باید بدانیم کسانی که به شهر ورود پیدا می‌کنند کجا باشند، تصریح کرد: سال گذشته هم در شهر و بخش‌های تابعه قرار شد جای موقتی برای اسکان در نظر بگیریم که در شهر رفسنجان در محل میدان امام حسین (ع) الان این مکان اسکان آماده است و شهرداری از ورود آنها به شهر جلوگیری می‌کند و کسانی که نیازمند نیروی کار هستند به این میدان مراجعه و نیروی کار خود را دریافت کنند.

فصیحی هرندی با بیان اینکه جایگاه موقت کارگران فصلی در شهر رفسنجان در میدان امام حسین (ع) و در بخش‌های تابعه داریم، یادآور شد: اگر کسی نیروی کار نیاز دارد به این مراکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: کسانی در حد عرف کارگران سالانه دارند در محل استقرار خود در ضبط‌های پسته اجتناب ناپذیر است و باید در این زمینه نیز تمهیداتی داشته باشیم.

فرماندار رفسنجان در خصوص امنیت فصل برداشت پسته نیز گفت: در زمینه دوربین‌های پایش نظارتی در بخش مرکزی اقدامات خوبی انجام شده و دادستان هفته گذشته بازدیدی داشت و جلساتی در بخش‌های نوق و کشکوئیه برگزار و توصیه‌های لازم برای امنیت در این مدت را ابلاغ کرد. نیروهای نظامی و بسیج توجیه هستند امیدواریم امسال نیز موارد سرقت در حد صفر باشد.

فصیحی هرندی بیان کرد: به کسانی که با مسئله برداشت و فرآوری پسته سر کار دارند توصیه می‌کنیم حداقل مسائل حفاظتی را مدنظر قرار داده و نگهبانان باغات شناخته شده باشند. اگر اتفاقی بیفتد برخوردهای لازم با این مسئله رخ خواهد داد.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا

فصیحی هرندی در پاسخ به این سوال که چرا سال گذشته پروتکل‌ها به گونه‌ای رعایت نشد که منجر به بروز پیک کرونا بعد از فصل برداشت پسته شد، گفت: موضوعی که پارسال رخ داد عدم رعایت فاصله اجتماعی و تجمع خانوادگی در فصل برداشت پسته بود و دلیل پیک کرونا پس از فصل برداشت این موضوع بود، امسال با واکسیناسیون شرایط بهتر است اما همچنان باید رعایت کرد. وظیفه همه ما برای مقابله با کرونا زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی و جلوگیری از دورهمی های خانوادگی است تا مشکلات ما کمتر شود.

فرماندار رفسنجان در پاسخ به این سوال که در فصل برداشت پسته کیفیت نان در رفسنجان بسیار پایین می‌آید، اظهار کرد: کیفیت نان متفاوت است بنابراین احتمال دارد که این اتفاق رخ دهد و به همکاران در اداره صمت و اتحادیه نانوایان توصیه می‌کنیم نظارت بیشتری در خصوص کیفیت نام و وزن آن داشته باشند.

وی ادامه داد: حتی ممکن است نان تولید شده به مصارف دیگر برسد لذا اگر کسی این موضوعات را مشاهده کرد به شماره بنده ۰۹۱۳۱۹۳۰۶۴۱ فرماندار رفسنجان اطلاع داده و آدرس نانوایی را به بنده پیامک کند و قانون وضعیت را روشن کرده که چگونه با آنها برخورد کرد. از نانوایان تقاضا داریم به خاطر حرمت مردم و کسب حلال این موضوع را در این فصل برداشت مدنظر قرار دهند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به محل اسکان کارگران فصلی گفت: نصب داربست‌ها و تعبیه دستشویی‌ها در این مکان انجام شده و قرار است حداقل امکانات لازم برای کارگران فصلی فراهم شود، هنوز برداشت کلی پسته در رفسنجان آغاز نشده است.

کد خبر 5293632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha