۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶

پیام تسلیت علما و شخصیت‌ها به مناسبت رحلت آیت الله حکیم

پیام تسلیت علما و شخصیت‌ها به مناسبت رحلت آیت الله حکیم

در پی درگذشت آیت الله حکیم، مراجع، علما و نهادهای دینی با صدور پیام‌هایی جداگانه، درگذشت ایشان را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف عصر روز جمعه ۱۳ شهریورماه بر اثر سکته قلبی ناگهانی دار فانی را وداع گفت. آیت الله محمد سعید حکیم فرزند محمد علی الحکیم، از روحانیون بزرگ عراق و ساکن نجف اشرف بود. وی نوه دختری آیت الله سیدمحسن حکیم است.

به همین مناسبت مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های دینی با صدور پیام‌هایی جداگانه درگذشت این مرجع عالی مقام را تسلیت گفتند.

آیت الله علوی گرگانی

باسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله حاج سید محمد سعید حکیم که از بیت علم و فقاهت و مرجعیت بودند و عمر خود را در راه تعالی اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام صرف نموده و شاگردان بارز را تربیت نمودند، موجب تألم گردید.

تلاش آن عالم بزرگوار در جهت احیای مراسم اربعین حسینی و تحمل سالیان سخت زندان حزب بعث، همچنین تألیف کتب متعدد در زمینه فقه و اصول و هدایت دینی مردم عراق ذخیره‌ای برای آخرت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین به مراجع عظام تقلید مخصوصاً حضرت آیت الله سیستانی، حوزه علمیه نجف و سایر حوزات علمیه و به عموم مردم عراق و مقلدین آن مرجع بزرگوار و نیز به بازماندگان و خانواده ایشان مخصوصاً آقازاده گرامی ایشان حجت الاسلام و المسلمین آقای سید ریاض حکیم تسلیت عرض نموده، علو درجات آن عالم و صبر و اجر را برای بازماندگان از خداوند خواستارم.

سید محمد علی علوی گرگانی
٢۶ محرم الحرام ١۴۴٣

آیت الله وحید خراسانی

آیت الله وحید خراسانی طی تماس تلفنی با فرزند ایشان، حجت الاسلام و المسلمین سید ریاض حکیم، ضمن تسلیت و همدردی، از خداوند متعال علو درجات ایشان و اجر جزیل و صبر جمیل برای بیت آن مرحوم را مسئلت نمودند.

آیت الله شبیری زنجانی

آیت الله شبیری زنجانی طی تماس تلفنی با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدریاض حکیم ضایعه درگذشت آیت الله سید محمدسعید حکیم را تسلیت گفتند.

آیت الله شبیری زنجانی طی تماس تلفنی با حجت‌الاسلام و المسلمین آقای سید ریاض حکیم، ضمن ابراز تأسف و تسلیت، به جایگاه پر عظمت علمی و عملی خاندان گرانقدر حکیم اشاره کرده و از خداوند متعال علو درجات فقیه فقید و اجر جزیل و صبر جمیل برای بیت معظم‌له مسألت نمودند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور

انا لله و انا الیه راجعون
قال امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیئ الی یوم القیامه

در ایام سوگواری سالار شهیدان (ع) و در سالروز شهادت حضرت امام علی بن الحسین (علیهما السلام)، عروج ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید حکیم (طاب ثراه) موجب اندوه فراوان گردید.

ایشان که از پیشگامان جهاد علیه دشمنان اسلام بودند در راه احقاق کلمه الحق و تبلیغ معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) از هیچ کوششی فرو گذار ننموده و تحمل زندان و شکنجه در رژیم بعث عراق خود گواه از جان گذشتگی این فقیه مجاهد بود و آثار علمی و فقهی فراوان از ایشان به یادگار مانده و ذخیره‌ای برای حوزه‌های علمیه بشمار می‌آید.

معظم له از خاندان بزرگ علم و فقاهت و اجتهاد و جهاد و شهادت و تقوی بودند و اسوه و الگوی فاخری از صبر و مقاومت برای طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در سراسر عالم تشیع و جهان اسلام به شمار می‌رفتند.

نوآوری‌های علمی و فقهی در کنار خدمات دینی و تبلیغی این مرجع بزرگ و به ویژه سهم به یادماندنی ایشان در احیای مراسم پیاده روی اربعین و خدمات اجتماعی فرهنگی به کشور و ملت عراق از ایشان شخصیتی کم نظیر ساخته بود.

اینجانب درگذشت این عالم ربانی را به محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه علمیه نجف و حوزه‌های علمیه، بیت رفیع و خاندان رفیع حکیم و مخصوصاً فرزندان معزز ایشان، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید و بویژه حوزه‌های علمیه عراق تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت احدیت برای آن مرجع عالیقدر رحمت و رضوان و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.


ضمناً مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه، که مقرر بود روز شنبه ۱۳/۰۶/۱۴۰۰ برگزار شود، به سه شنبه تأخیر می‌افتد و روز شنبه حوزه‌های علمیه و حوزه قم تعطیل اعلام می‌شود.

عاش سعیدا و مات سعیدا.

علیرضا اعرافی
مدیرحوزه های علمیه

آیت الله جوادی آملی

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر آیه الله حاج محمد سعید حکیم ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی و سانحه سنگینی برای حوزه‌های علمیّه بود. این رخداد تلخ و مصیبت عظمی را به عموم پیروان قرآن و عترت به ویژه حضرت بقیه الله (أرواح من سواه فداه) تعزیت و به خاندان مکرّم حکیم تسلیت و علو درجه آن فقیه راحل را از خدای سبحان مسئلت داریم.

آیت الله نوری همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

در سالروز شهادت حضرت علی بن الحسین، زین العابدین (علیه السلام)، ارتحال عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله حاج سید محمد سعید حکیم (رحمت الله علیه) که از خاندان بزرگ علم و فقاهت، جهاد و شهادت بودند، موجب تأثر و تأسف گردید.

ایشان در کنار تألیف و تدریس معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) و تربیت طلاب علوم دینی هرگز از حق طلبی دست بر نداشت. جهاد فی سبیل الله و تحمل زندان حزب بعث در سالیان طولانی، از معظم له چهره‌ای ماندگار در احقاق الحق و ازهاق الباطل به یادگار گذاشت.

اینجانب ارتحال این عالم ربانی را به محضر حضرت ولی‌عصر (اروحنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه نجف و قم، خاندان رفیع حکیم، مخصوصاً فرزندان معزز ایشان، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت گفته و رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

آیت الله مدرسی

بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله وإنا الیه راجعون
(مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‏ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَما بَدَّلُوا تَبْدیلا).

خبر ارتحال آیت الله سید محمد سعید حکیم موجب تأثر بسیار است. ایشان عمر پربرکت خویش را در راه علم و فقاهت گذراند و رهبری امت اسلامی را در شرایط دشوار همراه با برادران بزرگوارشان در اسارت و با شکنجه به دوش کشید.
این‌جانب در ابتدا این ضایعه را محضر امام عصر عجل الله فرجه الشریف و سپس مراجع عظام، حوزه‌های علمیه و مؤمنین جهان تسلیت عرض کرده و تأکید می‌کنم که مرجعیت همواره سد محکمی در برابر هجمه‌های فکری گمراه بوده و خواهد بود و همچنین بزرگ‌ترین مدافع حقوق بشر و ارزش‌های وحی است.
با رحلت این مرجع گرانقدر که فقدان ایشان ضایعه‌ای دردناک و غیرقابل جبران است، از مؤمنین می‌خواهم که در جهت مقابله با چالش‌های حال حاضر کشورهای اسلامی، بیشتر و بیشتر گرد مراجع عظام آمده و از رهنمودهایشان اطاعت کنند. از خداوند سبحان برای آن فقیه گرانقدر رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستارم. انا لله وانا الیه راجعون.

آیت الله رشاد

انا لله و انا الیه راجعون
خبر رحلت مرجع عالی‌شان شیعه، حضرت آیت الله سید محمدسعید حکیم (قدّس الله نفسه الزکیه) مایه‌ی تأسف و تأثر شد.

وجود ذی‌جود او که از اسباط مرجع بزرگ شیعه آیت الله العظمی سیدمحسن حکیم (قدّه) و فقهای برجسته‌ی عصر ما بود، منشأ خدمات منور و ماندگاری در زمینه‌ی تبیین و ترویج تعالیم حیات‌بخش وحیانی و میراث معرفتی و معنوی اهل بیت وحی (سلام الله علیهم اجمعین) بود.

شاگردان فروان تربیت یافته در محضر او، و آثار فقهی و اصولی و آرا نوآورانه‌ی وی در عرصه‌ی فقه و اصول، میراث ماندگار آن راحل رستگار بشمار است که نسل‌های آینده طی قرون از این مواریث گرانبها بهره خواهند برد.

اینجانب از سوی خود و ارکان حوزه‌ی عریق و عظیم تهران، این فاجعه‌ی مولمه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله) و دیگر مراجع عظام (دامت برکاتهم) و مریدان و مقلدان این مرجع مجاهد تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای آن مرحوم مغفرت و علو مرتبت مسالت می‌کنم، و برای بازماندگان سوگوار خاصه فرزند فاضل و برومندش حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید ریاض حکیم، صبر و اجر مسئلت دارم.

حشره الله مع اجداده الطاهرین و اسکنه فسیح جنانه.
علی اکبر رشاد
۱۳/۶/۱۴۰۰، مطابق بیست و ششم محرم ۱۴۴۳

خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 5296328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha