۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد؛

دو برابر شدن ظرفیت تخلیه وبارگیری در بندر خرمشهر

دو برابر شدن ظرفیت تخلیه وبارگیری در بندر خرمشهر

خرمشهر - مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر نسبت به قبل از جنگ دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نوراله اسعدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه مهم بندر خرمشهر در قبل از انقلاب اسلامی بیان کرد: این بندر دارای سابقه‌ای تاریخی در کشور و جایگاه بسیار مهمی در بین بنادر کشور است که تلاش کرده‌ایم این جایگاه را به بالاترین سطح خود برسانیم.

اسعدی با بیان این که ما در بندر خرمشهر با تمام تجهیزات بندری توانسته‌ایم ظرفیت بالایی را در تخلیه و بارگیری کالا به دست بیاوریم، گفت: بندر خرمشهر با آبراه ۶۲ مایلی رودخانه اروند به عنوان یک ظرفیت دریایی بسیار مهم و مرکزی به شمار می‌رود و این آبراه به خلیج فارس وصل می‌شود.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر با بیان این که بیش از شروع جنگ هشت ساله تحمیلی تجهیزات لایروبی بسیار بزرگی در این بندر وجود داشت و طبق قرارداد با کشور عراق این کشور از این آبراه نگه‌داری می‌کرد، گفت: متأسفانه بعد از آغاز جنگ تمامی این قراردادها در بحث لایروبی تعلیق شد و مشکلات بسیار زیادی در زمان جنگ در بحث لایروبی اروند و همچنین بحث جابه‌جایی کشتی‌ها و کالاها با مشکل مواجه شدند.

اسعدی گفت: جنگ باعث شد که همه فعالیت‌ها در حوزه دریایی تعطیل شود به طوری که ظرفیت در حوزه توسعه تجارت دریایی منطقه که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بود از بین رفت.

وی با تاکید بر آن که ۲۰ پست اسکله تجاری پیش از جنگ در بندر خرمشهر وجود داشت و کشتی‌هایی تا ۳۰ هزار تن از این بندر تردد می‌کردند و در زمان پیش از جنگ عمق آب ۹ متر و ۲۰ سانت بود که از لحاظ تردد کشتی‌ها این بندر قابلیت پذیرش کشتی‌هایی بالای یک هزار تن را داشت.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر یادآور شد: در حال حاضر یکی از مشکلات این بندر که بعد از جنگ دامن گیر این بندر شد وجود مغروقه‌ها بعد از جنگ بود که میراث این بندر شد

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن این بندر در کانون جنگ تحمیلی، خسارت‌هایی به آن وارد کرد، افزود: در سال ۱۳۵۶ بالاترین ظرفیت عملیاتی در بندر خرمشهر با رقم چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری به ثبت رسیده است.

اسعدی ادامه داد: ظرفیت بارگیری و تخلیه در بندر خرمشهر در قبل از جنگ پنج میلیون تن کالا بوده است که امروز این ظرفیت اسمی به ۱۰ میلیون تن کالا رسیده؛ یعنی در این مدت، ظرفیت آن به دو برابر رسیده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر به جایگاه مهم این بندر در ترانزیت کالا و خودرو نیز اشاره کرد و گفت: ترانزیت کالا از خرمشهر به آسیای میانه و ترانزیت خودرو از خرمشهر به کردستان عراق انجام می‌شود که امسال نسبت به ۶ ماهه سال ٩٩ با رشد ٣٢ درصدی روبرو بوده است.

اسعدی توضیح داد: ۱۸۰ فروند شناور مغروقه از اروند خارج شده و طبق قرارداد ۱۱۹ میلیارد تومانی که منعقد شده ۶ فروند دیگر مغروقه خارج خواهد شد که ۵ فروند در اروند رود و یک فروند در خورموسی قرار دارد.

وی اظهار کرد: تمامی اعتبار این پروژه از محل منابع و اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی است که در راستای افزایش ضریب ایمنی و کاهش ریسک تردد در آبراه اروند و خورموسی اجرا می‌شود.

مدیر کل اداره بندر خرمشهر تاکید کرد: ما در برخی مقاطع آبراه‌ها سه متر رسیده‌ایم و همین امر باعث شد که ظرفیت ورودی کشتی‌ها بسیار کوچک شود و این خود باعث افزایش حمل‌ونقل برای صاحبان کالا شده است.

اسعدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که ابزارهای اجرایی برای آن که کشور عراق در بحث خارج سازی مغروقه ها تعهدات خود را انجام دهد، چیست؟، گفت: این قرارداد مربوط سال ۱۹۷۵ الجزایر است و طرفین فی‌مابین خود آن را منعقد کرده‌اند و کشور عراق و همچنین کشور ایران موظف است که طبق این قرارداد اقدامات لازم برای خارج‌سازی مغروقه‌ها را انجام دهد.

کد خبر 5311743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha