۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد اعلام کرد؛

تحویل کود به کشاورزان هنگام کاشت؛ تسویه در زمان برداشت

 تحویل کود به کشاورزان هنگام کاشت؛ تسویه در زمان برداشت

سرپرست معاونت امور زراعت گفت: شرکت بازرگانی دولتی کودهای پایه مورد نیاز کشاورزان را در ابتدای فصل کاشت تحویل آنها می دهد و مبلغ آن را هنگام برداشت دریافت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، علیرضا مهاجر افزود: یکی از بحث‌های مهم در طی یکی دو سال اخیر عدم استفاده کافی کشاورزان از کودهای پایه از جمله فسفات، پتاس و اوره به دلیل گرانی و کمبود آن‌ها است.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل و برای این که عملکرد غلات و محصولات پاییزه کاهش پیدا نکند با دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شدکودهای پایه پتاس، اوره و فسفر در زمان کاشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد ام مبلغ آن در زمان برداشت محصول از کشاورز دریافت می‌شود.

مهاجر تصریح کرد: در این طرح که توسط شرکت بازرگانی دولتی و شرکت خدمات حمایتی به صورت توأمان انجام می‌شود قراردادی میان شرکت بازرگانی دولتی و کشاورز منعقد می‌شود مبنی بر این که کود مورد نیاز کشاورزان در ابتدای کاشت محصول در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و هیچ مبلغی بابت آن دریافت نمی‌شود.

وی گفت: به این ترتیب شرکت بازرگانی دولتی متعهد می‌شود که هنگام برداشت محصول را از کشاورزان بخرد و در همان زمان نیز مبلغ کود از کشاورزان گرفته می‌شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت کشاورزی افزود: این طرح به آن دلیل اجرایی شده است که کودهای پایه گران است و تهیه آن برای کشاورزان بسیار مشکل شده در همین راستا و برای حمایت از تولید و کمک به کشاورزان هم کشت قراردادی به انجام می‌رسد و هم مبلغ کود برای کاهش فشار مالی کشاورزان در زمان برداشت دریافت می‌شود.

مهاجر با اشاره به این که کود پایه به مقدار کافی تهیه شده است، ادامه داد: کشاورزان با مراجعه به واحدهای خدمات روستایی و کارگزاران مناطق خود می‌توانند کود مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی گفت: در واقع این یک کشت قراردادی میان زارع و شرکت بازرگانی دولتی است که در قبال تحویل محصول در زمان برداشت، کود پایه در اختیار کشاورزان در ابتدای کاشت قرار می‌گیرد و مبلغ هنگام برداشت دریافت می‌شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت کشاورزی افزود: نکته مهم این است که بابت این تأخیر در پرداخت نیز هیچ مبلغی به عنوان سود به مبلغ اولیه کودهای پایه اضافه نمی‌شود.

مهاجر گفت: امیدواریم با اجرای این طرح کودهای پایه با سهولت در اختیار کشاورزان قرار گیرد و محصولاتی مانند غلات، جو، گندم و کلزا به بهترین شکل در مزارع کشت شود.

کد خبر 5323896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha