۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۹:۳۰

رایزنی فرهنگی ایران در تونس خبر داد؛

«ترکیبات موسیقی کنونی عربی بین مقام‌گرایی و تونالیته» منتشر شد

«ترکیبات موسیقی کنونی عربی بین مقام‌گرایی و تونالیته» منتشر شد

«ترکیبات موسیقی کنونی عربی بین مقام‌گرایی و تونالیته» نوشته فاخر حکیمه در تونس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ترکیبات موسیقی کنونی عربی بین مقام‌گرایی و تونالیته» نوشته فاخر حکیمه استاد و مدیر کانون عالی موسیقی در شهر سوسه توسط مرکز موسیقی عربی و مدیترانه‌ای النجمة الزهراء و انتشارات سوتیمدیا منتشر شد.

این کتاب تلاشی برای کشف تفکر بسیار ویژه‌ای به شمار می‌رود که به طور خاص در لحظه اجرای موسیقی با آن همراه است و آن، اقدامی است که به نظر می‌رسد تنها حس و موهبت ماورایی، آن را به حرکت در می‌آورد. بدین ترتیب این حس تأکیدی بر این باور است که موسیقی نمی‌تواند یک اقدام بدون منطق باشد که به تفکر فاعل آن جهت می‌دهد و گزینه‌ها و رویکردهای آن را برای ایجاد صدا در فاصله‌های سکوت مشخص می‌کند، بلکه این امر نتیجه روش‌هایی است که می‌آموزد و به واسطه انباشت دانش موسیقی خود آن را منعکس می‌کند.

این کتاب از دو فصل اصلی تشکیل شده است. فصل نخست، به تحلیل مفهوم تفکر موسیقی پویا به عنوان اقدامی همراه با لحظه اجرای موسیقی می‌پردازد و فصل دوم دربردارنده یک مطالعه اجتماعی فرهنگی است که عوامل و ابزارهایی را برشمرده است که منطق تفکر موسیقی و میزان تاثیرگذاری آن در تغییر روش‌های آهنگسازی و ریتم مخصوص جان‌مایه موسیقی عربی کنونی را تغییر می‌دهد ضمن اینکه یک مطالعه تحلیلی و تجربی موسیقی نیز در این اثر گنجانده شده و در آن درباره امکان دسته بندی این جان‌مایه بین دوگانه دو منطق تونالیته و مقام‌گرایی بحث شده است.

با توجه به اندک بودن منابع مطالعاتی در زمینه موسیقی معاصر عرب برای دانشجویان موسیقی و علاقه‌مندان به این عرصه، ترجمه و انتشار این کتاب در ایران می‌تواند کمبودهای این حوزه را تا حدودی پوشش دهد. ضمن اینکه به دلیل نزدیکی موسیقی ایران و موسیقی اعراب، ترجمه این کتاب می‌تواند در زمینه گفت‌وگوی میان دو فرهنگ هم نقشی مهم را ایفا کند.

کد خبر 5331065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha