۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱

رئیس سازمان بازرسی کشور:

اجرایی نشدن طرح آماک باعث آلودگی و هدر رفت سرمایه می شود

اجرایی نشدن طرح آماک باعث آلودگی و هدر رفت سرمایه می شود

اهواز- رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سوزانده شدنِ گازهای همراه نفت که قرار بود در طرح آماک جمع آوری شود، باعث آلودگی و هدر رفت سرمایه کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان صبح امروزپنجشنبه پس از بازدید از طرح جمع آوری گازهای همراه نفت موسوم به «آماک» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که به ما رسید، بخش زیادی از گازهایی که سوزانده می شده بر اساس قانون و طبق ماده ۴۸ برنامه ششم باید زودتر از اینها جمع آوری شده و به گاز شیرین تبدیل و حتی صادر می‌شد.

درویشیان یادآور شد: این اتفاق تاکنون رخ نداده و بخشی از این طرح اجرا شده و بخش قابل توجهی از آن تاکنون اجرا نشده است.

وی تأکید کرد: دو زیان در عدم فعل یا ترک فعل این موضوع اتفاق می‌افتد؛ یکی سودی که حاصل از این نعمت الهی است که می‌سوزد و از بین می‌رود که برآوردهای این سودِ هدر رفته نیز متفاوت است از سه میلیارد دلار گفته شده تا رقمی که اگر فراورده‌هایی از آن حاصل شود به چند ده میلیارد دلار نیز می‌رسد در این اتفاق در حال هدر رفتن است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: نکته بعد آثار مخربِ زیست محیطی که برای سلامت و بهداشت مردم ایجاد می‌کند و همچنین بیماری‌هایی که از این گاز سوخته شده ایجاد می‌شود برای اهالی حائز اهمیت است.

درویشیان گفت: در این سفر هم خواستیم خدا قوت بگوییم به کارکنان این مجموعه و هم از نزدیک بررسی میدانی داشته باشیم و مشکلات و موانع برای عدم اجرای قانون در زمینه جمع آوری و آلایندگی گازها و تذکر لازم را به مسئولان ذی‌ربط بدهیم تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح «آماک» (Amak) با هدف پالایش گازهای ترش همراه نفت استخراجی از لایه «بنگستان» واقع در استان خوزستان در محدوده شهرستان‌های اهواز، شادگان، بندر ماهشهر و رامهرمز و تبدیل آن به گاز شیرین، برای مصارف خانگی و صنعتی و نیز استحصال محصولات جانبی نظیر گوگرد به اجرا در آمد.

گازهای مذکور تا قبل از بهره‌برداری از این طرح در واحدهای بهره‌برداری «آب تیمور»، «منصوری»، «اهواز ۱، ۲، ۳»، «کوپال» و «مارون ۳» از نفت جدا و سوزانده می‌شدند که این امر علاوه بر ایجاد آلودگی در محیط زیست و هدر رفتن حجم عظیمی از انرژی، موجبات زیان‌های اقتصادی کلانی را نیز فراهم می‌آورد.

کد خبر 5337945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha