۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۴

معاون وزیر راه:

اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی ارسال شد

اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی ارسال شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از ارسال اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: غالب این واحدها به اشخاص حقوقی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه چهارم آذر ماه در حاشیه بازدید از کمربندی پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی آمار آن دسته از خانه‌های خالی را که بر اساس خوداظهاری تکمیل شده، شناسایی کرده است. همچنین، بخش عمده خانه‌های خالی مربوط به اشخاص حقوقی است که به سازمان امور مالیاتی اعلام شده است.

مالیات خانه‌های خالی حقوقی‌ها، دو برابر حقیقی‌ها

بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در آذر ماه ۱۳۹۹ که با عنوان قانون مالیات بر خانه‌های خالی شناخته می‌شود، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در ماده ۵۳ این قانون از نظر متراژ، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شوند:

سال اول: معادل ۶ برابر مالیات متعلقه

سال دوم: معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد: معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه

همچنین در این ماده قانونی آمده: نرخ‌های فوق برای خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی خصوصی، عمومی و دولتی، دو برابر میزان مذکور است.

معاون وزیر راه: ۱.۲ میلیون خانه خالی به امور مالیاتی معرفی شد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره مالیات بر خانه‌های خالی و تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان اظهار کرد: سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس اطلاعات قبلی، در حال ثبت نام است و متقاضیانی که قبلاً موفق به ثبت نام نشده بودند، در حال ثبت نام هستند.

وی افزود: درخواستم از خانوارها به خصوص سرپرستان خانوار این است که زودتر نسبت به تکمیل ثبت اطلاعات ملکی-سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کنند.

خانواده‌هایی که اطلاعات سکونتی را در سامانه اسکان ثبت نکنند، دچار چالش می‌شوند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس قانون مکلفیم هر چه سریع‌تر لیست خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنیم، گفت: کسانی که اطلاعات خود را ثبت نکرده باشند، ممکن است دچار چالش شوند لذا درخواست داریم تا سرپرستان خانوارها هر چه سریع‌تر نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه اسکان اقدام کنند.

وی درباره معرفی اطلاعات خانه‌های خالی اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان امور مالیاتی گفت: تا کنون آمار و اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی اعلام کرده ایم؛ بخش عمده‌ای از این واحدها، واحدهایی هستند که در اختیار نهادها، شرکت‌ها، دستگاه‌ها و اشخاص حقوقی هستند که این اطلاعات در مرحله اول به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

محمودزاده بخش دیگری از این ۱.۲ میلیون واحد خالی از سکنه را مربوط به اشخاص حقیقی دانست و ادامه داد: اما غالب این واحدها به اشخاص حقوقی اختصاص دارد که سعی کردیم در مرحله اول اطلاعات مربوط به واحدهای مسکونی اشخاص حقوقی را به دستگاه مالیاتی مربوطه ارائه دهیم. منتظریم اقدامات بعدی صورت بگیرد.

کد خبر 5361772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      130 1
      مردم عادی بدون دسترسی به سامانه بارها اعلام کردند که بیشتر خانه های خالی متعلق به حقوقی هاست.تعداد خانه های خالی مردم در رنج نرمال و ذخیره بازار است که در همه دنیا وجود دارد .جناب محمود زاده بجای تهدید مردم گرفتار به چالش عدم ثبت ملک،12 دشمنان واقعی ملت را به چالش دعوت کنید .اخاذی از مردم هنر نیست.
      • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
        24 0
        حرف حق
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      130 1
      قانون مالیات خانه های خالی طرحی که هدفش محتکران و بانکها نیستند و مردم عادی را هدف قرار داده.سامانه املاک چرا برای حقوقیها نیست متاسفم برای مجلس انقلابی که مسیر را اشتباه رفته
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      6 0
      با بررسی تغییرات قیمت مسکن و اجاره در چند دهه اخیر میتوان دریافت که متناسب با افزایش قیمت دلار تغییرات رخ داده و تثبيت قيمت ارز و کنترل نرخ تورم وظيفه تيم اقتصادی دولت است با وجود این قیمتها کسی قدرت خرید و اجاره ندارد و دولت باید سیستم اجاره داری حرفه ای با قیمت ارزان را پیگیری کند.
      • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
        5 0
        اگر دولتها به وظايف خود به خوبي عمل مي كردند وضعيت به اينجا نمي رسيد متاسفانه دولتمردان به فكر خودشان هستند نه مردم زير دست
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      125 1
      به لطف قوانین مجلس و اعمال سایر مسئولین ،بخش مسکن هم سرنوشت بورس را خواهد داشت و با تهدید و تنبیه سرمایه گذاران توسط مسئولین دلسوز و مردمی، سرمایه ها در حال فرار به کشورهای همسایه می باشد که بازگشتی هم برای آن متصور نیست خوشبختانه شرایط برای رانت در بخش مسکن فراهم شد و فراری دادن رقبا جواب داد !!
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      123 1
      طرحی شکست خورده
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      120 0
      یکی از نمایندگان مجلس(مرحبا)گفته از ابتدا هم مشخص بود که افراد حقیقی توانایی احتکار این متراژ از مسکن را ندارند و اینکه بخش قابل توجهی از خانه های خالی مربوط به واحدهای حقوقی و بانکهاست.اگه از اول مشخص بود چرا مردم عادی را تهدید به خوداظهاری و جریمه میکنید.متاسفم برای نمایندگان انقلابی مجلس
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      122 0
      از اولش هم مشخص بود به حقوقیها اختصاص داره، انوقت سامانه درست کردن،اجبار مردم عادی به خوداظهاری و تهدید فقط از این مجلس انقلابی بر میومد.اموال مسئولان هم اعلام شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا هنوز محرمانه و امنیتی هست
    • US ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      130 1
      جناب محمود زاده گرامی در صورتی که این تعداد واحد مسکونی با تهدید و جریمه پر شود چه کسی میخواهد آب ،برق،گاز،تلفن،پارکینگ و...را تامین نماید!!!...مشکلات آلودگی،ترافیک،درگیریها،شلوغی،بخش درمان و...چگونه حل خواهد شد ...سرمایه راکد کشور بهتر از فرار سرمایه و از چاله به چاه افتادن است.شرايط را بدتر نکنید.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      126 1
      خسارت مهاجرت هموطنان به کشورهای همسایه تنها خروج ارز نیست بلکه انواع تخصص ،مهارت،نیروی کار جوان و تحصیلکرده و افراد با تجربه هم از کشور خارج می شوند و پولی را که قبلا نصیب کسب کار داخل میشد حال در کشور مقصد هزینه میشود.با خروج سرمایه و سرمایه گذار و متخصصین کیفیت زندگی در کشور کاهش پیدا میکند.
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      116 1
      اول دستورالعمت رو چاپ کن اقای معاون،یه پنت هاوس ۱۲۰۰متری با یه نفر ساکن پر است ولی خونه ۷۰ متری بابای ما چون دوتا کنتور برق داره باید دوخانوارثبت بشه،وحتی پسر مجردشو رو نمیتونه ثبت کنه وجای دیگه باید مستاجربشه،حالا هی تهدید کن ومنتظر خوداظهاری باشه،راستی اموال مسیولین هنوزمحرمانه است واعلام اون ؟؟!!
    • US ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      110 1
      تنوع انواع صيانت و انواع مالیات از تمام دهكها موجب ميشود در چند سال آینده ساکنین کشور، مسئولین و قشر یارانه بگیر باشند.
    • AE ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      113 1
      وجود خانه های خالی ،دلارهای خانگی،خودرو های در پارکینگ،طلاهای مازاد در خانه ،حضور در بازار پرريسك رمز أرز و انبار لوازم خانگی همگی نشان از تورم بالا و انتظارات تورمي و چشم انداز مبهم در آینده اقتصاد کشور دارد وگرنه هیچ انسان عاقل یا هیچ شخصیت حقوقی هوشمندی در این بازارها سرمایه گذاری نمی کند.
    • AE ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      130 0
      مردم کشور در میزان تخصص و دانش با هم متفاوت هستند و با توجه به ترکیب سنی و جنسیت و توزیع متفاوت امکانات شرایط برای همه یکسان نیست ...نمایندگان مجلس و تیم اقتصادی دولت برای حفظ ارزش پس انداز های مردم قانون تصویب کنند و راهکار ارائه دهند تا نتیجه سالها زحمت مردم در کوتاه مدت نابود نشود سپس تهدید کنند!
    • AE ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      115 1
      شخصی که چند سال پیش مبلغ خرید هشت واحد آپارتمان یا هشت دستگاه خودرو پراید را در بانک سپرده گذاری کرده حال با آن مبلغ یک واحد آپارتمان یا یک پراید می تواند خریداری کند .مسبب این زیان کیست !در صورت محاکمه و زندانی شدن مسببین هم مشکل مردم حل نمی شود بلکه باید زیان مردم جبران شود.
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      92 1
      مردم عادی را بیش از این اذیت نکنید این قانون شکست خورده است و اگر اجرا شود پیامدهایش چند سال بعد مشخص میشه.
    • مهدی RO ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      4 0
      ینی من و خانمم که هردو پزشک متخصص هستیم بعد این همه سال کلا تونستیم ۲۴ تا آپارتمان در تهران تهیه کنیم باز هم باید مالیات بدیم؟ به نظر بنده این قانون باید تجدیدنظر شود. به جای این کارها چرا روی فرهنگ همزیستی کار نمی کنید؟ چه ایرادی دارد ک چند خانواده با حفظ موازین شرعی و قانونی در یک خانه زندگی کنند؟
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      44 1
      از اولش هم این قانون را اشتباهی تصویب کردند وقتی بیشتر خونه های خالی برای بانکها و حقوقیهاست وارد کردن مردم عادی به این قانون کاری بسیار اشتباه بود
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      36 1
      مالیات خانه خالی وضع کردند تا جمعیت تهران و شهرهای بزرگ را بیشتر کنند و مصرف آب هم بیشتر میشود و عواقبش فرونشست زمین هست.تهران و اصفهان و ...در خطر فرونشست زمین هستند و نمایندگان بیسواد ما به فکر زیاد کردن جمعیت این شهرها