۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

بهره مندی بیش از ۳۱ هزار معلول از خدمات بهزیستی در بام ایران

بهره مندی بیش از ۳۱ هزار معلول  از خدمات بهزیستی در بام ایران

شهرکرد- مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیش از ۳۱ هزار معلول در استان از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند، گفت: ۱۱ هزار و ۱۶۷ نفر دچار معلولیت شدید هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، نرگس عسگری صبح سه شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و مطبوعات، اظهار کرد: ۳۱ هزار و ۹۱۶ نفر دچار معلولیت در چهارمحال و بختیاری تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی عنوان کرد: از این تعداد معلول ۱۳ هزار و ۱۵۰ نفر معلول جسمی حرکتی، چهار هزار و ۴۲۲ نفر معلول بینایی، ۴۱۵ نفر معلول صوت و گفتار، سه هزار و ۹۷۸ نفر معلول شنوایی، سه هزار و ۵۹۵ نفر بیمار روانی مزمن و شش هزار و ۳۵۶ نفر معلول ذهنی هستند.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ۱۱ هزار و ۱۶۷ نفر دچار معلولیت شدید و هزار و ۹۹۳ نفر دارای معلولیت خیلی شدید هستند.

عسگری به پیامدهای طرح توانمندسازی اشاره کرد و ادامه داد: توجه به موضوع معلولیت و شامل سازی افراد دارای معلولیت در همه برنامه‌های توسعه و کاهش فقر، مشارکت افراد دارای معلولیت در فعالیت‌های خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، اوقات فراغت، کار و فرهنگی و قابل دسترس کردن محیط فیزیکی برای افراد دارای معلولیت از جمله پیامدهای طرح توانمندسازی معلولان در جامعه است.

وی افزود: پذیرفتن افراد دارای معلولیت به عنوان اشخاص توانمند و دارای استعداد، با شخصیت و نقش‌های متفاوت و فعال در زمینه مشارکت در جامعه محلی و جامعه مدنی که نیاز به فرصت‌های برابر با سایر افراد را دارند، ارتقا سطح سلامت، عزت نفس و استقلال افراد دارای معلولیت و بالا بردن میزان اثربخشی اقدامات درمانی و رضایتمندی افراد دارای معلولیت از دیگر مزیت‌ها طرح توانمندسازی معلولان است.

۸۱ درصد معلولان استان دارای پرونده کمیسیون پزشکی هستند

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۸۱ درصد افراد دارای معلولیت در این استان پرونده کمیسیون پزشکی دارند، گفت: در استان برای ۲۵ هزار و ۸۶۴ نفر از افراد دارای معلولیت پرونده کمیسیون پزشکی تشکیل شده است.

عسگری به مناسب سازی و دسترس پذیری محیط زندگی و خودرو افراد دارای معلولیت در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و ادامه داد: هدف از این برنامه افزایش سطح استقلال و کیفیت زندگی افراد معلول در انجام امور روزمره و تسهیل امر تردد و مشارکت اجتماعی است.

وی اظهار کرد: متناسب سازی محیط و امکانات زندگی افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری معلولان، موجب استقلال هرچه بیشتر آنان در انجام فعالیت‌های روزمره و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: این اقدام از طریق انجام تغییرات معماری و طراحی محیط زندگی افراد معلول و استفاده از فناوری‌های کمکی برای انطباق محیط و وسایل روزمره زندگی متناسب با سطح توانایی آنان انجام می‌شود به طوری که افراد بتوانند با کاهش سطح وابستگی به زندگی مستقل دست پیدا کنند.

عسگری افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۹ نفر از افراد دارای معلولیت از مناسب سازی مسکن و تجهیزات فعالیت‌های روزمره زندگی بهره مند شده‌اند.

بهره‌مندی ۲۰۹۱ دانش‌آموز معلول از کمک هزینه تحصیلی

وی به پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: این کمک هزینه به دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی دارای معلولیت در طی دوره تحصیل آن‌ها از محل اعتبارات سازمان پرداخت می‌شود.

مدیر کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال دو هزار و ۹۱ دانش آموز از این کمک هزینه بهره مند می‌شوند، عنوان کرد: کمک هزینه دانشجویان واجد شرایط بر اساس دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان در هر سال تحصیلی یک بار پرداخت می‌شود که در سال گذشته ۴۹۸ دانشجو از این کمک‌ها بهره مند شده اند.

عسگری تصریح کرد: امسال دو هزار و ۵۸۹ نفر دانش آموز و دانشجو تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند.

کد خبر 5364318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha