۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

گفتگو از حواشی‌ که در مستندها نیست/ آثاری با مشکل رضایت سازنده

گفتگو از حواشی‌ که در مستندها نیست/ آثاری با مشکل رضایت سازنده

امین قدمی مجری «به اضافه مستند» از حواشی‌ گفت که در این برنامه پیرامون مستندها شکل می‌گیرد و درباره آن‌ها حرف زده می‌شود.

امین قدمی مستندساز که اجرای برنامه «به اضافه مستند» را بر عهده دارد درباره رویکرد این برنامه و فیلم‌هایی که برای پخش انتخاب می‌شود به خبرنگار مهر بیان کرد: انتخاب فیلم‌ها با من نیست، من اجرای کار را برعهده دارم و انتخاب آثار با تیم محتوایی از جمله محمدرضا کردلو، یاسر فریادرس تهیه‌کننده و محسن کریمیان کارگردان برنامه است.

وی اضافه کرد: با این حال به نظرم برنامه رویکرد درستی داشته است از این حیث که بخشی از آن پخش مستند است و بخش دیگر بحث کردن درباره موضوع است. فکر می‌کنم اسم این مجموعه از فصل اول خوب انتخاب شده است و «به اضافه مستند» یعنی اتفاق و ارزش افزوده دیگری به مستند اضافه می‌شود.

خاطرات معلمی که در زمان «اوشین» مستند می‌دید

قدمی درباره علاقه خودش به حوزه مستند و اتفاقی که با مستند رخ می‌دهد بیان کرد: من به خاطر دارم یکی از مسائلی که من را به مستند علاقمند کرد معلمم بود. من زمانی که به مدرسه می‌رفتم سریال «سال‌های دور از خانه» یا همان «اوشین» پخش می‌شد و ما معلمی با نام آقای پیری داشتیم که وقتی سر کلاس می‌آمد از سیارات و اتفاقات جامعه، حیوانات و… می‌گفت. سخنانی که ما را به حیرت وا می‌داشت و می‌پرسیدیم اینها را از کجا می‌داند او هم جواب می‌داد شب‌هایی که شما در حال دیدن «اوشین» هستید من در شبکه یک مستند تماشا می‌کنم. من هم از آن زمان به مستند علاقمند شدم و فهمیدم اگر می‌خواهم بیشتر بدانم باید مستند تماشا کنم.

این مجری «به اضافه مستند» درباره پرداخت مختصر به یک سوژه در مستند عنوان کرد: شما در مستند به دلیل محدودیت زمان و اقتضای روایت، نمی‌توانید خیلی به همه ابعاد یک موضوع بپردازید. شما فقط می‌توانید نسبت به یک موضوع در مخاطب حساسیت ایجاد کنید و من خودم مستند می‌دیدم و علاقمند می‌شدم درباره یک شخصیت یا اتفاقی بیشتر بدانم.

بحث از حاشیه‌هایی که در مستند نیست

این مستندساز با اشاره به اهمیت گفتگو درباره مستند بیان کرد: از این حیث معتقدم «به اضافه مستند» این کار را برای مخاطب انجام می‌دهد، برای مخاطب مساله می‌سازد و حالا در مباحثی که پیرامون آن شکل می‌گیرد شروع به باز کردن مساله می‌کند و به حاشیه‌هایی می‌پردازد که شاید حتی در آن مستند نباشد.

وی در بخش دیگر توضیح داد: به نظرم با این رویکرد انتخاب فیلم‌ها به درستی شکل می‌گیرد و قاعدتاً هم با این نگاه باید فیلم‌هایی پرچالش پخش شود که بتواند بحث‌های درستی هم درباره‌اش شکل بگیرد.

قدمی در پایان درباره اینکه محدودیتی در پخش مستند داشته‌اند یا خیر بیان کرد: فیلم‌هایی هست که مشکل رضایت سازنده دارد و غیر از آن موضوعی نبوده است که محدودیت داشته باشیم و نتوانیم پخش کنیم.

کد خبر 5372571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha