۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۸:۵۲

در جانبداری از اوکراین؛

«برلین» نورد استریم ۲ را گروگان گرفت

«برلین» نورد استریم ۲ را گروگان گرفت

وزیر خارجه دولت جدید برلین در ژستی که دوام آن در دراز مدت مورد تردید است؛ عملیاتی شدن پروژه گازی نورد استریم ۲ را به رفع تنش های روسیه-اوکراین مشروط کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، بازار انرژی اروپا بعد از اظهارنظر اخیر «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه دولت جدید برلین، دستخوش نوسان شد.

بائربوک که چند روزی است سکان سیاست خارجی آلمان را به دست گرفته است؛ می گوید پروژه خط لوله نورد استریم ۲ که قرار است گاز طبیعی روسیه را به آلمان و از آنجا به سایر کشورهای قاره سبز منتقل کند؛ در صورت تشدید هرگونه درگیری در اوکراین، عملیاتی نخواهد شد- ادعایی که متأثر از موضع «سبزها» حزب متبوع او در دولت ائتلافی برلین است.

این در حالی است که «اولاف شولتز» صدراعظم جدید آلمان هم به رغم حمایت های پیشین حزب «سوسیال دموکرات» از پروژه نورد استریم ۲، مدعی شده بود «اشتباه بزرگی است که تصور کنید نقض مرزهای یک کشور اروپایی بدون عواقب خواهد بود».

سوسیال دموکرات ها بدنه اصلی دولت ائتلافی جدید آلمان را تشکیل می دهند و اشاره شولتز در اینجا به تنش های اخیر مسکو-کی یف و مبتنی بر اتهام تلاش روسیه برای حمله نظامی به اوکراین است.

پروژه نورد استریم ۲ در دولت آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان هم محل اختلاف میان واشنگتن-برلین بود چراکه دولت آمریکا آن را مایه تضعیف جایگاه سیاسی-اقتصادی اوکراین می داند که با روسیه درگیر تنش های ارضی است.

با این حال، مرکل با رویکرد اقتصاد محوری که در تعامل با روسیه پیشه کرده بود؛ هرگز به لغو این پروژه تن نداد اما اعلام کرد اجازه نخواهد داد که این مسئله به اهرمی علیه کی یف تبدیل شود.

اکنون، بائربوک در مقام وزیر خارجه جدید آلمان مدعی است دولت ائتلافی متشکل از سوسیال دموکرات ها، سبزها و دموکرات های آزاد توافق کرده اند که همه پروژه های انرژی این کشور باید تابع قوانین اتحادیه اروپا باشند و در حال حاضر، نورد استریم دو الزامات اروپا را برآورده نمی کند- بهانه ای که به نظر می رسد اهرم فشار آنها علیه مسکو باشد.

با این حال به نظر نمی رسد که با توجه به حیاتی بودن چنین شریان انرژی برای اروپا، این اهرم در درازمدت کارآمد باشد به ویژه آنکه سوسیال دموکرات ها به عنوان بدنه اصلی دولت ائتلافی، از حامیان سنتی نورد استریم ۲ هستند. صراحت لهجه بائربوک هم آنقدر نیست که تصور کنیم دولت جدید برلین از رویکرد مرکل فاصله چندانی گرفته است.

کد خبر 5375002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha