۴ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۴۶

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

پخش مستندی که در کرونا به دل بیمارستان ها رفت/ از شبکه سه ببینید

پخش مستندی که در کرونا به دل بیمارستان ها رفت/ از شبکه سه ببینید

کارگردان مستند «ایران وطن من» از تلاش مستندسازان برای ثبت و ضبط فداکاری پرستاران و مردم در ایام کرونا سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «ایران وطن من» به کارگردانی جواد یقموری از تولیدات گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح را می‌بایست جزو اولین آثار تولیدشده در روزهای نخست شیوع کرونا دانست، مستندی که در کنار پرداختن به فداکاری پرستاران و جامعه پزشکی کشور، از ایثار خانواده‌ها و مردم عادی در کمک به هم‌وطنان در روزهایی که این ویروس ناشناخته بود و مردم جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند نیز سخن گفت.

این مستند امروز شنبه چهارم دی ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه سوم سیما میهمان خانه ها خواهد شد و کارگردان آن در گفتگویی از تجربیات ساخت مستند در روزهای نخست آن‌هم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ویژه کرونا سخن گفت.

جواد یقموری درباره پرداختن به یک خانواده طلبه در مستند به خبرنگار مهر بیان کرد: مستند «ایران وطن من» جزو اولین مستندهایی بود که در ایام کرونا تولید شد ما در بیمارستان شهید بهشتی مشغول تصویربرداری از فعالیت پزشکان و پرستاران بودیم که متوجه حضور یک خانواده و کمک‌هایشان به پرستارها شدیم، خانواده‌ ای که همسر و فرزندشان طلبه بودند و بدون چشم‌داشت و جهادی وار به بیمارستان آمده و پا به پای پرستارها به هموطنانی که به کرونا دچار شده بودند کمک میکردند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل وقتی با این خانواده مواجه شدم متوجه ایثار و فداکاری‌شان در آن برهه سخت و حساس شدم، موضوع و سوژه ای که به نظرم یک اتفاق کم‌نظیر به شمار می‌رفت، از همین رو سعی کردم در کنار تولید مستند به این سوژه هم بپردازم و در نهایت مستند «ایران وطن من» ساخته شد.

یقموری درباره سختی ها و چالش های ساخت مستند نیز تصریح کرد: خب به‌هرحال در ابتدای سال ۹۹ و روزهای نخست شیوع کرونا در کل جامعه ترسی به وجود آمده بود و طبعاً جامعه هنری کشور و به‌خصوص مستندسازان هم از این موضوع مبرا نبودند، سختی و ترس ابتلا تا جایی بود که ما حتی برای کرایه تجهیزات ساده هم دچار مشکل شدیم، همین‌که برخی از دفاتر متوجه می‌شدند قرار است به بیمارستان‌های ویژه کرونا برویم از تحویل امکاناتشان امتناع می‌کردند و از همین رو مجبور بودیم با دست‌خالی و تجهیزات قدیمی خودمان مستند تولید کنیم و این یکی از مهمترین معضلات ما بود.

این مستندساز همچنین به دیگر چالش های موجود میان مستندسازان اشاره و عنوان کرد: در هر صورت اغلب مستندات تولیدشده با موضوع کرونا از جنس مستندگزارشی هستند و گروه‌ها به دلیل رعایت موارد بهداشتی بسیار کوچک و در بازه زمانی بسیار محدودی مجاز به حضور در فضای کرونایی می‌شدند. این یکی از مهم‌ترین علل گزارشی شدن این آثار شد، از طرفی برخی از هنرمندان و مستندسازان حرفه‌ ای نیز کنار کشیدند و گروه های مستندسازی مجبور شدند با افراد غیر حرفه‌ ای برای تولید به بیمارستان‌ها بروند.

وی حضور مستندسازان در بیمارستان ها را نوعی فداکاری و ایثار دانست و گفت: ازخودگذشتگی که برآمده از اعتقاداتشان به مردم و در شرایط ویژه و دشوار کشور داشت اما در هر صورت معتقدم اغلب اثار در این ایام به صورت مستندگزارشی تولید شده است.

جواد یقموری در کارنامه مستندسازی خود مستندهایی از جمله «برادری»، «مجتهد لاری»، «داستان بهائیت»، «در صف حسین» را دارد.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از: تدوینگران حسین نصیرپور، سیدرسول نبوی، جلال یقموری، امین محقق و مجتبی طاهری. این مستند روز شنبه ۴ دی ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه سه سیما روی آنتن می رود.

کد خبر 5383852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha