۱۴ دی ۱۴۰۰، ۹:۵۵

مهر گزارش می‌دهد؛

طلای شیرین قصرشیرین در انتظار تحقق وعده‌ها

طلای شیرین قصرشیرین در انتظار تحقق وعده‌ها

کرمانشاه- غفلت مسئولین کرمانشاه در ایجاد صنایع تبدیلی سبب شده از ظرفیت تولید ۳۲۰۰ تنی خرما در این استان به خوبی استفاده نشود تا شیرینی این محصول استراتژیک در کام نخل‌کاران قصرشیرینی تلخ شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- مهسا حشمتی: کرمانشاه استانی با سه اقلیم متفاوت آب و هوایی است و پتانسیل بالایی در کشت انواع محصولات کشاورزی دارد.

شهرستان قصرشیرین با مساحت یک هزار و ۵۵۰ کیلومترمربع از شهرستان‌های استان کرمانشاه است، شهرستان قصرشیرین از شمال و غرب به کشور عراق از جنوب به استان ایلام از شرق به شهرستان‌های سرپل ذهاب و گیلانغرب محدود می‌شود.

قصرشیرین به سبب آب و هوای گرم و بیابانی خود، میزبان نخل‌های پربرکتی است که شیرینی خرمایش را به رخ ایران کشیده است، اما به دلیل عدم وجود صنایع بسته‌بندی و تبدیلی، امکان صادرات آن به خارج از کشور وجود ندارد.

طلای شیرین قصرشیرین در انتظار تحقق وعده‌ها

شاید به نظر برسد که مرز خاکی ایران و عراق در شهرستان قصرشیرین فرصت مناسبی برای صادرات به کشور عراق باشد، اما کشور عراق یکی از تولیدکنندگان خرماست و اتفاقاً این بار خوشبختانه اشباع بازار عراق از خرما به دلیل وجود نخلستان‌های زیاد در این کشور، به سود کشاورزان کرمانشاهی تمام شده و این فرصت را به نخلستان‌داران کرمانشاهی داده تا با بهره‌گیری از صنایع تبدیلی که جای خالی آن در کرمانشاه احساس می‌شود، فرآورده‌های متنوع و ارزشمند خرما به کشورهای جهان صادر کنند.

خرما یکی از ۱۰ محصول استراتژیک ایران است که از نظر متخصصان تغذیه ارزش غذایی بالایی دارد و می‌توان با فرآوری آن، محصولات متنوع و ارزشمندی چون شیره‌خرما، سرکه خرما، عسل خرما، چیپس خرما، شکلات خرما و موارد بسیار دیگری تولید کرد.

توجه به امر فرآوری خرما می‌تواند ارزش افزوده برای این محصول ایجاد کند، سوددهی و ایجاد اشتغال نیز به این وسیله میسر می‌شود.

تولید سالیانه بیش از ۳۲۰۰ تن خرما در کرمانشاه

منصور احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در شهرستان قصرشیرین سالانه سه هزار و ۲۰۰ تن خرما تولید می‌شود که ۶۰ درصد از آن داخل استان مصرف می‌شود و بقیه آن به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

وی افزود: مساحت نخلستان‌های قصرشیرین در حال حاضر هزار هکتار است که ۷۵۰ هکتار آن مثمر و باقی آن‌ها فعلاً نهال است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی که مانع افزایش سطح نخلستان‌هاست، تهیه پاجوش و نهال سالم است که اگر در دسترس باشد، می‌توان سطح فعلی نخلستان‌ها را تا ۲ برابر افزایش داد.

طلای شیرین قصرشیرین در انتظار تحقق وعده‌ها

احمدی بیان کرد: نیمی از خرمای کشت شده در شهرستان قصرشیرین، رقم زاهدی است و بقیه ارقام شامل؛ برحی، پیارم، ربی، اشرسی، خضراوی، رطب اشرسی و مجول است.

وی با اشاره به توسعه ارقام تجاری خرمای پیارم و مجول، گفت: با توجه به کیفیت خرماهای شهرستان قصرشیرین اگر ارقام تجاری خرمای پیارم و مجول با موفقیت به ثمر برسند، قابلیت صادراتشان را داریم.

نخل‌کاری که علاوه بر تولید، خرمایش را به استان‌های دیگر نیز می‌فرستد

علیرضا صیادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نخل‌کاری شغل آبا و اجدادیشان بوده و در حال حاضر پنج هکتار نخلستان مثمر دارد.

وی افزود: در هر هکتار صد نفر نخل خرما قرار دارد و از این تعداد نخل حدود ۱۰ تن خرما که رقم آن زاهدی‌ست برداشت می‌شود.

نخلکار قصرشیرینی در خصوص ارقامی که بیشترین میزان کشت را در قصرشیرین دارد، تصریح کرد: خرمای زاهدی و خرمای اشرسی بیشترین رقم خرمای زیر کشت نخلکاران قصرشیرین است.

صیادی افزود: سال گذشته با توجه به ثمردهی خوب نخلستان، حدود چهل تن از محصول خود را به شهرستان‌های استان کرمانشاه فروخته است.

طلای شیرین قصرشیرین در انتظار تحقق وعده‌ها

وی بیان کرد: به دفعات تا ۲۰ تن نیز خرما به تهران، کرج و مشهد ارسال کرده، که با توجه به مرغوبیت خرمای قصرشیرین مورد استقبال قرار گرفته است.

صیادی در خصوص مشکلات نخلکاران قصرشیرین، گفت: عدم وجود سردخانه‌ای که ظرفیت متناسب با تولیدات شهرستان قصرشیرین را داشته باشد و همچنین نبود صنعت بسته‌بندی مناسب، فروش و صادرات خرما را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: سردخانه شخصی با ظرفیت پنج تن خرما، برای محصولاتم احداث کرده اما این ظرفیت نیاز همه نخلستان را برطرف نمی‌کند.

برای صنایع تبدیلی کرمانشاه کاری نشده است

پیش از این سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در گفتگوی تلویزیونی با مردم استان کرمانشاه که از شبکه استانی زاگرس در ایام انتخابات ریاست جمهوری پخش شد، اظهار کرد: در استان کرمانشاه صنعت کشاورزی بسیار گسترده است اما در کنار آن برای صنایع تبدیلی کاری انجام نشده، از طرفی نیاز به تکمیل ارزش صنایع این استان وجود دارد.

طلای شیرین قصرشیرین در انتظار تحقق وعده‌ها

اکنون زمان آن فرا رسیده تا با توجه به ظرفیت استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین در تولیدات بالای خرمای مرغوب، برای صنایع تبدیلی به ویژه برای محصول استراتژیک خرما در استان کرمانشاه سرمایه‌گذاری شود تا با روش‌های نگهداری و فرآوری نوین این محصول ارزشمند، بتوان گام مهمی برای رونق نخل کاری برداشت و فرصت صادرات فرآورده‌های گوناگون و ارزشمند خرما فراهم شود.

با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در داخل استان کرمانشاه می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال از شیرینی این طلای شیرین بهره برد و خرمای تولید شده در منطقه قصرشیرین که به دلیل نبود سردخانه، صنایع بسته‌بندی و تبدیلی در داخل استان کرمانشاه با قیمتی خیلی پایین‌تر مصرف می‌شود را صادر کرد.

کد خبر 5389777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha