۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۶

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی خبر داد؛

افزایش ۱۴ درصدی جرائم سایبری در خراسان جنوبی

افزایش ۱۴ درصدی جرائم سایبری در خراسان جنوبی

بیرجند- رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تا کنون میزان وقوع جرایم سایبری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد و کشف پرونده‌ها در این ارتباط هم ۱۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علی محمد پور ظهر پنج شنبه ۲۳ دی ماه در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای سال تا ۲۱ دی ماه سال جاری میزان وقوع جرایم سایبری ۱۴ درصد و کشف پرونده‌ها در این باره در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان افزایش جرایم در این حوزه مربوط به جرایم مالی سایبری است، بیان کرد: در این مدت دو میلیارد تومان جرایم مالی در بستر فضای سایبری از هم استانی‌ها شده است.

وی تصریح کرد: در مدت مشابه آن جرایم مالی در بستر سایبری کمتر از یک میلیارد تومان بوده است که بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته که حدود ۷۰ درصد آن به حساب شکات برگشت داده می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشترین فراوانی در این حوزه مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است که بیش از ۵۰ درصد جرایم سایبری خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است و بعد از آن از نظر فراوانی برداشت‌های اینترنتی با ۱۶ درصد افزایش است.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از مزاحمت‌های اینترنتی و تهدید که بیشتر متوجه بانوان است و جرایم علیه داده‌های رایانه‌ای (هک سامانه‌ها) به عنوان دو جرم دیگر در بستر فضای سایبری استان یاد کرد.

سرهنگ محمد پور تصریح کرد: کلاهبرداری‌ها رایانه‌ای و برداشت‌های اینترنتی بیش از ۶۳ درصد بحث‌های مالی سایبری استان را تشکیل می‌دهند و میزان آن در کشور هم به همین شکل می‌باشد که متأسفانه با وجود اطلاع رسانی‌های انجام شده باز هم مردم استان بی جا به بعضی از کانال‌های، پیج ها، صفحه‌ها و سایت‌ها اعتماد می‌کنند.

وی ادامه داد: این افراد با عادی انگاری خریدهایی در بستر فضای مجازی انجام می‌دهند و وقتی می‌بینند قیمت کالای با بازار تفاوت زیادی دارد وسوسه می‌شوند و با پرداخت مبلغی به عنوان بیانه اقدام به خرید می‌کنند و بعد از آن کسی پاسخگوی آنها نیست.

وی مراجعه دیر هنگام مالباختگان برای رسیدگی به پرونده آنها را سبب از بین رفتن وقت طلایی در این خصوص دانست و اظهار کرد: این افراد بعد از اینکه در مراجعه به کلاهبرداران برای برگرداندن پول خود به نتیجه نمی‌رسند به پلیس یا مراجع قضائی مراجعه می‌کنند.

وی گفت: از هم استانی‌ها در خواست می‌کنیم در صورتی که مورد کلاهبرداری قرار گرفتند به پلیس فتای شهرستان‌ها یا کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها برای انجام اقدامات اولیه مراجعه کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی ادامه داد: هم استانی‌ها به دلیل اینکه درگاه‌های بانکی جعلی را از اصلی که در فضای مجازی بار گذاری شده‌اند، تشخیص نمی‌دهند به آنها متصل می‌شوند که نتیجه آن سرقت همه اطلاعات آنها است که منجر به سرقت پول‌های این افراد می‌شود.

به گفته وی در حوزه هتک حیثیت و نشر اکاذیب به خصوص جوانان، نوجوانان و بانوان باید مراقب باشند که اطلاعات خصوصی و شخصی خود را در بستر شبکه‌های اجتماعی بارگذاری نکنند تا زمینه سرقت آن فراهم نشود.

وی اضافه کرد: بعضی از کاربران بعد از اینکه تصاویر شخصی و خصوصی خود را با نداشتن حجاب کامل بارگذاری می‌کنند مورد تهدید، تک حیثیت و مزاحمت و درخواست‌های نامشروع قرار می‌گیرند که در اولین فرصت باید موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند و به خواسته‌های مجرم پاسخ ندهند.

سرهنگ محمد پور اظهار کرد: دانش آموزان موضوعات مربوط به این حوزه را باید به والدین خود اطلاع دهند و آنها با نهایت سعه‌صدر و با برخورد منطقی زمینه آن را فراهم کنند تا فرزندانشان به دلیل ترس از آنها تن به خواسته‌های نامعقول ندهند.

وی درباره هک شبکه‌های اجتماعی گفت: وقتی شبکه اجتماعی هک شود افراد مجرم درخواست پول می‌کنند و اگر صاحب کانال مراقبت لازم را انجام دهد و موارد امنیتی را رعایت کنند امکان دسترسی به شبکه آنها وجود نخواهد داشت و اگر تماسی با آنها گرفته شد باید با برقراری تماس تلفنی از شخص درخواست کننده اطمینان یابند.

وی از ارسال پیامک جعلی از سامانه ابلاغ قضائی به عنوان یکی از موارد کلاهبرداری‌های اخیر یاد و ادامه داد: پیام رسان های قوه قضائیه فاقد لینک می‌باشند و مشاهده ابلاغ قضائی در سامانه اصلی قوه قضائیه نیاز به واریز مبلغی ندارد و پیامک‌های قوه قضائیه با سیم کارت شخصی ارسال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از فرصت ثبت نام در سامانه املاک برای کلاهبرداری استفاده می‌شود، ادامه داد: صاحبان منازل خالی فریب این گونه پیام‌های جعلی را نخورند و بدانند که پیام رسانی ادارات از طریق پیام رسان های خارجی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ دی ماه پویش مردمی کودکان سایبری با شعار پلیس فتا حامی کودکان در فضای مجازی است، اضافه کرد: این پویش با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی در فضای مجازی و مخاطرات آن در هفت محور برگزار شود و با توجه به حضور دانش آموزان در اپلیکیشن شاد، پلیس فتا صفحه‌ای ایجاد کرده است تا هم استانی‌ها بتوانند در این پویش شرکت کنند.

سرهنگ محمد پور گفت: هم استانی‌ها از طریق شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به طور شبانه روزی می‌توانند با مرکز فوریت‌های پلیس فتای برای رسیدگی تخصصی و سریع تماس بگیرند. همچنین هم استانی‌ها با شماره ۲۱۸۲۳۰۶۲ نیز می‌توانند با پلیس فتا تماس بگیرند.

کد خبر 5398902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha