۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶

حین بازی با کارت همه گزینه ها؛

ند پرایس: کارزار فشار حداکثری یک شکست مفتضحانه بود

ند پرایس: کارزار فشار حداکثری یک شکست مفتضحانه بود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی همزمان با ادامه مذاکرات وین مدعی بررسی همه گزینه های موجود شد که نتوانست از اعتراف به ناکارآمدی مطلق کارزار فشار حداکثری نیز خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود به شکست راهکار فشار حداکثری علیه ایران اشاره و در عین حال تلاش کرد تا با نادیده گرفتن تعلل دولت فعلی واشنگتن برای عمل به تعهدات برجامی، فقط دولت ترامپ را مسئول ایجاد شرایط پیچیده فعلی معرفی کند.

وی در این باره مدعی شد: واقعیت این است که دولت قبلی واشنگتن برای ما مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک باقی گذاشت. کارزار فشار حداکثری یک شکست مفتضحانه بود و خلاف هرآنچه در آن وعده داده شده بود، اتفاق افتاد حال آنکه دایره این خُلف وعده از حصول توافق بهتر و توقف برنامه هسته‌ای ایران تا یکپارچه کردن جهان در برابر خواسته‌های زیاده خواهانه ایران را شامل می‌شود.

پرایس ادامه داد: در همه این موارد، خلاف آنچه وعده داده شده بود، اتفاق افتاد. ما میراث دار برنامه هسته‌ای ایران شدیم که به تاخت جلو می‌رود و این یکه تازی ادامه دارد حال آنکه دیگر مشمول دقیق‌ترین نظارت‌ها و راستی آزمایی ها نیست. با به ارث بردن چنین چالش‌ها، مشکلات و حتی مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک، راهکاری را ارائه دادیم که به نفع منافع ملی مان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نهایت مدعی شد ممکن است روزی برسد که تمام مزایای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به واسطه پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، پوچ شود اما در حال حاضر واشنگتن همچنان به دنبال بازگشت متقابل به تعهدات است حال آنکه همه گزینه‌ها را هم ارزیابی می‌کند.

اذعان به ناکامی مطلق کارزار فشار حداکثری همزمان با طرح ادعای تلاش حداکثری آمریکا برای پیشبرد مذاکرات وین در حالی است که مانع تراشی واشنگتن در رابطه با دو مقوله راستی آزمایی و تضمین‌ها، سرعت گفتگو را به گونه‌ای پایین آورده که کارشناسان را به هشدار درباره شکل گیری بن بستی قریب الوقوع در مذاکرات وین واداشته است.

در حال حاضر، دولت واشنگتن مطالبه ایران مبنی بر راستی آزمایی تأثیرات اقتصادی رفع تحریم‌ها را نادیده می‌گیرد. این در حالی است که مسئله راستی آزمایی در کنار ارائه تضمین که هر دو از مطالبات ایران هستند، یکی از اصلی ترین نقاط اختلاف در دور هشتم مذاکرات وین تلقی می‌شود.

کد خبر 5409226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 0
      نفهم پس چرا باز هم ادامه می دید