۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۱۱

از بیم مواجهه با تحریم روسیه؛

ناتو: اروپا منابع انرژی خود را متنوع کند

ناتو: اروپا منابع انرژی خود را متنوع کند

دبیرکل ناتو نگران عواقب رجزخوانی علیه مسکو شده به ویژه آنکه نیاز قاره سبز به ذخایر انرژی روسیه علنی است و تنوع بخشی به زنجیره تأمین انرژی می تواند گزینه ای در راستای کاهش این وابستگی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، در اوج تنش‌های مسکو-کی یف، از اتحادیه اروپا خواست تا به فکر تنوع بخشی به منابع و زنجیره تأمین انرژی خود باشد.

وی در ادامه این اظهارنظر افزود: درباره وضعیت انرژی در اروپا نگران هستیم چراکه ضعف این قاره بابت وابستگی زیاد به یکی از تأمین کنندگان گاز طبیعی مشهود است و این دلیلی است برای اینکه چرا متحدان ناتو درباره لزوم تلاش و تمرکز در راستای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود متفق القول هستند.

این ادعای استولتنبرگ در حالی است که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در وبلاگ خود نوشت: اتحادیه اروپا در حال مذاکره با ایالات متحده و همچنین قطر و آذربایجان است تا در صورتی که روسیه تصمیم به قطع یا ایجاد وقفه در عرضه گاز بگیرد، تأمین گاز در اروپا با مشکل مواجه نشود.

پیش از این بلومبرگ به نقل از منابع خود در اتحادیه اروپا گزارش داده بود که این اتحادیه در حال بررسی امکان توافق با تعدادی از کشورها به منظور جلوگیری از وقفه تأمین گاز در اروپا است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا در حال بررسی قراردادهایی با قطر و نروژ است. در عین حال، بروکسل با الجزایر، مصر و همچنین کشورهای آسیایی در تماس نزدیک است تا از امکان این نوع قراردادهای گازی مطلع شود.

اگرچه روسیه بارها گفته است که به تعهد خود مبنی بر باز گذاشتن جریان آزاد انرژی در راستای تأمین نیاز اروپا متعهد است، اما چنانچه تحولات پیرامون اوکراین به سمت تشدید تنش و توسل به گزینه نظامی پیش برود، مسکو چاره‌ای جز مقابله به مثل نخواهد داشت.

کد خبر 5412950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha