۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸

مهر بررسی کرد؛

بایدن اوکراین را به پرتگاه جنگ با روسیه سوق می‌دهد

بایدن اوکراین را به پرتگاه جنگ با روسیه سوق می‌دهد

مخالفت آمریکا با تلاش دیپلماتیک برلین برای فرونشاندن بحران اوکراین، افشای یک نامه محرمانه و ماجرای تماس تلفنیِ «زلنسکی»، حاکی از وجود دست‌هایی پنهان برای رقم زدن جنگی ناخواسته در اروپا است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: هفته نامه «اشپیگل» آلمان از وجود نامه‌ای محرمانه خبر می‌دهد که «امیلی هابر» سفیر آمریکا در برلین، خطاب به وزارت خارجه آلمان ارسال کرده است.

ظاهراً نامه حکایت از آغاز تغییر دید آمریکا نسبت به برلین به عنوان شریکی قابل اعتماد دارد و این نارضایتی از موضع گیری متفاوت آلمان نسبت به بحران اوکراین ناشی می‌شود. هابر گفته است که در حال حاضر نه تنها رسانه‌های آمریکا، بلکه کنگره این کشور هم آلمان را سد راه اتخاذ موضع تحریمی مشترک علیه روسیه می بیند.

آن طور که گفته می‌شود، نامه هابر با جمله «برلین، ما مشکلی داریم» آغاز شده و پایان بندی آن نیز روی این اتهام متمرکز است که آلمان به طمع خرید گاز ارزان قیمت از روسیه، در قبال بحران اوکراین بی تفاوت است.

واشنگتن و شرکای ناتو مدعی هستند که روسیه در تدارک حمله به اوکراین است و انگلیس تا آنجا پیش رفته که روی کار آمدن دولت دست نشانده مسکو را در کی یف پیش بینی می‌کند.

رویترز در خبری اختصاصی به نقل از منابع آمریکایی می‌گوید که روسیه، پایگاه‌های خون رسانی و تجهیزات پزشکی در خط مرزی مستقر کرده است- ادعایی که قریب الوقوع بودن درگیری نظامی میان روسیه- اوکراین را بیش از پیش محتمل می‌کند.

اما «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه می‌گوید، اگر تصمیم نهایی به ما بستگی داشته باشد، جنگی در کار نیست. اکنون سوال اصلی این است که تنش‌ها پیرامون اوکراین تا چه اندازه واقعی است؟

تماس تلفنی مشکوک

بایدن پیش بینی کرده که حمله ادعایی روسیه به اوکراین ممکن است در ماه فوریه رخ دهد همزمان، روایت‌ها از تازه‌ترین تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی، سوال برانگیز شده است.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از یک منبع اوکراینی گزارش داده که زلنسکی در تماس تلفنی روز پنجشنبه با همتای آمریکایی، به وی گفته که از شدت پیام‌ها درباره تهاجم روسیه بکاهد زیرا باعث ایجاد وحشت شده است.

ظاهراً بایدن پیش بینی کرده که حمله ادعایی روسیه به اوکراین ممکن است در ماه فوریه رخ دهد. نتیجه آنکه جمهوریخواهان کنگره برای رفع تردیدها، خواستار انتشار متن گفتگوی تلفنی بایدن و زلنسکی شده‌اند.

به دنبال شایعه سازی پیرامون این تماس تلفنی، اظهارات بعدی زلنسکی بر میزان پیچیدگی موضوع افزود. رئیس جمهور اوکراین بدون نام بردن از کشوری خاص گفته که ممکن است بعضی اعضای ناتو ما را دوست نداشته باشند- کنایه‌ای به موضع گیری آلمان که همچنان از ارسال نیرو و تجهیزات به اروپای شرقی امتناع می‌کند و تسلیحات دفاعی نیز در اختیار کی یف قرار نمی‌دهد.

اما همزمان، زلنسکی با بیان این نکته که «بی ثباتی داخلی می‌تواند تهدید بزرگ‌تری برای اوکراین باشد»، ادعای همتای آمریکایی را هم که به دنبال بزرگنمایی خطر حمله روسیه است، به چالش می‌کشد.

اختلاف در اردوگاه غرب

دست‌های آمریکا، روسیه و اوکراین را به سمت جنگی ناخواسته سوق می‌دهد و در این میان، هر مانعی که جلودار واشنگتن باشد، نیازمند پاکسازی است ولو اینکه پای دیپلماسی آلمان و به نسبت کمتر، فرانسه در میان باشد در این میان، اظهارات «برونو کاهل» رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان، بیش از پیش به شبهات درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر قریب الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین می‌افزاید.

کاهل می‌گوید روسیه از آمادگی نظامی برای حمله به اوکراین برخوردار است اما هنوز برای انجام چنین کاری به قطعیت نرسیده است.

از کلام رئیس سرویس جاسوسی آلمان برمی آید که فعلاً هیچکس به اندازه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره حمله روسیه به اوکراین مطمئن نیست حتی خود «ولودیمیر زلنسکی».

تصمیم آمریکا برای اعزام هشت هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی به اروپای شرقی، تصمیم ناتو برای استقرار نیرو و تجهزات در رومانی و بلغارستان، اقدام انگلیس مبنی بر واگذاری تسلیحات ضد تانک به کی یف، شایعه سازی لندن درباره تشدید حملات سایبری روسیه به مشاغل اروپایی، در تقابل آشکار با عقل گرایی آلمان و حتی رویکرد محتاطانه کی یف قرار دارد.

به نظر می‌رسد که دست‌های آمریکا، روسیه و اوکراین را به سمت جنگی ناخواسته سوق می‌دهد و در این میان، هر مانعی که جلودار واشنگتن باشد، نیازمند پاکسازی است ولو اینکه پای دیپلماسی آلمان و به نسبت کمتر، فرانسه در میان باشد.

حتی در موضع گیری به اصطلاح یکپارچه برای اعمال تحریم‌های اقتصادی کمرشکن علیه روسیه هم اختلاف نظری جدی وجود دارد. اگرچه اتحادیه اروپا و انگلیس با برخورداری از حمایت آمریکا برای اعمال تحریم علیه سرمایه گذاری در بخش انرژی روسیه متحد شده‌اند اما همه می‌دانند که دست مسکو روی شیر گاز اروپا است و به رغم خویشتنداری که برای باز گذاشتن جریان آزاد انرژی به خرج می‌دهد؛ اگر به واسطه جبر روزگار در توطئه جنگ افروزی آمریکا گرفتار شود، بازی با فلکه گاز می‌تواند گزینه جذابی باشد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، یک مقام اروپایی مدعی شده که کمیسیون اروپا در حال ارزیابی سناریوهایی در صورت ایجاد وقفه در عرضه گاز روسیه است.

کلمه «وقفه» به تنهایی برای نشان دادن نیاز قاره سبز به منابع انرژی روسیه کافی است. این یعنی فارغ از علاقه بایدن به فتنه انگیزی، این غائله باید زودتر خاتمه پیدا کند.

کد خبر 5411438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha