۷ فروردین ۱۴۰۱، ۶:۴۱

«هنر ۱۴۰۰» در آینه مهر-۶؛

پنج چهره خبرساز «تئاتر ۱۴۰۰»/ نام‌هایی که از «صحنه» فراتر رفتند

پنج چهره خبرساز «تئاتر ۱۴۰۰»/ نام‌هایی که از «صحنه» فراتر رفتند

تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر در سالی که همچنان پاندمی کرونا بر تئاتر سایه افکنده بود، توانستند در حرفه خود دست به موفقیت‌هایی بزنند که قابل تقدیر است.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آروین مؤذن زاده؛ اینکه در ابتدای گزارش‌های آخر سال که قرار است در آنها به اتفاقات، رویدادها و معرفی چهره‌های شاخص تئاتر آن سال بپردازیم، بنویسیم سالی که گذشت، سالی پرفراز و نشیب برای تئاتر ایران بود و هنرمندان این حوزه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کردند دیگر به امری طبیعی و بدیهی تبدیل شده است چون وضعیت تئاتر در کشور ما مصداق ضرب‌المثل «هر سال دریغ از پارسال» است البته تلاش‌هایی از جانب مدیران و نهادهای دولتی برای بهبود شرایط و اختصاص برخی از امکانات و بودجه به هنرمندان صورت می‌گیرد اما در نهایت دیده‌ایم که در طول ۲ سال گذشته معمولاً هنرمندانی نزد مخاطبان در کارشان موفق تر از بقیه عمل کرده‌اند که وابستگی کمتری به حمایت‌های دولتی داشته‌اند.

در واقع هنرمندان تئاتر مخصوصاً نسل جوان این جامعه در طول این سال‌ها یاد گرفته‌اند نباید زیاد دل به حمایت‌های دولتی خوش کنند و تنها خودشان هستند که باید با تکیه بر خلاقیت‌های فردی گلیمشان را از آب بیرون بکشند، البته این اتفاق از مسئولیت نهادهای دولتی و وظایفی که در زمینه حمایت از هنر و فراهم آوردن تسهیلات و شرایط لازم برای فعالیت و اجرای آثار نمایشی دارند، کم نمی‌کند.

در ۲ سال گذشته همه مردم دنیا با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند در حالی که هنرمندان تئاتر نیز از این قاعده مستثنی نبودند و این ویروس منحوس تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر سلامت و معیشت شأن گذاشت اما با کنترل بیماری و واکسیناسیون سراسری از نیمه‌های سال ۱۴۰۰ امید برای بازگشت به فعالیت‌های روتین از سر گرفته شد و با وجودی که ابتدای سال ۱۴۰۰ با تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به دلیل قرمز شدن تهران همراه بود اما سالی که گذشت به نسبت سال ۹۹ اجازه کار و بروز امر خلاقه بیشتری را به هنرمندان داد و از لحاظ روحی و روانی آنها را آماده از سر گیری فعالیت‌هایشان کرد.

از این رو در این گزارش به روال سال‌های گذشته به معرفی ۵ چهره و البته گروه نمایشی شاخص عرصه تئاتر در سال ۱۴۰۰ پرداخته‌ایم؛ افراد و گروه‌هایی که با عملکرد و فعالیتشان توانستند رخدادهای یک سال از تئاتر کشور را رقم بزنند یا اینکه فراتر از حوزه تئاتر در مدیوم‌های دیگر هم موفق باشند. ترکیب این افراد البته یکی از ترکیب‌های ممکن از چهره‌های تأثیرگذار تئاتر در یک سال گذشته محسوب می‌شود و مطمئناً افراد شاخص دیگری که در فضای یک سال گذشته تئاتر تأثیرگذار بوده‌اند نیز می‌توانستند به این لیست راه یابند.

گلاب آدینه؛ بازگشت «بانوی محبوب تئاتر» بعد از سال‌ها دوری از کارگردانی

گلاب آدینه هنرمند شناخته شده تئاتر و سینمای ایران از جمله بازیگران محبوب ایرانی است که مخاطبان چهره سمپات و مادرانه او را در آثار مختلف به یاد سپرده‌اند. این هنرمند با نام اصلی گلاب مستعان، فرزند حسنقلی مستعان داستان‌نویس و مترجم شناخته شده ایرانی است که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۴ با گروه تئاتر دانشجویی «پیاده» به سرپرستی مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ آغاز کرد.

پنج چهره خبرساز «تئاتر ۱۴۰۰»/ نام‌هایی که از «صحنه» فراتر رفتند

این هنرمند در طول سال‌ها فعالیت خود در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون نقش‌های ماندگاری را خلق کرده است از سلطان بانوی سریال محبوب «سلطان و شبان» گرفته تا طوبای فیلم «زیرپوست شهر» و مامان «مهمان مامان». گلاب آدینه با وجود حضور در آثار تصویری به عنوان بازیگر اما پیوندش را با تئاتر قطع نکرده است. البته این هنرمند در سال‌های اخیر بیشتر به عنوان بازیگر در تئاتر حضور دارد و کمتر به سراغ کارگردانی رفته است.

بازی در نمایش‌های «سیندرلا» جلال تهرانی، «بیوه های غمگین سالار جنگ» شهاب‌الدین حسین پور، «سه‌گانه اورنگ» محمد حاتمی، «شیرهای خان بابا سلطنه» افشین هاشمی نمایش‌هایی است که آدینه در دهه ۹۰ در آنها ایفای نقش داشته است. یکی از ویژگی‌های جالب توجه آدینه علاوه بر آموزش علاقه مندان به بازیگری از سال‌های دور تا امروز و با وجود اینکه در کارنامه تئاتری خود همکاری با هنرمندانی همچون علی رفیعی، بهرام بیضایی، هوشنگ حسامی، سوسن تسلیمی، هادی مرزبان و … را دارد، اعتمادی است که به نسل جوان می‌کند. به عنوان نمونه وی بازی در نمایش «بیوه های غمگین سالار جنگ» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین پور را که در آن زمان کارگردانی جوان و کم تجربه بود، پذیرفت و در اجراهای مختلفی که این اثر نمایشی داشت با گروه همراه و همدل بود. در سینما نیز حضورش در فیلم «آبجی» مرجان اشرفی‌زاده که با وجود حضور چندساله اش در سینما به عنوان یک فیلم اولی شناخته می‌شد نشان دهنده جسارت و اعتمادی است که آدینه به نسل جوان دارد.

آدینه علاوه بر بازیگری، تجربیاتی هم به عنوان کارگردان در تئاتر دارد اما از کارگردانی آخرین اثر تئاتری اش چندین سال می‌گذرد و در این سال‌ها بیشتر ترجیح داده به عنوان بازیگر در عرصه تئاتر و سینما فعال باشد. اما این هنرمند بعد از گذشت ۲۳ سال از آخرین اثری که روی صحنه برده بود تصمیم گرفت در اوج بحران کرونا و در روزهایی که اکثر هنرمندان قدیمی و پیشکسوت تئاتر، خطر ابتلاء به بیماری کرونا، فضای نامناسب حضور در عرصه تئاتر و نبودن تضمینی برای بازگشت سرمایه را بهانه کرده و ترجیح می‌دهند در منزل به استراحت بپردازند و یا جذب آثار تصویری شوند، نمایش «بانوی محبوب من» را با حضور جمعی از هنرمندان باسابقه و هنرجویان و بازیگران جوانش به صحنه ببرد. آخرین نمایشی که آدینه در تئاتر کارگردانی کرده بود «شبی در طهران» نام داشت که در سال ۷۷ و با متنی از محمد چرمشیر به صحنه رفته بود.

نمایش «بانوی محبوب من» که از مرداد ماه ۹۹ تمرین‌های خود را آغاز کرد اثری موزیکال بر اساس فیلم «بانوی زیبای من» به کارگردانی جرج کیوکر و فیلمنامه‌ای از آلن جی لرنر با اقتباس از نمایشنامه «پیگمالیون» اثر جرج برنارد شاو بود.

فیلم «بانوی زیبای من» با بازی آدری هپبورن از جمله موزیکال‌های محبوب و دوست داشتنی تاریخ سینماست که علاقه مندان بسیاری در طول سال‌ها داشته است و حالا گلاب آدینه تصمیم گرفته بود این اثر را برای اولین بار در ایران روی صحنه تئاتر بازسازی کند. تمرینات این نمایش به دلیل وضعیت بحران کرونا، با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی از ۱۸ مرداد ماه روزانه در چند نوبت و با تعداد محدودی از بازیگران، گروه‌های موسیقی و حرکات موزون آغاز شد.

داستان این نمایش موزیکال که با حضور ۵۰ هنرمند تئاتر و موسیقی برای اجرا آماده شد، درباره استاد آواشناسی دانشگاهی است که دوست زبان شناس خود شرط می‌بندد تا دختر گل فروش و عامی لندنی را تبدیل به بانویی متشخص کند تا در مهمانی‌های اشرافی بدرخشد.

رضا عمرانی، نورا هاشمی، امیر غفارمنش، سامان کرمی، شبیر پرستار، مرتضی امینی تبار، گلشید بحرایی، جلیل فرجاد، علی دولت یاری، حامی قنبرزاده، الناز سلیمانی، طاهره آهنی، ملیکا رادمند، مهدی ایمانیان، شکرانه کریم، نیوشا آذرکیوان، مهتاب یار خلجی، عسل کریمی نیا، علی بی کی، روژینا شهریاری، نگار نیک زاد، ساغر روزبهانی، پریسا منفرد، حسین زنگنه، مهسا آتشبار، درسا آتش بار، پوریا محمودی، نیلوفر ذوالفقاری، لیلا آقاسی، امیر رسولیان، امید اکبرزاده، شایان مستوفی، مهربانو یونسی، خورشید یاری، آریانا عباسی، کیانوش سلطانی متین، فائزه صدر، پریا یاراحمدی، مهرداد رضایی، ساشا شهبازی، شیوا شهدایی، مرتضی کمالی، مجید امیدی، غزل کریمی نیا بازیگران نمایش ۱۶۵ دقیقه‌ای «بانوی محبوب من» بودند که از ۲۰ آبان ۱۴۰۰ اجرای خود را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر آغاز کرد و بدون احتساب وقفه‌ای که در اجرای نمایش به دلیل احترام به ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه (س) به وجود آمد کار تا ۱۵ بهمن ماه به اجرای خود ادامه داد.

«بانوی محبوب من» در چهلمین جشنواره تئاتر فجر نیز ۲ اجرا داشت و در نهایت توانست تندیس بهترین بازیگر زن را برای نورا هاشمی، بهترین موسیقی را برای ویلیام نیری و تقدیر طراحی حرکت را برای مهرداد آبجار به ارمغان بیاورد.

اشکان خطیبی؛ تلاش برای آموزش اصولی نسل جوان بازیگری

اشکان خطیبی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و همچنین نوازنده و خواننده کشورمان این روزها با بازی در نقش سرهنگ شیرزاد ملک در سریال «خاتون» به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. خطیبی دانش آموخته تئاتر است و با وجودی که سال‌ها در تئاتر فعالیت مستمر دارد اما سینما زیاد روی خوش به او نشان نداد و با وجود تلاش‌هایی که برای بازی درست در فیلم‌های سینمایی از جمله اولین فیلم محمد رحمانیان انجام داد معمولاً کمتر مورد توجه قرار گرفت اما او دست از تلاش برنداشت و با وجود حضور فعال در عرصه تئاتر در سریال‌ها و آثار سینمایی چون «قاعده تصادف»، «خانوم»، «سینمانیمکت»، «اسب حیوان نجیبی است» و … نیز به ایفای نقش پرداخت تا اینکه بالاخره با بازی در سریال «خاتون» این روزها مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است.

پنج چهره خبرساز «تئاتر ۱۴۰۰»/ نام‌هایی که از «صحنه» فراتر رفتند

خطیبی چندسال است که به آموزش و کشف استعداد علاقه‌مندان جوان به بازیگری نیز مشغول است که ماحصل کارگاه‌های آموزشی وی، ۲ نمایش «پزشک نازنین» و «چخوف خوانی زیر نظر فدراسیون روسیه» هستند که از سال ۹۷ در مقاطع مختلفی روی صحنه می‌روند. این ۲ نمایش حاصل چهار سال آموزش و تمرین اشکان خطیبی با گروهی از هنرپژوهان و جوانان علاقه‌مندان به تئاتر است.

البته اجرای این ۲ نمایش در اسفند ۹۸ به دلیل گستردگی بحران کرونا و تعطیلی فعالیت‌های تئاتری بعد از چند اجرا متوقف شد و اشکان خطیبی تاکید داشت تا عادی نشدن شرایط جان هنرجویانش را به خطر نمی‌اندازد و ادامه اجراها را به بعد از بهبود وضعیت بیماری موکول کرد.

ادامه اجراهای نمایش از بهمن ماه ۱۴۰۰ در تماشاخانه سپند از سر گرفته شد و به دلیل استقبال مخاطبان قرار است از ۱۸ و ۱۹ فروردین ماه مجدداً در تماشاخانه ملک اجرای خود را از سر بگیرد.

«پزشک نازنین» بر اساس نمایشنامه نیل سایمون و ترجمه شهرام زرگر و «چخوف‌خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» بر اساسِ نمایشنامه‌هایی از مایکل فرین، به نویسندگی مشترک اشکان خطیبی و امید سهرابی با ترجمه شهرام زرگر تولید شده‌اند.

انجمن منتقدان خانه تئاتر نیز در هجدهمین جشن سالیانه خود از اشکان خطیبی برای آموزش اصولی به نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به هنرهای نمایشی تقدیر کرد.

در شرایطی که این روزها بسیاری از هنرمندان تنها به فکر منافع و پیشرفت خود هستند اینکه اشکان خطیبی در کنار فعالیت‌های شخصی اش در عرصه بازیگری علاقه مند به معرفی و کشف استعدادهای جوان بازیگری است، جای قدردانی دارد.

گروه تئاتر «مسلم»؛ گروه تئاتری که به عشق اهل بیت (ع) دستمزد نمی‌گیرند

گروه فرهنگی «مسلم» چندین سال است که در مناسبت‌هایی چون ایام فاطمیه و نیمه شعبان دست به تولید نمایش‌های مذهبی و آئینی می‌زنند اما شاید تفاوت این گروه با دیگر گروه‌هایی که به این شکل مشغول فعالیت هستند و در مناسب‌های مذهبی آثار گوناگونی را در سالن‌های مختلف تئاتری به صحنه می‌برند در این باشد که در گروه بازیگران و عوامل این گروه که متشکل از مدرس دانشگاه، پزشک، مهندس، دانشجو و بسیاری از مشاغل دیگر هستند نه تنها دستمزدی دریافت نمی‌کنند بلکه به خاطر عشق‌شان به اهل بیت (ع) به تولید و اجرای نمایش‌ها کمک مالی نیز می‌کنند.

نکته مورد توجه دیگر استقبال قابل توجه مخاطبان و البته خیرین از اجراهای این گروه نمایشی است که همین مساله باعث تداوم فعالیت‌های این گروه در طول ۲ دهه اخیر بوده است.

در همین راستا گروه فرهنگی هنری «مسلم» به مناسبت ایام فاطمیه نوانمایش «سپاهیان آتش» را به نویسندگی و کارگردانی مسعود اسماعیلی در پردیس تئاتر تهران روی صحنه برد که با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد.

پنج چهره خبرساز «تئاتر ۱۴۰۰»/ نام‌هایی که از «صحنه» فراتر رفتند

اسماعیلی در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت درباره فعالیت این گروه گفته بود: گروه فرهنگی هنری «مسلم» بیشترین نمایش آئینی را در ایام فاطمیه و نیمه شعبان تولید و اجرا کرده و تاکنون نزدیک به ۳۰ عنوان اثر در داخل و خارج از کشور به صحنه برده است. بقای کار ما به اعتقاد عمیق و صفای قلبی تمامی اعضای گروه نسبت به ائمه اطهار (ع) است. همچنین لطف خداوند بر این بوده که هیچکدام از عوامل گروه نوانمایش دستمزد نمی‌گیرند. بیش از ۳۰ سال است که با دوستان تئاتر آئینی کار می‌کنیم و طی این سال‌ها عده بسیاری از مخاطبان ما را رها نکرده و همراهمان هستند، از این رو در هر اجرا سعی می‌کنیم که از شیوه‌ای متفاوت استفاده کنیم.

در سایت رسمی گروه فرهنگی هنری «مسلم» در توضیح فعالیت‌های گروه آمده است:

«چهارچوب اصلی این گروه در سال ۱۳۷۰ شکل گرفت. دوستان و علاقه مندانی که انگیزه‌های جدی دینی داشتند و در عین حال از توانمندی در زمینه کارهای نمایشی بهره مند بودند، گردهم آمدند تا کم کم آثار نمایشی در ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام از خود به یادگار بگذارند. در آن سال‌ها این گروه برای مجموعه‌های دیگر مذهبی کار به روی صحنه می‌برد اما تشکل رسمی ما حدوداً ده سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد. گرچه اعضای این گروه فعالیت‌های صوتی و تصویری متنوعی در زمینه‌های مذهبی داشته‌اند، اما گروه مسلم تا کنون (تا سال ۱۳۸۶) جز کارهای نمایشی تولید دیگری نداشته است. دوستانی که در مسلم مشغول فعالیت شده‌اند، هیچ حقوق و دستمزدی دریافت نمی‌کنند و از آنجایی که کارت دعوت ورودی نمایش‌ها، به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد، حتی بخشی از هزینه‌های کار را هم خود اعضای گروه پرداخت می‌نمایند. آنان به مشاغلی جدای از بازیگری و کار هنری می‌پردازند. به بیان دیگر گروه مسلم از افراد حرفه‌ای کاملاً خالی است. علاقه فراوان به خدمتگزاری به آستان مقدس معصومین و احیای امر آنان محرک اصلی این جمع است؛ که خدا را به این نعمت شاکریم.

گروه مسلم کاملاً مستقل است، چه از نظر فکری و چه از نظر مالی از هیچ مرکزی تغذیه نمی‌شود.

بیش از هر مناسبتی، دو مناسبت فاطمیه و نیمه شعبان فکر ما را به خود مشغول داشته و کارهای ما را سمت و سو داده است. پس از آن اگر مجالی باقی بماند، غدیرخم در اولویت کارهای ما قرار دارد. به جهت دور ماندن از آفات عدیده ی یک کار خدایی سعی کردیم همواره نام خودمان و حتّی تا حدودی اسم گروهمان خیلی بر سر زبان‌ها نیفتد. همین است که در گروه مسلم سعی بر آن است که نه اسمی از نویسنده، نه کارگردان، نه بازیگر و نه سایر عوامل مطرح نباشد. همه ی ما سعی کرده‌ایم که به جای مقصود شدن مقصود نما شویم. چه اهمّیتی دارد که بازیگر و کارگردان کیست؟ مهم این است که چه می‌گویند. رسالت اصلی این گروه، تبلیغ و تحکیم باورهای شیعی است؛ تبلیغ برای آنان که از بهره مندی از تعالیم شیعی به وسیله‌ی سخنرانی‌ها و نوشته‌ها محرومند و تحکیم برای کسانی که تصویری شدن حقایق، آنها را در ذهن ماندگارتر می‌سازد. به دلایل مختلف تعداد اجراهای ما محدود است برای همین خیلی اوقات کارت مجلس، تنها به علاقه مندان فعلی اختصاص پیدا می‌کند.»

گروه فرهنگی هنری مسلم به مناسبت نیمه شعبان نیز نمایش «ایستگاه متروکه» را از ۱۷ تا ۲۶ اسفند در پردیس تئاتر تهران به صحنه برده بود.

وحید آقاپور؛ بازیگر تئاتری که ممیز ترانه و موسیقی شد!

وحید آقاپور بازیگر شناخته شده‌ای در عرصه تئاتر است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۷۶ آغاز کرده است و با بازی در نمایش «تک سلولی ها» به کارگردانی جلال تهرانی به عنوان یک چهره جوان و بااستعداد به تئاتر ایران معرفی شد. «هی مرد گنده گریه نکن»، «رگ»، «فالو می»، «ناگهان پیت حلبی»، روزهای بی باران»، «مخاطب خاص»، «سوراخ»، «ملی»، «زهرماری» و … از جمله نمایش‌های سال‌های اخیر این هنرمند هستند.

پنج چهره خبرساز «تئاتر ۱۴۰۰»/ نام‌هایی که از «صحنه» فراتر رفتند

آقاپور بازیگر بااخلاق و حرفه‌ای است که در طول این سال‌ها آهسته و پیوسته جلو آمده و علاوه بر فعالیت مستمر در عرصه تئاتر در سینما و تلویزیون نیز فعال بوده است اما با این وجود حضور در برنامه «ممیزی» بود که اسم آقاپور را نزد مخاطب عام بر سر زبان‌ها انداخت و او را به عنوان بازیگری طناز نزد مخاطب خاصی که کمتر اهل تئاتر و ناآشنا با بازی‌های آقاپور در این عرصه است، نیز محبوب کرد.

برنامه «ممیزی» با بازی وحید آقاپور که به صورت طنز روند ممیزی در کارهای هنری را به چالش می‌کشد این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آقاپور در این مجموعه در نقش یک ممیز لجباز و یک‌دنده شعر و ترانه حاضر می‌شود و حامد جوادزاده (تهیه‌کننده و کارگردان برنامه) در نقش خواننده نامعلوم و به دنبال مجوزی است که شعر و ترانه‌هایش برای گرفتن مجوز باید از فیلتر عقاید سخت‌گیرانه و مغرضانه ممیز که با کج سلیقگی و سوءظن همراه است، رد شود.

موقعیت گروتسکی که از ممیزی شعر و ترانه در این مجموعه به تصویر کشیده می‌شود، همراه با تسلط بازیگران بر کاراکترهایشان و همچنین هماهنگی آنها با هم و دیالوگ‌های سرضربی که با هماهنگی به زبان می‌آورند این برنامه را به مجموعه‌ای محبوب تبدیل کرده که حتی دیالوگ‌های برخی از قسمت‌هایش میان مردم باب شده و بینشان ردوبدل می‌شود.

موفقیت آقاپور در مجموعه «ممیزی»، حضورش را در فصل دوم برنامه «جوکر» و چندی پیش برنامه «خندوانه» نیز رقم زد. آقاپور امسال با فیلم «موقعیت مهدی» هادی حجازی فر در چهلمین جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت که البته نقش کوتاهی در فیلم ایفا می‌کرد و عمده حضورش معطوف به مجموعه تلویزیونی می‌شود که این فیلم از روی آن برای حضور در جشنواره تدوین و آماده شده بود.

مونا فرجاد؛ استفاده مناسب از فضای مجازی در دوران رکود تئاتر

مونا فرجاد به واسطه فعالیت پدرش جلیل فرجاد در عرصه بازیگری، از ۲ سالگی تجربه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی را داشته است و در سال‌های اخیر بیشتر از اینکه در سینما و تلویزیون فعال باشد، ترجیح داده در تئاتر حضور مستمری داشته باشد.

از آنجا که پاندمی کرونا تأثیرات مخربی بر فعالیت‌های تئاتری و زندگی اهالی تئاتر گذاشت در مقطعی توجه عده‌ای از هنرمندان و فعالان این عرصه به جایگزین‌هایی مانند اجرای تئاتر به صورت آنلاین و فعالیت‌های جسته و گریخته دیگری در فضای مجازی و یا تولید محدود نمایش‌های کوتاه و یا تله تئاتر جلب شد.

مونا فرجاد نیز از جمله هنرمندانی بود که با توجه به شرایط کرونا و دوری اجباری‌اش از فضای تئاتر ترجیح داد فعالیتش را در فضای مجازی پیگیری کند. از این رو فرجاد به صورت شخصی و خودخواسته اقدام به تولید و ضبط قطعات کوتاه نمایشی کرده است. او در همین راستا مونولوگ‌های کوتاهی را براساس ادبیات عامه ضبط می‌کند که هر هفته از صفحه شخصی‌اش در فضای اینستاگرام برای مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود.

پنج چهره خبرساز «تئاتر ۱۴۰۰»/ نام‌هایی که از «صحنه» فراتر رفتند

فرجاد در این مدت کوتاه توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. او بدون امکانات و در منزل، با دوربین موبایل و گاهی همراهی یک نوازنده، دست به تولید «تک‌گویی‌های زنانه بر اساس حروف الفبا» زده است؛ اجرایی که تنها بر خلاقیت فردی و مونولوگ‌های متنوع و کوتاه که توسط یکی از دوستان نویسنده‌اش نوشته می‌شود، استوار است.

این قطعات نمایشی را شاید از لحاظ اصولی نتوان جزو تئاتر آنلاین به حساب آورد چون این ویدئوها از قبل ضبط شده و بعد به صورت آفلاین منتشر می‌شوند و مخاطبان نمی‌توانند به صورت زنده کنش‌های بازیگر را جلوی دوربین دنبال کنند و از زیرساخت‌ها و تجهیزات حرفه‌ای که لازمه ضبط یک نمایش آنلاین یا حتی فیلم‌تئاتر است نیز برای ضبط این مونولوگ‌ها استفاده نمی‌شود اما همین تلاش و استمرار در تولید این قطعات نمایشی در شرایط کرونازده تئاتر می‌تواند به عنوان نقطه امیدی برای چنین فعالیت‌هایی در فضای مجازی از جانب هنرمندان تبدیل شود.

فرجاد این روزها داغدار از دست دادن مادرش است و در ۲ سال گذشته نیز به عنوان همپا در کنار خواهرش مارال که او نیز به بیماری سرطان مبتلا بود و خوشبختانه بهبود پیدا کرده، بوده است از این رو با وجودی که تنها ۴ حرف به اتمام «تک‌گویی‌های زنانه بر اساس حروف الفبا» مانده ممکن است در تولید این قطعات نمایشی وقفه‌ای به وجود بیاید که قابل درک است. البته فرجاد فیلم «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی و فیلم توقیفی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی را نیز در نوبت اکران دارد.

کد خبر 5441978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      5 1
      گروه مسلم واقعا عالیه واقعا هیچی از یک تئاتر‌ واقعی کم نداره
    • مهری رنجبر IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      سلام به جز عده معدود تاتر را به مبتذل کسوندن جند روز پیش رفتم تاتر در خبابان دماوند همش حرفهاب زست وحرکتخای توهین امیز برای خودم متاسفم کخ وقت وپولم را را گذاشتم وچنینی تتتر مسخره ای را دیدم
    • پروانه IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 0
      سلام درپاسخ به شما خانم رنجبر اونی که شمابرای تماشارفتید به اصلاح جنگ شادی که پراز الفاظ وکارهای رکیک وبی ادبی هست وگرنه تئاتر که درحال اجرا در سالن های تئاتر هستن بسیارجذاب وعالی هستند بخصوص بانسل جوان پراستعداد