۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۶:۵۷

پنجشنبه‌های «مستند» در مهر؛

خلبانی که ۲ سال بعد از پایان جنگ به خانه برگشت/ دوستی که دشمن شد!

خلبانی که ۲ سال بعد از پایان جنگ به خانه برگشت/ دوستی که دشمن شد!

محسن قیصری کارگردان مستند «آخرین پرواز» بیان کرد که این مستند روایت‌کننده اسارت ده ساله یک خلبان ایرانی است که تا دو سال پس از پایان جنگ به درازا کشید.

محسن قیصری کارگردان مستند «آخرین پرواز» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: در سال ۹۷ بود که طرح اولیه این مستند را به سازمان اوج ارائه کردیم و مورد تصویب قرار گرفت. این مستند درباره یکی از خلبانان دوران جنگ است که به مدت ۱۰ سال در اسارت رژیم بعث بوده و دو سال پس از پایان جنگ آزاد می‌شود. شخصیت محمدرضا صلواتی به‌عنوان یک خلبان ویژگی‌های خاصی داشت که پرداختن به آن‌ها برایم جذاب بود.

وی ادامه داد: پنج سال پیش از آنکه آقای صلواتی اسیر شود، یک هیأت عراقی به ایران می‌آید که سرپرست این هیأت فردی به نام سامرایی، رئیس استخبارات ارتش عراق بود. از طرف ارتش ایران، محمدرضا صلواتی مأمور می‌شود که این هیأت را همراهی کند. در مدتی که این گروه در کشور حضور داشتند، به واسطه همین همراهی آشنایی میان این دو شکل می‌گیرد. بعد از انقلاب و جنگ، وقتی آقای صلواتی در جنگ اسیر می‌شود به صورت اتفاقی او را برای بازجویی نزد سامرایی می‌برند. روایت این برخورد و مواجهه یکی از بخش‌های جذاب این مستند برای من بود.

این مستندساز ادامه داد: بازه ۱۰ ساله اسارت این خلبان با سختی‌های بسیاری همراه بوده است و بعد از بازگشت هم حوادث تراژیکی در خانواده او رخ می‌دهد و همسرش را پس از سال‌ها از دست می‌دهد. در مجموع سرگذشت تراژیک و در عین حال دراماتیکی این شخص داشت که پرداختن به آن برایم جالب بود.

وی افزود: ساخت این مستند جرقه‌ای بود برای توجه به بخشی از فرماندهان نیروی هوایی تا مورد توجه رسانه‌ها و حتی نویسندگان قرار بگیرند. از آن تاریخ دریچه‌ای باز شد تا قصه‌های ناگفته‌ای از نیروی هوایی وارد فضای تلویزیون و حتی سینما شود.

قیصری درباره بازه زمانی طولانی دوران اسارت این خلبان هم توضیح داد: جنگ که تمام شد مدت زمانی طول کشید تا اسرا میان دو کشور مبادله شوند. در این میان عراق تلاش می‌کرد از خلبانان به‌عنوان یک حربه سیاسی و اهرم فشار استفاده کند. خلبانان نیروی هوایی هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی از نظر ارزش نظامی بسیار برای دشمن ارزشمند بودند، به همین دلیل آن‌ها را گروگان نگه داشته بودند که بتوانند آخرین اسرای خود را از ایران تحویل بگیرند.

وی افزود: در اولین عملیاتی که طی آن ۱۴۰ فروند هواپیما از طرف ایران، مناطقی از پایگاه‌های نظامی و مناطق نفتی عراق را بمباران می‌کنند، آقای صلواتی هم حضور داشته است. این عملیات در اول مهر ۱۳۵۹ صورت می‌گیرد. چهارمین روز از جنگ او در عملیات دیگری برای حمله به پایگاه کوت شرکت می‌کند که در همان عملیات هواپیمایش مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد، به همراه خلبان همراهش سقوط می‌کنند و به اسارت دشمن درمی‌آیند. از روز سوم مهر ۱۳۵۹ آقای صلواتی اسیر می‌شود و در سال ۶۹ حدود دو سال پس از پایان جنگ هم آزاد می‌شود. ما جمعاً ۵۶ خلبان اسیر در طول جنگ داشتیم که در چند اردوگاه عراق پراکنده بودند. حدود ۳۰ نفر از همراهان آقای صلواتی را عراق بعد از تبادل اسرا نگه می‌دارد و پس از دو سال آزاد می‌کند.

این مستندساز ادامه داد: مأموریت‌های نیروی هوایی معمولاً به‌صورت گروهی انجام می‌شود و برای بمباران مناطق استراتژیک معمولاً از دو تا هشت فروند هواپیما عازم می‌شوند. در این مأموریت‌ها معمولاً هر هواپیما مأمور می‌شود که نقطه مشخصی را هدف قرار دهد. از ویژگی‌های امثال آقای صلواتی همین بوده که سر نترسی داشتند، با هواپیماهای خود وارد شهرهایی می‌شدند که پدافند موشکی قوی داشتند و آن‌ها باید از این سد عبور می‌کردند. یکی از ویژگی‌های این عملیات‌ها پرواز با سرعت بالا و در ارتفاع پایین است که کل عملیات را تبدیل به کاری پرریسک می‌کند. به‌خصوص که خلبانان ما این ملاحظه را داشتند که مناطق مسکونی را هم هدف قرار ندهند و با دقت بالایی مناطق تعریف‌شده در عملیات را مدنظر قرار می‌دادند که به همین دلیل گاهی در معرض خطرات عجیب و غریبی هم قرار می‌گرفتند.

وی در ادامه با تشریح وضعیت فیزیکی هواپیماهای غول‌پیکر حمل بمب در دوران دفاع مقدس افزود: با همین هواپیماهای سنگین این عملیات‌های شگفت‌انگیز صورت می‌گرفت که نشان‌دهنده روحیه دلاوری و جوانمردی این خلبانان بوده، فراتر از آن هم دوره استقامت ۱۰ ساله‌ای است که علی‌رغم آنکه نیروهای مختلف آن‌ها را تحت فشارهای سیاسی قرار می‌دادند و مورد شکنجه قرار می‌گرفتند آن‌ها در اسارت صبر کردند. به تعبیری در این ۱۰ سال علاوه‌بر اسارت، آن‌ها تحت فشارهای نیروهای مختلف از منافقین و برخی بریده‌های داخلی هم قرار داشتند اما توانستند در این شرایط دوام بیاورند.

قیصری درباره ویژه‌ترین خاطرات و تجربیات خلبان صلواتی هم گفت: ما چند نقطه عطف در روایت فیلم داریم که یکی از همین نقاط عطف مواجهه با سامرایی به‌عنوان رئیس استخبارات ارتش عراق است. در این دیدار خلبان ایرانی یعنی همین آقای صلواتی هیچ انتظاری از آشنای قدیمی خود ندارد. روایت تکنیک‌های عملیاتی در حمله به کوت، از دیگر نقاط عطف این روایت است. از دیگر نقاط عطف فیلم هم اتفاقاتی است که در دوران اسارت برای آقای صلواتی رقم می‌خورد. زمانی عکسی از فرزندش به همراه یک نامه به دستش می‌رسد، زمانی که مشغول تماشای عکس فرزندش بوده، مأمور عراقی به او نزدیک می‌شود، عکس را می‌گیرد و می‌پرسد این کیست که اینقدر قشنگ است؟ صلواتی می‌گوید که او پسرم است. مأمور بعثی با خودکار چشم‌های پسر را در عکس سوراخ می‌کند و عکس پاره‌شده را به او بازمی‌گرداند. در آن وضعیت او آنچنان منقلب و خشمگین می‌شود اما کاری از او برنمی‌آید.

وی ادامه داد: وقتی او پس از سال‌ها اسارت به خانه برمی‌گردد تا زندگی تازه‌ای را با همسر و دو فرزندش از سر بگیرد اما به فاصله کوتاهی روزی که مشغول تماشای تلویزیون بودند، همسرش سرش را روی شانه او می‌گذارد و به‌واسطه ایست قلبی از دنیا می‌رود. روایت این اتفاق هم یکی دیگر از نقاط عطف این فیلم محسوب می‌شود. این موارد بسیار موردتوجه مخاطبان این فیلم قرار گرفته است.

کارگردان مستند «آخرین پرواز» درباره جذاب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت این مستند گفت: آشنایی با این شخصیت‌ها برای من هم درس بود و هم افتخار. شناخت این مردان بزرگ برای من یک افتخار بود اما ناراحتم در کشوری از این بزرگان صحبت می‌کنیم که سازمان‌های متولی، نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت هستند. زمانی که ما این فیلم را ساختیم، به‌جز تعداد محدودی از دوستان در نیروی هوایی، مجموعه سازمان‌های مرتبط نه تنها توجهی به این موضوع نداشتند بلکه به‌گونه‌ای رفتار می‌کردند که گویی برای‌شان اهمیت ندارد. آقای صلواتی وقتی این فیلم را تماشا می‌کرد، احساس می‌کرد به سال‌های دفاع مقدس بازگشته و مجدد زنده شده است. این روحیه در دیگر خلبانان دوران جنگ و اسارت هم وجود دارد.

کد خبر 5460831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 1
      ارزش ها فراموش شدند قهرمانان ایران تازنده اند یادی ازانها نمیشود اماپس ازمرگ مرثبه سرایی میکنیم
    • عباس نعیمی نیا IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 0
      یک روایت هست که مفهومش کلی میگه؛ یک نظامی را زمانی دوست دارند که دشمن پشت دروازه سهر رسیده باشد
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 1
      تراژیک دراماتیک خب فارسی حرف بزن تاهمه بفهمن
    • ستاره IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 0
      سلام به جای اینکه خرید فیلم های مزخرف کره ای و چینی که برای جوانان ما قهرمان سازی میکنند، این قهرمانان و دلیران ایرانی را به جوانان ایران معرفی کنند.ما به این قهرمانان در این مقطع کنونی نیاز مبرم داریم. از همه دست اندرکاران این فیلم مستند آقای صلواتی تشکر ویژه دارم. پاینده و موفق باشید
    • فردوسی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 0
      سلام من مصاحبه آقای صلواتی رو در تلوزیون دیدم که خیلی هم جذاب و گریه کردنی بود زنده باد این آقای صلواتی
    • 43 IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 0
      درود وسلام بر جان بر کفان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عقابان تیز بین آسمان ایران عزیز نام ویاد خلبان شهیدمان همواره در دل وقلب ماست.
    • 43 IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 0
      درود وسلام بر جان بر کفان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عقابان تیز بین آسمان ایران عزیز نام ویاد خلبان شهیدمان همواره در دل وقلب ماست.
    • مهدی همدان IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      5 0
      در کشور ما متاسفانه هنوز نیروهای ارتش را خودی نمی‌دانند. و جوری رفتار شده که مردم فکر می‌کنند ارتش یک نیروی ترسو و محافظه کار و گاه خاین می‌باشد.خیلی متاسفم
    • تقی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      سلام، خداوند رحمان سلامت بدارد.
    • مهرزاد IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 0
      درود بر شرفشان. خوشبختانه ایران پر است از چنین سرمایه هایی که می توانند الگو های مناسبی برای ایندگان باشند. اما متاسفانه متولیان فرهنگی ایران و ایرانی را فراموش کرده اند و جای دیگر به دنبال الگو می گردند.
    • علی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 0
      درود برشما که که یاد این عز یزان وشهداواسیران نیروی هایی رادراذهان زنده میکنید
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      زنده باشید کار جناب قیصری بسیار ارزشمند و ماندنی است زنده نگه داشتن و ثبت و ضبط این دلاور مردیها و از خودگذشتگی ها قابل تقدیر و ستودنی است.همچنین درود بر خانم منصوری که چنین دغدغه ی ارزشمندی داشته و بسیار زیبا نگارش کرده اند.
    • سعید IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 0
      سلام خدمت تمامی خلبانان و نیروی هوایی کشورمان ایران زنده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار میکنم به همچین آدمهای شجاعی و همسران صبوری که جاودانه پا به پای دلیر مردان وطنم ایستادن دروود بر شرفت خلبان زنده باد نامت و جاوید باد یاد و خاطراتت
    • جواد IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 0
      خاک زیر پای همه کسانی که از این مرز و بوم دفاع کردند و میکنند هستم. قربون همه شون
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      5 0
      درود بر دلاوران نیروی هوایی اجرتان با سید الشهدا
    • رامین رییسی وند IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      مستند را با عرض سلام دیدم . عالی . درود به شرف و غیرت ونهاد پاک وشجاع کاپیتان صلواتی و امثالهم . درود خدا بر شما غیرت ووجدان وشجاعتتان . ورود فراوان به کارگردان و سایر عوامل که جوانمردی و ایثار را میشناسند . دستمریزاد
    • علیرضا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      وقتی شکمها از حرام پر شود دیگر گوشها نمی شنوند و چشمها نمی بینند و قلب‌ها منجمد میشوند و دعاها مستجاب نمی‌شوند و باران و نعمتهای الهی کم میشوند
    • مهرآن IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      خانم منصوری عزیز واقعا ازت ممنونم ک از شجاع دلانی مطلب نوشتی ک ب واقع در زمان گم شدن و با اون همه ابهت و شکوه در آسمان الان در کف زمین ب یار شدن.واقعا ازت ممنونم و اینکه گله ای کنم ک چرا اسم دوست خلبان صلواتی رو نبردی و اینکه چرا از درجه نظامی ایشون هم تو مطلبت استفاده نکردی؟!
    • مهدی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      کجایند مردان بی ادعا کجایند مردان بی ادعا
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      درودوسپاس بی کران به ارتش قهرمان بخصوص خلبانان ارتش مخصوصا قهرمان صلواتی جانم به فدایتان همیشه سربلندباشیدودرمقابل بی عدالتی وظلم بیستید ماملت بعدازخداوند پشتیبانتان هستیم
    • محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 2
      خیلی خلبان زبده و نترسی بوده بعد چها روز هواپیماشو زدن؟ لااقل یک ماه دووم می‌آورد بعد ،خلبان شجاع و نترس به مرحوم جلیل زندی و خیلی های دیگه میگن که تمام هشت سالروز جنگیدن و گیر نیفتادن،
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      سلام. خدا قوت میگم به تمام عزیزان . جهاد هنوز ادامه دارد . من یک جوان دهه هفتادی هستم اما وقتی فقط همین گزارش شما را خواندم ناخودآگاه گربه ام گرفت. خدا عاقبت شما و تمام دوست داران علی علیه‌السلام را ختم به شهادت و خیر کند . بازم ممنون. همیشه موفق و سربلند باشید. بدرود
    • بهرامی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      سلام بر دلاوران و گمنام های۸سال دفاع مقدس
    • ایرج قلیزاده IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      بسیارعالی وباعث افتخاراست
    • Afra IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      شما حتی نمیتونی بنویسی نیروی هوایی ارتش .فقط مینویسی نیروی هوایی..واقعا که
    • ساجد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      درود بر تمامی خادمان و خدمتگزاران و جان برکفان نظامی و انتظامی به ویژه خلبانان از جان گذشته نیروی هوایی درود خاص بر تیزپروازان بی باک و شجاع صلواتی هدیه می نماییم به ارواح طیبه شهیدان و امام شهدا و به خصوص شهیدان نیروی هوایی و سرلشگر خلبان شهید حسین لشگری اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    • لک دلفانی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      فقط خدا می‌توانداز خود گذشتگی این بزرگ مردان را درک و پادششان رو عطا فرماید، ولاغیر!
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      سلام علیکم؛هرمسئول ومدیری از این پروژه حمایت نکند وبی تفاوت باشد غیرت ندارد وایرانی نیست.
    • علی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      از کارگردان محترم بخاطر توجه به مظلوم ترین قشر جنگ سپاسگزارم
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      درود بر تمام ایرانیان وطن دوست
    • چاووش IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      اگرنیروی هوایی ارتش نبود، نه پیروزی انقلاب بود ونه پیروزی جنگ، قدرنیروهای مسلح مان را بدانیم اعم ازارتش سپها بسیج ناجا ـمخصوصانیروهای مردمی ایران
    • محمد CA ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      5 0
      درود بر مردان بی ادعاخصوصا آقای صلواتی
    • محسن IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      5 0
      آفرین به این کار شما.خدا عزتت بده که گوشه ای از رشادتهای این دلاورمردان تیز پرواز را به رخ بیننده میکشید.درود خدا بر رزمنده های دفاع مقدس سپاهی ارتشی بسیجی.
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      4 0
      اجرشماباخداست وباین کارشریک دراجروثواب ان مردان خدامیشوید
    • محمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      5 0
      چه اسطوره هایی در این خاک کهن وجود دارد باعث افتخار است اینچنین مردان پاک که با گذشتن از خانواده و عزیزانشان به دفاع از مردم کشورشان از خود گذشتگی می کنند.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      3 0
      خداوند به همه ما ایرانی ها کمک کند به گونه ای زندگی و رفتار کنیم که در آن دنیا که وطن اصلی و دائمی همه ما می باشد شرمنده این همه فداکار که عزیزمان جناب محسن قیصری یکی از آنهاست نباشیم .
    • US ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      3 1
      خوب بود عکسی از کارگردان هم منتشر می کردید
    • حمید رضا قوی بنیه IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      15 5
      ارتش ایران جنسش همیشه نابه، ولی شماها این چیزا رو نمیفهمید، از نظر شما جنگ یعنی ممد نبودی ببینی، از نظر شما با کلاش جنگ رو تونستین ادامه بدین، ارتش کیلو چند، ...هیچوقت هم نخواهید دانست ارتش یعنی چی...خون شهدای ارتش از بقیه کمتره، بیلبوردها رو ببینید، فقط عکس غیر ارتشی هست...
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      5 0
      درود بر دلاوران سرزمینم ایران
    • سعید IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      5 0
      اینها قهرمانان واقعی مردم ایران هستند...که متاسفانه با تحریف و یگ جانبه گرایی فراموش شدند
    • ایرانی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      4 0
      باعث افتخار هستند انشاالا عاقبت به خیر بشین ودست مارو هم بگیرد
    • مهدی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      4 0
      دمت گرم.که باشرف هستی واز هنر برای حقیقت بهره برداری میکنید نه برای اهداف حزب ،جناح یا گروهی
    • طاهره مصطفایی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 0
      احسنت به شما ای دلاور ای شیر پاک خورده ای مرد جبهه‌ها نبرد
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 0
      خلبان‌ها ایرانی آنقدر عالی هستند فقط باید با آنها کار کنید من سربازی راننده شان بودم آنها فرشته هستند تا ما غذا سفارش نمی دادیم آنها غذا نمی خوردند در رستوران عشق یعنی خلبان
    • مرتضی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      چون مردم به کمک ارتش وارد جنگ شدند و اتفاقا چند برابر ارتش شهید دادند از میان آنها فرماندهانی همچون ممد ظهور کردند. درکد بر ارتشیان و بسیجیان و سپاهیانی که جانفشانی آنها تواما موجب حفظ کشور و جمهورس اسلامی شد .
    • علی حیدری IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      چهره ما ندگار فقط شما ها هستید . شما ها در طول جنگ غیرتی عمل کردید . درود خدا ومردم ایران بر شما
    • شهروز تاکستان AE ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      سلام بر شما افتخار آفرینان نیروی هوایی. آقای مستند ساز شما میتوانید با ساختن فیلمهای مختلف از جانبرکفان نیروی هوایی و ارتش و سپاه روحی جدید در کالبد جامعه بدمید و آنانی که در خوابند بیدار و مشتاق خدمت جانانه برای کشور سازید . و کور باد چشم کسانی که چشم دیدن رشادت‌های تیزپروازان نیروی هوایی را ندارند
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      سلام این مستند را دیده ام بسیار تأثر برانگیز و البته غرور آفرین بود. این مردان باید بدانند که بخشی از تاریخ سازان و افتخار آفرینان این ملت و کشور بوده اند. ما قدردان همه آنها هستیم. انشالله که عاقبت به خیر شوند.
    • Kaweh US ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 0
      درود بر همه دلیر مردان