۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۵

با تدوین کاوه لاجوردی؛

منتخب مقاله‌های فلسفی هیلری پانتم منتشر شد

منتخب مقاله‌های فلسفی هیلری پانتم منتشر شد

کتاب «هیلری پانتم؛ منتخب مقالات فلسفی» با تدوین کاوه لاجوردی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «هیلری پانتم؛ منتخب مقالات فلسفی» به‌تازگی با تدوین کاوه لاجوردی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب، ۱۰ مقاله فلسفی هیلری پانتم را شامل می‌شود که بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ منتشر شده‌اند و از نظر تدوین‌گر مجموعه، با معیار معقولی، تعدادی از آن‌ها در شمار مقاله‌های کلاسیک فلسفه جا دارند. فلسفه ذهن، فلسفه زبان، فلسفه علم، فلسفه ریاضیات و مابعدالطبیعه، موضوعاتی هستند که این‌مقالات در بر می‌گیرند.

اما هیلری پانتم، نویسنده این‌مقالات متولد ۱۹۲۶ در ایالات متحده آمریکا و درگذشته به سال ۲۰۱۶ است. او بخشی از کودکی خود را در فرانسه زندگی کرد و در سال ۱۹۵۱ در دانشکده فلسفه دانشگاه کالیفرنیا از رساله دکترای خود دفاع کرد. او نویسنده و وبلاگ‌نویس بود و ازجمله مهم‌ترین فیلسوفان سنت تحلیلی قرن بیستم محسوب می‌شود.

۱۰ مقاله مورد اشاره در این‌کتاب، در ۳ بخش اصلی «فلسفه زبان»، «فلسفه علم» و «فلسفه ذهن» گردآوری شده‌اند و پس از آن‌ها هم «ضمیمه‌هایی از زندگی‌نامه خودنوشت پانتم» آمده که دو مطلب «ریاضیدان‌شدن» و «نظریه ارجاع» را شامل می‌شود.

در بخش اول این‌کتاب، ۴ موضوع «معنا و ارجاع»، «نگاهی دوباره به دو جزم»، «مغزهای در خمره» و «آیا آب ضرورتا H2O است؟» مطرح شده و سپس در بخش دوم ۴ بحث «این‌جوری نیست ضرورتا»، «قضیه کریگ»، «ریاضیات بدون مبانی» و «تقویت نظریه‌ها» تشریح شده‌اند. سوم بخش کتاب هم دربرگیرنده این‌موضوعات است: «ذهن‌ها و ماشین‌ها»، «ماهیت حالت‌های ذهنی»، «ضمیمه: پانتم، هیلری» و «نقد کتاب:‌ بهترین مغزهای ممکن؟»

درباره طرح جلد کتاب پیش‌رو این‌توضیح قابل طرح است که یک‌نقاشی کپی از کار جوزپه د ریبه‌را با عنوان «فیلسوف در آینه» است که نیمه اول قرن هفدهم کشیده شد و در موزه ملی هلند نگهداری می‌شود.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

فیلسوفان زیادی این‌ را وسوسه‌انگیز یافته‌اند که بگویند چیز مهمی اتفاق نیافتاده، و بگویند که صرفا معنای واژه‌ها را تغییر داده‌ایم. این، شبیه‌دانستن این مورد است به اولین مورد دانلان، مورد نهنگ _ پستاندار. درست همان‌طور که «نهنگ» می‌شود که، شاید، دو معنا داشته باشد _ یک معنا نزد آدم‌های عادی و یک‌معنا نزد دانشمندان _ همان‌طور هم «خط مستقیم» می‌شود که دو معنا داشته باشد، یکی نزد آدم‌های عادی و یکی نزد دانشمندان. مسیرهایی که به معنی آدم عادیْ مستقیم‌اند می‌شود که به معنی دانشمندانْ مستقیم نباشند، و مسیرهایی که به معنی دانشمندان مستقیم‌اند می‌شود که به معنی آدم عادی مستقیم نباشند. با پیش‌رفتن نامحدود در مسیری که به معنی قدیمی اقلیدسی مستقیم باشد، نمی‌توانیم به نقطه آغازمان برگردیم؛ وقتی دانشمند می‌گوید که می‌توانیم با ادامه‌دادنِ به اندازه کافی طولانی به نقطه آغازمان برگردیم، پارادوکسی در کار نیست و تناقضی با عقل سلیم نیست. آنچه او از خط مستقیم مراد می‌کند می‌شود که به معنی آدم عادی خطی منحنی باشد، و همگی‌مان می‌دانیم که می‌توانید با ادامه‌دادنِ به اندازه کافی طولانی در یک منحنی بسته به نقطه آغازتان برگردید.

این‌کتاب با ۲۵۷ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5483492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha