۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۶

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد؛

ترمیم دمل چرکین به جای جراحی اقتصادی

ترمیم دمل چرکین به جای جراحی اقتصادی

اردبیل- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به جای جراحی اقتصادی باید گفت دولت دمل چرکینی را از بدنه اقتصاد کشور خارج کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر عنابستانی عصر شنبه در جلسه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: نباید مدام از اصلاح ساختار اقتصادی محدود دولت در شرایط کنونی با نام جراحی اقتصادی یاد کنیم چرا که این یک کار کوچکی است که دولت آغاز کرده و می‌خواهد دمل چرکینی را بیرون بیاورد.

وی تصریح کرد: این حرکت دولت تأثیر چندانی از اصلاح ساختار اقتصادی کشور به همراه ندارد و اصلاح ساختار در نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی باید به شکل صحیح اتفاق افتاده و وضعیت مطلوبی را در کاهش فرآیند نظام بروکراسی شاهد باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در ماه‌های اخیر در حوزه اقتصادی شق‌القمر نکرده بلکه سعی داشته تا اشتباه گذشتگان را در تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اصلاح کند در حالی که اصلی‌ترین تغییر ساختار نظام اقتصادی باید در بخش بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی و نظام اداری اجرایی تحقق پیدا کند.

عنابستانی افزود: ما انتظار داریم تا دولت با همراهی مجلس انقلابی هر چه سریع‌تر فرآیند کشور را به نفع تولید تغییر داده و هر تولیدکننده نه تنها معاف از مالیات باشد بلکه یارانه مورد نظر نیز به آنها پرداخت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این کار اشتباه و غلطی است که ما بخواهیم از تولیدکننده و سرمایه‌گذار مالیات دریافت کنیم بلکه با اصلاح ساختار باید از چنین سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی حمایت و پشتیبانی‌های لازم را انجام داده و ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها را نیز برای آنها فراهم کنیم.

عنابستانی اضافه کرد: بهتر است از زمین راکد، سرمایه راکد و سایر بخش‌هایی که مولد نیستند، مالیات اخذ شود تا تنبیهی برای این گروه‌ها باشد.

وی ضرورت اصلاح ساختار گمرکی را با رویکرد تقویت صادرات یادآور شد و بیان کرد: در کشور ما فکر غلطی وجود دارد و آن اینکه به بهانه تأمین نیاز داخل، صادرات محدود و جلوی آن گرفته می‌شود.

عنابستانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به جای محدودیت صادرات، بهتر است صادرات تولیدات داخلی افزایش یافته و از محل ارزآوری توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی را شاهد باشیم.

وی مدل توسعه غرب را توجه به محصولات صادرات‌محور بیان کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری از آن سخن به میان آورده به درون‌زا بودن و برون‌نگری اقتصاد به عنوان یک ساختار اساسی توجه شده است.

عنابستانی ساختار نظام بانکی را غلط و نیازمند اصلاح دانست و تصریح کرد: بانک‌ها به جای بنگاه‌داری شایسته است وظیفه اصلی خود را که جمع کردن پول مردم و اعطای تسهیلات است، به درستی انجام دهند تا به دید رقیب به بخش خصوصی ننگرند.

وی افزود: در کنار اصلاح نظام بانکی، نظام اداری ما نیز باید اصلاح شود و به نظر می‌رسد برخی وزارتخانه‌ها اضافی هستند و بنده به جرائت اعلام می‌کنم که ۵۰ درصد ساختار اداری کشور نیاز اساسی ما نیست و باید بساط آنها برچیده شود.

عنابستانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بودن و یا نبودن برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها هیچ دردی را درمان نمی‌کند و دولت و مردم هزینه مازادی را در این زمینه پرداخت می‌کنند که نمونه آن وزارتخانه‌هایی است که اگر بودنشان ضروری نباشد، قطعاً با همراهی اصناف و اتحادیه‌ها می‌توان چنین مجموعه‌هایی را به درستی مدیریت کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه تشخیص بدهیم چه قشری کارگر است و یا نه یک امر سلیقه‌ای است و بهتر است در قالب کد مخصوصی که به کارگران داده می‌شود از طریق پوزه‌ای دیجیتال ورود و خروج کارگران ساختمانی را در پروژه‌ها مورد رصد قرار دهیم تا میزان فعالیت آنها نیز مشخص شود.

کد خبر 5495615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha