۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴

با تایید اعضای شورای عالی ژئوپارک های جهانی؛

ژئوپارک ارس به مرحله ثبت جهانی نزدیک تر شد

ژئوپارک ارس به مرحله ثبت جهانی نزدیک تر شد

این روزها نشست شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو درحالی برپا شده که اعضای این شورا جهانی شدن ژئوپارک ارس را تأیید کرده و بنابراین ارس چند قدم دیگر به پله ثبت جهانی نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهم شهریورماه جلسه شورای عالی شبکه جهانی یونسکو که در کشور تایلند برگزار شده بود به پایان رسید. در این جلسه ضمن ارائه کارت سبز به ژئوپارک قشم، ژئوپارک ارس نیز رأی اکثریت اعضای شورا را به عنوان ژئوپارک جدید جهانی ایران گرفت.

در واقع می‌توان گفت که این تاییدیه مهمترین مرحله پذیرش ژئوپارک بوده اما هنوز نهایی نشده است. به همین دلیل باید شورای اجرایی یونسکو در زمستان نیز برپا شده و اعضای آن هم جهانی شدن ژئوپارک ارس را تأیید کنند. پس از آن، ژئوپارک ارس در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ رسماً جهانی خواهد شد و حکم رسمی آن ابلاغ و اعلام می‌شود.

با تأیید نهایی جهانی شدن ژئوپارک ارس، ایران دومین ژئوپارک خاورمیانه را از آن خود خواهد کرد.

خرداد ماه امسال ارزیابان رسمی شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با حضور در ژئوپارک ارس، بازرسی‌های میدانی خود را انجام داده بودند.

ارس ۳۱ سایت متنوع زمین شناسی و تاریخی دارد که مجموع آنها ژئوپارک ارس را تشکیل می‌دهند. این ژئوپارک در محدوده شهرستان جلفا قرار گرفته و منطقه آزاد ارس نیز متولی دولتی آن محسوب می‌شود.

کد خبر 5582904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha