۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۴۷

وقتی پروپاگاندای آمریکا آتش جنگ‌ را شعله‌ور می‌کند؛

«دور افتخار» رسانه‌های آمریکایی با ادعاهای زلنسکی

«دور افتخار» رسانه‌های آمریکایی با ادعاهای زلنسکی

به‌دنبال ادعاهای اوکراین درباره پس گرفتن ۶هزار کیلومتر مربع از قلمرو شمال شرق این کشور، رسانه‌های آمریکایی در اقدامی جنگ‌افروزانه، خواستار مداخله بیشتر ناتو در جنگ اوکراین شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورلد سوسیالست، در پی ادعاهای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین درباره شکست نظامی روسیه در شمال شرقی اوکراین، رسانه‌های آمریکایی در اقدامی که می‌توان آن را «دور افتخار» نامید، با تمجید از اقدامات جنگ‌افروزانه این کشور در تامین اسلحه برای کی‌یف، از واشنگتن و ناتو خواستند تا سامانه‌های تسلیحاتی بیشتری به اوکراین ارسال کنند.

یکی از مقامات نظامی ارشد آمریکا، دیروز مدعی شد که «ارزیابی ما نشان می‌دهد که در میدان نبرد در مجاورت خارکف، نیروهای روسیه، بخش قابل توجهی از قلمرو را تسلیم اوکراین و عقب‌نشینی کردند. همچنین ارزیابی ما حاکی از آن است که نیروهای اوکراینی به احتمال فراوان کنترل کوپیانسک و ایزیوم و همچنین چند روستای کوچک دیگر را به دست گرفته‌اند. از گزارش‌ها متوجه شده‌ایم که روس‌ها تجهیزات خود را رها کرده و این به معنای فرماندهی و کنترل نامنظم و بدون سازماندهی ارتش مسکو است.»

در پی این اظهارات، واشنگتن‌پست نوشت: شادی و شعف روزهای اخیر باید به کنگره آمریکا و اروپا یادآوری کند که هم‌اینک تلاش و تامین حداکثری اوکراین، سرمایه‌گذاری برای حصول نتیجه‌ای موفق در آینده است. فهرست نیازهای تسلیحاتی اوکراین طولانی است و در بدترین حالت، درخواست کمک ۱۳.۷ میلیارد دلاری رئیس جمهور بایدن برای ارسال به اوکراین، معقول و شایسته اقدام سریع است.

وال‌استریت ژورنال نیز در مقاله‌ای مدعی شد: اقدامات تهاجمی اوکراین، بر اطمینان اوکراین صحه می‌گذارد که درصورت در اختیار داشتن تسلیحات و سامانه‌های پیشرفته غربی، می‌تواند قلمرو خود را پس بگیرد. پس از پیروزی ابتدایی اوکراین در دفاع از کی‌یف، آمریکا و اروپا به توپخانه روسیه اجازه دادند تا در دونباس ابتکار عمل را به دست بگیرد اما به محض اینکه واشنگتن برای اوکراین موشک‌های دوربرد و توپخانه به ویژه توپخانه «هیمارس» تامین کرد، نبرد، شکل برابری به خود گرفت. پیشروی‌های اخیر اوکراین نشان می‌دهد که آمریکا حتی باید برای اوکراین سکوهای هیمارس بیشتری ارسال کند.

این نشریه در پایان اضافه کرد: پیشروی‌های اوکراین دلگرم‌کننده است اما تا پایان یافتن تهدیدهای (ولادیمیر) پوتین علیه جهان، فاصله زیادی داریم.

وال‌استریت ژورنال در جمله‌ای که عامدانه مبهم نگاشته شده، افزود: تنش اتمی نمی‌تواند در زمره جنگ‌های معمول و متعارف باشد. تشعشعات و فروریزه‌های اتمی می‌تواند به قلمرو ناتو رسیده و این ائتلاف مجبور خواهد شد تا کمک نظامی خود به اوکراین را افزایش داده و به کی‌یف اجازه دهد تا جنگ را به داخل قلمرو روسیه بکشاند.

خواه این مطلب را پاسخی به حمله اتمی فرضی روسیه بدانیم یا نه، این نشریه معتبر آمریکایی، به ادعای موفقیت اوکراین پاسخ داده و از آمریکا خواسته تا به نیروهای نیابتی خود در اوکراین دستور داده تا حملات خود را در داخل خاک روسیه انجام دهد.

این در حالی است که مقامات آمریکایی پیش از این، به نیروهای اوکراین برای حمله به شبه جزیره کریمه، چراغ سبز داده و مقامات اوکراینی نیز اذعان کرده‌اند که کی‌یف این شبه‌جزیره را هدف حملات موشکی قرار داده است.

کد خبر 5588898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha