۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۵

انواع تومور در غدد درون ریز بدن؛ راهکارهای درمان و علائم آن‌ها

انواع تومور در غدد درون ریز بدن؛ راهکارهای درمان و علائم آن‌ها

در ادامه قصد داریم انواع غدد درون ریز، بیماری‌های مرتبط با آن‌ها و علائم و درمان بیماری را بررسی کنیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، آیا تاکنون نام غدد درون ریز را شنیده‌اید و می‌دانید چه وظایفی بر عهده دارند؟ آیا می‌دانید چه مشکلاتی ممکن است برای این اعضای کوچک بدن به وجود بیاید و چه در نتیجه آن چه بیماری‌هایی در بدن ظاهر شوند؟ اگر دوست دارید پاسخ این سوالات را بدانید، تا انتها با این مطلب همراه باشید. زیرا در ادامه قصد داریم انواع غدد درون ریز، بیماری‌های مرتبط با آن‌ها و علائم و درمان بیماری را بررسی کنیم.

انواع غدد درون ریز در بدن

غدد درون ریز بدن که با نام اندوکرین نیز شناخته می‌شوند، شبکه‌ای از غدد هستند که هورمون‌های مهمی را تولید و ترشح می‌کنند. این غدد مسئول کنترل برخی اعمال مهم بدن هستند و در مواردی مانند تنفس و حرکت با سیستم عصبی همگام می‌شوند. هورمون‌هایی که توسط غدد درون ریز تولید می‌شوند بر فرآیندهایی چون متابولیسم، رشد، تکامل جنسی، چرخه قاعدگی در زنان و … اثر می‌گذارند. بنابراین بروز هرگونه اختلال در ساختار آن‌ها می‌تواند کل بدن را به خطر بیندازد و مشکل آفرین شود. به‌عنوان تداخل هورمونی در زنان می‌تواند باعث بهم خوردن نظم قاعدگی و بروز مشکلات جبران‌ناپذیری شود. به همین دلیل خانم‌ها در چنین شرایطی باید به متخصص زنان مراجعه کنند. برای این که بحث بهتر پیش برود لازم است پیش از بررسی انواع تومور در غدد درون ریز، این غدد را بشناسیم که عبارتند از:

غدد آدرنال (فوق کلیه): دو غده روبروی کلیه که هورمون کورتیزول آزاد می‌کنند.

هیپوتالاموس: بخش میانی- تحتانی مغز که برای آزاد شدن هورمون‌ها از هیپوفیز پیغام ارسال می‌کند.

تخمدان‌ها: اندام‌های باروری که هورمون جنسی تولید می‌کنند. (مونث)

پاراتیروئید: چهار غده کوچک در گردن، با مسئولیت کنترل رشد و نمو استخوان

غده‌ی پینه آل: غده‌ای نزدیک بخش مرکزی مغز و مرتبط با الگوهای خواب

غده هیپوفیز (غده مادر): غده‌ای در قاعده مغز که بر روی تیروئید، رشد، چرخه قاعدگی زنانه و آزاد شدن شیر در زنان شیرده تأثیر گذار است.

بیضه‌ها: غده تولید مثل با وظیفه تولید هورمون جنسی مردانه

تیموس: غده‌ای در بخش بالایی قفسه سینه و مسئول ارتقای سیستم ایمنی بدن در ابتدای زندگی

تیروئید: غده‌ای پروانه‌ای شکل در جلوی گلو که مسئول کنترل متابولیسم است.

تومورها و غدد درون ریز بدن

اکنون که با انواع غدد درون ریز بدن آشنا شدید لازم است بدانید که کارکرد غدد درون ریز بدن چگونه مختل می‌شود و چگونه برخی بیماری‌ها مانند تومور در آن‌ها پدیدار می‌شوند. سیستم خود تنظیمی بدن (فیدبک) مسئول اصلاح عملکرد غدد و کنترل میزان هورمون ترشح شده است.

به بیان دیگر اگر سیستم فیدبک در حفظ سطح هورمون‌ها در جریان خون مشکل داشته باشد و یا بدن نتواند هورمون‌ها را به درستی از جریان خون حذف کند، عدم تعادل هورمونی رخ می‌دهد. افزایش و یا کاهش سطح هورمون‌های غدد درون ریز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود که یکی از آن‌ها پدیدار شدن تومورها است.

آناتومی کلیه

انواع تومور در غدد درون ریز بدن

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، افزایش یا کاهش سطح هورمون‌های اندوکرین یا غدد درون ریز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود که یکی از آن‌ها ایجاد تومور است. اکثر تومورهای غدد درون ریز غیر سرطانی هستند و معمولاً به سایر بافت‌های بدن سرایت نمی‌کنند. به‌طور کلی شاید بتوان تومورهای درون غدد درون ریز را در دو دسته کلی بررسی کرد:

تومورهای کارسینوئیدی

تومورهای کارسینوئیدی از جمله تومورهایی هستند که درون غدد درون ریز با سرعتی بسیار آهسته رشد می‌کنند. این تومورها اغلب در دستگاه گوارش به‌خصوص روده کوچک و رکتوم یافت می‌شوند و گاهی نیز به کبد یا سایر نقاط بدن سرایت می‌کنند. در چنین شرایطی ممکن است موادی مانند «سروتونین» یا «پروستاگلاندین» ترشح و سندروم کارسینوئید ایجاد شود.

تومورهای نورواندوکرین

تومورهای نورواندوکرین نوع دیگری از تومورهای غدد درون ریز هستند که در طی پاسخ به سیگنال‌های ارسالی از سیستم عصبی در خون آزاد می‌شوند. این تومورها می‌توانند باعث تولید هورمون‌هایی بالاتر از حد طبیعی شوند و می‌توانند به صورت خوش خیم یا بدخیم باشند.

علت بروز تومور در غدد درون ریز

عوامل بسیار زیادی هستند که می‌توانند باعث بهم خوردن تعادل هورمونی، نظم غدد و در نتیجه به وجود آمدن تومور باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

چاقی

عفونت‌های ویروسی

استفاده از مواد شیمیایی مضر

مصرف غذاهای منجمد و کهنه

رژیم غذایی نامناسب و پر کالری

مصرف غذاهای دودی و کنسروی

حضور مستمر در محیط‌های آلوده

قرار گرفتن در معرض پرتوهای رادیو اکتیو

استفاده از مواد مخدر، سیگار، الکل و قلیان

علائم و نشانه‌های حضور تومور در غدد درون ریز

زمانی که تومورها در غدد درون ریز ظاهر می‌شوند، نشانه‌هایی را با خود به همراه می‌آورند که متناسب با شدت و ضعف بیماری، سن بیمار، نوع بیماری و… در زمان‌ها و شدت‌های مختلفی خودشان را نشان می‌دهند. نکته مهم این است که افراد باید نسبت به تغییرات بدن خود هوشیار باشند و خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند. علائمی که می‌توانند نشان دهنده وجود تومور باشند عبارتند از:

تب

خستگی

کاهش وزن غیر عادی

عدم احساس گرسنگی

مشکل در بلع

دردهای عجیب و بدون دلیل

تغییرات پوستی

گرفتگی صدا

یبوست یا اسهال مداوم

سر دردهای غیر طبیعی

مشکلات بینایی و شنوایی

متن جایگزین: سلول‌های تومور

تومورها توده‌هایی منسجم هستند که می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. تومورهای غدد درون ریز معمولاً غیرسرطانی هستند اما علائمی چون خستگی، تب و… دارند که حضور خود را اطلاع می‌دهند.

تشخیص و درمان تومور در غدد درون ریز

برای تشخیص وجود تومور در غدد درون ریز متخصص غدد از روش‌های خاصی استفاده می‌کند و نقاط مختلف بدن را مورد بررسی و آزمایش قرار می‎‌دهد تا بتواند بیماری را به دقت و درست تشخیص دهد. روش‌هایی مانند آزمایش خون، تست هورمون، استفاده از نشانگرهای تومور، تست‌های تصویر برداری و … تمامی این موارد کمک می‌کنند نواحی و غددی که درگیر تومور شده‌اند نمایان شوند.

پس از تشخیص بیماری، پزشک روش صحیح درمان را انتخاب می‌کند که یکی از بهترین روش‌ها برای درمان تومور غدد درون ریز «ایمونوتراپی، هورمون درمانی و دارو درمانی» است. در این روش به سیستم ایمنی بدن کمک می‌شود که سلول‌های سرطانی را شناسایی کند و آن‌ها را از بین ببرد. هورمون درمانی در واقع یک روش اختصاصی برای درمان تومورهای غدد درون ریز است و معمولاً برای انواعی از بیماری استفاده می‌شود که برای رشد و پیشرفت به هورمون خاصی نیاز دارند. این روش بیش‌تر روی سرطان‌های سینه، پروستات، آندومتری و آدرنال نتیجه می‌دهد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5606828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha