۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۰۲

توسط نشر قطره؛

«راوی بهاران» به چاپ سوم رسید/ زندگی و مبارزات کرامت‌الله دانشیان

«راوی بهاران» به چاپ سوم رسید/ زندگی و مبارزات کرامت‌الله دانشیان

سومین چاپ کتاب «راوی بهاران: زندگی و مبارزات کرامت‌الله دانشیان» نوشته انوش صالحی توسط نشر قطره منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر قطره سومین چاپ کتاب «راوی بهاران: زندگی و مبارزات کرامت‌الله دانشیان» نوشته انوش صالحی را در ۲۹۰ صفحه و بهای ۹۵ هزار تومان منتشر کرده است. نخستین چاپ این کتاب سال ۱۳۸۱ منتشر شده بود.

کرامت‌الله دانشیان که به سال ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد، از فعالان و مبارزان سیاسی شناخته شده در سال‌های مبارزه مردم ایران علیه رژیم پهلوی است. او دوران خدمت سربازی را به عنوان سپاهی دانش در یکی از روستاهای آمل گذراند و از همان دوران تلاش کرد تا چشم دانش آموزان و مردم را به خباثت حکومت پهلوی روشن کند.

دانشیان را تا سال‌ها سراینده ترانه «بهاران خجسته باد» می‌دانستند، اما او صرفاً این شعر را تبدیل به سرود کرده و برای نخستین بار با دانش آموزان خود اجرا کرده بود. اما سراینده آن سرود عبدالله بهزادی از پزشکان خوشنام بابلی بود که در اسفندماه ۱۳۳۹، چند ماه پس از کشته شدن پاتریس لومومبا رهبر استقلال کنگو این ترانه را به رشته تحریر درآورد و تقدیم کرد به همسر لومومبا با این عنوان

«به بانوی سوگوار، که در ماتم شهید

بنالید و زان نوا، دل عالمی تپید

بهاران خجسته‌باد!»

اما کرامت‌الله دانشیان از جمله نخستین گروه قبول شدگان در دوره هنری و سینمایی تلویزیون ملی ایران بود، ولی پس از حدود یکسال به علت فعالیت‌های سیاسی و ساخت فیلم‌های کوتاهی در موضوعاتی چون غارت نفت و مردم جنوب شهر تهران از دانشکده اخراج شد. پس از دستگیری خسرو گلسرخی به سال ۱۳۵۲ او نیز دستگیر شد و این دو متهم شدند که رهبری گروهی دوازده نفره را به عهده داشته‌اند که قصدشان ربودن شاهزاده پهلوی در فستیوال فیلم کودک در سال ۵۲ به قصد آزادسازی زندانیان سیاسی بود.

او پس از محاکمه‌ای جنجالی به همراه خسرو گلسرخی در سپیده دم ۲۹ بهمن ۱۳۵۲، در برابر جوخه اعدام قرار گرفت. محاکمه آن دو و دیگر اعضا گروه «سیمرغ» به جرم مشارکت در طرح گروگان‌گیری ولیعهد محمدرضا پهلوی به شکل علنی برگزار شد و بازتاب وسیعی در افکار عمومی ایران و جهان پیدا کرد. صالحی در این کتاب علاوه بر شرح زندگی کرامت چگونگی تشکیل و فروپاشی گروه موسوم به سیمرغ را نیز بررسی کرده است. حادثه‌ای که ریشه در سیر رخدادهای تاریخ معاصر داشت و آن شکل‌گیری گروه‌های مسلح در امر مبارزه با رژیم شاهنشاهی مرتجع پهلوی بود.

کد خبر 5622581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha