۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۲۳

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی:

حیات وحش در ۲۵۰هزار هکتار از مناطق حفاظت شده سرشماری می شوند

حیات وحش در ۲۵۰هزار هکتار از مناطق حفاظت شده سرشماری می شوند

ارومیه - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از سرشماری حیات وحش در سطح ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی و مناطق حفاظت شده این استان خبر داد.

سعید شهند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اجرایی شدن طرح سرشماری حیات وحش در تمامی زیستگاه‌های استان افزود: هدف اصلی از برگزاری برنامه‌های سرشماری اطلاع از وضعیت زاد و ولد گونه‌ها و شناسایی نوع تعرض و تهدید گونه هاست.

وی خاطر نشان کرد: با لحاظ شرایط توپوگرافی استان و گونه‌های حیات وحش، هر ساله برنامه سرشماری پستانداران شاخص استان با اولویت سرشماری گونه‌های گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش ارمنی و کل و بز وحشی انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: بر این اساس پستانداران شاخص ۲ منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شامل جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه و منطقه حفاظت شده مراکان، منطقه شکار ممنوع فیض الله بهی بوکان، منطقه قندیل پیرانشهر، مناطق کوهستانی سردشت و مهاباد جامعه هدف سرشماری اند..

وی فراهم آوردن آمار دقیق از وضعیت گونه‌های گیاهی و جانوری و زیستگاه‌های طبیعی استان را برای برنامه ریزی هدفمند و اعمال مدیریت بهینه مناطق در راستای نیل به توسعه پایدار مؤثر شمرده گفت: محیط بانان و مأموران اجرایی محیط زیست با وجود تمامی سختی‌ها و مشکلات، متعهدانه و دلسوزانه از محیط زیست کشور حفاظت می‌کنند.

شهند تاکید کرد: از اقدامات مهم در حفظ تعادل گونه‌های جانوری، برخورد قاطع با شکارچیان در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع آذربایجان غربی ست و در این راستا در مناطق و زیستگاه‌های حساس استان، نظارت و پایش توسط محیط بانان به صورت شبانه روزی انجام و متخلفان در حوزه شکار و صید پیش از انجام شکار مورد برخورد قانونی قرار گرفته و در صورت اقدام به شکار با تشکیل پرونده به مراجع قضائی ارجاع داده می‌شوند.

استان آذربایجان غربی با دارا بودن ۵۷ گونه پستاندار جزو استان‌های غنی از نظر تنوع زیستی در سطح کشور محسوب شده و هر ساله برنامه‌های سرشماری وحوش استان با دقت و حساسیت خاصی اجرا و گزارش آنها نیز تدوین می‌شود.

گوزن زرد ایرانی، کل و بز و قوچ و میش ارمنی مهمترین پستانداران در حال زیست در این منطقه از کشور هستند.

این سرشماری در اواسط فصل پاییز آغاز و تا اواخر اسفند ماه ادامه می‌یابد.

کد خبر 5631104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha