۳۰ دی ۱۴۰۱، ۹:۵۰

معرفی بازی‌های ایرانی/۲۰

بازی «کلمات جا به جا» در ژانر پازل کلمات منتشر شد

بازی «کلمات جا به جا» در ژانر پازل کلمات منتشر شد

بازی «کلمات جا به جا» نوآوری در ارائه چالش در ژانر پازل کلمات منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ژانر پازل کلمات بین محصولات موبایلی ایرانی سابقه طولانی دارد. شاید بتوان گفت چند نفری از بازی‌سازان ایرانی پس از دیدن موفقیت همین سبک تولیدات رفتند به سمت بازار سرگرمی‌های اندرویدی؛ وقتی انواع مختلف و متنوع از یک ژانر مشخص در بازار باشد، رقابت سخت می‌شود و برای دیده شدن در میدان احتیاج به نوآوری خواهد بود. عنوان مورد بررسی امروز، «کلمات جا به جا»، ساخته iGamez، توانسته تجربه نسبتاً جدیدی را برای مخاطبین به ارمغان بیاورد.

از نقاط قوت این بازی می‌توان به سادگی رابط کاربری و قوانین، نوآوری در ارائه چالش، اجرای سبک و سریع، سامانه درآمدی کارآمد و عدم نمایش ویدئوی تبلیغاتی اشاره کرد.

همچنین نقظ ضعف این بازی شامل سادگی رابط کاربری و قوانین، نمایش بنر تبلیغاتی، تبلیغ دائمی محصول قبلی استودیو بالای صفحه، موسیقی کوتاه با سکته در چرخه تکرار و رنگ زمینه مراحل که دیر به دیر عوض می‌شود، است.

کلمات جا به جا از بازیکن می‌خواهد «حروف» جا به جا را مرتب کند تا کلمات صحیح ساخته شوند. قانون کار به این صورت است: حروف از راست به چپ یا از بالا به پایین طوری پشت هم قرار بگیرند که کلمه‌ای معنادار و مرتبط با موضوعی که مرحله می‌خواهد شکل بگیرد. موضوع مرحله با نمایش یک یا دو کلمه بالای صفحه مشخص می‌شود. مثلاً بالای صفحه نوشته «شهرهای آلمان» و وسط صفحه حروف «ب-د-ر-ر-ل-س-ت-ن-ی-ن-د» بدون ترتیب و درهم و برهم اما در خطوطی عمودی یا افقی (به تصویر نگاه کنید) جایگذاری شده‌اند. بازیکن باید حروف را یکی یکی جابجا کند تا در خط افقی (بر اساس تعداد حروف) کلمه «برلین» و در خط عمودی کلمه «درسدن» ساخته شود. نوع دیگری از مراحل هیچ راهنمایی به بازیکن نمی‌دهند و فقط یک، یا دو، یا سه حرف از جواب را مشخص می‌کنند. این نوع پازل‌ها دشوار هستند و در مراحل بالاتر تبدیل به معضل و اهرم فشار اصلی برای فعال کردن سامانه درآمدی بازی می‌شوند.

زمانی که مرحله تکمیل شود به تعداد حروفی که در صفحه هستند به بازیکن سکه داده می‌شود. سکه‌ها برای استفاده از آیتم‌های کمکی به کار می‌روند: با ۱۰۰ سکه یک حرف، با کمتر از ۳۰۰ سکه یک کلمه، و با صرف ۱۰۰۰ سکه کل پاسخ‌ها پیدا خواهند شد. یک گزینه تماشای تبلیغ هم کنار صفحه قرار دارد که تبلیغ بنری نمایش و ده سکه جایزه می‌دهد. همانطور که مشخص است، نسبت پاداش به هزینه چیزی شبیه به اوضاع نرخ ریال نسبت به دلار است.

تا مراحل ۵۰ یا حتی ۷۰ ممکن است این «تورم» خیلی به بازیکن فشار وارد نکند اما از جایی به بعد (حوالی ۱۰۰) دیگر برای رسیدن به پاسخ‌ها راهی به جز خرید درون برنامه‌ای وجود نخواهد داشت. به نظر می‌رسد اگر بازیکن طوری جذب محصول شده باشد که تا مراحل ۱۰۰ و بیشتر را طی کند به احتمال زیاد بدون فشار و ناراحتی دست به جیب هم خواهد شد و این یعنی سامانه درآمدی کلمات جا به جا سالم است.

ژانر پازل کلمات بین محصولات موبایلی ایرانی سابقه طولانی دارد. شاید بتوان گفت چند نفری از بازی‌سازان ایرانی بعد از دیدن موفقیت همین سبک تولیدات رفتند به سمت بازار سرگرمی‌های اندرویدی. وقتی انواع مختلف و متنوع از یک ژانر مشخص در بازار باشد رقابت سخت می‌شود و برای دیده شدن در میدان احتیاج به نوآوری خواهد بود. عنوان مورد بررسی امروز، «کلمات جا به جا»، ساخته iGamez، با اشراف به این قضیه پا در دنیای پازل کلمات گذاشته و با مقداری نوآوری در چند بُعد، توانسته تجربه نسبتاً جدیدی را برای مخاطبین به ارمغان بیاورد.

کد خبر 5685975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha