۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۳۲

در جلسه درس گفتارهای شاهنامه مطرح شد؛

انتقاد میرشکاک از صداوسیما به‌خاطر شیوع لهجه تهرانی

انتقاد میرشکاک از صداوسیما به‌خاطر شیوع لهجه تهرانی

یوسفعلی میرشکاک در دوازدهمین جلسه از فصل دوم درس گفتارهای شاهنامه گفت: صدا و سیما هم باعث شده که لهجه تهرانی شایع‌تر شود و نگرانم که تا چند سال دیگر چیزی از زبان فارسی باقی نماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در دوازدهمین جلسه از فصل دوم «درس گفتارهای شاهنامه» با اشاره به وجود مواد مختلف و گوناگون قابل پژوهش در شاهنامه گفت: مواد زیادی در شاهنامه مثل رنگ‌ها سنگ‌ها، جانوران و ابزارهای نبرد برای پژوهش موجود است، اما با وجود ستیزها و نبردهایی که در شاهنامه رخ می‌دهند، مجال مطرح شدن به این قبیل ظرافت‌ها و ریزه کاری‌ها نمی‌دهند.

این شاعر و پژوهشگر ادبی، در ادامه این جلسه که عصر دیروز سه‌شنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۱ در سالن شماره ۴۰۷ حوزه هنری برگزار شد، گفت: نام‌هایی که در شاهنامه هست، بیشتر به عصر توتم پرستی بر می‌گردند. مثل «گرز گاوسر» که فردوسی با الهام از سر آناهیتا ساخته‌اند.

وی افزود: گرز، ابزار اصلی نبرد ایرانیان حتی شهریاران بوده است.

میرشکاک در بخش دیگری از این نشست، از رواج و تسلط گویش فارسی تهرانی بر دیگر گویش‌های فارسی کشور مثل فارسی خراسانی و شیرازی و … ابراز تأسف کرد و گفت: صدا و سیما هم باعث شده که لهجه تهرانی شایع‌تر شود و نگرانم که تا چند سال دیگر چیزی از زبان فارسی باقی نماند.

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، ساعت ۱۷ تا ۱۹ سه‌شنبه‌های هر هفته با ارائه و سخنرانی یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پور موسی برگزارمی شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این نشست می‌توانند در سالن شماره ۴۰۷ در طبقه چهارم حوزه هنری حضور پیدا کنند.

کد خبر 5692152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha