رودخانه دجله در کما/«به سالی دجله گردد خشک رودی»

رودخانه دجله در کما/«به سالی دجله گردد خشک رودی»

رودخانه دجله در عراق این روزها حال و روز خوشی ندارد و یکی از شاخه های آن در استان میسان شاهد افت شدید سطح آب است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، رود دجله در عراق وضعیت مناسبی ندارد و یکی از شاخه های آن در این کشور به طور کامل خشک شده است.

بر اساس این گزارش، این وضعیت در استان میسان به خوبی مشهود است و وضعیت این رودخانه در استان میسان شاهد افت شدید سطح آب این رودخانه است.

اوضاع به حدی وخیم است که شهروندان عراقی در بستر رودخانه خشک شده قدم می زنند.

از سوی دیگر خالد شمال، سخنگوی وزارت منابع آب عراق اعلام کرد : ۳ سال خشکسالی و استفاده از منابع سطحی و سدها و طرح‌های وزارت کشاورزی منجر به تحلیل رفتن منابع آب شده است. ورودی آب از ترکیه حدود ۵۰ درصد منابع آب عراق، ورودی آب از ایران حدود ۱۵ درصد و از سوریه حدود ۵ درصد منابع آبی ما را تشکیل می‌دهد.

این مقام عراقی با اشاره به اینکه وزارت منابع آب مسئول مدیریت پروژه‌های آبیاری و پیگیری طرح‌های فنی پرونده آب است، گفت: طرح‌های کشاورزی طی سه سال گذشته ظالمانه بوده است.

سخنگوی وزارت منابع آب عراق تصریح کرد: سفر قریب الوقوع هیات عراقی به ترکیه منجر به حل بسیاری از اختلافات آبی خواهد شد و ما با همکاری دستگاه‌های امنیتی در حال رفع دست‌اندازی‌ها به رودخانه‌ها و منابع آب زیرزمینی هستیم.

وی با بیان اینکه ترکیه بدون هماهنگی طرف عراقی سدهای بزرگی ساخته است، گفت: عراق کمتر از ۳۰ درصد سهم آبی خود از دجله و فرات را دریافت می‌کند. در حال رهاسازی آب از سد دوکان هستیم و طی چند روز آتی وضعیت آبی دو استان میسان و ذی قار بهبود خواهد یافت.

کد خبر 5720577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha