۲ آبان ۱۳۸۸، ۱۵:۳۱

عراق برای حل مشکلات آبی از ایران کمک خواست

عراق برای حل مشکلات آبی از ایران کمک خواست

وزیر آبیاری عراق گفت: کشورش نیازمند کمک ایران و همکاریهای دوجانبه برای حل مسائل آبی است.

به گزارش خبرنگار مهر عبداللطیف رشید در حاشیه دیدار خود با سرپرست وزارت نیرو ایران، در جمع خبرنگاران گفت: روابط ایران و عراق یک روابطه دیرینه است. در حال حاضر بین دو کشور کمیته ‌های مشترک تخصصی در سطوح فنی و مهندسی وجود دارد، لیکن هدف ما از این سفر حل مشکلات مربوط به آب است.

وزیر آبیاری عراق افزود: عراق از تمامی کشورهای همجوار مثل سوریه و ترکیه برای حل بحران آب خود کمک گرفته است و برهمین اساس، با همکاری کشورهای همجوار اقدام به حل مشکلات مردم و کشاورزان خود کرده است.

وی تصریح کرد: کمبود آب ‌مشکلات زیادی را برای ساکنان عراق به وجود آورده است و این امر باعث شده تا تامین آب برخی مناطق به سختی صورت گیرد. بر همین اساس عراق نیازمند کمک ایران و همکاریهای دوجانبه این کشور برای حل مسائل آبی این کشور است.

به گفته رشید عراق مرزهای طولانی آبی مشترک با ایران دارد و بر همین اساس قرار است که مشکلات در اسرع وقت توسط  دو کشور حل شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اجرای پروژه گات توسط ترکیه و عدم تامین آب کافی کشور عراق براساس این پروژه گفت: ترکیه کشوری است که سرچشمه اصلی آب عراق به شمار می رود و آبهای اصلی رودخانه های دجله و فرات، از طریق این کشور در اختیار عراق قرار می گیرد. بنابراین ساخت هرگونه تاسیسات آبی بر روی این رودخانه ها تاثیر مستقیمی بر آب موجود در کشور عراق می گذارد.

وی ادامه داد: در 20 سال گذشته ترکیه سدهای زیادی بر روی روخانه فرات احداث کرده است و اخیرا نیز موضوع احداث پروژه گاپ را مطرح کرده است. از سوی دیگر سوریه نیز سدهای زیادی بر روی فرات احداث کرده که احداث این سدها باعث رسیدن حجم کمی از آب فرات به عراق شده است.

به گفته رشید برای حل این مشکل تماس هایی با کشورهای ترکیه و سوریه برقرار شده و کمیته های مشترکی نیز با این کشورها تاسیس شده است.

وزیر آبیاری عراق در پاسخ به این سوال که قسمت اعظمی از آب عراق توسط فرات تامین می شود، آیا بهتر نیست به جای مطالبه آب از ایران به سراغ کشورهای ترکیه و سوریه بروید؟ پاسخ داد: مطالبات ما از کل دولتهای موجود است. ما از همه کشورهای همجوار درخواست کمک کرده ایم و از ایران نیز به دلیل وجود رودخانه ها و انشعابات متعدد تاثیر مستقیمی براروند رود دارد.

رشید با اشاره به خشکسالی های اخیر ایران خاطرنشان کرد: ما بر اوضاع آبی منطقه واقفیم و می دانیم که کل منطقه با کمبود آب مواجه است. ما از ایران چیزی خارج از توان این کشور نخواسته ایم. اما عراق در وضعیت بغرنجی به سر می برد.

وی اظهار داشت: از ایران درخواست داریم که همکاری و هماهنگی خوبی با پروژه های عراق داشته باشد.

رشید همچنین با اشاره به ریزگردهایی که کشور ایران را در برگرفته بود نیز گفت: این گردو غبارها از عربستان به سمت ایران آمد و کل منطقه را فراگرفته است و ما نیز مواجه با این مشکل هستیم. کارشناسان منابع آبی و محیط زیست علت این امر را کاهش نزولات آسمانی می دانند و در برخی مناطق که تا 1200 میلی متر آب وجود داشت، این رقم به 300 میلی متر رسیده است.

وزیر آبیاری عراق گفت: این پدیده تاثیر منفی بر کشاورزی و خدمات آبرسانی عراق دارد. رییس مجلس ایران نیز در سفر اخیر خود به عراق، موضوع برگزاری کنفرانس در سطح کشورهای همجوار را مطرح کرده اند تا بتوان با پدیده بیابان زدایی مبارزه کرد.

رشید در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اظهار نظر کارشناسان محیط زیست ایران مبنی بر اینکه خشک شدن تالابهای عراق به عنوان عامل اصلی ریزگردهای ورودی به ایران است، گفت: خشک سازی تالابها در مناطق فقیرنشین عراق باعث خشک شدن بالغ بر 20 هزار کیلومتر مربع مساحت شد. رژیم بعثی عراق بنا به برخی دلایل نظامی اقدام به خشک سازی این تالابها کرده است.

وی اظهار داشت: تالابها برای عراق در ابعاد فرهنگی،‌ اجتماعی، صید ماهی و غیره بسیار پر اهمیت است. ما خشک سازی تالابها را به عنوان یک جنایت علیه ملت عراق و کلیه ساکنان منطقه می دانیم و به همین خاطر دولت عراق تصمیم به محاکمه کسانی گرفت که این امر را انجام داده اند.

به گفته رشید هم اکنون بنده به عنوان وزیر آبیاری عراق از بدو ورود خود به این وزارتخانه تلاش کرده ام و مفتخرم در سال 2007، کل مساحتهای آبی عراق را به بیش از 5 درصد از آبهای موجود در قبل ارتقا دهم. ضمن اینکه برای اینکه این تالابها حفظ شود، این آبها را به آبهای منطقه ای دجله و فرات متصل کرده ایم. اما متاسفانه مقادیر آبهای دجله و فرات طی دو سال اخیر به شدت کاهش یافته است.

رشید افزود: حتی در آب تالاب هور نیز که مشترک بین ایران و عراق است، مشکلاتی وجود دارد. سطوح آب تالابها تا حد زیادی به رودهای دجله و فرات وابسته است و این امر نیازمند بهبود و توسعه طرحهای مختلف آبی است. اما امیدواریم با افزایش نزولات آسمانی، جاری سازی آب به رودخانه دجله و فرات صورت گیرد.

کد خبر 970207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha