منابع پارلمانی عراقی فاش کردند؛

جدیدترین اقدام خصمانه ترکیه علیه عراق با ساخت سدی بزرگ

جدیدترین اقدام خصمانه ترکیه علیه عراق با ساخت سدی بزرگ

منابع پارلمانی عراقی از عزم ترکیه برای ساخت سدی بزرگ که تاثیر زیادی روی عراق خواهد گذاشت و اجازه رسیدن آب رودخانه دجله به سمت عراق را نمی دهد، پرده برداشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بغداد الیوم، منابع پارلمانی عراقی از عزم ترکیه برای ساخت سدی بزرگ که تأثیر زیادی روی عراق خواهد گذاشت و اجازه رسیدن آب رودخانه دجله به سمت عراق را نمی‌دهد، پرده برداشتند و خواستار واکنش بغداد به این تحرک جدید ترکیه شدند.

«ثائر مخیف الجبوری» رئیس کمیته امور آبی پارلمان عراق امروز دوشنبه درباره قصد ترکیه برای احداث سد بزرگی از سوی ترکیه که الجزیره نام دارد، هشدار دادند و آن را موجب محروم شدن عراق از سهم آبی این کشور دانست و از سکوت دولت این کشور در قبال این موضوع ابراز شگفتی کرد.

وی اعلام کرد: سدی که ترکیه قصد احداث آنرا دارد یکی از خطرناک‌ترین سدها به شمار می‌رود که اگر احداث شود یک قطره آب هم از ترکیه به عراق وارد نخواهد شد و این خطری بزرگ برای عراق است.

وی افزود: با وجود اینکه این سد در فاصله ۳۵ کیلومتری مرز واقع است، شاهد هیچ واکنشی از سوی مقامات عراق نیستیم.

الجبوری تاکید کرد که تهدید به کارگیری اهرم مبادلات تجاری با ترکیه راه درستی نیست زیرا بهانه به آنها برای احداث سد می‌دهیم. ما تابع قوانین بین المللی هستیم و دستگاه دیپلماسی عراق باید دست به تحرک بزند زیرا تداوم سکوت سبب خواهد شد که ترکیه ظرف کمتر از یکسال این سد را احداث کند.

دو روز قبل هم حمید النایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق با بیان اینکه منابع آبی باید در اسرع وقت از طریق فشار به ترکیه تأمین شود، پیشنهاد داد که دولت عراق از حجم تجاری سالانه به عنوان ابرازی برای فشار به ترکیه برای به دست آوردن حقوق خود بهره ببرد.

وی تاکید کرد که بحران تغییرات اقلیمی، سایه خود را به طور گسترده‌ای بر عراق افکنده و زمین‌های کشاورزی زیادی نابود شده‌اند.

النایف خاطرنشان کرد که وزارت کشاورزی قصد دارد طرحی را با تمرکز بر روش‌های نوین آبیاری به منظور خودکفایی در محصولات گندم و جو اجرا کند.

گفتنی است که عراق در حال حاضر شاهد کمبود شدید آب است؛ بحرانی که منجر به خشک شدن دریاچه‌ها و باتلاق‌های این کشور شده و از سویی سطح رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند از زمان بهره‌برداری از سد الیسو بسیار کاهش یافته است. ساخت سد ایلیسو، در قالب یک پروژه راهبردی به نام گاپ، (به ترکی استانبولی Guneydogu Anadolu Projesi و به اختصار GAP ) صورت گرفته است.

متأسفانه بسیاری، سال‌ها نسبت به خطرات زیست محیطی پروژه گاپ ترکیه کم توجه بودند تا اینکه به تدریج سر و کله ریزگردها پیدا شد. پدیده‌ای که منشأ اصلی آن خشک شدن تالاب‌ها و نخلستان‌های همسایه غربی یعنی عراق معرفی می‌شود که عامل اصلی آن نیز سیاست سدسازی گسترده ترکیه است.

نابودی بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق، سوریه، ایجاد کانون‌های فرسایش بادی و تولید گرد و خاک، خشکی عراق و گرد و غبار برخاسته از این کشور بر روی ایران آسیب‌های جبران ناپذیری است که دولت ترکیه با سدسازی و بی توجهی به منافع کشورهای حوزه دجله و فرات عامل آن شده است.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5535636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جمشید IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      109 2
      غرب نزدیک به سی سال است که.. اعلام کرده..جنگ بعدی در خاورمیانه..جنگ آب .. خواهد بود. متاسفانه مسیولان و مردم کشورهای منطقه.. هیچ توجهی به اخطارهای آن نکرده اند..حال ..اینها ..نشانه ها آن جنگ است...
    • GB ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      39 27
      ترکیه را به آتش بکشند دیگر نیازی به آب ندارد
    • مهدی رنجبر IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      44 39
      دولت ترکیه بدترازعربستان و اسراییل باید درسی بهش بدیم که به کوه خوردن بیفته یعنی ایران عراق سوریه والسلام تمام
    • AE ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      89 29
      متاسفانه ترکیه با این‌سد سازی‌ها بصورت غیر مستقیم زهر خود را به ایرانمان هم‌می‌زند دشمنی چند قرنی عثمانی صفت‌ها بصورت مستقیم بر عراق و سوریه و غیر مستقیم بر ایران ادامه دارد جای بسی تاسف
    • سعید IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      33 42
      خشک شدن دریاچه اورمیه هم به سد ایلیسو ارتباط دارد؟؟!!
      • پیروز RO ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
        16 37
        اینها فرافکنی هست .....ارومیه رو بخاطر دشمنی با اذری ها خشک کردن و حق ابه ارومیه رو نمیدن با این کارها میخوان صدای مردم رو بخوابونن
      • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
        12 7
        دریاچه ارومیه رو کشاورزان منطقه با چاه های عمیق قانونی و غیر قانونی خشک کردن ، کشاورزانی که صادرات و منفعت جیب خودشون رو به محیط زیست ترجیح دادن
      • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
        10 6
        دریاچه ارومیه رو کشاورزان منطقه با چاه های عمیق قانونی و غیر قانونی خشک کردن ، کشاورزانی که صادرات و منفعت جیب خودشون رو به محیط زیست ترجیح دادن
      • راستگو IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
        10 3
        آقایی که میگی دریاچه را کشاورزان خشک کردند دولت اون کارخانه هایی را که میبرد در کویر اصفهان کرمان شیراز و مشهد میسازد بیاورد در آذربایجان بسازد ما هم کشاورزی نکنیم پس چطور دویست کیلومتر اونورتر وان خشک نشد فقط دریاچه آذربایجان خشک شد شما انتظار دارید مردم از گرسنگی بمیرند کشاورزی نکنند ببین با کیا..
      • محمد IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
        4 2
        لوله ای به قطر 2متر آب زرینه رود را که باید به دریاچه ارومیه بریزه به شهرهای آذربایجان شرقی میبره ، یعنی 60درصد حق آبه دریاچه ، میدونید چه حجم آب در طول یکسال و 25سال گذشته میشه ؟؟!!
      • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
        4 3
        از لحاظ زیست محیطی هر سرزمینی تا قدری پتانسیل استفاده از منابع طبیعی دارد .کارخونه جات آب خور و صنعتی مراکز ایران هستند و الان زایینده رود رو همین صنایع خشک کردن.اما دریاچه ارومیه رو با برداشت بی رویه آب و چاه های عمیقی که بدون کارشناسی مجوز دادن و با طعم ورزی. آیا بارش باران ترکیه و ایران یکی است؟
      • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
        4 3
        زرینه رود و سیمینه رود که از سقز و بانه و بوکان سر چشمه میگیره بجای اینکه خرج کشاورزی مردمان کرد منطقه بشه خرج صنعت تبریز میشه پول نفت هم خرج تبریز میشه تا کجا تبیض؟
    • داریوش IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      30 60
      سرچشمه تو گشور خودش هست و کاری نمیتونه انجام بده عراق
      • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
        8 5
        در قانون بین الملل یک چیزی هست به اسم حق آبه که در سواد شما نمیگنجد گویا که این کلمات رو بکار میبرید. امثال شما در ایران هستید و خاک میخورید اما بفکر منافع جایی هستید که در تاریخ از خونریزی علیه شما هیچ کوتاهی نکرده.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      7 6
      متاسفانه سیاست های ترکیه در منطقه بسیار غیرمسئولانه و مخرب تر از عربستان سعودی و صهیونیست هاست و لازم است کشورها در خصوص سیاست کلی در تمام حوزه های آبی، اقتصادی، سیاسی و... ترکیه اقدام عملی و محکم انجام و اردوغان بوقلمون را تنبیه کرد
    • فرزین IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      4 5
      حالا بازم این عامل صهیونیست رو از کودتا نجات بدین.نباید میذاشتن از کودتا در بره.حالا هم ایران و عراق باید کاری کنند پایه های سدهای ترکیه سست بشه .خرابی سد هم هزینه های ترکیه رو زیاد میکنه و هم مجبورش میکنه دست برداره.اون فقط زور میشناسه.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      5 4
      به علاوه عراق باعث ریز گردهای کشور خودمونم میشه
    • رضا AE ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      8 3
      ترکیه ازسالهاپیش دشمنی خودش با ایران،سوریه و عراق علنی کرده ولی این وسط دولت وملت ایران وعراق هم باخریدکالاهای ترکیه و مسافرت به این کشوریجورایی هزینه این حرکتهای دولت ترکیه روتامین میکنن بایددرمقابل ترکیه ایستادویه راهش کاهش مراودات اقتصادی با ترکیه هست
    • مجید IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      8 4
      هم دولتمردان ایران خواب هستن هم دولتمردان عراق
    • حسین IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      3 8
      ترکیه را باید تربیت کنیم آدم بشه
    • حسین IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      15 5
      رجب ترکیه هرکارمنفی ازدستش بربیاددرحق ایران ماهم انجام میدهدشک نکنید
    • محمد IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      4 11
      سپاه ایران از ترکیه عبور میکند... این گفته نوستر دامو است...... ایران اول آران و شروان و نخجوان و کنه و ایروان بگیرد و بعد شهر وان و دیار بکر را و از همه مهمتر آوردن آب از دریای مکران (عمان) تا کوه های البرز یعنی از شرق تا غرب ایران این آب پخش شود و کلا محیط زیست عوض شود....
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      9 3
      سکوت ایران هم در برابر این عثمانی ها هم بسیار شگفت انگیزه
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      4 5
      این سد های بزرگ که حجم زیا ی از آب جمع می کنند در تابستان حرارت زیادی را جذب و در زمستان باعث حرارت ارتفاعات از حد معمول بالا می رود در نتیجه بارش برف و حجم برف حتی میزان بارش کاهش خواهد یافت نظم بارش برهم خورده یا خشک سالی ویا سیل های مخرب را در ترکیه شکل خواهد داد
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      14 8
      و دشمنی کویر نشینان با آذربایجان و خشکاندن دریاچه اورومیه با سد سازی و پل سازی
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      7 4
      بی عرضه عراق ایران که حال اردوغان خبیث رو نمیگیرن
    • ایرانی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      9 5
      ترکیه، برده اسرائیل وعربستان است. درآینده نزدیک(200)سال به عقب برمی‌گردد. و...
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      13 3
      عراق چرا بگو ایران
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 7
      اگع ۲۴ ساعت مرز بازرگان بسته بشع روی کامیونهای ترکیه اون موقع میشع مذاکره حق ابه کرد
    • ناشناس IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      5 5
      مشکل کشور عراقه خودش باید ازطریق دیپلماسی حلش کنه
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      11 4
      ترکیه نباید یه همچین کار بدی نسبت به مردمان عراق بکند انشالله امام زمان ظهور کنند تا این ظالمان نابود شون
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      11 5
      تنها ی راه وجود داره متحد شدن ایران عراق و سوریه کشورهای که منابع آبی از ترکیه مورد خطر قرار میگیرن نابودی دولت اردوغان در ترکیه لازم ی جنگ تمام عیار شروع کنیم سیلی محکمی به دولت ترکیه بزنیم و گردهای مخالف سوریه مسلح کنیم برای جنگ با دیکتاتوری اردوغان و نابودی اردغان
    • حسین IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 2
      این عکس مال کیه دریاچه ارومیه پر اب هستش
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      1 1
      همینه که نیمه جنوبی کشورخشک وبدون بارشه ودرنتیجه زیادی گرمه و گردوغبارهم هرچندوقت یبارتکرارمیشه،اینجورپیش بره تاچندسال آینده چی خواااااهدشد...
    • راستگو IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      8 13
      بیشتر سد های تورکیه برای تولید برق است و نیازی نیست که هیچ کشوری اعتراض کند
    • البکی DE ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      4 4
      به فکر مدیریت ضعیف خودتان باشید. شما هم بودید دقیقا کار ترکیه را انجام می دادید. آن چیزی که برای دیگران می پسندی برای خودت بپسند. در ضمن ۱۰۰ سال ارتش عثمانی از تورک های ایران حمایت کرد و متجاوزین ارمنی را از ارومیه فراری داد. چالدران هم فقط جنگ مذهبی بود و نه سرزمینی. ما با ترک های ترکیه برادریم.
      • . IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
        0 2
        عاحا،تو که راست میگی.
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      وقتی زیر بنایی ساخت سد نباشد هیچ بانی نخواهد ریخت که به شود سد فقط راه زور را بعضی ها میفهمند
    • هادی IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 2
      ترکیه باید ادب شود