۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۲۲

تلاش انگلیس برای برگزاری اعتراضات ضد روسیه در سودان

تلاش انگلیس برای برگزاری اعتراضات ضد روسیه در سودان

منابع سودانی از تلاش سفارت انگلیس در خارطوم برای به خدمت گرفتن دانشجویان سودانی تحصیلکرده در اوکراین و دادن رشوه به آنها به منظور برگزاری اعتراضات ضد روسیه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، روزنامه سودانی «الراکوبه» گزارش داد که سفارت انگلیس در سودان در حال حمایت مالی و تلاش برای ترغیب دانشجویان سودانی تحصیل کرده در اوکراین به منظور سازماندهی تظاهرات ضد روسیه همزمان با سالگرد آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین است.

بر اساس گزارش این روزنامه به نقل از منابعی در خارطوم، این اقدام توسط نماینده سفارت انگلیس انجام شده است.

یکی از دانشجویان سودانی که به دلایل امنیتی از افشای نام خود خودداری کرد، اظهار داشت که برخی از آن دانشجویانی که توسط سفارت انگلیس انتخاب و با آنها تماس گرفته شد، در سازمانی که به «هماهنگی کمیته‌های مقاومت سودان» معروف است، حضور دارند.

این دانشجو همچنین گفت که یک مقام انگلیسی به دانشجویان قول داده است که تظاهرات را تأمین کند و از آنها در برابر نیروهای امنیتی سودان محافظت کند و در صورت پذیرش این دستور، آنها را با مبالغ قابل توجهی جذب کند.

با توجه به اظهارات این دانشجو، این مقام انگلیسی که به خوبی به زبان عربی صحبت می‌کرد، از آنها خواست تا سازمانی ایجاد کنند و نام آن را «انجمن دانشجویان سودانی در دانشگاه‌های اوکراین» بگذارند تا به صورت سازماندهی شده تحصن‌ها را رهبری کند.

کمیته‌های مقاومت سودان پس از شروع اعتراضات در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ در شهرها و روستاهای این کشور تشکیل شدند و بیشترین نقش را در مدیریت تظاهرات در محله‌ها و شهرها داشتند تا اینکه در نهایت فرماندهی ارتش در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹، «عمر البشیر» رئیس جمهور وقت را برکنار کرد.

گفتنی است که این اقدام سفارت انگلیس همزمان با یک سالگی آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین انجام شده است.

کد خبر 5724157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha