۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۳۳

گزارش مهمان؛

فرانسه مقر قدرتمندترین لابی اسرائیل و در حال منزوی‌شدن است

فرانسه مقر قدرتمندترین لابی اسرائیل و در حال منزوی‌شدن است

شاید مکرون قصد دارد با اعمال فشار به اسرائیل، لابی صهیونیست‌ها در این کشور را که قدرتمندترین لابی اسرائیلی در اروپا است، مجاب به حمایت از سیاست‌های وی در اروپا کند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: علی‬ معروفی‬ آرانی‬، ‬ منتقد‬ و‬ پژوهشگر‬ فرهنگ‬ و پژوهشگر در حوزه صهیونیسم در مقاله‌ای که برای انتشار در اختیار مهر قرار داده به تمرکز و توجه فرانسه به تحولات مربوط به اصلاحات قضائی در اسرائیل و نقش انتفاضه‌های فلسطین در افکار عمومی فرانسه پرداخته است.

مشروح متن این‌مقاله را در ادامه می‌خوانیم؛

فرانسه از رهبران سیاسی اسرائیل می‌خواهد از هرگونه اقدام یا اظهاراتی که ممکن است بحران را تشدید، خودداری کنند. طی ۱۲ هفته گذشته، هزاران تن از ساکنان اراضی اشغالی در اعتراض به اصلاحات قضائی کابینه «نتانیاهو» تظاهرات برپا کرده و برآوردها نشان می‌دهد که ۶۰۰ هزار نفر در خیابان‌ها علیه نتانیاهو تظاهرات برپا کردند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر میان جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و نتانیاهو، تغییرات اساسی در نظام‌های دموکراتیک را مستلزم حمایت گسترده مردمی دانست. او نسبت به تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی ابراز نگرانی کرد.

پیتر استانو سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا هم امروز ادعا کرد که اظهارنظر درباره «مسائل داخلی» اسرائیل، کار اتحادیه نیست و «این‌ها مسائلی است که باید توسط نهادها و افراد ذینفع در اسرائیل رسیدگی شود.»

شهروندان فرانسوی و مردم معترض در تلاویو و سایر شهرهای رژیم اشغالگرقدس نیز در روزها شاهد خروش میلیونی مردمی است، علیه دولت‌های ماکرون و نتانیاهو! همان دو شخصیت منفوری که طی ۴ ماه گذشته به تمامی حیله‌ها متوسل شده بودند تا مردم هوشیار ایران را مقابل نظام قرار دهند!

در حالی که در روز ۲۲ بهمن ایران اسلامی شاهد خروش میلیون‌ها زن و مرد و پیر و جوان ایرانی در دفاع از نظام جمهوری اسلامی بود، در دو گوشه از جهان یکی در غرب آسیا و آن یکی در غرب اروپا میلیون‌ها نفر در مخالفت با دولت‌ها و رژیم‌های خود به خیابان‌ها آمده بودند. طی چهار ماه گذشته رژیم صهیونیستی و دولت فرانسه در کنار سایر دولت‌های غربی تمام توان خود را به میدان آوردند تا شاید ایران بیشه شیران را ناامن کنند و با تنفس مصنوعی به اغتشاشات همچنان بر طبل ناامنی در کشورمان بکوبند اما تیرشان کمانه کرد و درست در روز ۲۲ بهمن فلسطین اشغالی و فرانسه شاهد تظاهرات میلیونی علیه نظام حاکم بود! در فرانسه دولت ماکرون به دنبال تصویب و اجرای طرح‌های ریاضتی به خصوص طرح افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال است تا شاید بتواند با تحت فشار قرار دادن مردم، از بحران اقتصادی حاصل از مداخله در جنگ اوکراین رهایی یابد. مسئله‌ای که میلیون‌ها کارگر، کارمند و دانشجوی فرانسوی را برای چهارمین دور به خیابان‌ها کشانده اما ماکرون همچنان اصرار دارد که این طرح را به قانون تبدیل کند.

در این اعتراضات نیز بر اساس گزارش‌ها نزدیک به یک میلیون معترض از اقشار مختلف مردم در سرتاسر فرانسه به خیابان‌ها ریختند و خواستار لغو برنامه دولت برای افزایش سن بازنشستگی شدند اصرار ماکرون برای اجرای این طرح با وجود مخالفت‌های گسترده باعث شد که معترضان بار دیگر در ۲۵۰ نقطه در سرتاسر فرانسه برای چهارمین بار به خیابان‌ها بریزند.

بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه در جریان این تظاهرات نیز تعدادی از افراد شرکت‌کننده بازداشت شده‌اند. به نقل از خبرگزاری تاس، معترضان به سمت مأموران پلیس بطری و سنگ پرتاب کرده و پلیس هم به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کرده و برخی از معترضان را نیز دستگیر کرده است. بر اساس این گزارش جوانان معترض سطل‌های زباله را به آتش کشیده و پنجره‌های برخی از مغازه‌ها و کافه‌ها را در جریان این اعتراض در پاریس شکستند.

صهیونیست‌ها هم علیه نتانیاهو و اقدامات سیاسی اش قیام کردند

تل آویو و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی هم که از یک و ماه و نیم گذشته بدلیل برگزاری اعتراضات سیاسی و تظاهرات ضددولتی رنگ آرامش به خود ندیده، روز ۲۲ بهمن ماه نیز نا آرام بود. اعتراضات علیه کابینه به شدت افراطی نتانیاهو تقریباً در همه روزهای هفته به اشکال گوناگون از تجمعات در مناطق مختلف شهری تا برگزاری برنامه‌های هنری در فلسطین اشغالی ادامه داشته و هر هفته نیز در روزهای شنبه صدها هزار نفر با حضور در خیابان‌ها علیه کابینه نتانیاهو شعار می‌دهند و آن را کابینه دیکتاتور، فاشیستی و مجرم توصیف می‌کنند.

نکته قابل توجه آن است که نه حامیان نتانیاهو و نه معترضان هیچ‌کدام از وضعیت کنونی در تل آویو رضایت ندارند و هر دو طرف به‌دنبال تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی هستند. در واقع ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی با بن بست بی‌سابقه‌ای روبه‌روست که در آن همه طرف‌ها به‌دنبال شکست گروه مخالف خود هستند و از همین رو نیز بسیاری از منابع داخلی در فلسطین اشغالی نسبت به بقای حاکمیت صهیونیست‌ها هشدار می‌دهند و دهه پیش رو دهه پایانی عمر دولت یهود می‌دانند.

براین اساس به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین تهدید فعلی علیه موجودیت رژیم صهونیستی فقدان مشروعیت آن در داخل است. رژیم صهیونیستی از ابتدای شکل‌گیری خود همواره با تهدیدات هویتی و موجودیتی روبه رو بوده است و در همه دهه‌های گذشته از راه‌های نظامی سعی درحل بحران‌های داخلی خود داشته است، اما اکنون با گذشت حدود هشت دهه، راه‌حل‌های قدیمی مانند به راه‌انداختن جنگ با فلسطینی‌ها یا جنگ در خارج برای سرپوش گذاشتن بر بحران‌های داخلی آن کافی نیست و در حال حاضر جریانی انتقادگر و به شدت ضدساختار در اسرائیل رشد کرده که بنیان‌های گذشته خود را زیر سوال می‌برد و خواستار دگرگونی وضعیت نامعلوم تل آویو است. این جریان انتقادگر صهیونیستی و ضدساختار دیگر توجهی به جنگ خارجی ندارد و دشمن شماره یک خود را در تل‌آویو می‌بیند و به همین دلیل به‌دنبال درگیری داخلی با جریان نوظهور تندروهای حریدی است که این روزها در کابینه نتانیاهو قدرت را در دست دارند.

روابط مزدورانه اسرائیل با فرانسه برای امتداد چپاول و یاغی گری

فرانسه روابط دوجانبه مستحکمی با اسرائیل برقرار کرده است که با تعهد دائمی به موجودیت و امنیت آن مشخص شده است.

پس از آزادسازی فرانسه توسط نیروهای متفقین، دیوید بن گوریون مطمئن بود که شارل دوگل به او در تأسیس یک کشور یهودی کمک خواهد کرد. در ۱۲ ژانویه ۱۹۴۹ فرانسه موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخت و از تصمیم اسرائیل برای پیوستن به سازمان ملل حمایت کرد. در سال ۱۹۵۳ فرانسه شروع به فروش تسلیحات فرانسوی به اسرائیل کرد و به یکی از نزدیکترین متحدان و حامیان آن تبدیل شد. فرانسه سپس با اسرائیل منافع راهبردی علیه ناسیونالیسم افراطی عرب داشت، زیرا مجبور بود با احساسات ناسیونالیستی در سرزمین‌های الجزایری خود کنار بیاید. در اواخر دهه ۱۹۵۰ فرانسه هواپیماهای جنگی میراژ - پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگی تا به امروز و اولین هواپیمای رزمی پیشرفته را به اسرائیل عرضه کرد.

فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که در ۱۱ مه ۱۹۴۹ با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرد. سپس فرانسه فعالانه با کمک به تلاش‌های دفاعی این کشور جوان را به تحکیم کمک کرد. فرانسه در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ موضع بی طرفی را اتخاذ کرد (دعوت به اعتدال از هر دو طرف، تحریم تحویل تسلیحات به منطقه قبل از شروع جنگ). قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل متحد که به اتفاق آرا توسط اعضای شورای امنیت از جمله فرانسه به تصویب رسید، از اسرائیل می‌خواهد «از سرزمین‌های اشغال شده در درگیری‌های اخیر عقب‌نشینی کند».

در اکتبر ۱۹۵۷ توافقنامه‌ای بین فرانسه و اسرائیل درباره ساخت نیروگاه هسته‌ای در اسرائیل امضا شد که در سال ۱۹۶۳ به پایان رسید. رئیس جمهور آینده اسرائیل، شیمون پرز، سیاستمداری بود که میانجی این قرارداد بود. در مستند مایکل کارپین در سال ۲۰۰۱، بمبی در زیرزمین توسط اسرائیل منفجر و آزمایش شد، آبل توماس، رئیس ستاد سیاسی وزیر دفاع فرانسه در آن زمان، گفت که فرانسیس پرین، رئیس کمیسیون انرژی اتمی فرانسه، به نخست وزیر وقت گای مولت توصیه کرد که فرانسه باید به اسرائیل کمک کند. یک بمب هسته‌ای بر اساس این مستند، فرانسه یک راکتور هسته‌ای و کارکنانی را به اسرائیل اعزام کرد تا آن را همراه با اورانیوم غنی شده و ابزار تولید پلوتونیوم در ازای حمایت در جنگ سوئز در اسرائیل راه اندازی کند.

بحران سوئز در سال ۱۹۵۶ نقطه عطفی برای روابط اسرائیل و فرانسه بود. اسرائیل، فرانسه و بریتانیا برای کنترل کانال سوئز توطئه کرده بودند. اسرائیل حمله غافلگیرانه به مصر را آغاز کرد و به دنبال آن انگلستان و فرانسه. اهداف بازپس گیری کنترل غرب بر کانال سوئز و برکناری جمال عبدالناصر، رئیس جمهور مصر از قدرت، و همچنین بازگشایی تنگه تیران به روی کشتیرانی اسرائیل و توقف حملات فداییان تحت حمایت مصر به اسرائیل بود. پس از شروع جنگ، ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی و سازمان ملل متحد بریتانیا و فرانسه را مجبور به عقب نشینی کردند. اسرائیل عاقلانه چند ماه دیگر تا تأسیس یونیف، که آزادی دریانوردی در تنگه تیران را برای اسرائیل تضمین می‌کرد، صبر کرد.

علاقه به ناسیونالیسم عربی از بین رفت و باعث شد فرانسه نگرش آشتی جویانه تری نسبت به ملت‌های عرب و لحن تندتری نسبت به اسرائیل اتخاذ کند. با این حال، کار بر روی راکتور هسته‌ای با کمک فرانسه ادامه پیدا کرد. فرانسه قبل از آغاز جنگ شش روزه اسرائیل را تحریم تسلیحاتی کرد. پس از تحریم، نیروی هوایی اسرائیل در برنامه ریزی استراتژیک و توانایی بلندمدت به شدت محدود شد، زیرا این تحریم باعث کمبود قطعات یدکی برای اکثر هواپیماهای جنگنده فرانسوی به اسرائیل شد که در آن زمان بسیار پیشرفته بودند. به نوشته نیویورک تایمز، «این بازی دوگانه اما زمانی پایان یافت که جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ فرانسه را مجبور کرد طرفی را انتخاب کند. در شوک به متحدان اسرائیلی خود، کشورهای عربی را انتخاب کرد: با وجود اقدامات تهاجمی مصر، فرانسه یک تحریم تسلیحاتی موقت بر منطقه اعمال کرد - که بیشتر به اسرائیل آسیب زد - و به مقامات ارشد اسرائیل هشدار داد که از خصومت اجتناب کنند.

تغییر طرف‌ها همچنین روابط فرانسه و آمریکا را مختل کرد، زیرا فرانسه به‌عنوان یک قدرت نواستعماری منسوخ و تهاجمی فزاینده دیده می‌شد. ایالات متحده آمریکا نقش فعلی خود را به عنوان متحد اسرائیل با جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ به عهده گرفت، در حالی که فرانسه تصمیم گرفت برای بهبود روابط خود پس از استقلال الجزایر، در کنار جهان عرب قرار گیرد.

در سال ۱۹۶۰ بن گوریون برای اولین دیدار رسمی اسرائیل وارد فرانسه شد. تا جنگ شش روزه، فرانسه تأمین کننده اصلی تسلیحات اسرائیل بود. درست قبل از جنگ شش روزه در ژوئن ۱۹۶۷، دولت شارل دوگل تحریم تسلیحاتی را بر این منطقه اعمال کرد که عمدتاً اسرائیل را تحت تأثیر قرار داد. در سال ۱۹۶۹، دوگل بازنشسته شد و اسرائیل امیدوار بود که ژرژ پمپیدو، رئیس جمهور جدید، روابط بهتری را ایجاد کند، اما پمپیدو به تحریم تسلیحاتی ادامه داد و یک بار دیگر روابط را تیره کرد.

در ۱۳ فوریه ۲۰۰۸، سارکوزی در شام سالانه CRIF یهودی فرانسوی (Conseil Représentatif des Institutions juives de France) سخنرانی کرد. این آدرس به عنوان نشانه‌ای از گرمی تازه بین کاخ الیزه فرانسه و یهودیان فرانسوی، که جایگاه آنها در جامعه فرانسه در سال‌های اخیر به دنبال افزایش حملات ضد یهود متزلزل شده است، تلقی می‌شد. سارکوزی گفت: «اسرائیل می‌تواند روی یک پویایی جدید در روابط خود با اتحادیه اروپا حساب کند. فرانسه هرگز در مورد امنیت اسرائیل مصالحه نخواهد کرد.

با افزایش شکاف بین ترکیه و فرانسه به دنبال انتقاد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از تروریسم اسلام گرا، رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه، رفتار مسلمانان در اروپا را مشابه رفتار نازی‌ها با یهودیان در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. این بیانیه در اسرائیل محکوم شد و به غیبت دولت ترکیه در ابراز همبستگی در پی قتل معلم فرانسوی ساموئل پاتی و همچنین متهم کردن دولت ترکیه به هیاهو کردن اوضاع و نشان دادن تفاوت بین سیاست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم و مبارزات فرانسه اشاره کرد.

در سال ۲۰۲۰، مکرون بیانیه‌ای داد که ضد صهیونیسم نوعی یهودی‌ستیزی است و توضیح داد که «به این معنا نیست که اختلاف نظر، انتقاد از این یا آن اقدام دولت اسرائیل غیرممکن می‌شود، بلکه وجود آن را نفی می‌کند. امروزه به وضوح شکل معاصر یهودستیزی است.

پرایس جونز، نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی، استدلال می‌کند که امپریالیسم گذشته فرانسه، حمایت از دیکتاتورها، گشودگی به مهاجرت، و تعصب طرفدار اعراب، خاورمیانه را بی‌ثبات کرده و به خشونت‌های قومیتی در فرانسه را منجر شده است. گفته می‌شود که مهاجران عرب در فرانسه از رفتار و امتیازات ویژه ای بهره مند شده اند - در صورتی که از تعصب و کمبود فرصت رنج می‌برند. انتقاد پرزیدنت فرانسوا میتران از حمله نظامی اسرائیل در سال ۱۹۸۱ به رآکتور هسته‌ای عراق به عنوان دلیلی بر تعصب ضد اسرائیلی تلقی می‌شود - اگرچه رونالد ریگان نیز از این حمله انتقاد کرد و میتران چند ماه بعد در کنست درسخنانی ازاسرائیل بسیار طرفداری کرد.

فرانسه مقر قدرتمندترین لابی اسرائیل و در حال منزوی‌شدن است

مشغله تاریخی

استفاده از کلمه "وارداتی" ممکن است مناسب نباشد. درگیری اسرائیل و فلسطین برای مدت طولانی به جامعه فرانسه منتقل شده و دیدگاه‌ها در هر دو طرف این موضوع به طور فزاینده‌ای دو قطبی شده است. ماهیت عمیق این موضوع یادآور اپیزودهای قبلی تاریخ کشور است که واکنش‌های شدید مشابهی را در پی داشت و همچنین جامعه را عمیقاً متفرق کرد، مانند ماجرای دریفوس و همکاری ویشی فرانسه با آلمان نازی.

با این حال، مناقشه اسرائیل و فلسطین همیشه در فرانسه چندان پرطرفدار نبوده است. از سالهای اولیه پس از تجزیه فلسطین در سال ۱۹۴۷ و ایجاد کشور اسرائیل تا جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷، موضوع فلسطین به ندرت بخشی از بحث ملی فرانسه بود. اساساً این یک نگرانی برای جهان عرب بود. فرانسوی‌ها عمدتاً بر پروژه صهیونیستی تمرکز کرده و از آن حمایت کردند. اکثر مردم فرانسه در طول جنگ ۱۹۶۷ از اسرائیل حمایت کردند و هنوز هولوکاست، مبارزات سوئز در سال ۱۹۵۶ در زمان استعمار زدایی، و جنگ استقلال الجزایر با بازگرداندن هزاران شهروند پیدز نوآر (شهروندان فرانسوی که قبلاً در شمال آفریقا مستقر بودند) را به یاد می‌آورند.

در دهه ۱۹۸۰، تغییرات سیاسی در فرانسه را به دنبال داشت. آغاز از بحران‌های گروگان گیری، ترورها و حملات فرانسه را در طول جنگ داخلی لبنان و تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان لرزاند. مجموعه‌ای از هدف به هدف اصلی انجام شد، مانند بمب گذاری در کنیسه لیبرال خیابان کوپرنیک در پاریس در اکتبر ۱۹۸۰ و رستوران گلدنبرگ در محله ماریس پاریس در سال ۱۹۸۲.

حملات اخیر علیه کنیسه‌های فرانسوی ناگزیر این حوادث قبلی را به ذهن متبادر می‌کند. با این حال، از دهه ۱۹۹۰، یک پویایی جدید در بازی وجود داشته است: خشونت مربوط به خاورمیانه دیگر توسط بازیگران خارجی و کماندوها انجام نمی‌شود. در عوض، توسط شهروندان فرانسوی که به تدریج درگیری را درونی کرده اند، انجام می‌شود. فرانسه دارای جوامع یهودی و مسلمان قابل توجهی است که تا کنون درگیر مبارزه مشترک علیه اشکال مختلف نژادپرستی، بیگانه هراسی و تبعیض بوده اند. اما اکنون، این دو جامعه در واکنش به وقایع خاورمیانه در حال انجام اقداماتی در طرف مقابل هستند.

مخالفت با سیاست‌های اسرائیل نوعی یهودی‌هراسی معاصر است

اکثر مردم فرانسه در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ به دلیل انتفاضه اول (۱۹۸۷-۱۹۹۳)، شکست مذاکرات اسلو (۱۹۹۳-۱۹۹۵)، شکست مذاکرات کمپ دیوید ۲ (۲۰۰۰)، و یهودیان از فلسطینی‌ها حمایت کردند. تداوم نقض قوانین بین المللی توسط دولت اکثر کشورهای اروپای غربی - و بقیه جهان - موافق بودند. در پاییز ۲۰۰۰، انتفاضه دوم افکار عمومی در فرانسه را دچار تفرقه کرد که نشان دهنده شدت برداشت‌های منفی پیوند خورده با بن بست سیاسی در خاورمیانه بود. خشونت و تظاهرات و درگیری‌های زیادی در خاک فرانسه آغاز شد.

نزدیک به ۱۵ سال بعد، جهانی شدن به دلیل وجود رسانه‌های خبری فراگیر و ظهور شبکه‌های اجتماعی، تأثیر این درگیری را بر جامعه افزایش داده است. در نتیجه، شور و شوق اجتماعی در فرانسه افزایش یافته است که در طول این تابستان مرگبار افزایش یافته است. خود درگیری نیز بسیار رادیکال‌تر شده است، زیرا اسرائیلی‌ها خشمگین‌تر و سخت‌گیرتر می‌شوند و فلسط در سمت یهودی، مردم می‌ترسند. دیودونه، کمدین معروف به ارجاعات ضدیهودی و پیش بردن حدود قانونی انکار هولوکاست، جنجال به پا کرده است. اقدامات خشونت آمیز ضدیهودی فزاینده ای مانند آدم ربایی، شکنجه و قتل یک جوان یهودی به نام ایلان حلیمی در سال ۲۰۰۶ توسط "باند بربرها" صورت گرفته است. در جریان کشتار محمد مراح در تولوز در سال ۲۰۱۲، او کودکان مدرسه یهودی اوزار هاتورا را به قتل رساند.

برخی از روشنفکران و شهروندان اسرائیلی به شدت از تشدید تنش نظامی کنونی و دولت نتانیاهو انتقاد کرده اند. اما بسیاری از یهودیان فرانسه بر این باورند که هرگونه مخالفت با سیاست‌های اسرائیل نوعی یهودی‌هراسی معاصر است. اقلیت کوچک اما در حال رشد اکنون آن را یک قدم جلوتر برده اند و مهاجرت به سرزمین مقدس را انتخاب کرده اند.

خصومت با اسرائیل و یهودیان، بخشی از فرایند ذاتی مسلمانان فرانسوی است

در گذشته، جامعه یهودی فرانسه درگیر انتقاد سازنده واقعی از دولت یهود بود. یکی از چهره‌های کلیدی در این زمینه، مورخ مارکسیست ماکسیم رودینسون بود که والدین خود را در آشویتس از دست داده بود. او در سال ۱۹۶۷ مقاله بدنام "اسرائیل: یک کشور مستعمره نشین؟" را منتشر کرد. در Les Temps Modernes. او در این قطعه شجاعانه خواستار مذاکرات عادلانه و متعادل بین یهودیان و اعراب شد و از پایان دادن به تحقیر فلسطینیان حمایت کرد. استدلال او باعث خشم هم کیشانش شد.اسرائیلی‌ها افراطی‌تر و مستأصل‌تر می‌شوند.

چنین استدلال‌های قدرتمند ضد صهیونیستی امروزه کمتر رایج است. با این حال، انتقاد لیبرال از اسرائیل که اشغال و شهرک‌سازی را محکوم می‌کند، باقی مانده است، برای مثال در سازمان‌ها، Deux Peuples، Deux États و یهودیان اروپایی دعوت به عقل (JCall). این صداها و صداهای دیگر موضعی بسیار انتقادی در مورد بن بست کنونی غزه اتخاذ کرده اند، هرچند که نسبت به سال‌های گذشته خاموش‌تر است.

خصومت با اسرائیل و یهودیان به بخشی ذاتی از فرآیندی تبدیل شده است که در آن برخی از مسلمانان فرانسوی، عمدتاً آنهایی که منشأ آفریقای شمالی یا آفریقایی دارند، خود را در جامعه فرانسه تعریف می‌کنند.

خصومت با اسرائیل و یهودیان به بخشی ذاتی از فرآیندی تبدیل شده است که در آن برخی از مسلمانان فرانسوی، عمدتاً آنهایی که منشأ آفریقای شمالی یا آفریقایی دارند، خود را در جامعه فرانسه تعریف می‌کنند. آنها به راحتی با آرمان انقلابی فداییان یا مبارزان فلسطینی همذات پنداری می‌کنند. آن‌ها فلسطینی‌ها را مانند بسیاری از اجدادشان با یک اشغال غیرقانونی و با کشوری استعمارگر و آدمکش می‌بینند که قبلاً فرانسه را می‌دیدند. آنها بیشتر به قربانیان بمباران غزه توسط نیروهای دفاعی اسرائیل مربوط می‌شوند تا قربانیان دیگر بحران‌های منطقه‌ای، از لیبی گرفته تا سوریه و مصر و عراق.

ظهور اسلام سلفی در فرانسه، با دیدگاهی افراطی که بر تنفر از «کفار» و «صلیبیون» یهودی و غربی تاکید دارد، این نوع تفکر را همچنان رایج‌تر می‌کند. اما این دشمنی منحصر به فرزندان مهاجران نیست، بلکه در میان مسلمانان نیز رواج دارد. علاوه بر این، ضد صهیونیسم، که گاه فقط پوششی برای یهودستیزی است، در جامعه فرانسه گسترده است. این روزها تا حدی پاسخی به نظامی‌گری اسرائیل است و تا حدودی ناشی از مواضع آشکار طرفدار اسرائیل و ضد فلسطینی‌هایی است که برخی از رهبران جامعه یهودی اتخاذ کرده‌اند که دیگر هیچ تمایزی بین اسرائیل و یهودیان قائل نمی‌شوند، حتی در مواجهه با تل‌آویو. سیاست‌های خطرناک و غیرقابل دفاع

به طرز شگفت انگیزی، راست افراطی فرانسه به طور کلی و جبهه ملی لوپن به طور خاص، که از هر حزب راست افراطی دیگری در اروپا قوی‌تر است و به خاطر اظهارات ضدیهودی گذشته خود شناخته شده است، اکنون آشکارا طرفدار اسرائیل شده است. برای رهبرانش، اسرائیل یک کشور قومی برای یهودیان است، همانطور که فرانسه باید دولتی برای فرانسویان واقعی باشد.

مقامات فرانسه باید آخرین بروز خشونت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را بسیار جدی بگیرند. آنها نه تنها باید دیپلماسی خود را در خاورمیانه احیا کنند و مجدداً متعادل کنند - که با توجه به فروپاشی اخیر روند صلح هنوز یک موضوع کلیدی است - بلکه باید نگرانی‌های مهم داخلی را بهتر درک کنند و به آنها رسیدگی کنند. درگیری اسرائیل و فلسطین و مسئلۀ گسترده‌تر اعراب و اسرائیل، ابزار اصلی رادیکال‌سازی در فرانسه است. از طریق انتقال آن به جامعه فرانسه و از طریق تصویر آینه‌ای بین جوامع قومی-مذهبی تندرو، یکی از نشانه‌های ناآرامی فزاینده ای است که در کشور، در بحبوحه ادامه بحران اجتماعی-اقتصادی و زیر سوال بردن عمیق چندفرهنگی در کشور، در حال گسترش است. البته شکل فرانسوی آن

فرانسه بزرگ‌ترین شریک تجاری اسرائیل

فرانسه از جمله کشورهایی است که همواره خود را قیم اسرائیل می‌داند، زیرا بیشترین یهودیان اروپای غربی (متفکران و نخبگان یهود) از این کشور به فلسطین مهاجرت کرده‌اند و اولین حقوقدانان در اسرائیل بودند. در سال‌های اخیر فرانسه، بزرگ‌ترین شریک تجاری اسرائیل در اروپا بوده است و بانک‌های بزرگ فرانسوی مانند «بی‌ان‌پی» از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بخش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی بوده‌اند. با این توضیحات، حتی به فکر انسان خطور هم نمی‌کند که فرانسه بتواند با اسرائیل مخالفت کند مگر آنکه منافع پاریس در جایی از سوی اسرائیل مدنظر قرار گیرد یا مورد تهدید باشد.

انزوای فرانسه در خاورمیانه

با بررسی تحولات اخیر منطقه از جمله تغییرات در عربستان و داغ شدن تنور عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عربی با اسرائیل می‌توانیم متوجه شویم نقش فرانسه در خاورمیانه که همواره واسطه‌گر میان اعراب و اسرائیل بود، در حال نابودی است. اسرائیل خود را همیشه بخشی از اروپا تلقی می‌کرد، ولی زمانی که کشورهای عربی خواستار ارتباط‌گیری با تل‌آویو شدند، سعی کرد دست خود را به سوی آنها دراز کند، زیرا منبع اصلی انرژی و پول در دنیا همین کشورهای عربی تولیدکننده نفت هستند.

از سوی دیگر افزایش حرکت‌های ضداسرائیلی در اروپا و به وجود آمدن جنبش «بایکوت اسرائیل» که هدف آن جلوگیری از فروش محصولات تولید اسرائیل در اروپا بود، باعث شد اقتصاد اسرائیل ضربه شدیدی را متحمل شود.

فرانسه مقر قدرتمندترین لابی اسرائیل

حالا شاید بتوان دو احتمال را درباره موضع‌گیری فرانسه مطرح کرد؛ اول آنکه فرانسه قصد دارد قدرت نفوذ خود در اروپا را به اسرائیل گوشزد کند و نشان دهد که آمریکا به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیمات عجولانه را در اسرائیل بدون در نظر گرفتن آرای اروپا پیاده کند و دومین احتمال هم این است که امانوئل مکرون قصد دارد با اعمال فشار به اسرائیل، لابی صهیونیست‌ها در این کشور را که قدرتمندترین لابی اسرائیلی در اروپا است، مجاب به حمایت از سیاست‌های وی در اروپا و اعمال فشار به دیگر کشورهای اروپایی برای تبعیت از تصمیمات فرانسه کند.

موضع گیری فرانسه در قبال صهیونیزم

فرانسه به ۹ دلیل معتقد است که مناقشات تنها از طریق راه حل دو کشور که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی می‌کنند، مطابق با قوانین بین المللی قابل حل است.واین ۹ دلیل را می‌توان این گونه دبیان کرد.

فرانسه مقر قدرتمندترین لابی اسرائیل و در حال منزوی‌شدن است

فرانسه از چه کسی حمایت می‌کند؟

۱. فرانسه دوست اسرائیلی‌ها و فلسطینی هاست.

فرانسه روابط تاریخی، فرهنگی و انسانی قوی با اسرائیل دارد. فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که در سال ۱۹۴۹ دولت جدید را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک برقرار کرد. بیش از ۷۰ سال است که فرانسه از حق اسرائیل برای وجود و زندگی در امنیت و عضویت کامل آن در جامعه حاکمیت دفاع می‌کند. ملت‌ها روابط دوجانبه بین فرانسه و اسرائیل همچنین با حضور یک جامعه بزرگ فرانسوی و فرانسوی زبان در اسرائیل پشتیبانی می‌شود، در حالی که فرانسه خانه بزرگترین جامعه یهودی اروپا است.

فرانسه همچنین دوست مردم فلسطین است و از ایجاد یک کشور فلسطینی که در مرزهای امن و شناخته شده در کنار اسرائیل زندگی می‌کند و بیت المقدس به عنوان پایتخت هر دو کشور زندگی می‌کند، حمایت می‌کند. در ۲۲ نوامبر ۱۹۷۴، فرانسه به به رسمیت شناختن ساف در سازمان ملل متحد به عنوان ناظر رأی مثبت داد و بار دیگر بر حقوق مسلم مردم فلسطین تأکید کرد. در سال ۱۹۸۲، فرانسوا میتران اولین رئیس جمهور فرانسه بود که هدف خود از تشکیل کشور فلسطین را در کنست بیان کرد. در سال ۲۰۱۰، فرانسه وضعیت هیأت عمومی فلسطین در فرانسه را مطرح کرد که به عنوان مأموریت فلسطین و توسط یک سفیر رهبری می‌شود. در نوامبر ۲۰۱۲ به وضعیت کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل و در سپتامبر ۲۰۱۵ به قرار دادن پرچم فلسطین در سازمان ملل رأی مثبت داد.

۲. فرانسه در کنار حقوق بین الملل ایستاده است.

فرانسه خواستار انطباق با قوانین بین المللی به ویژه قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل است. بنابراین فرانسه راه حل دو دولتی (قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد)، راه حل عادلانه در مورد پناهندگان (قطعنامه ۱۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد)، پایان اشغالگری اسرائیل (قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد) و حفظ وضعیت را ترویج می‌کند. اورشلیم (قطعنامه‌های ۴۷۶ و ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل). بر این اساس، فرانسه از هر دو طرف می‌خواهد بر تعهد خود به راه‌حل مذاکره و راه‌حل دو کشوری تاکید کنند و از هرگونه اقدام یکجانبه‌ای که شرایط دستیابی به آن را تضعیف می‌کند، خودداری کنند.

فرانسه همچنین از اسرائیل می‌خواهد که به طور کامل قوانین بشردوستانه بین المللی را که در سرزمین‌های فلسطین اعمال می‌شود، رعایت کند.

ساخت شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی یک تصرف غیرقانونی زمین است که باید موضوع مذاکرات صلح بین طرفین بر اساس خطوط ۱۹۶۷ باشد. شهرک سازی مغایر با قوانین بین المللی (به ویژه کنوانسیون ۴ ژنو و چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد) است، حیات راه حل دو دولتی را تهدید می‌کند و مانعی برای صلح عادلانه و پایدار است. قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت که تقریباً به اتفاق آرا توسط کشورهای عضو در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ به تصویب رسید، از اسرائیل خواست تا فوراً و به طور کامل تمام فعالیت‌های شهرک سازی را متوقف کند و از کشورها خواست که بین قلمرو دولت اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده از سال ۱۹۶۷ تمایز قائل شوند.

بنابراین فرانسه مرتباً سیاست شهرک سازی را محکوم می‌کند که در سال ۲۰۱۹ منجر به تصویب بیش از ۸۳۰۰ خانه شد - رکوردی از سال ۲۰۱۳ (۶۷۴۲ در سال ۲۰۱۷ و ۵۶۱۸ خانه در سال ۲۰۱۸).

اقدامات مشخصی در سطح اروپا با توجه به تسریع شهرک سازی، از جمله برای رفتار متفاوت با خاک دولت اسرائیل و شهرک‌ها انجام شده است. برای مثال، برچسب‌گذاری محصولات شهرک‌های اسرائیلی که در اطلاعیه تفسیری اتحادیه اروپا در نوامبر ۲۰۱۵ ارائه شد و دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ مطابق با قوانین اروپا اعلام کرد، بخشی از این رویکرد است.

۳. فرانسه متعهد به ثبات در منطقه است.

فرانسه با شدیدترین عبارات تمام اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی را محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که با هر گونه تحریک به نفرت مبارزه کنند. در چندین نوبت، در کنار شرکای اروپایی خود، از همه طرف‌ها خواسته است تا از هر اقدامی که می‌تواند از طریق تحریک یا تحریک اوضاع را بدتر کند، خودداری کنند و از آنها خواسته است که هرگونه حمله انجام شده را محکوم کنند و اصول ضرورت و تناسب را به شدت رعایت کنند. استفاده از زور

فرانسه به طور تزلزل ناپذیر به امنیت اسرائیل متعهد است، که یک اصل کلیدی در سیاست منطقه‌ای آن باقی مانده است.

فرانسه از چه راه حلی دفاع می‌کند؟

۴. راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که می‌تواند به خواسته‌های مشروع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای امنیت، استقلال، به رسمیت شناختن و عزت بپردازد.

راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که می‌تواند به خواسته‌های مشروع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای امنیت، استقلال، به رسمیت شناختن و عزت بپردازد. با در نظر گرفتن این موضوع، فرانسه و شرکای اروپایی‌اش پارامترهایی را ترسیم کرده‌اند که برای حل مناقشه نیاز دارند:

با در نظر گرفتن این موضوع، فرانسه و شرکای اروپایی آن پارامترهایی را ترسیم کرده اند که باید بر حل مناقشه نظارت کنند:

مرزها بر اساس خطوط ۴ ژوئن ۱۹۶۷، با معاوضه زمین معادل توافق شده.

ترتیبات امنیتی برای حفظ حاکمیت کشور آینده فلسطین و تضمین امنیت اسرائیل؛

راه حل عادلانه، منصفانه و مذاکره شده برای مشکل پناهندگان؛

ترتیبی که اورشلیم را پایتخت هر دو کشور می‌کند.

با توجه به این موضوع است که فرانسه از ابتکار صلح عربی در سال ۲۰۰۲ و تاکید مجدد اخیر آن استقبال کرد.

چرا و چگونه فرانسه به چشم انداز الحاق بخشی از کرانه باختری واکنش نشان می‌دهد؟

دولت اسرائیل که در ۱۷ مه ۲۰۲۰ سوگند یاد کرد، بر اساس یک توافق ائتلافی تشکیل شد که شامل امکان الحاق بخشی از کرانه باختری اسرائیل از اول ژوئیه ۲۰۲۰ به معنای اعمال حاکمیت بر اراضی اشغالی فلسطین است.. پس از اعلام عادی سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی که فرانسه از آن استقبال کرد، متعهد شد که پروژه‌های الحاق خود را به طور موقت متوقف کند. فرانسه آن را یک تصمیم مثبت می‌داند که باید به یک اقدام دائمی تبدیل شود.

الحاق سرزمین‌های فلسطینی، به هر میزان که باشد، نقض قوانین بین‌المللی و به‌ویژه ممنوعیت تصرف سرزمین‌ها با زور خواهد بود. این امر تنش‌ها را تشدید می‌کند و راه حل دو کشور را به خطر می‌اندازد و با منافع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و همچنین اروپایی‌ها و جامعه جهانی در تضاد است.

در این زمینه، فرانسه و شرکای مایل آن فعالانه از مقامات اسرائیلی می‌خواهند که از هرگونه اقدام یکجانبه منجر به الحاق سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند. فرانسه، از جمله از طریق وزیر اروپا و امور خارجه، اعلام کرد که چنین تصمیمی، با توجه به جدیت آن، نمی‌تواند بی پاسخ بماند یا برای روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل بی نتیجه باشد.

۵. فرانسه معتقد است که اورشلیم باید پایتخت هر دو کشور اسرائیل و کشور آینده فلسطین شود.

اورشلیم از سال ۱۹۶۷، زمانی که اسرائیل بخش شرقی شهر را در جریان جنگ شش روزه به تصرف خود درآورد، به طور کامل تحت کنترل اسرائیل بود.

مسئله وضعیت اورشلیم باید در چارچوب مذاکرات صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حل و فصل شود که بر تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین متمرکز است که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند و بیت المقدس پایتخت هر دو باشد..

در انتظار حل و فصل مناقشه از طریق مذاکره و مطابق با قوانین بین المللی، به ویژه قطعنامه ۴۷۸ (۱۹۸۰) شورای امنیت، فرانسه هیچ حاکمیتی بر بیت المقدس را به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به اسرائیل از تل آویو به بیت المقدس را تأیید نمی‌کند.

فرانسه خواستار کاهش تنش‌ها و احترام به وضعیت موجود در خصوص اماکن مقدس است. زیر سوال بردن وضعیت موجود می‌تواند باعث بی ثباتی جدی شود.

فرانسه چه اقدامی انجام می‌دهد؟

۶. فرانسه از ایجاد یک کشور مستقل، پایدار و مستقل فلسطینی حمایت می‌کند.

فرانسه از تشکیلات خودگردان فلسطین در مسیر ایجاد یک کشور فلسطینی آینده و نهادهای قوی و دموکراتیک، از طریق همکاری شدید در همکاری‌های نهادی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی حمایت می‌کند.

این کشور مبالغ قابل توجهی را به کمک به سرزمین‌های فلسطینی اختصاص می‌دهد (بیش از ۵۰۰ میلیون یورو در دوره ۲۰۰۸-۲۰۱۷، و در سال ۲۰۲۰ کمک بودجه سالانه ۱۶ میلیون یورویی را به تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به کووید -۱۹ ارائه کرد. ۱۹ همه‌گیری)، تقریباً یک سوم آن به غزه می‌رود. سرزمین‌های فلسطینی همچنان بزرگترین ذینفع از کمک‌های بودجه‌ای فرانسه هستند. فرانسه همچنین به توسعه اقتصادی فلسطین و به ویژه بخش خصوصی کمک می‌کند.

همکاری غیرمتمرکز طولانی مدت بین فرانسه و سرزمین‌های فلسطینی نیز از این تلاش‌ها حمایت می‌کند. با کمک سالانه ۱.۱ میلیون یورو توسط حدود ۵۰ دولت محلی فرانسه، همکاری غیرمتمرکز اکنون محرک اصلی روابط اقتصادی و سیاسی و همبستگی بین فرانسه و سرزمین‌های فلسطینی است. در حال حاضر ۱۲۶ پروژه در حال اجراست. در سال‌های اخیر، بیشتر پروژه‌ها شامل بهبود زیرساخت‌ها و توسعه پایدار (مدیریت آب، بهداشت، حفاظت از میراث، آموزش مقامات محلی، جوانان) بوده است. از سال ۲۰۱۳، فرانسه و تشکیلات خودگردان فلسطین به طور مشترک برای حمایت از تأمین مالی این پروژه‌های همکاری غیرمتمرکز کار کرده اند.

۷. فرانسه از مردم فلسطین به ویژه در جایی که آسیب پذیرترند حمایت می‌کند.

فرانسه به ویژه در مورد شرایط زندگی فلسطینی‌ها که به طور ذاتی با حل مناقشه مرتبط است، نگران است.

فرانسه قبل از هر چیز متعهد به رسیدگی به وضعیت اضطراری بشردوستانه است. کمک‌های بشردوستانه ما به ویژه شامل کمک‌های داوطلبانه به آژانس‌های بشردوستانه و سازمان‌های بشردوستانه است. کمک ما به آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰ میلیون یورو بود. فرانسه همچنین در کمک مشترک اتحادیه اروپا برای سرزمین‌های فلسطینی شرکت می‌کند و در سال ۲۰۱۹ دو میلیون یورو ارائه می‌کند.

در نوار غزه، فرانسه از جمعیت در تعدادی از زمینه‌ها (کمک‌های غذایی، آموزش حرفه‌ای، بهداشت) و از طریق حضور مؤسسه فرانسوی در غزه، تنها مرکز فرهنگی خارجی در غزه، حمایت می‌کند.

آژانس فرانسوی توسعه (AFD، آژانس توسعه فرانسه) به مدت ۲۰ سال در سرزمین‌های فلسطینی فعال بوده است و حدود ۸۰ پروژه به ارزش ۴۷۳ میلیون یورو را تأمین مالی کرده است که ۱۳ مورد آن مربوط به حوزه‌های آب و فاضلاب بوده است. بر اساس برآوردهای ما، این پروژه‌ها خدمات آب آشامیدنی را برای ۸۰۰ هزار نفر تأمین یا بهبود بخشیده است.

فرانسه و اتحادیه اروپا نیز به ویژه در منطقه C و بیت المقدس شرقی برای پاسخ به اخراج‌ها و تخریب‌ها که پیامدهای سیاست شهرک سازی اسرائیل است و بر زندگی روزمره و توسعه اقتصادی فلسطینیان آسیب می‌زند، کار می‌کنند. بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در سال ۲۰۱۹، در مجموع ۳۹۳ ساختمان فلسطینی، از جمله خانه‌ها، تأسیسات کشاورزی و زیرساخت‌های تأمین آب در منطقه C در مقایسه با ۲۷۱ ساختمان در سال ۲۰۱۸ تخریب شد.

فرانسه اعتماد خود را به همه سازمان‌های بین‌المللی که اقدامات آنها به ما کمک می‌کند تا در مسئله اسرائیل-فلسطین پیش برویم، تجدید می‌کند، به‌ویژه آنروا، که نقش مهمی در ارائه کمک به بیش از پنج میلیون پناهنده فلسطینی ایفا می‌کند.

۸. فرانسه آشتی بین فلسطینی‌ها را تشویق می‌کند.

آشتی بین فلسطینی‌ها باید به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه دهد تا از اختیارات خود در نوار غزه، از جمله در حوزه امنیتی، به طور کامل استفاده کند. برای بازطراحی آینده سیاسی، آشتی بین فلسطینی‌ها نیز برای بهبود شرایط زندگی مردم در نوار غزه و تضمین امنیت این سرزمین و مرزهای آن ضروری است.

فرانسه همچنین به حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد، یادآوری می‌کند تا کاری را انجام دهد که جامعه بین المللی به وضوح از آن انتظار دارد: به رسمیت شناختن کشور اسرائیل و توافقات گذشته و دست کشیدن از خشونت.

۹. فرانسه آماده است تا هر کاری که می‌تواند برای از سرگیری روند سیاسی معتبر انجام دهد

فرانسه آماده حمایت از هرگونه ابتکار منطبق با قوانین بین‌المللی مبتنی بر مذاکره بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است و هدف آن دو کشور است که در صلح و امنیت، در مرزهای امن و شناخته‌شده و هر دو با بیت‌المقدس به عنوان پایتخت خود زندگی کنند. فرانسه ارتباط خود را با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی حفظ می‌کند تا به تضمین ادامه راه حل دو کشوری در میدان کمک کند و امکان از سرگیری مذاکرات را فراهم کند. بازیگران بین المللی، اعضای دائم شورای امنیت، و شرکای اروپایی و منطقه‌ای، نقشی در بازگرداندن افق سیاسی دارند.

از آن زمان، سیاست فرانسه با تمایل به ایجاد توازن بین حمایتش از دولت اسرائیل که حق وجود و حق امنیت آن تردیدناپذیر است و محکوم کردن سیاست شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی مشخص شده است. بر خلاف قوانین بین المللی است و راه حل دو کشوری را به خطر می‌اندازد.

روابط سیاسی، با بازدیدهای منظم دوجانبه و گفتگوی راهبردی بین دبیران کل وزارتخانه‌های خارجه در سال ۲۰۰۹، با همکاری‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی و گردشگری قابل توجهی تقویت شده است. در سال ۲۰۱۸، روابط فرانسه و اسرائیل با فصل بین فرهنگی مشخص شد.

روابط دوجانبه بین فرانسه و اسرائیل همچنین با حضور یک جامعه بزرگ فرانسوی (۱۵۰۰۰۰ نفر) در اسرائیل پشتیبانی می‌شود، در حالی که فرانسه بزرگترین جامعه یهودی اروپا را در خود جای داده است. فرانسه به نقش جامعه یهودی فرانسه که یکی از ارکان تنوع جامعه فرانسه است و به عملکرد اتباع فرانسوی در اسرائیل به عنوان انتقال دهندگان فرانکفونی و ارزش‌های آن متعهد است (اسرائیل محل زندگی حدود ۷۰۰۰۰۰ فرانسوی زبان است. که نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد).

همکاری‌های فرهنگی، علمی و فنی

همکاری‌های فرهنگی، علمی و فنی بر اساس توافقنامه دوجانبه ۱۹۵۹ است. سفارت فرانسه در تل آویو با هماهنگی مؤسسه فرانسوی اسرائیل در تل آویو که دارای دو ماهواره در حیفا و ناصره است، مرکز تحقیقات فرانسه در اورشلیم (CRFJ - باستان شناسی و باستان شناسی) ابزارهای قابل توجهی برای اجرای این توافق در اختیار دارد. علوم انسانی)، و چهار مدرسه آژانس آموزش فرانسه در خارج از کشور (AEFE) (که یکی از آنها با آژانس قرارداد دارد و بقیه شرکا هستند.

فرانسه به طور فعال برای توسعه استفاده فعال از زبان فرانسه کار می‌کند، به طوری که جمعیت فرانکوفون در اسرائیل بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

فرانسه پنجمین شریک همکاری بزرگ اسرائیل در تحقیقات علمی و فناوری است. این همکاری مبتنی بر (مشارکت‌های دانشگاهی (از جمله آزمایشگاه مشترک INSERM Nice و مؤسسه فناوری Technion-Israel در حیفا و تبادل محققان جوان است. از سال ۲۰۰۳، شورای عالی تحقیقات و همکاری علمی و فناوری فرانسه و اسرائیل اطمینان حاصل کرده است که این همکاری منسجم است.

بر اساس قرارداد ۱۹۵۹، فرانسه همچنین تلاش می‌کند تا اعضای جامعه مدنی را از طریق رویدادهای فرهنگی و یک سیاست ارتباطی فشرده به یکدیگر نزدیک کند.

فصل بین فرهنگی فرانسه و اسرائیل از ژوئن تا نوامبر ۲۰۱۸ به طور همزمان در دو کشور برگزار شد. با تمرکز بر نوآوری، تمام جنبه‌های همکاری بین فرانسه و اسرائیل را شامل می‌شود. هدف آن هدف قرار دادن جوانان و توسعه یک برنامه چند رشته‌ای با تمرکز بر طراحی معاصر، صنایع فرهنگی و خلاق (سریال، فیلم، و غیره)، اقتصاد دیجیتال (فن آوری فرانسه و ملت نوپا)، همکاری دانشگاهی، فرانکفونی و نوآوری بود. برای مثال ماهواره VENµS فرانسه-اسرائیل). فصل میان فرهنگی در کاخ بزرگ پاریس در ۵ ژوئن ۲۰۱۸ با حضور رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، و نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو افتتاح شد.

کد خبر 5757378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بیابانی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      ناآرامی‌های فرانسه روی سفر چارلز سوم تاثیر می‌گذارد.بمیر فرانسه
      • رضا RO ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        این یکی از دلایل اعتراضات مردم فرانسه است اونا با ارسال تسلیحات به اوکراین مخالفند و خواستار خروج از اتحادیه اروپا هستند
      • نجاتی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        گسترده است اعتراضاتشون انگاربه سیستم حکومتی اعتراض دارن هرچی هست شهرهاشون سقوط کرده انگار
      • محمدغزل IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        خیزش انقلابی مردم فرانسه مرگ بر رژیم کودک کش فرانسه
      • ثریا IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        چقدر قدم مصی نحس بود خخخ
      • دلتا IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        خیز عمومی مردم فرانسه هشتک ترور کردها و مسلمانان
      • زهرا رزاق محمدی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        مردم تلاش کنن تا دولت بی لیاقت مکرن سقوط کنه. زنده بادکرد باغیرت.
      • پرنده IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        خیلی جالبه سایت یورونیوز هنوز داره اعتراضات ایران را روز شمار می کنه، در حالی که درایران خبر از اعتراضات نیست
      • nima IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        اونجا همین جوری نگاهت چپ بشه حتی بی قصد و غرض اعدام می کنند . نمونه اش ((جرج فلوید)) راستی تو همین فرانسه به اصطلاح مهد آزادی یک اندیشمند فرانسونی رو به خاطر تحقیق در مورد هلوکاست سالها زندانی کردند ((روژه گارودی)) . مثال که زیاده البته بی همه چیزی مثل تو بر فرض که روبات سایبری نباشی ، تو تیرانا هم
      • مسیح IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        رئیس فواش آمریکا یعنی مصی علی نژاد کجاست که از کردها حمایت کند و از آنها بخواهد خیابانها را به آتش بکشید مصی رفت پیش مکرون خوش بگذرانه فرانسه را به آتش کشید
      • زورق IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        بسیجی ها ریختن تو فرانسه دارن مردم و کتک میزنن پایگاه بسیج موزه لوور
      • چوبین IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        سپاه پاریس با قایق موتوری تو شانزه لیزه و ایفل داره معترضانو سرکوب می کنه ولی حال کردم خداییش. مغ بغ دیغتاتوووغ
      • نقاش IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        حالا اینها که اتشمیزنن و نابود میکنن بنظر شما اغتشاش گرن یا معترض بگذریموقتشه نامحسوس اسلحه برسه دست اینها اونجا هم کمی بکش بکش شه
      • شاپور IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        انشاءالله انشاءالله در اینده در انگلیس امریکاه و اسراییل شاهد همین صحنه ها خواهیم بود انشاءالله ..
      • جوان بیکار IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        حالا پرویز پرستویی برای خواهران و مادران داغدار فرانسه هم یک دکلمه از یک نویسند فرانسوی زاویه دار با انقلاب فرانسه بخونه خخخخخخ
      • رضاخان IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        ایران باید ازتجزیه فرانسه و تشکیل کردستان فرانسه حمایت کنه!خخخخخخ
      • بازیگر IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        تازه اولش وای به اخرش ای کشته که را کشتی تاکشته شوی زار دولت بسیار استحقاق نابودی دارد
    • محمدحسین IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      ما از معترضان فرانسوی حمایت می‌کنیم!
      • شاهدی RO ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        دوران افول غرب و قدرتنمایی اسیا. الحمدالله
      • صابری RO ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        غلط کردن ریختن بیرون .🤣🤣🤣
      • قامتی RO ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        هر که با ایران در افتاد ورافتاد
      • نقطه RO ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات
      • نمناک RO ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        ... هایی که در دوران اغتشاشات اب به اسیاب دشمن میریختند نظری ندارند؟
      • ناظری RO ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        اوضاشون خیطه
      • ظهوری RO ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        چوب خدا بی صدا است. وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ ٱللَّهُۖ وَٱللَّهُ خَيۡرُ ٱلۡمَٰكِرِينَ
      • ذوالفقاری RO ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است و این بار مردان امپراطوری برای شاهِ جهان مهدی فاطمه خواهند جنگید.
      • بافق RO ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        مهر؛ چکارت به فرانسه هست گلیم خودت راجمع کن وکشور را.ههههه
      • قلی زاده RO ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        چرا در دوران اغتشاشات اخیر به کشورهای اروپایی و امریکایی تذکر نمیدادی که شما به ما چکار دارید؟ چرا دارید عامل محرک مردم میشید، چرا دارید برای اغتشاشگران اسلحه می فرستید و یا روش ساخت کوکتل مولوتف آموزش میدید؟!!!
      • ناشناس RO ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        4 0
        اقوام مهسا امینی در فرانسه دنبال زن زندگی آزادی خخخخخخخخخخخخخخخ.
      • ناهید RO ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        خوب شد دلم خنک شد. حق دولت فرانسه است که از اغتشاشگران ایران حمایت می‌کرد. بدتر از این هم بشن. نابود شن به لطف حق. خدا کنه آلمان و کانادا هم همینطور بلاها سرشون بیاد.
      • محرم RO ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        خدایا خودت به فریاد برس. خسته شدیم
      • تتلو RO ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        سلبریتی های نوکر غرب چرا به نبود آزادی در فرانسه اعتراض نمی کنند؟ شهاب حسینی چرا در برابر این جنایات ساکتی؟ جتایات ارباباتو نمی بینی؟
      • اسد RO ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        مکرون داداش حالا دیکتاتور کیه؟!
      • بیدل IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        8 0
        شما دوتا کاسب تحریم سکوت کنید بهتره
      • صادق IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        آقای علی دایی و علی کریمی و مصی پولی نژاد، دور از وطنان آلبانی نشین، مهران خان مدیری، سلطنت طلبان و کومله ها و سایر سلبریتی ها نظری ندارن؟!
      • سریر IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        2 0
        امسال سال خونه بنیامین سرنگونه
      • سردسیر IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        جالبه خدا نه گذاشت نه برداشت اول زمستون سنگ رو برگردوند به همونجایی که اول پاییز آشوبهای ایرانو هدایت میکرد اونم به دست کوردها😂
      • توران IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        علی دایی و یحیی گل محمدی نظری ندارن در باره برخورد وحشیانه با معترضین حق طلب فرانسه؟
      • شرق آباد IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        در این مورد اگه زر بزنن گرین کارت و بقیه خودفروشیهاشون به فنا می‌ره پس خفه میشن تا دستور از صاحب افسار دارشون برسه
      • دیده بان IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        دوتاش و دوست داشتم : مغ بغ دیتغتاتوغ :)))) یکی هم اینکه اون بی شرف هایی که برای مهسا امینی هفتصد میلیون ترند کردن برای این دو جوان کرد هفتصد تا ترند کنن اگه راست میگن. خوب اصولا بی شرف ها نمی تونن راست بگن چون بی شرفی شون میره زیر سوال
      • گوزن سیبری IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        خیزش ملت فرانسه تا سرنگونی ادامه داره و همچنین‌انگلیس و آلمان دور نیست اون روز اوروپا چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی غربگدایان چرا زر نمی زنند؟؟؟ چون اربابان داره سقوط می کنه؟؟؟؟ آخه اربابتون سقوط کنه دیگه کیو دارید که بهش بسازید کجا دارید که براش ویزا بگیرید. خاک بر سر علی کریمی خاک بر سر دایی
      • خون قرمز IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        بازهم آشوب بازهم اغتشاش بازهم پای کردها درمیان است...دیگه اونجا که قر وقمیش آزاده اونجا که سرزمین ادعایی ندارید دیگه این دفعه چه مرگتونه؟؟؟ طایفه جنیان
      • سید حسن IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        وعده ما برج ایفل فقط دوستان در هنگام نزدیک شدن ماموران رژیم فرانسه سعی کنید زیر برج ایفل اتش روشن کنید تا اهن ها داغ بشن پلیس جرات نکنه دست به اهن داغ بزنه و شما راحت در طبقات دیگه برج شعار مکار مکار مکرونی چی شد برنج ماکارونی
    • شهرانی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      باور کنید مردم انگلیس و فرانسه نه تنها در رفاه نیستند بلکه در قرض و بدهکاری هستند. اگر دولت رییسی بتواند ثبات ارزش پول ملی و ثبات اقتصادی را حفظ کند و کمی هم به مردم ازادی اجتماعی بدهد وضع ایران از خیلی ها بهتر است.
      • افصحی RO ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        جنگی در پاریس است. این توصیف خبرنگار فرانسوی است از اوضاع ده روزه اخیر فرانسه!جنگ بین دولتیان فرانسه و همه ملت فرانسه برقرار است!همان فرانسه ای که قرار بود در کنار ویرانی طلبان و اراذل و اوباش به ویژه گروهک های تروریستی کرد ایران و عراق باشد
      • ارامکو RO ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        واقعا این همه جنجال وچانه زنی فرانسوی ها برای افزایش سن باز نشستگی از 62سال به 64سال اون وقت در ایران در رتبه بندی معلمان خیلی از معلمان رو آموزش وپرورش مرخص کرده عاقبتشون چی میشه
      • RO ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        زن، لودگی، هرزگی خخخخخخخخخخ
      • سوت RO ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        میشه بگین چه ربطی داشت الان معلمها برای رتبه بندی دروغین منتظر هستند بازنشسته ها برای تورم و خودمون هم لایحه بالا رفتن سن و مدت کار را برای بازنشستگی داریم اونوقت فرانسه مشکل داره
    • گوهری IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 1
      آزادی اجتماعی چی هست که الان نیست؟ اتفاقا کوتاه آمدن در مسائلی مانند حجاب خودکشی نظام هست که هیچ وقت هم اتفاق نمیوفته.
      • موزون IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        3 0
        همین برقی که امسال قطع نشد به خاطر انرژی هسته ای بود. البته تو که اون ور آبی در ضمن همه مردم خواستار بمب اتم هستند
    • مسجدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      4 2
      نشان دادن نظام باید سخت برخورد کنه در مسائلی که شما بهش میگی آزادی اجتماعی تا مسیر پیشرفت کشور هموار بشه.
      • کویر RO ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        فیلم برادران لیلا کارگرا رو که اعتراض میکنن کتو میزنن.اونوقت هیچ وقت همچین چیزی در واقعیت نبود.درعوض فرانسه
    • خاص IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 1
      هر آزادی که مورد نیاز انسان هست در ایران وجود داره چه در جامعه چه در خلوت پس بیش از این بازی دشمن هست
      • 235 RO ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        هر جا نژادپرستی است جنگ و خونربزی و ترور و هفت تیر کشی و ..‌ است.
    • زامهران IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      مکرون چکاره است که طرح دهد صهیونیسم بین الملل می دانند در جیب مکرون چه خبر است و انگلیس و فرانسه و المان نتیجه اخراج کارگران یهودی و ساختن دیمونا و اسارت سیصد کلاهک هسته ای را می دهند و با افشای دیمونا پای انگلیس و فرانسه هم باز می شوند. زیر سوال بردن قوانین حقوق بشر درست نیست و اسارت سبب نابودی مل
      • شبکه RO ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        خوب گفتی، مثل صدام که از منافقین برا سرکوب شیعیان و کردها استفاده کرد، مکرون هم شاید از این پیر پاتالا برا سرکوب مردم فرانسه استفاده کنه.
    • زور آباد IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      زیر سوال بردن قوانین حقوق بشر درست نیست و اسارت سبب نابودی ملتهای انگلیس و فرانسه است.
      • رضا RO ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        یکی از رسانه‌های مستقل فرانسه نیز در توئیتی نوشت: جنگی در پاریس است. زمانی برای ارسال مطلب نیست. از خودتان مراقبت کنید.
      • اشتری RO ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        مهر شما چرا اینقدر خوشحالی؟؟؟
      • نامی RO ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        خندشون نمیگیره حرف از حقوق بشر میزنن؟
      • من وتو RO ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        تو نمیخاد غصه اروپاییا رو بخوری بدبخت حقیر
      • ضمیر دل IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        زدی ضربتی، ضربتی نوش کن!
    • علی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      نه این حرفا چیه اروپا عالیه انقدر مردمش در رفاه هستن هی برای ما بیانیه صادر می کنن تا ماهم به سطح رفاه اونا برسیم کسی اونجا اعتراض نمی کنه چون فرانسه دولت دموکراتیکیه کار به تظاهرات نمی رسه
      • مامور RO ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        اون موقع که وابسته های کومله در ایران سطل زباله و بانک آتش میزدند چرا امثال شماها خفه خون گرفته بودید الان نگران آتش زدن بیت المال فرانسه هستید؟!!!
    • زوال IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      نظرسنجی روزهای اخیر نیز نشان داد که محبوبیت شخصی ماکرون به ۲۸ درصد کاهش یافته که پایین ترین سطح از زمان اعتراضات جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است. ماکرون به دلیل امتناع از افزایش مالیات بر ثروتمندان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.
      • تندرو RO ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        همان ماکرونی که ابلهانه ایران اسلامی را تهدید می کرد که اگر به سرکوب تروریست ها ادامه دهد چه غلط ها که نخواهد کرد اینک اما تروریست های کرد مواجب بگیر امریکا و غرب وحشی به مرکزیت فرانسه همه به دست حافظان مقتدر ایران اسلامی سرکوب شده اند و برخی اعدام شده و بسیاری در صف انتظار اعدام بسر می برند
    • شمس IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      «فیلیپ مارتینز» رئیس اتحادیه قدرتمند «سی‌جی تی» گفت: «بهترین پاسخی که می‌توانیم به رئیس جمهور بدهیم این است که میلیون‌ها نفر در اعتصاب و در خیابان‌ها هستند.»
    • میکائیل IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      جالبه واسه ی خارجی ها میشه اعتراضات به ایران که میشه اغتشاشات
      • ضمیر RO ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        این که شما میگین خیلی ازاونجا ناراضی هستن برگردن شهرخودشان ، درست نیست ، پس احترام به حقوق بشر چی میشه؟ متاسفانه کمپ های پناهندگی در غرب وضعیت خوبی از لحاظ رعایت حقوق بشر ندارن
      • سورتمه RO ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        طبق معمول هیچ غلطی نمیتونن بکنن
      • زیاد RO ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        تو خوبی
      • چتر RO ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        پلیس فرانسه نباید با خشونت با مردم فرانسه برخورد کند. اعتراض حق مردم فرانسه بوده و خواهد . مکرون مکار باید عزل ، محاکمه و مجازات بشه.
      • شنزار RO ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        ان شاالله سپاه قدس بزودی بداد همه مظلوم های جهان خواهد رسید ما مرد جنگیم ما مرد میدان ظلم در تمام جهان هستیم
    • حسنی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      در فرانسه شعار نمیدادن به اصل حکومت و دنبال براندازی نیستن شما اینجا دنبال سرنگونی حکومت اسلامی بودید با قدرت جوابتون داده شد هر دفعه تلاش کنید ما هم با تلاش مضاعف جوابتون میدیم به خون شهدایی که ریختید قسم میخوریم دفعه بعد سگ کشی حسابی راه بندازیم دیگه گوش به حرف فلان فرمانده فلان وزیر فلان مقام نیس
      • یارمن RO ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        آقای مکرون اینا را چرا سرکوب میکنی به اینا مردم و حقوق بشر احترام بذارین همون‌طور که شما به اغتشاش گرای ما می‌گفتین باید به خواست مردم احترام گذاشت
    • حیدریان IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      قسم میخوریم دفعه بعد سگ کشی حسابی راه بندازیم دیگه گوش به حرف فلان فرمانده فلان وزیر فلان مقام نیستیم که شما خون بریزید و کاری نکنبم این جماعت با خون شهدا معامله و کاسبی کردن
    • دولت IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      امان از کوری عقل براندازان که طوطی وار بی بی سی را تکرار می کند
      • فین کاشان RO ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        ژن ژیان پژو
    • شوکران IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      منظورت همون گله های اپوزوسیونه که تواروپا هم بافحاشی وتخریب واهدیدوکتک زدن تادم مرگ هم بودند
      • مسافر RO ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        فرانسه از سال ۱۹۶۹ یگانی با کارایی مشابه و نام متفاوت به منظور سرکوب اعتراضات به اصطلاح خشونت‌آمیز دانش‌آموزان و دانشجویان که ماه مه ۱۹۶۸ آغاز شد، شکل گرفت. این یگان Les Voltigeurs / آکروبات‌کاران، نام داشت.
    • کردان IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      4 0
      خب واضحه که قضیه چیه،مساله اینجاست که فرانسه با ایران دشمنه و یکی رو چهارتا میزنه ،ولی چهارتای خودش رو یکی ،حالا فهمیدی ایکیو یا نفهمیدی؟
      • RO ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        شعار معترضان؛ مکرون بی خاصیت اوکراین رو رها کن فکری به حال ما کن
    • رحمتی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      بپرسید چند قبضه سلاح گرم قاچاق از اغتشاشگران فرانسوی کشف شده؟ هیچ! در ایران چطور؟ بیش از هزاران قبضه
    • باهنر IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      چند پلیس و نیروی امنیتی فرانسه در این ناآرامی‌ها کشته شدند؟ هیچی در ایران چطور؟ قریب به هفتاد نفر! بله خیلی فرق هست بین اعتراضات خودجوش فرانسه با اغتشاشات تحمیلی در ایران که از سوی تمام غرب حمایت شد
      • مرسده RO ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        معمولا به کسانی که راه‌بندان ایجاد می‌کنند و سطل آشغال آتش می‌زنند و اماکن عمومی رو تخریب می‌کنند معترض نمیگن.
      • درود RO ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        اینها تو کل دنیا اقدامات تروریستی میکنن و از ترور شدن گله هم دارن!!!
    • شفیعی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      خدا لعنت کنه امثال این احسان بداغی رو که وحشی گری اغتشاشگران منافق در ایران رو به روی خودش نمیاره، چیزی که در ایران اتفاق افتاد اگر از سمت آمریکا و و اروپا و عربستان حمایت مالی و نظامی و رسانه ای نمیشد اصلا شروع نمیشد ولی در فرانسه کاملا خودجوشه
    • آهنگر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      اونجا کسی پول نمیده که تخریب و کشته‌سازی کنن. برای ایران رسما بودجه برای براندازی تصویب میشه و ده‌ها شبکه ماهواره‌ای و اینترنتی شبانه روزی فعالیت دارن. مساله به این سادگی رو هم متوجه نمیشن یا نمیخوان بفهمن
      • یاراحمدی RO ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        وزیر کشور فرانسه اعلام کرد، ۱۴۹ افسر پلیس در جریان اعتراضات و درگیری با معترضان در کشور زخمی شده و ۱۷۲ معترض نیز دستگیر شده‌اند. همچنین ده‌ها معترض نیز زخمی شده‌اند.
      • 1240 RO ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        یعنی میخوای بگی در فرانسه گرانی ودزدی نیست؟چرا هست وکم هم نیست فقط چون چندصد شبکه تلویزیونی ورادیویی بر علیه شان راست ودروغ رو مدام تبلیغ نمیکنند در نطر وجلو چشم دنیا نیستن ..
      • گرگ تنها IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        4 0
        نخیر ولی اگر با سلاح بری سمت پلیس قطعا آبکش میکنن!!
    • فاضل کوهانی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      در اعتراضات اخیر فرانسه bbc فارسی و عنترنشنال بینایی و عقل و هوش خود را از دست دادند. و بدنبال آن توان درک و فهم واقعیت را نیز از دست داده‌اند
    • زاهد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      اعتراضات جلیقه زردها دو سال طول کشید اعتراضات ما دوماه
      • شاهی RO ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        اره به همین خیال باش
      • مشتی RO ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        باشه تو راس میگی
      • کوهستان IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        4 0
        تو هم حرف مفت نزن - شما جزو وطن فروش ها هستین
    • زورق IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      پیشاپیش تعيين میشن، چون قراره چشم و گوش سلطه باشن. یعنی اینها اغلب از نفوذیهان درون گروهها و سندیکاها و ..
    • شهابی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      اون سؤال هارو اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش تو و اروپایی‌های نوکرشون صبح تا شب تو سیصدتا شبکهٔ ماهواره‌ای میپرسیدن، ما رفتیم ته صف هنوز نوبتمون نشده!! در مورد فرانسه چون همهٔ اینها بعلاوهٔ غربگداهای کلنگی داخلی خفه خون گرفتن مشرق نوبتش شده این خبرو پوشش بده!! سوال بعدی!!!
      • سریر RO ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        راستی مرد باش بگو مکرون را چکار با ایران و ایرانی که هر ننه قمری را برای بی ثباتی اوضاع داخلی ایران ساپورت می کنه نمونه ش دیدار با مسیح دلقک نژاد
    • علی افصحی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      آیا حواسمان هست که آن چه که در غرب وحشی اتفاق می افتد با آن چه که پس از انقلاب اسلامی در جمع های تروریستی و ضدانقلابی توسط هماهنگ شدگان رسانه های بیگانه و حمایت مالی سفارتخانه ها و دولت های منخاصم به ویژه آمریکا درایران اسلامی صورت گرفته و می گیرد به لحاظ ماهیتی منفاوت است؟
      • ذوالنور RO ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        خوب بگو ارباب خونخوارت چرا 500 ساله این اطرافه اینا جهان سومی هستند تمام پایگاه هاشون را جمع کنند برگردند فرانسه و انگلیس امریکا هرچند امریکا هم برا سرخپوستا بوده تیمهای ملی شان هم از خودشان بگذارند نه تبعه های جاهای دیگر
    • مقصودی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      تظاهرات در غرب وحشی کاملا مردمی و یک اعتراض صنفی و بدون دخالت کشور خارجی است این عدم دخالت به اندازه ای است که حتی نسبت به سرکوب مردم معترض غرب وحشی کاملا بی اعتنا هستند.همان غرب وحشی که برای دخالت در ایران اسلامی روبه دروغ های ضد انقلاب می آورد.
    • مرادی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      ایشالله بزودی همه مردم فرانسه وآلمان وانگلیس وآمریکا هردو چشمشون را از دست بدهند.
    • میرانی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      انشااله شیطانهای انسان نما روی کره زمین محو و نابود بشوند ، الهی آمین
      • رضوی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        باورشون نمیشد (شکست از ایران رو)
      • سمیه IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        ازمردم خودشون غافل بودند .وخوردند. دمش گرم آقای امیرعبدالهیان این دفعه گفت ازمردم فرانسه حمایت می کنیم.
      • بردبارخان IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        برای هیچکس آرزوی روزهای ناخوش نکن، حتی دشمنانت
    • نعمتی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      4 1
      خدا لعنت کند پلیس فرانسه
      • معصومی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        بله علت اصلی ش اینه که فرانسه اینقدر وطن فروش مزدور نداره که در هر شلوغی از امریکا و اسراییل وانگلیس درس بگیرند و به انها گزارش بدهند
      • 145 IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        4 1
        البته آنجا معترضان مسلح نیستند. حتی چاقو هم ندارند.
      • مردار RO ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        منفی اشتباه. آفرین. دقیقا
      • 1324 RO ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        آن هم از درِ باغ سبز اروپا!
      • قارون RO ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        دام اروپائیان برای زنان : زن ــ هرزگی ـــ نازایی
    • گل گهر IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      فرانسه مشکلی نداره چون نه بی بی سی این چیزها رو تو بوق کرنا می کنه نه اینتر نشنالی که تبلیغ کنه خوب هوای هم رو دارند صاحبان واربابان امپراطوری رسانه
      • سوری IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        مغز کشورهای خودشون هم دست زسانه هاست و هر جور میخوان با مردمشون بازی میکنن
      • شیر RO ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        انقد با توهین حرف نزن. در بین همه ی نژاد ها و اقوام خوب و بد داریم و نمیشه همه شون را را به یک چشم دید
    • شبیری IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      معترض یا اشرار موساد؟!!! کشتن مردم و آتش زدن بانک و ... ، ایجاد فضای رعب و وحشت برای مردم عزیز ایران که حاضر به بازی کردن در پازل دشمن نشدند اسمش وطن‌دوستی است؟!!!!!
      • صراف زاده RO ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        اغتشاشگران در ایران می شوند آزادیخواه معترضان در فرانسه میشوند آنارشیست خوبه والله
      • ثنا RO ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        وقتی کشوری مانند فرانسه میشود کلکسیونی از نژادها و اقوام مختلف از سراسر دنیا با گویش ها و رفتارها و فرهنگ های متفاوت روزی باید منتظر حوادث اینگونه هم باشند ضمن اینکه هرگز کشورهای اروپائی مردم سایر کشورها را بدیده احترام نمی نگرند
    • نوری IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      مخالفت وحشیانه و داعشی گون با «وحی مُنزل» اسمش دینداری است؟!!!! آیا احسان بداغی حامی این آدمکشی ها و ترساندن مردم و این داعشی گری هاست؟ اصلاحطلبانِ هم‌جهت با دشمن و مخالفِ مردم
    • شهمرادی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      حکومت فرانسه ضد دمکراسی و آزادی بیان است
      • میابی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        1 4
        چقدر کشور باثباتی!!!!
      • شوقی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        دلیلش رواجازه بدیدمفصل عرض کنم:اونجااعتراض اگرچه سرکوب هم میشه اماچیزعجیب وغریبی نیست...اینجااعتراض سریعاسیاسی وامنیتی میشه ویک عده اغتشاشگر...اونهااین اعتراضات براشون عادیه...
      • خوش سیر IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        توله سگ صهیونیست
      • شمسی RO ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        مکرون از پسی علی نژاد ربع پهلوی و کریمی و مریم کمک بگیر
      • صبایی RO ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        دولتِ منفور مردم
      • ثیهاد RO ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        منفوران ملت هاشون، علیه ایران اند.
      • داریوش کبیر RO ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        توحش
    • اکبری IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      ازادی غربی نتیجه اش همینه که فقط شعاره ولی در عمل توحشه
      • باقری IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        چون رسانه دست خودشونه و مغز کوچک زنگ زده ی اکثریت احمق کشورهای جهان سوم هم دست رسانه های اونهاست
      • احمد RO ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        کاری که ماکرون در آن حرفه ای است لبنان ، آفریقا و...را نیروهای مزدور نیابتی اش به هم می ریزند آن وقت این آقا سروکله اش پیدا می شود !اما اعتراضات فرانسه صورت دیگری دارد به قول مقاماتش از کنترل خارج شده! چرا از کنترل خارج شده ؟چون دست شیطانچه ماکرون و امثالش رو شده و دیگر نمی توانند ملت ها را سرکیسه ک
    • جیلاردی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر فرانسوی‌ها با لایحه «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال، که به گفته او برای سرپا نگه داشتن نظام این کشور ضروری است، مخالف هستند.
    • سهراب IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      خشونت‎ها در تظاهرات‌ها به ویژه در شهر‌های غربی «نانت»، «رن» و «لوریان»، جایی که یک ساختمان اداری مورد حمله قرار گرفت و حیاط ایستگاه پلیس به آتش کشیده و شیشه‌های آن شکسته شد مشاهده شد. رسانه‎های فرانسوی گزارش دادند که در پی اعتراضات اخیر در فرانسه دستکم ۴۵۷ دستگیر شدند.
    • میرجلیلی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم فرانسه را قویا محکوم می‌کنیم
      • محمدی RO ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        کفگیر غرب به علت کرونا و اوکراین به ته دیگ خورده و قصد اخراج پناهندگان را دارند. آن ها در حالی یک قرن پناهندگان را در کشور خود راه دادند که مانند امروز خود را فریب می دادند که کشورها مبدا به زودی سقوط می کنند و پناهندگان برمیگردند ولی این به زودی چند ده سال طول کشید و پناهندگان شهروندان ابدی غرب شدن
      • رشتی RO ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        میلیون ها لایک
    • مظفری IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      شلوغی های ۸۸ و ۹۸ ایران رو کل دنیا گزارش کردن، اما کسی از پاریس و انتخاب دوبارهٔ مکرون چیزی نمیگه؛. پاریس دیروز..
    • رضای فر IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      الان یه فیلم رو زیرش بنویسن ایران، چهار راه ولیعصر، فکر کنم چندتا سلبریتی از برخورد بد ماموران، اظهار تاسف می کنند :)
    • تبریزی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      اگر اونجا کل مردم پاریس رو هم بکشند آب از آب هم تکان نمیخوره چون این جفنگیات آزادی و حقوق و..... اینها برا کسایی هست که مقابل غرب قد علم میکنن و کاسه کوزه اونها رو به هم میزنن وگر نه دچبدار از آل سقوط تو دنیا پیدا نمیشه ولی جایزه حقوق بشری هم میده ولی چون گاو شیرده هست تقویق هم میشه....
    • شرافت IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      چرا طرفداری رییسی از فاجعه جدید افزایش قیمت‌های حوزه خودرو ،مسکن،کرایه ماشین ماکارونی و آرد و حبوبات چیزی نمی گن.
    • تب سرد IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      رییسی رییس جمهوری است و می‌تونه این قانون پنج ساله که تو میگی رو لغو کنه.از بین بردن اقتصاد یارانه ایران تنها زمانی ممکن است که حداقل حقوق به هزار و پانصد دلار در ماه افزایش یابد .
    • شوکت IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      تمام ادعاهای حقوق بشری برای فریب جهان سومی هاست. متاسفانه یه عده هالو هم این حرف هارو باور میکنند.
    • مقصودی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      پاریس چندسالیه اوضاع بلبشو هست ولی اپوزوسیون وشبکه های ماهواره ای صهیونیست ندارن،بنایراین خبری ازشون به دنیا مخابره نمیشه
    • فراز IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      تسلیت به صادق زیبا کلام
      • داور IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        خدایی لایک داره.خوب اومدی
      • یاوری RO ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        بیجاره زیبا کلام همه حا هست.اماموافقم با این کامنت
      • امداد RO ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        4 0
        دقیق ترین حرف رو زدی و جواب همه رو شفاف دادی..افرین
      • خندان RO ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        لطفا شما دیگه حرف نزنید که هر آنچه دیگران تک تک دارند شما همه را یک جا دارید
      • فریبا .م IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        برو ساندیستو بنوش.حرف زیادی نزن کاسب
      • مدینه فاضله IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
        5 0
        خودتون رو مسخره کنین
    • رضا خانی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      فرانسه برای حفظ دموکراسی و وجهه بین المللی خود از خشن ترین برخوردها علیه مردمش بکارمی بندد.تمدن وفرهنگ درچشم آنها معنای قریبی ندارد.کشتن گاز حبس
      • ایران RO ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
        5 0
        خود کرده را تدبیر نیست
    • صبایی RO ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      خشم عمومی در فرانسه در حالی به دور جدیدی وارد شده که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور سکوت خود را بابت این سیاست جدید شکست و تاکید کرد که این قانون اواخر سال جاری میلادی به مرحله اجرا در می‌آید. وی اعتراضات را به یورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا تشبیه کرد.
    • طارمی RO ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      آن چه در فرانسه می گذرد نه آشوب است و نه اغتشاش بلکه یک اعتراض مشروع مردمی است که غرب وحشی به ویژه فرانسه آن را بر نمی تابد. غرب وحشی عادت کرده که مزدورانی در داخل جوامع خریداری کند و برای غارت آن جوامع مزدوران اجیر شده خود را برعلیه ملت ها به کار گیرند
    • نعمایی RO ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      .قرآن در سوره محمد در ایات شش و هفت این وضعیت غرب وحشی را چنین تصویر کرده است :«یا ایهالذین امنوا ان تنصروالله ینصرکم و یثیت اقدامکم ای کسانی که ایمان اورده اید اگر الله را یاری کنید خدا نیز یاریتان خواهد کرد و بر پایداری تان خواهد افزود«والذین کفروا فتعسا لهم و اضل اعمالهم و اما آن هایی که کافرند س
    • کمان RO ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      متاسفانه نژاد پرستی در خون اروپایی ها و آمریکایی ها جریان داره و با مهاجرین به شدت بد برخورد میشه ، اینا فقط از مهاجرین چشم آبی اوکراینی خوب استقبال کردن
    • خراباتی RO ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      سلبریتیهای باسواد و ازخودراضی و کاسب و بسیاربسیار حساس به حقوق بشر وطنی چون کریمی ،وریا، ، دایی ، فرخ نژاد و ....دقیقا کجان ؟ نکنه لالمونی گرفتند یا خدای نکرده کردهای فرانسه از دید اونها بشر نیستند
    • مسرتی RO ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      دنیا فقط شده آشوب و ......بیایید به هم رحم کنیم انسان باشیم
    • خیزران RO ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      از آقای مغروفی برای این یادداشت ها بسیار ممنونیم عالی عالی عالی
    • همرزم هادی RO ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      باید پذیرفت برخورد با معترضین در اروپا وامریکا بهتر از کشورهای جهان سومی است ناگفته نماند معترض با تخریب کنندگان اموال عمومی متفاوت هستند البته بشرط اینکه سازکار اعتراض بوسیله دولتها بوجودبیایدتا مردم درفضای امن حرفشان را بزننددرغیراینصورت باید منتظر هرج ومرج دراعتراضات بودواین به کشور صدمه میزند
    • نقاب RO ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      5 0
      نگاه کنید چطوری مردمی که حتی شیشه یه ماشینی رو نشکستن و یه فحشی هم ندادن رو با باتوم میزنن بعد تو ایران مامور رو با قمه تکه تکه میکنن و میگن نباید مقاومت میکرد تا حسابی قیمه قیمه میشد. کاش مردم میدونستن که واقعا ازاد هستن و اون ازادی که فکر میکنن تو اروپا هست فقط سرابی از ازادیه
    • تایباد IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      هرطور حساب کنید جز با نابودی اسرائيل منطقه به آرامش نمی رسد.
    • فتح الله خان IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      آقا فرمودند اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دی. وعده صادق دادند. جانم فدای رهبرم.
    • سردار بوکان IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      خیلی هم خوب. خون هایی که در ایران ریختند یقه شونو می گیره.
    • سردار بوکان IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      کامنت ها دیر منتشر میشه. رسیدگی شود.
    • سمیرم IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      خودشون حکومت دیکتاتوری و آدمکش و فاسدخودشون رو نابود کردن.
    • طلوع IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      شماهایی که این کامنت هارامیزارین یک روزی میرسه که خجالت بکشید بگید این کامنت ها مال من بوده
    • وسمعی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      انّا الباطل كان زهوقا ؛ باطل رفتنى است. اين فرمان الهى است.
    • ناشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      7 0
      آقای معروفی عزیز لطفا برای الهام علی اف بنویس تا هرچه لیاقتش هست بارش کنیم. مردک صهیونیستی را .تراخدا بنویس
    • هوادار IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      3 0
      دوتا سوال دارم از مهر: اول اینکه فتح الله زاده 5میلیارد را پس داد آیا؟ دوم این که بازی هوادار و استقلال گاوبندی و تبانی بود آیا؟ ممنونم
    • جرسومه IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      3 0
      این بیشرفهای اونور آبی و اینور آبی داخلی و خارجی بیوجودتر و وقیح تر و پرروتر و بی حیاتراز اونن که به جنایات و حق کشی ها و بی قانونی های رخ داده در کعبه منحوس آمالشون غرب اعتراف و یا حتی اعتنایی بکنند.
    • استقلالی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      3 0
      احتمالا براندازها vpn هاشونو خاموش نکرده بودن
    • جیحون IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      5 0
      مردم فرانسه این مکرون بی لیاقت را سرنگون کنند
    • حسین ف IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      9 0
      یه بنده خدایی تو اغتشاشات ۱۴۰۱ می گفت:جمهوری اسلامی بهار ۱۴۰۲ رو نمیبینی دیروز دیدمش گفتش تا۱۴۰۳بایدصبر کنم تا ایران خودرو ماشینمو تحویل بده... مرگ براسقاطیل و فرانسه... بازهم عالی ممنون از جناب آقای معروفی عزیز وخبرگزاری محترم بابت این مقاله جامع و کامل.
      • باولایت زنده ایم IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
        6 0
        خخخخخخخ عالی گفتی... مرگ بر اسرائیل غاصب
      • سیدعلی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
        7 0
        زنده باد ایران و ایرانی...