۱۸ دی ۱۴۰۲، ۷:۳۹

یادداشت مهمان؛

حماس چگونه سفره‌خانه مک دونالد و استارباکس را کوچک کرد

حماس چگونه سفره‌خانه مک دونالد و استارباکس را کوچک کرد

همراهی شرکت «مک‌دونالد» با متجاوزان رژیم‌صهیونیستی و واکنش مردم جهان به وحشی‌گری‌های این رژیم به افت ارزش سهام آن منجر شده و می‌توان گفت حماس سفره خانه «مک دونالد» و «استارباکس» را کوچک کرد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: علی معروفی آرانی منتقد فرهنگی و کارشناس حوزه صهیونیسم، به‌تازگی یادداشت دیگری درباره وجه اقتصادی ضربات مقاوت بر پیکر اسراییل نوشته که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

برخی از یادداشت‌های این‌تحلیل‌گر که پیش‌تر در مهر منتشر شده‌اند، در پیوندهای زیر قابل دسترسی و مطالعه‌اند:

* «ایران چگونه توانست مراکز فرهنگی اسرائیل در قاره سیاه را حذف کند»

* «رهبران ادیان در آزمون دفاع از ایمان و انسانیت شکست می‌خورند»

* «سیاستمدار پیر صهیونیست و ایران پیش از انقلاب»

مشروح متن یادداشت جدید معروفی آرانی در ادامه می‌آید؛

حماس که یک نوزایش فکری و فرهنگی عمیق در جهان به ثمر نشانده است، بسیار فراتر از آن باریکه است و مردمانی در ضخامت کل جهان با تحریم کالاهای اسراییلی، جنگ خاموش خود را آغاز کرده‌اند. اگر تصاویر مانع شدن مردم استرالیا با قایق‌های کوچک‌شان از کناره گیری کشتی‌های تجاری رژیم صهیونیستی فقط به عنوان یک «سناریوی محتمل» چند ماه پیش از این مطرح می‌شد، حتی خوشبین ترین اذهان نیز حاضر نبودند به تماشای این فیلم بنشینند؛ اما حالا «استارباکس» بزرگترین کافی شاپ زنجیرهای جهان از زیان ۱۱ میلیارد دلاری به خاطر تحریم ملت‌های جهان از نوشیدن قهوه حامی رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد.

در سرزمین‌های عربی، مکدونالد وضع خوبی ندارد و کسی همبرگر حامی اسراییلی‌ها را میل نمی‌کند. در اروپا وضع بدتر است و غیر از این تحریم‌های بسیار بااهمیت، مردم تظاهرات خیابانی را ترک نمی‌کنند. در آلمان که صدر اعظمش هر روز یک نمایش حمایت از صهیونیست‌ها به روی صحنه می‌برد، مردم در خیابان علیه نسل کشی اسراییل شعار می‌دهند. بین مردم غرب و حکام شرور آنها افتراق جدی افتاده است. و البته بین مردم و هر کالایی که به صهیونیست‌ها سود برساند. این بدترین سناریو برای رژیم کودک کش صهیونیستی است.

آمریکا با حمایت گسترده از حملات رژیم صهیونیستی در غزه و با وتو کردن قطعنامه‌ها در شورای امنیت در جامعه جهانی به شدت منفور شده و از آنجاکه موج مخالفت‌های جهانی علیه دولت آمریکا رو به رشد است و ملت‌ها، واشنگتن را فرمانده اصلی کشتار فلسطینیان می‌دانند، تبعات اقتصادی آن برای آمریکا در آینده بیشتر خواهد شد. پیشتر، برخی رسانه‌ها از کاهش درآمدهای رستوران‌های زنجیرهای آمریکا از جمله «مک دونالد» و «استارباکس» خبر داده بودند و شعب آن در کشورهای عربی به شدت دچار بحران شده اند.

مردم کشورهای مختلف جهان صرفاً به راهپیمایی‌های کم‌نظیر و بی‌نظیر برای محکوم‌کردن جنایات وحشیانه رژیم موقت اسراییل بسنده نکرده‌اند بلکه این روزها در حال تحریم آن دسته از شرکت‌های تجاری هستند که از کودک‌کشی و جنایات غیرانسانی صهیونیست‌ها در فلسطین حمایت می‌کنند. نقره‌داغ شرکت‌های «مک‌دونالد» و «استار باکس» و «والت دیزنی» به ترتیب به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های زنجیره‌ای «فست‌فود»، «کافی‌شاپ» و تبلیغاتی و سرگرمی از جمله این موارد است که در کشورهای مختلف نسبت به تهدید فروش و تحریم مردمی آن اقدام شده است.

مک دونالد یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید مواد غذایی که هم اکنون بیش از ۳۰ هزار رستوران در بیش از ۱۲۱ کشور جهان دارد، طی ۵ سال اخیر از بزرگترین حامیان عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی اسرائیل در فلسطین اشغالی بوده است.

جک گرین برگ، رییس و مدیر اجرایی شرکت مک دونالد؛ هم اکنون مدیر افتخاری اتاق صنایع و بازرگانی رژیم صهیونیستی و آمریکا در کلان شهر شیکاگو است. گفته می‌شود شرکت مک دونالد که اکثر نمایندگی‌هایش در خارج از ایالت شیکاگو واقع شده است، یکی از مهم‌ترین حامیان مالی صندوق اتحادیه یهودیان و فدراسیون یهودیان در آمریکا است که اصلی ترین فعالیت این دو اتحادیه در تأمین سلاح نظامی و اعتبارات مالی عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی خلاصه می‌شود. شرکت مک دونالد از سال ۱۹۹۳ فعالیت خود را رسماً در اسرائیل آغاز کرده و بیش از ۸۰ رستوران در این کشور دایر کرده است. گفتنی است، هم اکنون بیش از ۳ هزار اسرائیلی در رستوران‌های این شرکت مشغول فعالیت هستند.

نمایندگی‌های مک دونالد در عربستان سعودی، عمان، کویت، امارات متحده عربی، اردن، مصر، بحرین و ترکیه از همتای اسراییلی خود فاصله گرفته اند و مجموعاً بیش از ۳ میلیون دلار برای حمایت از فلسطینیان تحت بمباران غزه را متعهد شده‌اند. در این کاروزار سیاسی واکنش‌های شدیدی در کشورهای عربی و آسیایی و به‌ویژه در کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به اقدام شرکت مک دونالد علیه مردم فلسطین و حماس را برانگیخت.

مک‌دونالد اسراییل از زمان اعلام حمایت خود از ارتش رژیم صهیونیستی، حساب اینستاگرام خود را به دنبال واکنش شدید مصرف‌کنندگان در کشورهای عربی و مسلمان به «خصوصی» تغییر داده است. در حالی که مک‌دونالد در میان نمادین‌ترین برندهای آمریکایی قرار می‌گیرد، اکثر رستوران‌های آن در سرتاسر جهان به صورت محلی اداره می‌شوند. این‌تئوری که کشورهای دارای ثروت و ثبات کافی برای حمایت از زنجیره‌های بزرگی مانند مک‌دونالد به جنگ با یکدیگر نمی‌روند، پس از درگیری‌های بین کشورهای دارای این برند، از جمله جنگ کوزوو ۱۹۹۸-۱۹۹۹ و حمله روسیه به اوکراین، به‌طور گسترده‌ای بی‌اعتبار شده است.

جنگ اثرات مستقیم و غیرمستقیم آنی و آتی بر اقتصاد دارد، چه آن‌که افزایش قیمت‌ها، کاهش تولید، ارزش سود سهام، افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی از جمله تبعات آن است، البته شاید این قاعده برای کشور کهن فلسطین که از حدود هفت دهه قبل اشغال شده و همواره درگیر خشونت سازمان‌یافته شبکه جهانی صهیونیسم بوده است، صدق نکند، اما حتماً درباره طرف ظالم جنگ یعنی رژیم صهیونیستی و گردانندگان آن از جمله رژیم آمریکا صدق می‌کند.

طبعاً پیامدهای جنگ شبکه جهانی صهیونیسم علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در آینده بیشتر ظهور و بروز پیدا خواهد کرد، اما از الان ضربات اقتصادی رزمندگان مقاومت فلسطین (حماس) به اقتصاد رژیم صهیونیستی مشهود است. نماینده جامعه کلیمیان ایران در همین راستا خواستار تحریم بین‌المللی رژیم‌صهیونیستی شده است. حمایت شرکت‌های بزرگ تجاری از رژیم غاصب صهیونیستی، این روزها برای آن‌ها به خصوص برای برخی شرکت‌های بزرگ امریکایی گران تمام شده؛ طوری که ضمن کاهش فروش آنها، ارزش سهام این شرکت‌ها را با افت مواجه کرده است. در تازه‌ترین اقدام فیلمی از تغییر بسته‌بندی رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد منتشر شد که این رستوران حمایت خود را به طور واضح از رژیم‌صهیونیستی نشان می‌داد. این اقدام با واکنش خریداران مواجه شده است و ضمن انتقادات گسترده، بر این باور هستند که مک دونالد نباید دست به تغییر بسته‌بندی در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی می‌زد، بنابراین باید تقاص آن را پس بدهد.

در پی این اقدام شعب مک دونالد در لبنان و فرانسه مورد حمله قرار گرفت و بسیاری از مردم غذاهای این رستوران را تحریم کردند. فعالان مدافع فلسطینی این «برند» را در فهرست سیاه آورده‌اند و تأکید دارند مک دونالد یک رستوران زنجیره‌ای است و بی‌ارتباط خواندن شعب آن باهم، معنایی ندارد.

کاهش ارزش سهام برخی شرکت‌ها در پی حمایت از اسراییل دلایل متعددی دارد. وقتی تظاهرات ۱۰۰ هزار نفری در لندن، نروژ و سوئد علیه اسراییل و به نفع فلسطین برگزار می‌شود و مردم دنیا می‌بینند شرکت دیگری از این روند حمایت می‌کند، برای مدتی خرید انجام نمی‌دهند و نظر منفی خود را با این روش اعلام می‌کنند. وقتی مردم ببینند، بنگاهی از یک طرف جنگ‌افروز، دفاع می‌کند و شرکت‌ها یک طرفه به موضوع جنگ غزه و اسراییل نگاه می‌کنند، این مهم بر طرز تفکر مردم تأثیر می‌گذارد«مک دونالد به دلیل تهیه غذای رایگان برای نیروهای اسرائیلی در جریان عملیات نظامی علیه حماس با چالش مواجه شده و ارزش سهام این شرکت در این ماه ۳۱/۵ درصد افت کرده است.» همچنین ارزش سهام مک دونالد در یک ماه گذشته منتهی به پنجم آبان، ۹۲/۲ درصد کاهش داشته است. طبق اذعان برخی رسانه‌های غربی، همراهی شرکت «مک‌دونالد» با متجاوزان رژیم‌صهیونیستی و واکنش مردم جهان به وحشی‌گری‌های این رژیم به افت ارزش سهام آن منجر شده است، البته دامنه پویش‌های تحریم رژیم غاصب اسرائیل و گردانندگان آن گسترش یافته و حال اثرات این تحریم‌ها جواب داده و اکنون ارزش سهام دیگر شرکت‌های نام‌آشنا مانند استار باکس هم ریخته است که کارشناسان اقتصادی، این کاهش‌ها را هم تا حدودی مرتبط با تحریم مردم عنوان می‌کنند.

کاهش ارزش سهام شرکت‌های حامی رژیم‌صهیونیستی همچنان ادامه دارد و علاوه بر استار باکس و مک دونالد، شرکت «والت دیزنی» آمریکا هم ارزش سهام خود را از دست داده است. در کنار عوامل تحلیل بنیادی مانند کاهش سرمایه‌گذاری، تحریم خرید کالاها از سوی مردم نیز بر این کاهش ارزش‌ها تأثیرگذار بوده است، البته یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه «استار باکس» نیز بیش از ۲ درصد ارزش سهام خود را از دست داده است. بی‌تمایلی در شبکه‌های اجتماعی هم اقدامی گسترده برای بایکوت‌کردن شرکت‌های حامی رژیم‌صهیونیستی از جمله توئیتر و اینستاگرام شکل گرفته است، اما نکته قابل تأمل در این حمله جنایتکارانه این است که علاوه بر کاهش ارزش سهام برخی شرکت‌های مطرح امریکایی، این جنگ بر اقتصاد رژیم‌صهیونیستی نیز تأثیر گذاشته است، به طوری که به اذعان روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز «شوک اولیه عملیات غافلگیرکننده هجومی حماس چنان گسترده بوده که بسیاری از رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در اسرائیل تعطیل شده است.»

کاهش ارزش سهام برخی شرکت‌ها در پی حمایت از اسراییل دلایل متعددی دارد. وقتی تظاهرات ۱۰۰ هزار نفری در لندن، نروژ و سوئد علیه اسراییل و به نفع فلسطین برگزار می‌شود و مردم دنیا می‌بینند شرکت دیگری از این روند حمایت می‌کند، برای مدتی خرید انجام نمی‌دهند و نظر منفی خود را با این روش اعلام می‌کنند. وقتی مردم ببینند، بنگاهی از یک طرف جنگ‌افروز، دفاع می‌کند و شرکت‌ها یک طرفه به موضوع جنگ غزه و اسراییل نگاه می‌کنند، این مهم بر طرز تفکر مردم تأثیر می‌گذارد. مخالفت مردم تقاضا را برای مدت کوتاهی کاهش می‌دهد. قطعاً وقتی ارزش سهام کاهش یابد، تبعات اقتصادی برای آن شرکت یا بنگاه در پی خواهد داشت.

مردم جهان ضمن آنکه دست از یاری رساندن مستقیم به مردم فلسطین برنمی‌دارند، روش‌های دیگری مانند تحریم کالاهای رژیم‌صهیونیستی و تحریم کردن خرید از شرکت‌های حامی رژیم اسرائیل را مطرح کرده‌اند که موضوع داغ پویش‌های جهانی شده است و در صورت تداوم این روند تأثیرات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد این شرکت‌ها بر جای خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد تحریم اقتصادی مانند سلاحی است که در جریان انتفاضه سال ۲۰۰۰ فلسطین، کارسازبودن خود را ثابت کرده است، به نحوی که حدود ۷۵۰ میلیون دلار به کالاهای امریکایی زیان زد، شاید این بار هم این روش به مراتب بیشتر بتواند پاسخی برای رژیم موقت صهیونیستی و گرداننده آن، یعنی آمریکا باشد، البته مردم آمریکا از این موضوع عصبانی هستند که چرا باید مالیات آن‌ها صرف خشونت‌طلبی رژیم‌صهیونیستی شود. اعلام نفرت مردم آمریکا از وحشی‌گری‌های رژیم‌صهیونیستی در چندین تظاهرات در همین راستا قابل ارزیابی است.

منابع:

روزنامه‌های جوان و اعتماد

روزنامه فیگارو

وب سایت مؤسسه تحقیقاتی پو

کد خبر 5988037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • طاهایی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      28 0
      مسلمین در تمام دنیا باید منافع اقتصادی آمریکا و انگلیس و فرانسه رو مختل کنن تا جلوی نسل کشی گرفته بشه
      • شمس IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        19 0
        فلسطین آزاد ،غزه آزاد،،مرگ بر اسرائیل ،مرگ بر صهیونیست
      • یاری IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        27 0
        ارزش سهام شرکت مک دونالد و چند شرکت آمریکایی پس از «نه مردم به خرید» در پی بازتاب تامین غذای رایگان برای نیروهای اسرائیلی، به شدت افت کرد.به جهنم .درود برحماس عزیز
      • سهراب IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        21 0
        مردم آزاده حامی فلسطین در کشورهای مختلف بخصوص کشورهای اسلامی، نقشه تجاری جدیدی را به دور از دستورالعمل‌های رسمی دولت‌ها علیه اشغالگران صهیونیست و حامیان آنها ترسیم کرده‌اند.ای ول مسلمانان ای ول حماس ای ول مهر ای ول معروفی
      • یک مادر IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        28 0
        استارباکس، شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی است، که با در اختیار داشتن شبکه گسترده‌ای از ۲۸٫۲۱۸ شعبه در کشورهای مختلف، بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود.مرگت باد اسرائیل کی میشه حلوای اسرائیل و ناتانیاهو را خورد
      • یاراحمدی از اراک IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        20 0
        مکدونالد به راحتی ورشکسته نمی شه چون شمار بسیاری شبکه تلویزیونی از جمله ای‌بی‌سی، شبکه دیزنی، ای‌اس‌پی‌ان و شبکه رسانه‌ای فاکس است و دارایی و ثروت زیاد دارد.
      • یسنا محمدی زاده د هنر IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        22 0
        با آغاز کمپین تحریم، بسیاری از شعبه های مکدونالدز در کشورهای عربی به سرعت بیانیه دادند و اعلام کردند هیچ رابطه ای با شعبه مک دونالدز اسرائیل ندارند.این یعنی بیانیه مک دونالد برای غلط کردن. دمت گرم حزب الله
      • یونس IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        27 0
        با خسارات و هزینه‌های بی‌سابقه طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست
      • یوسف IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        29 0
        شرکت پوشاک اچ اند ام و شرکت ایندیتکس، شرکت لباس ورزشی پومای آلمان (حامی تیم فوتبال رژیم صهیونیستی) نیز اعلام کرده‌اند که تمام فروشگاه‌هایشان در سراسر اسرائیل غاصب را تعطیل کرده است.این یعنی ضرب شست حماس و حزب الله
      • باقری IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        33 0
        این باریکه غزه دمار اقتصاد دنیا یعنی امریکا و اسرائیل را دراورد. دم همه حماس گرم. درود بر شرفتان
      • برزان IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        33 0
        «سازمان نوآوری اسرائیل» بر اساس یک نظرسنجی اعلام کرد، بیش از ۸۰ درصد از ۵۰۷ شرکت فناوری پیشرفته اسرائیلی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، اعلام کردند از درگیری‌های کنونی رژیم صهیونیستی و حماس خسارت‌دیده‌اند.این یعنی پیروزی تاکتیکی حماس بر تیپ گولانی و هوش مصنوعی دنیا
      • نصرت از خوزستان IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        49 0
        کاهش بی‌سابقه ارزش پول رژیم صهیونیستی در دنیا. .اقعا دمتون گرم خدا نگهدارتون باشه. یعنی کاش بشه یه روزی بیام فلافل خوزستان را برای شما رایگان درست کنم. مرگ بر مکدونالد
      • بقائی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        28 0
        «گاد لئور»، خبرنگار امور اقتصادی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، نیز گفت: کسری بودجه ۲۰۲۴ اسرائیل تقریباً چهار برابر سال ۲۰۲۳ خواهد بود و به حدود ۸۰ میلیارد شکل (۲۰ میلیارد دلار) خواهد رسید.به درک اسفل السافلین
      • باد خزان IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        0 0
        یه سوال دارم. چرا الازهر پیامی منتشر نمی کنه یا حرفی نمی زنه؟
      • مسجدی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        35 0
        حماس که یک نوزایش فکری و فرهنگی عمیق در جهان به ثمر نشانده است. این جمله از نظر ادبی و سیاسی بسیار زیباست. درود برآقای معروفی و مهر که این مطالب را خوب منتشر می کنند.
      • گرداب IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        0 0
        علی کریمی کجاست؟
      • المیرا جوان IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        0 0
        دمش گرم هایدای خودمون!!!
      • یاری IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        0 0
        اشتباهی موافق زدم.
      • سحر شیشه گران دانشکده هنر IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
        25 0
        دشمنان از هر راهی برای نابودی مسلمانها دارن استفاده می کنند.مک دونالد کوکاکولا و...
      • دانایی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
        21 0
        مک دونالد؛ پرچم کاپیتالیسم آمریکایی است.مرگت باد آمریکا اسرائیل داعش
    • مقصودی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      35 0
      حق و باطل مشخص است.... #طوفان الاقصی
    • شبیری IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      28 0
      افرین .کاش همه مردم دنیا با مک دونالد این کار رو بکنن .سازمان ملل که وجود ندارد .خیلی جالبه امریکا اسرائیل. و انگلیس و فرانسه آلمان هرکاری دوس دارن انجام میدهند .هیچ کسی کاری بهشون نداره .کاش اسیا سازمان ملل رو تو اسیا تشکیل بدن و دیگه اون سازمان ملل امریکا جدا بشند .اروپا برای اسیا هیچه .اونها نیاز
      • لام IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        23 0
        چندین رستوران زنجیره‌ای از جمله رستوران‌های کرم‌الشام در مصر اعلام کردند که سرو نوشیدنی‌های کوکاکولا و پپسی را متوقف می‌کنند. در کویت برای مثال هشتگ «بایکوت توبی» در صدر پرطرفدارترین فهرست پلتفرم «X» قرار گرفت. کالا‌های اماراتی هم به دلیل اعلام نارضایتی این کشور از عملیات طوفان الاقصی در فهرست کالا‌
      • بلوچ IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
        31 0
        باز هم مطلب مستند و عمیق بود. کسی که کمی عقل و اطلاعات داشته باشه اجازه نمیده مک دونالد و امثالهم به صد کیلومتری مرزها هم نزدیک بشن.بااین حال باید از خوردن کوکا کولا در ایران خودداری کنیم تا ما هم برای غزه کاری کرده باشیم.
    • مسلمان IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      32 0
      ممنون بابت روشنگری
      • سیدمرتضی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        32 0
        خشم عمومی علیه شیطان
      • حسنی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        30 0
        واقعا عالی بود ممنون
      • یسرا صالحی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        16 8
        میتونست بهتر باشه
      • شاپوری IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        34 0
        با سلام. مطلب بسیار قابل استفاده بود. متشکرم
    • زامهران IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      33 0
      همبرگر آغشته به خون مک دونالد برای خونخوار ترین تروریست های جهان صهیونیست های قاتل کودکان
      • بابک خرمدین IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        25 0
        کار قشنگی انجام دادید
    • منوچهر فریدونی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      26 0
      اون رژیم نیست ایالتی از ایالتهای امریکاست که صهیونیست هستن م تمام تصمیم های مهم را دولت امریکا میگیرد و اینها مشتی مزدور هیتن
    • زاهد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      24 0
      مک دونالد هم پایانش نزدیک است بالاخره شیطان از شیطان حمایت خواهد کرد ولی درآخر هردو تنها هستند
      • لالایی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        19 0
        من هیچکدوم اینارو نخوردم،ولی تا دلت بخواد فلافل خوردم
    • زنده باد ایران IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      26 0
      هر جا جنگ و انسان کشی هست ، آمریکا هم هست.
      • بیابانی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        0 0
        شما دیگه چرا ؟در ایران نداریم ولی غرب زده زیاد داریم که خواب مک دونالد را زیاد میبینند
    • ریزبین IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      24 0
      مک‌دونالد پس از حمایت از ارتش صهیونیستی، با تحریم در غرب آسیا مواجه شد و اکنون سهام این شرکت آمریکایی ریزش کرده است.
    • ذاکانی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      شعبه مک دونالد در مالزی خواهان دریافت غرامت 6 میلیون رینگیتی (1.3 میلیون دلاری) از جنبش تحریم بابت " اظهارات دروغ و افترا آمیز" علیه مک دونالد و خسارات اقتصادی خود بابت تحریم شعبه های خود در مالزی شده است.
    • رهروان ولایت IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      18 0
      ، اما از الان ضربات اقتصادی رزمندگان مقاومت فلسطین به اقتصاد رژیم موقت صهیونیستی مشهود است
    • ذرات معرفت IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      26 0
      این اقدام بر طرز تفکر مردم تأثیر می‌گذارد، بنابراین مخالفت مردم تقاضا را کاهش می‌دهد. مردم دنیا می‌گویند ما از محصولاتی استفاده می‌کنیم که به آتش جنگ ندمد
    • تتلو RO ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      23 0
      حماس اقتصاد اسراییل و کافه های مکدونالد و اسنارباکس را قفل کرد.دمش گرم
    • مسافر RO ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      22 0
      حماس یعنی عشق.چه کار کرد با آمریکا و اسراییل و دنیا
    • نصرت خان RO ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      26 0
      دمشون گرم مسلمونای دنیا .اقتصاد مکدونالد را فلج کردند.حماس یعنی این
    • بردبازخان RO ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      19 0
      "کریس کمپچینسکی" مدیرعامل مک‌دونالد دراستانه مرگ و افسردگی قرار دارد.مرگ بر اسراییل و مک دونالد
    • ترب RO ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      20 0
      خوب هر کی خربزه میخوره ، پای لرزش هم میشینه !! داری کاسبیت رو میکنی ، چکار به سیاست داری
    • علی مرادی RO ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      24 0
      به غیر از مک‌دونالد، شرکت‌های هدف این تحریم‌ها شامل کوکاکولا، استارباکس، کی‌اف‌سی، نستله و آی‌بی‌ام نیزهستند که باید تحریم شوند تا اسراییل بیشتر نابود شود
    • نسرین سامعی از قم IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      18 0
      دمت گرم لذت بردم در ضمن جزء معدود مطالب طولانی بود که تا اخر خوندم
    • شفیعی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      21 0
      رستوران های مک دونالد در کشورهای عربی بسیار محبوب هستند.با شروع کمپین تحریم، بسیاری از شعب مک دونالد در کشورهای عربی به سرعت بیانیه ای صادر کردند و گفتند که هیچ رابطه ای با شعبه مک دونالد اسرائیل ندارند.
    • سوری IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      21 0
      بعدازعملیات ۷اکتبر ،تمام اهداف از پیش تعیین شده محقق شد وتمام جهان خوی وحشی‌گری اسرائیل راباچشم خوددید وبه اعتراف اشغالگر بودن آنان،برهمگان روشن شد.
    • باران پاییز IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      25 0
      بانک‌های گلدمن ساکس آمریکا، مورگان استنلی و سیتی گروپ هم کارمندان خود در تل‌آویو را دور کار کرده‌اند، اما بانک آمریکا دفتر خود در اسرائیل را بسته و بانک یو‌بی‌اس نیز از کارمندانش خواسته تا در سایه تشدید تنش بین نیرو‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی از سفر به خاورمیانه خودداری کنند.مرسی حماس این که هستی
    • لردگانی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      18 0
      مجموع تحولات اقتصادی رژیم اشغالگر نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی صهیونیست‌ها اگر از وضعیت سیاسی و نظامی ان‌ها بدتر نباشد، بهتر نیست و چه بسا زودتر از سایر دلایل آن‌ها را از پای درآورد.
    • لشکر امام حسین آذربایجان IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      23 0
      خاک برسر الهام علی اف که هنوز غذا و دارو و نفت و گاز به اسرائیل میده تف تو روت
      • تندباد ایران IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        0 0
        الهام علی اف همیشه مخالف جریان اسلامی و جهان اسلام حرکت می کنه فکر می کنه این خوش خدمتی ها اعتبار و قدرت الهام خانم را بالا می بره. واقعا تف تو روت
    • نقاره IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      19 0
      مک‌دونالد امسال بخشی از کارکنان خود را اخراج می‌کند و ما خوشحالیم که سیاست تحریمی مسلمانان علیه مک دونالد جواب داده. اوکی حماس
      • شاه گوش IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
        0 0
        هیچی این وسط معلوم نیست و نمیشه بین شون قضاوت کرد چون قضیه خیلی پیچ در پیچه.اما اگر از مواد مضر واقعا استفاده کنن حقشونه که بسته بشن.
    • محمدحسین IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      24 0
      هرچی که بوی اسراییل و رژیم صهیونیستی و آمریکا را بده واقعا برای من نوعی گنداب است. حتی مک دونالد کوکا کولا و نستله درود بر همه فلسطین و حزب الله و حماس تمام
    • کردان IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      یه سوا دارم و واقعا شده دغدغه ذهنی من .به نظرتون اگه به جنگ یه کشور پیشرفته مثل ایران بیان چی میشه؟نمی دونم. یه امتحانی بکنید ببینیم چی میشه.آیا کسی مکدونالد و نستله و کی اف سی را تحریم میکنه؟ممنونم
    • صرافی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      14 8
      ایران عزیز ابرقدرت منطقه ابرقدرت اینده دنیا دمار بایدن و انگلستان مکار و فرانسه خیانتکار را در میاریم
    • هانی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      20 0
      جالب بود این یادداشت مثل همیشه
    • آقاجواد IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      19 0
      چقدر شگفت انگیز شدم.
    • حسنعلی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      19 0
      جالب و در عین حال تکان دهنده بود. واقعا افشای ماهیت پشت پرده این شرکتها تاثیر زیادی رو ذهنیت آدم میذاره
    • ضارب IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      مقاله جالبی بود مهر. اطلاعاتمون رفت بالا.
    • شایسته IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      22 0
      مک دونالد فقط یک فست فود ساده نیست بلکه در اون از حیوانات حرام گوشت و جنین استفاده میشه و تلاششون اینه که اینها رو وارد ایرانم بکنن
    • آیینه ورزان دماوند IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      20 0
      درود خدا بر آقای معروفی غزیز که وقت می زاره و مهرکه منتشر میکنه.
    • امین هاشمی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      17 0
      مسلمین در تمام دنیا باید منافع اقتصادی آمریکا و انگلیس و فرانسه رو مختل کنن تا جلوی نسل کشی گرفته بشه
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      به یاری خدا سرزمین های اشغالی پس گرفته خواهد شد. ان شاالله خداوند یاور دلاورمردان حماس باشد. دست حق نگهدارتان باشد. مرگ بر اسرائیل غاصب لاشخور مکدونالدی
    • جلالیان IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      18 0
      سلام و وقت بخیر اتفاقا این نکته و نگاه دقیق و درسته اگر مسلمانان پای قصه بایستند ضررهای اقتصادی کلانی نصیب شرکت های حامی صهیونیست ها می‌شود .چند روز پیش در مجلسی در یکی از سفارتخانه ها که گویا موضوع غزه بوده برگزار می‌شود و کوکاکولا می‌گذارند و مهمنان این کشور عربی فکر کنم عمان اعتراض می کنند
    • مرزبان آذربایجان IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      15 0
      سلام و ارادت متاسفانه اکثر مراکز خرید و فست فود کشورهای عربی و اسلامی خصوصا مصر و لبنان و عراق و .. فروشگاه های مک دونالد ریشه دوانده و به قول معروف ذائقه مردم به آن عادت کرده و جدا کردن مردم از آن کار بسیار سخت است !!
    • زورق IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      19 0
      به تازگی به نقل از منابع آگاه نوشته است چین، مک دونالد را برای پذیرش ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور تحت فشار قرار داده است.این غول تولید فست فود در حال حاضر آزمایش رنمینبی (یکای پول رسمی کشور چین ) دیجیتال را در شانگهای آغاز کرده است. با این حال، دولت چین از مک دونالد خواسته است تمهیداتی اتخاذ کن
    • ریاحی از راور کرمان IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      22 0
      بسیار خوب!!!!!!! اکنون نوبت عمل است مهر.تشکر ما باید به دنبال تکنولوژی باشیم نه کالای مصرفی وارداتی واردات کالا در تضاد با رهنمودهای رهبری و اسناد بالادستی مثل سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.درایران باید مصرف نستله و کوکاکولا را تحریم کنیم تا ضربه ای به اقتصاد آمریکا بزنیم به نفع حماس.مرگ برمک دون
    • فریبا .م IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
      24 0
      مهرجون دستت درد نکند.مرگ بر اسرائیل و تیپ گولانی
    • محمدی دوست IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      16 0
      من کار به مکدونالد و استار باکش ندارم.....ترسوهای صهیونیزم در منطقه ناآرام ومتشنج نمیتونن بمونن با پای خودشان منطقه را ترک خواهند کرد .فقط زمانبرهست ان شالله انقدر بخورند تا بمیرند.
    • مهسا امیر جعفری از رامسر IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      18 0
      توی جنگ فرسایشی زمان پیروز رو مشخص میکنه نه قدرت نظامی! هرچقدر ارتش ابرقدرت آمریکا! در ویتنام و عراق و افغانستان پیروزی بدست آورد اسرائیل هم بدست میاره!