۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۳۴

نخست‌وزیر سابق قطر:

بحران کنونی سودان نتیجه مداخلات خارجی است

بحران کنونی سودان نتیجه مداخلات خارجی است

نخست‌وزیر سابق قطر بحران کنونی در سودان را نتیجه مداخلات خارجی و نصیحت‌های مغرضانه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر با اشاره به تحولات سودان در توئیتر نوشت: درگیری‌های مسلحانه که سودان شاهد آن است نتیجه نصیحت‌های مغرضانه و مداخلات خارجی است که اوج آن را در کودتا علیه عمر البشیر رئیس‌جمهور سابق سودان دیدیم.

وی افزود: در سودان چه خبر است؟ متأسفانه این نصیحت‌های مغرضانه و مداخلات خارجی باعث شد سودان به این وضعیت خطرناک امروز برسد.

حمد بن جاسم اضافه کرد: امیدواریم سودانی‌ها و نیروهای مسلح این کشور از واقعیت تلخ کشورهایی که برای حل بحران‌های خود دست به سلاح بردند درس عبرت گرفته و عقل و منطق را جایگزین سلاح کنند.

وی نوشت: پیش‌بینی می‌کردم که درسایه مداخلات خارجی پی‌درپی وضعیت سودان به اینجا بکشد. اتحادیه عرب باید فوراً برای توقف این تنش‌ها اقدام کند در غیر این صورت، نه‌تنها سودان و سودانی‌ها متحمل این خسارت‌ها می‌شوند بلکه تمام اعراب آن را متحمل خواهند شد. یک گروه عربی مؤثر باید به خارطوم رفته و بر روند آتش‌بس نظارت کند.

سازمان بهداشت جهانی با انتشار آماری اعلام کرده است که در جریان خشونت‌های اخیر در سودان شمالی از جمله در خارطوم، کردوفان جنوبی، دارفور، ایالت شمالی و سایر مناطق، حداقل ۸۳ غیر نظامی کشته و ۱۱۲۶ تن دیگر مجروح مصدوم شده‌اند.

گروه شبه نظامی پشتیبانی سریع به ریاست حمیدتی برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ توسط عمر البشیر تأسیس شد و در آن زمان به سرکوب شورش‌ها در دارفور روی آورد. این گروه به جنایت علیه بشریت در دارفور متهم است و همواره طی سال‌های گذشته با ارتش سودان در رقابت بوده است.

تنش‌ها در سودان همزمان با آن صورت گرفت که گروه پشتیبانی سریع به جنگ با ارتش روی آورد. ارتش و شبه نظامیان حملات خود را به پایگاه‌های یکدیگر شدت بخشیده‌اند. جنگ میان ارتش و شبه نظامیان چند روز پس از هشدار ارتش صورت گرفت که اعلام کرد سودان در یک نقطه عطف خطرناک قرار دارد.

کد خبر 5757528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha