۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۹

در نشست خبری معاون محیط زیست در طبیعت مطرح شد؛

تلف شدن سالانه ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها

تلف شدن سالانه ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه در کشور ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها از بین می‌روند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با خبرنگار محیط زیست در دشت لار اظهارداشت: مردمی سازی حفظ محیط زیست در اولویت سازمان قرار گرفته است. آئین نامه طبیعت گردی با کمک میراث فرهنگی در حال بازنگری است.

وی افزود: تمام استان‌ها تا آخر سال باید پروژه مشارکت حفاظتی داشته باشند. اطلاعاتمان در مورد پراکنش پرندگان در حال انقراض تکمیل نیست و برنامه و نقشه کریدور حیات وحش در حال تهیه است.

اکبری بیان داشت: بی سر و سامان ترین نوع بهره برداری از طبیعت موضوع آفرود است و کوبیدگی خاک، آسیب حیات وحش را سبب می‌شود. بخش نامه‌ای را وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کرده و ما نگران بی ضابطه طبیعت گردی هستیم.

وی اعلام کرد: سالانه در کشور ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها از بین می‌روند و وزارت راه در مورد جاده میامی سبزه‌وار وارد عمل شده است و بقیه جاده‌ها هم باید مد نظر قرار گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع چرای بی رویه دام در طبیعت گفت: این موضوع باید رفع و ساماندهی شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشتر رودخانه‌ها دیگر شرایط نگهداری آبزیان را به دلیل آلودگی ناشی از تخریب و چرای بی رویه ندارند و درجه بندی رودخانه‌ها مد نظر است.

اکبری گفت: امسال ۴۰ میلیارد تومان توزیع اعتبار برای پیشگیری از اطفای حریق در محیط زیست داشته‌ایم.

وی بیان داشت: حفاظت الکترونیک و پایش هوشمند محیط زیست مد نظر قرار گرفته همچنین برای اولین بار حیات وحش کشور بیمه شده‌اند نسبت به مزارع کشاورزی و دام مردم و خسارت دامدار و کشاورز پرداخت می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد قاچاق حیات وحش گفت: در تهران به ویژه مشکل حاد داریم و به تنهایی توان برخورد نداریم و انتقال برخی پرندگان را به صورت قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی را داریم و گاهی قاچاق گونه‌های حیات وحش به غرب کشور را داریم.

اکبری گفت: کشفیات قاچاق در ۱۰ سال گذشته ۷۰۰ قطعه گونه هوبره بوده است و چندین برابر خارج شده است.

وی با بیان اینکه در مورد گوره خره ایرانی فقط یک جمعیت در بهرام گور استان فارس داریم گفت: باید زیستگاه جدیدی در نظر گیریم و بخشی را منتقل کنیم. همچنین مطالعات کارگاهی در مورد پلنگ‌ها داشته‌ایم تا برنامه عملیاتی نجات پلنگ داشته باشیم و ۶ میلیارد تومان امسال برای پروژه یوز پلنگ اختصاص داده‌ایم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از رتبه بندی باغ وحش‌های کشور خبر داد و گفت: این موضوع تا پایان سال کامل نهایی می‌شود.

وی با اشاره به سلبریتی شدن یوزه‌ای در اسارت تصریح کرد: مطرح شدن یوزپلنگ‌ها اگرچه اشکال‌های اساسی دارد، اما از طرفی عده زیادی از مردم را جلب حیات وحش می‌کند که بسیار ارزشمند است اگر نتوانیم نظر مردم را به اهمیت این موضوع جلب کنیم سایر گونه‌ها را نیز از دست خواهیم داد.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست در گونه‌هایی همچون یوز و میش‌مرغ آسیب ناشی از صدمات ژنتیکی بالا است اما نه به این معنی که بخواهیم از حفاظت آن‌ها دست بکشیم.

وی ادامه داد: درخصوص تکثیر و یا رهاسازی‌ها نیز سازمان اقداماتی انجام می‌دهد و برنامه‌هایی داریم به عنوان مثال سال گذشته آهو را در دشت مغان رهاسازی کردیم و امسال هم اعتبار گذاشتیم که ۲۰ رأس دیگر را به این جمعیت اضافه کنیم. برای گور ایرانی نیز برنامه تقویت ژنتیکی را داریم و به همین منظور ۱۱ رأس گور را از پارک ملی خبر به پارک ملی کویر منتقل کردیم اما درمورد یوز و میش مرغ گزینه‌های زیادی نداریم و مجبوریم به همین شرایط فعلی ادامه دهیم.

اکبری درخصوص وضعیت پلنگ‌ها اظهار کرد: ما در دشت ارژن فارس پلنگ و توله‌هایش را داریم اما طعمه پلنگ در این منطقه تنها محسور به گراز است که گراز هم طعمه مناسبی برای پلنگ نیست. در نتیجه باید از نزدیک‌ترین زیستگاه گونه‌هایی همچون قوچ و میش را به منطقه بیاوریم تا طعمه پلنگ فراهم شود. اگر این اتفاق نیفتد پلنگ چاره‌ای به غیر از اینکه از دام مردم تغذیه کند ندارد که این تعارضات مردم با پلنگ را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص آزمایشات پیروز گفت: برخی آزمایشات پاتولوژی مربوط به سم شناسی زمان‌بر است و به همین دلیل نتایج نهایی تاکنون منتشر نشده است. به محض آمدن جواب آزمایشات، نتایج را منتشر می‌کنیم و چیزی برای کتمان وجود ندارد. باتوجه به هزینه‌هایی که برای پیروز شد و امکانات تیمارگری و درمانی که برای آن صرف کردیم، تجربه محیط‌بانی بنده نشان داده که به‌طور کلی حیوانات وحشی که با داروهای مختلف تحت درمان قرار می‌گیرند، قوه و بنیه و عاقبت خوبی ندارد که پیروز هم در این مورد مستثنا نیست.

اکبری درخصوص ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی گفت: در شرایط فعلی کشور، بهترین راه برای حفظ محیط زیست ادغام این دو دستگاه است. نمی‌شود که خاک و پوشش گیاهی را یک دستگاه (منابع طبیعی) و حیات وحش را دستگاه دیگری مدیریت کند. همه این‌ها به هم وابسته هستند و باید مدیریت یکسانی داشته باشیم‌.

وی بیان داشت: در حوزه حیات وحش و زیستگاه‌ها یک قانون ناقص مربوط به سال ۱۳۴۶ را داریم که برای حفاظت در این زمان کاربرد ندارد و به درد امروز نمی‌خورد. ما از ابتدای فعالیتمان در سازمان، لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار را برای حفاظت از حیات وحش و زیستگاه‌ها تعریف کردیم که الان در کمیسیون‌های دولت معطل مانده است.

اکبری بیان داشت: در این قانون تعریف کردیم که دوران تخریب محیط زیست بدون پرداخت خسارت آن تمام شده است و از این پس هرکس تخریبی را ایجاد می‌کند باید جبران کند و خسارت آن را بپردازد.امیدواریم این لایحه در مجلس تصویب شود و محیط زیست در کنار اقتصاد و اشتغال به عنوان اولویت باشد.

کد خبر 5779704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد AE ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      0 0
      معلم بازنشسته وعاشق حیات وحش ایران،مخصوصا طلای ناب ایرانی یوزپلنگ،اگر یک بررسی اجمالی داشته باشیم متوجه می شویم 7یوز راازحیات وحش از دست دادیم یا براثر تصادف یا زنده گیری توله یوزها توسط چوپان،مطمئن هستم تعداد یوزها درحیات وحش ایران بیش از این تعداد که اعلام می شود درحال پرسه اند،بیاییداین تعداد ران
    • علی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      0 0
      سلام بله حرف خوبی زدن باید از خود شکارچیان قانونمند ومردم هم بابته این چیزا کمک بگیرن از همان ابتدا کودکی آشنایی با محیط زیست ضروری هست بزرگترین چیز که میشه تجربه کرد آگاهی رسوندن هست به صورت زنجیر وار همه نوعی سهم داریم از طبیعت گیاهان وحیوانات نباشن طبیعتی وجود ندارد اینجوری میشه که