۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۲

چهره مشهور مورد حمایت آمریکا برای رهبری آتی «ناتو» کیست؟

چهره مشهور مورد حمایت آمریکا برای رهبری آتی «ناتو» کیست؟

روزنامه انگلیسی فاش کرد که همزمان با پایان ریاست دبیرکل کنونی ناتو تا اکتبر سال آتی، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جایگزینی استولتنبرگ با رئیس کنونی کمیسیون اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه انگلیسی تلگراف فاش کرد که رئیس جمهور آمریکا برنامه مخفی برای حمایت از «اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا برای تصدی دبیرکلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، دنبال می‌کند.

روزنامه تلگراف به نقل از «منابع مطلع» اعلام کرد که جو بایدن در حال تلاش برای اقناع فون‌درلاین برای تصدی پست دبیرکلی ناتو پس از ینس استولتنبرگ است؛ دبیرکل فعلی ناتو ۱۲ ماه دیگر این مسئولیت را ترک خواهد کرد و محافل غربی از هم‌اکنون نگران نیافتن فردی مناسبِ این سمت و جانشینی مناسب برای وی هستند.

یک منبع آگاه دیگر به تلگراف فاش ساخته که در صورت شکست در تعیین جانشین مناسب دبیرکلی فعلی، سال آینده میلادی وضعیت بسیار دشوارتر از سال جاری خواهد بود.

در همین ارتباط، یک منبع مطلع دیگر با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره فرد مناسب آتی دبیرکلی ناتو اعلام کرد که طی سال‌های گذشته بایدن با فون دیر لاین «مناسبات بسیار مستحکمی» از رهگذر نقش و تلاش وی در تعمیق روابط و تقویت همکاری‌های واشنگتن با چین، اوکراین و مسئله معاهده آب و هوایی برقرار کرده است.

به نوشته تلگراف، ارزیابی‌ها حاکی‌ست محافل غربی اذعان دارند که مقامات اطلاعاتی سازمان سیا اعتماد بیشتری به داده‌های اطلاعاتی فون در لاین در مقایسه با سایر اعضای اروپایی ناتو درباره طرح‌های نظامی ناتو علیه اوکراین دارند و این مسئله در گذشته به باور مقامات کاخ سفید بارها به اثبات رسیده است.

تلگراف در گمانه‌زنی‌های خود اعلام کرد که به احتمال زیاد فون در لاین برای پست دبیرکلی ناتو از حمایت رئیس جمهور فرانسه نیز برخوردار خواهد شد، زیرا ماکرون مخالف جدی نامزدی «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس برای تصدی این پست است.

بنا بر اعلام تلگراف از دیگر مخالفان نامزدی فون در لاین، صدراعظم آلمان است، زیرا وی رقیب سابق سیاسی وی در آلمان است و اولاف شولتز ترجیح می‌دهد وی در پست کمیساریای اتحادیه اروپا باقی بماند.

تلگراف همچنین با اشاره به کارنامه مدیریت فون در لاین در زمانی که منصب وزرات دفاع آلمان طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ میلادی داشت از نگرانی برخی محافل پرده برداشت که وی در جریان این تصدی این پست، کارنامه نامطلوبی در تدارکات و پشتیبانی ارتش آلمان داشته است.

گفتنی است مسئولیت یسن استولتنبرگ در رهبری ناتو تا اکتبر سال ۲۰۲۴ پایان می‌پذیرد.

کد خبر 5827840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha