۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۱

لاوروف:

مسکوانتقال  جنگنده‌ اف-۱۶ به اوکراین را تهدید هسته‌ای تلقی می‌کند

مسکوانتقال  جنگنده‌ اف-۱۶ به اوکراین را تهدید هسته‌ای تلقی می‌کند

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو انتقال  جنگنده‌ اف-۱۶ به اوکراین را تهدید هسته‌ای تلقی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با قدردانی از ابتکارهای چین، اندونزی و آفریقا برای حل صلح‌آمیز بحران اوکراین، تاکید کرد که از نگاه مسکو، صلح همواره بر جنگ اولویت دارد.

لاوروف در واکنش به این پرسش که آیا روسیه طرح‌های آتش‌بس صلح‌آمیزی که چین، اندونزی، واتیکان و آفریقا مطرح کرده‌اند را، نامناسب می‌داند یا خیر، پاسخ منفی داد و تاکید کرد: می‌خواهم از شرکای‌مان برای تلاش‌های‌شان جهت پیدا کردن راه‌های حل‌وفصل صلح‌آمیز بحران اوکراین، قدردانی کنم. به باور ما، طرح‌های آنها نامناسب نبود و طرف روسی همواره صلح را به جنگ ترجیح می‌دهد.

وی تصریح کرد: بنابراین بگذارید یادآوری کنم که ما پیش از این نیز در بهار ۲۰۲۲ در فرآیند مذاکره با کی‌یف شرکت کردیم و به نتیجه مثبت هم نزدیک شدیم.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به سنگ‌اندازی آمریکا و انگلیس در مذاکرات، افزود: با این حال، آنگلوساکسون‌ها(تعبیری که مسکو برای اشاره به واشنگتن و لندن به کار می‌برد)، تمام تلاش‌ها را بی‌ثمر کردند؛ متارکه جنگ به‌وضوح در برنامه آنها جایی نداشت. فکر تحمیل شکست راهبردی به روسیه، مثل خوره به جان‌شان افتاده است.

لاوروف همچنین درباره برنامه آمریکا برای انتقال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین هم گفت: روسیه نمی‌تواند توانمندی این جنگنده در حمل سلاح هسته‌ای را نادیده بگیرد. در رابطه با این مساله، هیچ تضمینی کارساز نیست.

وی تاکید کرد: در جریان عملیات‌های رزمی، سربازان ما قرار نیست این جنگنده‌ها را باتوجه به تجهیز بودن یا نبودن‌شان به سلاح هسته‌ای دسته‌بندی کنند. در نتیجه، از نظر ما، اینکه نیروهای مسلح اوکراین چنین سامانه‌هایی دارند را تهدیدی هسته‌ای از جانب غرب تلقی می‌کنیم.

هلند و دانمارک در طرح آموزش خلبانان اوکراین برای پرواز با این جنگنده ساخت آمریکا پیشتاز هستند. این طرح که ۱۱ کشور در آن عضویت دارند، پس از چراغ سبز آمریکا، از ماه آگوست در دانمارک آغاز خواهد شد.

کد خبر 5835718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha