۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۳۴

مدیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست:

گونه‌های دارای تنوع ژنتیکی زیاد سازش‌پذیری بالایی دارند

گونه‌های دارای تنوع ژنتیکی زیاد سازش‌پذیری بالایی دارند

شهرکرد_ مدیرکل دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست گفت: گونه‌های دارای تنوع ژنتیکی زیاد سازش‌پذیری بالایی در برابر شرایط جدید دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا اشرف‌زاده، امروز چهارشنبه در نشست تخصصی معاونان محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حفاظت در زیستگاه اصلی، حفاظت موجود زنده در شرایط خارج از زیستگاه اصلی و حفاظت در خارج از زیستگاه اصلی به روش آزمایشگاهی را سه استراتژی عمده برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت‌های کوچک با سه فشار ذاتی از دست رفتن تنوع ژنتیکی، وقایع تصادفی جمعیت شناختی و وقایع تصادفی محیطی و بلایای طبیعی مواجه‌اند گفت: گونه‌های دارای تنوع ژنتیکی زیاد معمولاً سازش‌پذیری بالایی در برابر شرایط جدید دارند، از طرفی جمعیت‌های کوچک آسیب‌پذیری بیش‌تری در برابر اثرات ژنتیکی مخرب از جمله رانش ژنتیکی، افسردگی درون آمیزی، افسردگی برون آمیزی و گردنه بطری جمعیت دارند.

اشرف زاده با بیان اینکه برخی از پیامدهای برون آمیزی شامل کاهش شایستگی، ناتوانی و افزایش نرخ مرگ و میر است اذعان داشت: در حقیقت آمیزش میان جمعیت‌ها و آرایه‌های مختلف می‌تواند همانند یک شمشیر دو لبه باشد، گرچه بخش عمده‌ای از پیامدها قابل برآورد و پیش‌بینی است. ا

وی خاطر نشان کرد: حفظ جمعیت‌های کوچک نیازمند تلاش جدی، برنامه‌ریزی دقیق و تخصیص منابع و مدیریت دقیق جمعیت به منظور کاهش اثرات منفی ناشی از بنیان‌گذاری جمعیت‌های جدید و رخدادهای تصادفی جمعیت‌شناختی و محیطی است.

اشرف زاده با اشاره به تاسیس بانک ژن در سال ۸۵، بیان کرد: از ۲۱۹ گونه پستاندار در کشور، ۵۵ گونه در بانک ژن به ثبت رسیده است، از طرفی از ۵۳۴ گونه پرنده ۱۱۸ گونه و از ۲۲۴ گونه خزنده ۵۰ گونه در بانک ژن به ثبت رسیده است.

وی تشریح کرد: تهیه نقشه ژنتیکی و شناسایی واحدهای حفاظت گونه‌های در معرض تهدید و اندمیک جانوری، تهیه دستورالعمل‌های مرتبط با حفاظت ژنتیکی جمعیت‌های حیات وحش، ساماندهی بانک‌های ژن و آزمایشگاه‌های استانی از جمله اولویت‌ها در حفاظت ژنتیکی می‌باشد.

کد خبر 5934091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha