۲۹ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان عنوان کرد؛

افزایش مسمومیت با قرص برنج در اصفهان/ ۱۹ نفر جان باختند

افزایش مسمومیت با قرص برنج در اصفهان/ ۱۹ نفر جان باختند

اصفهان- مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۹ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان باختند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۶ نفر بودند، افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور فیروزبخت اظهار داشت: در ۹ ماهه سال جاری از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج در استان ۱۷ نفر مرد و ۲ نفر زن بودند.

به گفته وی، تعداد افراد فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در آذرماه امسال دو نفر ثبت شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم (قرص برنج) در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی علامتی است.

فیروزبخت خاطرنشان کرد: از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از ۱۵-۱۰ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شوند و مرگ در مدت کمتر از ۶ ساعت ممکن است رخ دهد.

وی با اشاره به علائم مسمومیت با قرص برنج گفت: علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است و بیشتر مرگ و میرها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی تنفسی است؛ مرگ و میر بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

کد خبر 5998604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha