۱۳ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۳۶

یادداشت مهمان؛

اسراییلی ها می گویند اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد

اسراییلی ها می گویند اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد

«بنی موریس» مورخ اسراییلی نیز نوشته: «طی چند سال آینده اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهودیان در این سرزمین به اقلیت تبدیل، طرد یا کشته می‌شوند و خوش‌شانس کسی است که فرار کند.»

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: علی معروفی آرانی پژوهشگر و کارشناس حوزه صهیونیسم پس از مقالات دیگری که پیش تر درباره اسرائیل و صهیونیسم نوشته، یادداشتی با عنوان «معافیت و مصونیت اسرائیل از نسل کشی در روز نکبت و غزه» نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

مشروح متن این مقاله را می خوانیم؛

آفرینش رژیم صهیونیستی، نژادپرستی و برتری سفیدپوستان را بازتولید کرد؛ این برتری سفیدپوستان و طرز فکر استعماری یهودیان باعث شد تا اندیشمندان و نخبگان معتدل و میانه روی سیاسی اروپا، طرد یهودیان از اروپا و کوچاندن آنان را به سرزمین فلسطین هدف اصلی تشکیل دولت اسرائیل قلمداد کنند.

جمعه گذشته حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی صادر شد. این حکم رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند که اقداماتی در راستای ممانعت از نسل کشی مردم غزه اتخاذ کند.

این حکم از اسراییل خواسته بود که از هرگونه تحریک عمومی برای نسل کشی فلسطینیان در غزه جلوگیری و مجازات کند. اسرائیل همچنین باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی غیرنظامیان فلسطینی در این منطقه انجام دهد.

دیوان بین‌المللی لاهه دستور داد برای جلوگیری از نسل‌کشی اقدام کند، اما رژیم صهیونیستی از درخواست آتش‌بس فوری خودداری کرد. دادگاه عالی سازمان ملل برای رسیدگی به اختلافات بین کشورها در مورد پرونده‌ای که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده بود، رأی منصفانه خود را به مردم فلسطین داد.

این حکم به ده‌ها اظهارات صریح «قصد تخریب» توسط رهبران دولت اسرائیل، وزرای کابینه زمان جنگ و افسران ارشد ارتش و همچنین سطوح بی‌سابقه کشتار و تخریب اشاره کرد. دادگاه همچنین با به رسمیت شناختن وضعیت وخیم، اقدامات موقتی صادر کرد: بیش از ۲۶۰۰۰ فلسطینی در بمباران اسرائیل کشته و بیش از ۶۴۰۰۰ زخمی شدند و همچنین تقریباً ۲ میلیون نفر که اکنون با قحطی و شیوع بیماری‌های عفونی به اجبار آواره شده اند.

به عنوان بخشی از اقدامات موقت دادگاه، رژیم صهیونیستی همچنین باید از تحریک به نسل کشی جلوگیری کرده و مجازات دادگاه لاهه را برای نسل کشی بپذیرد. رژیم صهیونیستی باید در این زمینه اطمینان از ارائه کمک‌های فوری به غزه؛ جلوگیری از نابودی شواهد و اطمینان از حفظ آن؛ و ظرف یک ماه گزارش این اقدامات را به دادگاه ارائه کند. در واقع، این دستورات مستلزم آتش بس هستند، زیرا هیچ راه دیگری برای اجرای آنها وجود ندارد.

حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری از کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد سرچشمه می‌گیرد که در دسامبر ۱۹۴۸ و بر اساس این دیدگاه که نازیسم و آنچه ما اکنون هولوکاست می‌نامیم استثنایی بودند، ایجاد شد.

موقعیت استثنایی رژیم صهیونیستی منجر به محو شدن عمدی جنایت اساسی آن، نکبه شد: اخراج گسترده بیش از ۷۵۰۰۰۰ فلسطینی و تخریب صدها روستا و شهر در جنگ ۱۹۴۸. این که اسرائیل بتواند طبق قوانین بین المللی مرتکب هر جنایتی شود، بلافاصله در این چارچوب استثنایی تقریباً غیرقابل تصور شد. نیاز فوری به پنهان کردن نکبه نیز از انگیزه گسترده‌تر برای انکار ماهیت دولت رژیم صهیونیستی به عنوان یک پروژه شهرک نشین-استعماری پدید آمد. به طرز متناقضی، آفرینش رژیم صهیونیستی، نژادپرستی و برتری سفیدپوستان را بازتولید کرد که یهودیان را برای طرد و در نهایت نابودی در اروپا هدف قرار داده بود.

بنابر اظهارات سیاسیون رژیم صهیونیستی «امروز گرچه، حماس، حزب‌الله و ایران برای ما خطرساز هستند، اما چند دستگی و بحران‌های داخلی ما را به شکلی حقیقی تهدید به فروپاشی می‌کند. امروز مشکلات داخلی آینده اسراییل را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است در حالی که سایه جنگ داخلی هر لحظه بیشتر می‌شود و اگر کاری نکنیم به سادگی و شفافیت باید گفت که اسرائیل فرو خواهد پاشید.»

«رانی دانیل» تحلیلگر نظامی و افراطی صهیونیست، نیز که از افراد نزدیک به فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی است گفته: «من مطمئن نیستم که فرزندانم در اینجا، آینده‌ای داشته باشند و گمان نمی‌کنم که آنها در اینجا بمانند».

«بنی موریس» مورخ اسراییلی نیز نوشته: «طی چند سال آینده اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهودیان در این سرزمین به اقلیت تبدیل، طرد یا کشته می‌شوند و خوش‌شانس کسی است که به آمریکا و اروپا فرار کند». همچنین، روزنامه هاآرتص طی تحلیلی نوشته که «بن گوریون» اسرائیل را تأسیس و نتانیاهو آن را نابود کرد.

با حکم دادگاه لاهه مبنی بر اینکه حمله اسراییل به غزه به طور قابل قبولی نسل کشی است، هر دانشگاه، شرکت و دولت در سراسر جهان اکنون باید تعامل خود با اسرائیل و نهادهای آن را با دقت بررسی کند. چنین روابطی اکنون ممکن است همدستی با نسل کشی باشد.

چند ساعت پس از حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری، دادگاه دیگری به یک پرونده مرتبط رسیدگی کرد: در سانفرانسیسکو، مرکز حقوق اساسی به نمایندگی از سازمان‌ها و افراد فلسطینی در دادگاه فدرال شکایتی را علیه رئیس جمهور بایدن و دیگر مقامات ایالات متحده به دلیل عدم همدستی با رژیم صهیونیستی در نسل کشی فلسطینیان ارائه کرد. پایبندی به تعهدات قانونی سازمان ملل برای جلوگیری از نسل کشی در غزه و همدستی با نسل کشی، به دلیل ادامه حمایت نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده از اسرائیل یک جنایت جنگی است.

شاکیان فلسطینی یکی پس از دیگری روز جمعه درباره تاریخچه خانوادگی خود در جریان نکبت شهادت دادند. تجربیات خودشان از خشونت توده‌ای رژیم صهیونیستی؛ بستگانی که از ۸ اکتبر از دست داده‌اند. محله‌هایی که در آن بزرگ شده‌اند و دیگر وجود ندارند. مدارسی که بمباران و تهاجم اسرائیل به آوار تبدیل شده است. و کافه‌هایی که دیگر هرگز نمی‌توانند چای بنوشند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، این برتری سفیدپوستان و طرز فکر استعماری را به طور کاملاً صریح در مصاحبه‌ای در MSNBC در ۵ دسامبر بیان کرد: "این جنگ، جنگی است که فقط بین اسرائیل و حماس نیست." کشتار دسته جمعی فلسطینیان در حملات اسرائیل به غزه. او ادامه داد: «این یک جنگ است، که واقعاً، واقعاً برای نجات تمدن غرب در نظر گرفته شده است… ما مورد حمله یک شبکه جهادی، یک امپراتوری شیطان هستیم». او گفت: این امپراتوری می‌خواهد کل خاورمیانه را فتح کند و اگر ما نبودیم، اروپا بعدی بود و ایالات متحده نیز آخری بود.

اقدام حقوقی دولت آفریقای جنوبی با ارائه گزارش موثق و پرونده ۷۰۰ صفحه‌ای، قابل تقدیر است. این پرونده به انضمام اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی تحویل سازمان‌های بین‌المللی خواهد شد. پیروزی دیگری در این موضوع برای مردم فلسطین به دست آمد. حکمی که این دادگاه صادر می‌کند برای همه کشورها الزام‌آور است و اگر کشوری از اجرای آن شانه خالی کند، موضوع برای اتخاذ تدابیر حقوقی به شورای امنیت بین‌الملل ارجاع خواهد شد.

دادگاه لاهه اعلام کرده است که از اختیارات صدور حکم به اتخاذ اقدامات فوری علیه "اسرائیل" در خصوص نسل کشی برخوردار است. این دادگاه در جلسه اعلام حکم درباره شکواییه آفریقای جنوبی اعلام کرد که این کشور حق طرح دعوا را دارد و "اسرائیل" نمی‌تواند آن را رد کند. دادگاه همچنین تصریح کرد که "طرح پرونده نسل کشی اسرائیل را رد نمی‌کنیم."

رئیس دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت که ما گزارش آنروا (آژانس امداد و کار سازمان ملل برای فلسطین) را در دستمان داریم که در آن تأکید شده از این جنگ ویرانگر بیش از ۱۰۰ روز گذشته و بمباران غزه همچنان ادامه دارد و موجب آوارگی تعداد زیادی از ساکنان شده است. بیش از ۲ میلیون نفر از نظر جسمی و روانی آسیب دیده‌اند و کودکان در رعب و وحشت به سر می‌برند. سازمان جهانی بهداشت ۲۱ دسامبر اعلام کرد ۹۳ درصد ساکنان غزه با سطح بی سابقه‌ای از گرسنگی و سو تغذیه مواجه هستند.

این دادگاه عنوان داشته که یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، غزه را تحت محاصره کامل قرار داد و آب و برق و سوخت غزه را قطع کرد. وی مردم غزه را حیوانات انسانی توصیف کرد. حقوقی که آفریقای جنوبی خواهان آن شده است قابل اجرا است و آن حمایت از فلسطینی‌ها در برابر کشتار جمعی است. گزارشات و اسناد ارائه شده توسط آفریقای جنوبی معقول و منطقی است و در نتیجه دادگاه باید آن را بررسی کند. فلسطینی‌های غزه حق دارند در برابر کشتار جمعی حمایت شوند.
شروط برای اتخاذ تدابیر موقت فراهم است. اسرائیل باید اقدامات لازم را برای ممانعت از قتل یک مجموعه از انسان‌ها یا آسیب رساندن شدید به آن‌ها اتخاذ کند. اسرائیل باید تمام اقدامات لازم را برای ممانعت از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه اتخاذ کند. اسرائیل باید فوراً تدابیری را برای ممانعت از ویرانی و تخریب در غزه اتخاذ کرده و گزارشی را به دادگاه درباره تمام تدابیر موقت ظرف یک ماه ارائه کند.

در این حکم آمده است: اسرائیل باید تضمین کند که نیروهایش مرتکب کشتار جمعی نشوند. همچنین باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در غزه اتخاذ کند. غیرنظامیان در غزه با وضعیت بسیار دشواری مواجه هستند. اقدامات اسرائیل برای از بین بردن خطرات ناشی از اجحاف در حق فلسطینی‌ها کافی نیست.

اولین و مهم‌ترین آن این است که از طریق ماهیت دستورات و زبانی که به کار می‌برد، می‌توان با احتیاط گفت که به نظر نمی‌رسد دادگاه فکر کند که رژیم صهیونیستی در حال حاضر و به طور فعال علیه فلسطینی‌ها نسل کشی می‌کند.اگر چنین بود، دادگاه مطمئناً به درخواست آفریقای جنوبی مبنی بر توقف فوری و یکجانبه عملیات نظامی خود در غزه را می‌پذیرفت. و همچنین می‌توانست از کلمه «دست‌کشی» در دستور خود استفاده کند، همانطور که آفریقای جنوبی به صراحت در کاربرد خود علیه رژیم صهیونیستی استفاده کرد، که به معنای فعالیت نسل‌کشی فعلی و احتمالی آینده است.

۱۵ قاضی از ۱۷ قاضی اعضای کمیته دادگاه دادگستری بین‌المللی به سود اجرای فوق‌العاده و اضطراری اکثر درخواست‌های آفریقای جنوبی به استثنای دستور به توقف فعالیت نظامی اسرائیل در غزه رأی دادند. دادگاه همچنین به اسرائیل دستور داد از هر اقدامی که در توافقنامه نسل کشی درج شده خودداری کند؛ عدم ارتکاب نیروهایش به هر فعالیت نسل کشی در غزه را تضمین کند و اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی برای شهروندان غیرنظامی فلسطینی در منطقه غزه در پیش بگیرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت دادگاه درباره اینکه در جنگ اسرائیل در غزه، نسل کشی روی داده است یا نه، حکمی صادر نکرد. این مهمترین موضوعی بود که آفریقای جنوبی در شکایت خود درخواست کرده بود. با این حال دادگاه حق فلسطینی‌ها در غزه برای حمایت در برابر اقدامات نسل کشی را اعلام کرد.
به نوشته رویترز، دادگاه همچنین درخواست توقف جنگ اسرائیل در غزه را مطرح نکرد. حکم دادگاه لاهه باعث خوشحالی و استقبال آفریقای جنوبی، فلسطینی‌ها و حامیان آنها شد. در مقابل‌، حکم دادگاه، به شکستی برای اسرائیل و حامیان آن تبدیل شد. درنهایت حکم چگونه می‌شود؟

«بالکیس جاراح»، از کارشناسان حقوقی دیده‌بان حقوق بشر تصمیم دادگاه لاهه را «نقطه عطف» توصیف کرده و گفته معنای این حکم این است که اسرائیل و متحدانش هشدار دریافت کرده‌اند و لازم است، اقدامات بیشتری برای جلوگیری از نسل‌کشی و جنایات جنگی علیه مردم فلسطین انجام دهند. این حکم به معنای آن است که دیوان بین‌المللی دادگستری وضعیت وخیم انسانی در غزه را به رسیمت شناخته است. دستورهای این دادگاه «روشن و الزام‌آور» هستند و اسرائیل اکنون باید تعهد خودش را به قوانین بین‌المللی نشان دهد و از این احکام صریح پیروی کند.

کد خبر 6010090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا خانی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      18 0
      متن حکم کجاست ؟؟؟؟؟
      • نعمایی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        15 0
        رای ضعیفی بود و صریح و روشن مطلبی را بیان نکرد و بر علیه شخص یا رژیمی حکمی صادر نکرد و یا حداقل خواستار توقف درگیری نشد . جالبه همین دادگاه شخص پوتین را برای جنگ اوکراین مجرم شناخته .ولی از صهیونیستها هیچکدام را نام نبرده
      • رضا IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        6 0
        ننگ تاریخی بر لاهه، آیندگان خواهند گفت این دادگاه بی خاصیت جرأت نداشت که اسرائیل متجاوز رو به خاطر نسل کشی محاکمه بکنه.
      • رضا گوران IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        8 0
        با توجه به اینکه دیوان لاهه درخواست آتش بس نکرده نشانه اینه که یک نقشه دارند غربی‌ها؛ حالا که آبروی اسرائیل رفته، فقط اعلام نسل کشی کنند و همه چیز رو گردن نتانیاهو بندازند و برکنارش کنند. مثل ماجرای نسل کشی صربها که فقط یکی دو نفر رو متهم کردند.
      • زیوار IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        7 0
        خیلی حکم محکمی هم نیست این گونه احکام رزیم صهیونیستی را متوقف نخواهد کرد رزمندگان مقاومت خودشان باید حقوق شان را بگيرند حتی منجر به کشته شدن ۵۰۰هزار نفر بشود
      • یاسر IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        6 0
        پس چرا دولتمردان صهیون و آمریکا از این رای عصبانی شدن؟؟؟
      • بافق IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        6 0
        مهمترین نکته این است عاقبت ظلم پایدار نمی ماند
      • نعمایی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        6 0
        مرگ بر امریکا
      • لاک IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        7 0
        از بیان تو معلومه دنبال چی هستی
      • احمد IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        6 0
        دادگاه که یه چیز دیگه گفت !!!!
      • احمد IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        5 0
        قاضی دادگاه لاهه گفته که این دادگاه صلاحیت بررسی پرونده را ندارد، شما می گید الزام آوره!
      • نقطه IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        4 0
        خیلی باحالی یجور مثل خبر مرگ دادن بود
      • مامور IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        5 0
        دقت کنید، دیوان گفته چون عهدنامه مودت فقط ناظر بر شرکت‌هاست پس در نتیجه، صلاحیتی برای ورود به مصادره اموال بانک مرکزی ندارد.. منظور این است که آمریکا صلاحیتی برای ورود به مصادره امپال بانک مرکزی نداشته، چون بانک مرکزی شرکت نیست. پس رای به نفع ایران بوده
      • شبیری IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        5 0
        این حکم، نقطه عطفی برای تمام کسانی است که می‌خواهند شاهد صلح در فلسطین باشند.
      • بیابانی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        5 0
        باید پیگیر بود.
      • رضای فر IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        10 0
        درود بر ایران حق گرفتنیه... مرگ بر آمریکا
      • شمس IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        7 0
        یکی میگه رای دادگاه لاهه ضمانت اجرایی نداره اون یکی میگه پو ل اصلاح طلبارو پس گرفتن از همه با مزه تر این یکی که میگه با چه رویی رفتن برا 2 میلیارد دلار شکایت کردن اینا فکر می کنن سیاست خاله بازیه کلا از مرحله پرتن
      • یک مادر IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        4 0
        حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی با واکنش کشورهای مختلف روبرو شد، در این ارتباط دولت آمریکا در واکنش به حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی مدعی شد اتهامات نسل کشی علیه این رژیم «بی‌پایه و اساس» هستند.
      • یاراحمدی از اراک IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        5 0
        رای دیوان لاهه یک پیروزی حقوقی و سیاسی بی نظیر در تاریخ مبارزات ملت فلسطین است
      • لشکر امام حسین آذربایجان IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        4 0
        ایران باید مراقب باشد و تسلیم این تحریکات نشود و راه این موضوع تمرکز بر پیگیری حکم دادگاه لاهه و همکاری و هماهنگی و همفکری با آفریقای جنوبی و کشورهای اسلامی است
      • تب سرد IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        5 0
        دادگاه نه تنها هیچ حکمی به نفع رژیم صهیونیستی صادر نکرد بلکه خواستار گزارش این رژیم در خصوص اقدام‌های تأمینی در قبال مردم غزه طی یک ماه شد. اکثریت هیأت قضات دیوان بین‌المللی دادگستری به اقدامات تأمینی در خصوص غزه رأی دادند.
      • تبریز قهرمان IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        7 0
        تصمیمات دادگاه لازم‌الاجرا است و حکم نوعی محاکمه را دارد. بر همین اساس، دولت آلمان اعلام کرد برلین به رأی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اسراییل صرف‌نظر از محتوای آن احترام خواهد گذاشت. وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای گفته که ما عمیقاً به احترام به قوانین بین‌المللی متعهدیم و بر حمایت خود
      • تبریزی IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        5 0
        صدور این حکم به نوعی شکست برای شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که تاکنون هیچ قطعنامه‌ای برای توقف جنایت اسراییل علیه غزه صادر نکرده است. اسراییل تاکنون بارها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل جنایت علیه غزه محکوم شده است، اما قطعنامه‌های مجمع الزام‌آور نیست
    • زالی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      10 0
      کشتن زن و بچه بی دفاع مردم و خراب کردن خانه آنها و تحریم امداد رسانی و غذا رسانی بمردم غیر مسلح، جنایت و تجاوز است و فرقی نمیکند در اسراییل یا فلسطین باشد یا ایران و آمریکا.
      • رضوی IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        13 0
        اونم اسرائیل! البته این برای ملت جهان ثابت میشه که رژیم اسرائیل به هیچ یک از قوانین بین المللی پایبند نیست . و شورای امنیت باید با اقتدار جلوی این نسل کشی رژیم کودک کش را بگیرد .
      • سرداب IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        6 0
        شما بنظرم از آن دست افرادی هستید که میگویند اگر فردی به سمت راست صورت شما سیلی نواخت، سمت چپ را هم جلو بیاورید تا سیلی دیگری به آن نواخته شود
      • سرداری IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        7 0
        بهتر بود که دادگاه حکم میداد تا اهالی غزه را به شهرهای کرانه غربی رود اردن کوچ میدادن و اهالی غزه را در شهرهای فلسطینی مثل رام الله و الخلیل و نابلس و طولکرم جای میدادن
    • مسافر IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      12 0
      متخصص مغز کجاست ؟ بستری شده؟ رای دادگاه لاهه برای اقلیت غیر منتظره بود، اسراییل محکوم نشد که
      • ارامکو IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        9 0
        دقیقا دادگاه لاهه گفته در صلاحیتش نیست در ثانی فرض کنید بخواهد اجرا شود کدام نهاد الزام آور میکند ان را؟؟؟؟شورای امنیت یعنی این حکم برمیگردد زیر دست خود آمریکا در شورای امنیت!!!جالبه؟ان وقت آمریکا عضو دایم شورای امنیت می اید اجازه تصویب ان را میدهد؟؟؟؟؟یا ان را وتو میکند؟؟؟؟؟؟اظهارات این عضو شو
      • بیم جان IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        8 0
        ه مغزت زیاد فشار نیار، چشمهاتو باز کن و خوب بخون. نوشته آمریکا گفته دادگاه لاهه صلاحیت نداره. اگه دادگاه لاهه خودش بگه خودش صلاحیت نداره اصلأ ورود نمی‌کنه، ولی نه فقط ورود کرده بلکه رأی هم صادر کرده.
      • ایران IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        9 0
        دوست عزیز واقعیت تلخی را گفتم تا شما و مانند شما تعقل کنید در ضمن حدس زدن درست است نه حدث
      • مقصودی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        5 0
        بر اساس منشور و اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری، تصیمات این دیوان لازم الاجرا بوده و اطمینان دارد که همه طرف‌ها به درستی از دستورات دادگاه پیروی می‌کنند.
      • عقاب مغان IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        9 0
        رژیم صهیونیستی به نادیده گرفتن حکم دادگاه لاهه و نقض تعهدات بین‌المللی خود و نادیده گرفتن مبانی حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهد و همچنان اصرار به ادامه جنایت‌های وحشیانه خود که تا حد جنایت‌های جنگی و جنایت‌های ضد انسانی و نسل کشی ضد فلسطینیان پیش رفته، ادامه می‌دهد.خدا لعنت کند آمریکا و اسراییل را.آمین
    • طارق محمد جنگهوی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      17 0
      در حکم دادگاه لاهه هیچ اشاره ای به وضعیت گروگانها از دیدگاه کنوانسیون ژنو نشده است
      • یاوری IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        9 0
        انسانهای باشرف هنوز مدافع بشرند، خدالعنت کنداسراییل وحامیان جنایتکارش را، آمریکایی‌ها که نسل کشی درذاتشان هست ونمونه اش سرخپوستان
      • صبایی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        7 0
        سران آمریکا هم به دلیل حمایت از نسل کشی صهیونیستها شریک جرم آنها هستند و باید محاکمه شوند.
      • زارع IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        7 0
        فقط جهت اعتبار بخشیدن به دادگاه لاهه و گرفتن زهر انتقادات جهانی از جنایات اسراییله. و هیچ خاصیت دیگه ایی نداره
      • شبکه IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        7 0
        تصمیم دادگاه لاهه تاریخی است
      • سوت IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        10 0
        قابل توجه مدافعان دولت کودک کش اسراعیل بحث ۰۵ الی ۶ ۰ اسیری که همانها هم ممکنه قربانی بمباران شده باشند در صلاحیت دیوان نیست یعنی ربطی به نسل کشی و کشتار جمعی ندارد الان بحث نسل کشی مطرحه توجه داری نسل کشی دقت را بالا ببرید
      • محرم IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        12 0
        دادگاه گفته من صلاحیت ندارم بروید باهم مذاکره کنید دو سال وقت داده تا بعد تصمیم بگیرند . خلاصه اگر پولتان را می خواهید باید تفاهم کنید .
      • دولت IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        6 0
        قوانین دادگاه لاهه هیچ ضمانت اجرایی ندارد جناب حقوقدان !
      • اکبری IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        4 0
        مکن است اسراییل با حمایت آمریکا و چند کشور اروپایی، از اجرای حکم خودداری کند، کمااینکه پیش از این نیز با حمایت دولت سابق آمریکا از اجرای قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت درباره توقف شهرک‌سازی خودداری کرده بود.
    • راننده IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      9 1
      یه عده میان پای هر خبری اینو مینویسن بعد پیش خودشونم فکر میکنن مثلا چقدر باحالن چقدر خفنن چقدر بامزه و با نمکن ، خدا شماهارو بی نوبت شفا بده ان شاالله
      • سمنان IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        5 0
        به همین خیال باش
    • طهماسب IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      6 0
      بهتر بود که دادگاه حکم میداد تا اهالی غزه را به شهرهای کرانه غربی رود اردن کوچ میدادن و اهالی غزه را در شهرهای فلسطینی مثل رام الله و الخلیل و نابلس و طولکرم جای میدادن
    • ولیزاده IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      10 0
      دم آفریقای جنوبی گرم ، بین اینهمه کشور مسلمان یک نفر بلد نبود چنین شکایتی مطرح کنه ؟ شایدم برخی کشورها نظیر عربستان دلشون نمیاد علیه رفیق خودشون اسرائیل شکایتی کنن
      • زیبا کرمعلی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        6 0
        رهبر افریقای جنوبی شکایت کرده بود و فقط او به هرگونه رای دادگاه لاهه حق اعتراض دارد و لاغیر
      • شاهدی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        4 0
        اگه کشوری به قول شما به فکر دست اندازی به کشورهای همسایش باشه ، چه دلیلی داره برای صلح تلاش کنه ؟چه دلیلی داره که به عادی سازی روابط فکر کنه ؟
      • یارمن IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        5 1
        حرف نمیزدی، سنگین تر بودی داداش
      • نامی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        10 0
        بازم دم ظریف گرم که سال 95 اقدام کرده برای پس گرفتن 2میلیارد دلارپول بانک مرکزی و شرکتهای ایرانی
    • تتلو IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      27 0
      یه حکم بی ارزش.حتی نگفته که باید آتش بس بشه
      • ظاهرشاه IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        9 0
        نیاز به توضیح نداره که یعنی چی. از اول هم مشخص بود نتیجه نداره.
      • رادان IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        10 0
        آتش بس فوری چرا لحاظ نشد؟ خود قضات میگن فاجعه انسانی رخ داده و کشتن افراد غیرنظامی ادامه داره
      • زبور IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        12 0
        صدای تحریم‌های همه جانبه اسرائیل را به گوش همه مردم دنیا برسانیم.
      • محمد مهدی IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        7 0
        وقتی ضمانت اجرایی نداره چه فایده
      • رادار IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        8 0
        امریکا: از لاهه دلسرد شدیم!
      • بایرام IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        9 0
        دادگاه لاهه می گوید اسراییل باید بیشتر نسل کشی کند تارای بدیم حیف نان. به لاهه
      • کاظم آقامون IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        4 0
        به هرحال حکم اولیه دادگاه بین‌المللی دادگستری را می‌توان یک «پیروزی بزرگ» برای فلسطین، یک «شکست راهبردی» برای رژیم صهیونیستی و یک نقطه عطف مهم برای «عدالت» دانست.
    • لامعی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      13 0
      انگاه که وجدان ها از بین رفت فقط باید به خدا پناه برد
    • شاپور IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      32 0
      خیلی جالبه بعد از ۷۵ل نسل‌کشی و جنایت تازه از اسرائیل توضیح می‌خواهند عجب دنیای ننگینی
    • یساولی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      20 0
      هیچ حکمی مبنی بر کشتار اسرائیل در غزه صادر نشد بلکه به اسرائیل پیشنهاد شد که اسرائیل ملاحظه اهالی معمولی غزه را نماید
      • یاری IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        5 0
        آمریکا بیا زیر چتر نظام بین المللی و دست از خودسری بردار عصر استکبار و خودسری به سر رسیده است و اگر بخواهی ادامه دهی منزوی و تنها می شوی و آمریکا را به باد فنا می دهی
      • اسدی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
        6 0
        امریکا و شرکا نابود باید گردند تمام
      • سرابی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        5 0
        حالا اوگاندا چیه و چه وزنی داره در روابط بین الملل
    • بلادی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      7 0
      آمریکا بیا زیر چتر نظام بین المللی و دست از خودسری بردار عصر استکبار و خودسری به سر رسیده است و اگر بخواهی ادامه دهی منزوی و تنها می شوی و آمریکا را به باد فنا می دهی
    • باهنر IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      11 0
      مهمترین نکته این است عاقبت ظلم پایدار نمی ماند
    • اسدخانی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      9 0
      فکر نمیکنن زودتر از اینها باید حرکت میکردن؟! بی تفاوتی و آسایش طلبی سران کشورهای منطقه باعث بی پروایی اسرائیل شده. حالا هم با شعار کاری پیش نمیره. باید با اهرمهای سیاسی و اقتصادی به این رژیم و حامیانش فشار بیارن، قبل از اینکه خیلی دیر بشه
    • پرواز IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      6 0
      عبارت "جلوگیری از نسل‌کشی" رو متوجه نشدم! رژیم اسرائیل، نسل کسی را طی چند ماه گذشته هر روز در غزه انجام داده است. اینکه اقداماتی لازم است تا از نسل کشی جلوگیری شود معنی ندارد.
    • برازجان IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      4 0
      باسلام زمانیکه امریکا اعلام میکند حکم دا گاه لاهه تاثیری برمواضع مادراسرائیل نمیگذارد وماحمایتهای خودمان را بیش ازپیش براسرائیل خواهیم داشت این حکم چه ارزشی میتواندداشته باشد وقتی که حکم دادگاه ازخودقدرتی برای متوقف کردن جتگ درغزه راندارد۰خب
    • ناصرامرایی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      10 0
      پس محکوم شدن اسرائیل و اجرای حکم علیه این رژیم نمایشی ست
    • ظهوری IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      9 0
      دورود برآفریقای جنوبی
    • طارمی IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      4 0
      اینجا بحث مجازات باید مطرح شود. مثل این است که یک قاتل را به دادگاه ببرند و دادگاه حکم صادر کند که قاتل برای اینکه مرتکب قتل نشود، باید مثلا سلاح به همراه خود نداشته باشد و بر اعصاب خودش هم مسلط باشد!!! خب باشه، ممنون از توصیه شما، ولی تکلیف جنایتی که رخ داده چیست؟!
    • شهروند IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      10 0
      متاسفانه کشورهای اسلامی به وظیفه خودشان عمل نمی کنند. در صورتی که حتی نیمی از کشورهای هم به وظیفه خود عمل میکردند، الان خبری از اسرائیل و گردنکشی هایش نبود
    • محمد امین سید رضی از قزوین IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      6 0
      رژیم جعلی صهیونیستی هرچه زودتر تمکین فرامین دیوان بین المللی دادگستری شود و جنایات بی شرمانه را علیه مردم غزه خاتمه دهد و اگر خاتمه ندهد بیجا و غلط کرده است والسلام نامه تمام
    • درود IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      6 0
      به هر صورت با وجود آنکه سابقه و مواضع کنونی امریکا نشان داده که مقامات این کشور از تسلیم شدن به قانون اجتناب می‌کنند اما پیروزی حقوقی ایران نشان داد که اهتمام و مستندات دولتمردان ایرانی برای تسلیم کردن دشمنان در احترام به حقوق مردم ایران غیرقابل چشم پوشی است.
    • دارابی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      4 0
      از این حیث نباید نسبت به تحولاتی که امروز در قالب ورود اجباری و اجتناب ناپذیر دادگاه لاهه به پرونده جنگ غزه صورت می‌گیرد، نگاهی محدود یا نقطه‌ای داشت. دوران گذار در حوزه روابط بین‌الملل کلید خورده و اجزای منظومه نظم نوین بشری را این بار بازیگران غربی پیروز در جنگ جهانی دوم خلق و تفسیر نخواهند کرد.
    • شنزار IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      6 0
      با حمایت همه جانبه ایران تا نابودی کامل اسراییل و فرار نیروهای بیگانه از منطقه ادامه خواهد یافت البته به کوری دشمنان و بدخواهان
    • صمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      9 0
      روزگندکاری سازمان ملل دراومده. حالا میخوان بندازنش گردن اسراعیل تموم شه بره. 🤣🤣🤣چه واضح دست فراماسونها تو اروپا و دموکراتهای آمریکا پیداس
      • یاری IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        4 0
        موضع شخص با موضع کشور فرق دارد
    • تاصری IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      10 0
      اسراييل يك كشور بر مبناي ايدولوژي يهودي و صهيونيسته. هر لحظه كه احساس قدرت كنه خوي پليد تجاوزكارانه اش نمايان ميشه. در دهه ٨٠ ميلادي در تجاوز به لبنان دليل حمله اسراييل چي بود؟؟ اونموقع هم حزب الله بود؟؟؟؟؟ اسراييل فقط زماني كه در ضعف باشه حرف از صلح ميزنه
    • مهدی شجاعی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      5 0
      همه روزه تعداد بسیار زیادی از زنان و کودکان و شیرخواره گان فلسطینی توسط جنایتکاران صهیونیستی قتل و عام و به نسل کشی میشن و دولتهای غربی این رژیم تروریست و کودک کش را حمایت میکنه و این ننگ ابدی بر پیشانی غربی ها باقی خواهد ماند
    • علیزاده IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      10 0
      از همان اول معلوم بود لابی صهیونیستها مانع محاکمه عادلانه رژیم کودک کش اسرائیل غاصب خواهد شد . نجات فلسطین در دستان رزمندگان فلسطین است.
      • هستی جلالیان IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        4 0
        دادگاه لاهه درباره سرنوشت اسیران اسرائیلی در غزه ، " احساس نگرانی بسیاری" دارد و از حماس ودیگر گروه های فلسطینی می خواهد آنها را بدون شرط و فوری آزاد کند.دراین بند خیلی جدی هست و اما در مورد سایر بندهای دیگه اهمیتی و جدیتی ندارد. دادگاه هم آلوده است دیگه فلسطینی ها کجا باید برند؟
    • شبان IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      4 0
      حماس یک ارتش نیست و از لحاظ حقوق بین‌الملل فلسطین هم یک کشور نیست، بنابراین ارتش اسرائیل درگیر کشتار مردم تحت سلطه میباشد. دادگاه بین المللی لاهه یک حکم تاریخی صادر کرده که مصونیت 75 ساله اسرائیل از اعمال ضد بشری را به پایان رسانده است. تبریک و شاد باش نصیب مردم فلسطین است چون دادگاه پس از یک ماه خو
    • شبان IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      10 0
      چون دادگاه پس از یک ماه خواستار احضار اسرائیل و توضیح عملکرد آن در جلوگیری از کشتار مردم بی‌دفاع و توزیع مایحتاج آنان است
    • سریر IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      6 0
      باسلام دادگاه لاهه با رای خود دل ملتهای دنیا را شاد کرد و آب به روی آتش وخشم ملتهای جهان ریخت وبه دنیا گفت نمی گذاریم آمریکا وانگلیس وحامیانشان با قانون جنگل و با جنایاتشان دنیارا به زمین سوخته تبدیل کنند
    • سوسان IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      7 0
      همه میگیم اما در عمل برعکسه آمریکا و انگلیس حامی سرسخت فاشیسم هستند و خواهند بود اگه فرانسه دست از استعمار غرب آفریقا برداره روز قیامت میرسه اگه بریتانیا دست از دوز و کلک برداره روز قیامته و اگه آمریکا گورشو از خاورمیانه گم کنه روز قیامته
    • بذری IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      7 0
      دفاع جنبش فواحش از کودک کشان اسرائیلی قابل پیش بینی و از روز روشنتر بود
    • تبریز 77 IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      7 0
      آلبانی نشین های بیشعور چه منفی میدن به لغو تحریم های مردم ایران. مردم واقعی ایران بشناسید اینا کیا هستن
    • زنده باد ایران IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      برداشت بنده ازاین گزارش اینه که یک میلیارد وهشتصد میلیون دلار به نفع امریکا وبیست وپنج میلیون دلار به نفع ایران انهم درچانه زنی با امریکا
    • زارعین IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      جماعتی که پز دادگاه لاهه میدهند غیر مستقیم غرب ستایی میکنند
    • ذوالفقار IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      پیامبر با کفار پیمان بست و هیچ وقت نقض نکرد برجام را ما نقض نکردیم هنوز پایبندم . استناد به پیمان مودت تعهد ما به تمامی پیمانه است اما همین راهم آمریکاییها نقض کردند
    • دوان دوان IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      هیات امریکایی از این حکم استقبال کرده هیات ایرانی از این حکم استقبال کرده پیدا کنید پرتغال فروش را
    • وحید اسفراین IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      رای بدن این تحریم های ضد بشری رو بردارن واجب تره تا اموال اصلاح طلب هارو آزاد کنن
    • سهراب IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      یه سوال دارم این که کشورهای اسلامی چگونه می‌توانند از حکم دادگاه لاهه به نفع مردم فلسطین استفاده کنند؟
    • باقری IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      البته باید به این موضوع توجه داشت که تازه دادگاه آغاز شده و صدور حکم نهایی ممکن است ماه‌ها و یا حتی سالها طول بکشد، اما همین که دادگاه قبول کرده اتهام نسل کشی در غزه توسط اسرائیل را بپذیرد و بررسی کند، تحول بسیار بزرگ و بی سابقه‌ای است.
    • سیبری IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      تاثیرات مهم این رای هم حقوقی و هم سیاسی است. از نظر حقوقی دیوان براساس درخواست هیات آفریقای جنوبی که براساس اوضاع غزه و خطر گسترش و ادامه نسل‌کشی مردم فلسطین تقاضای آتش‌بس فوری کرده بودند، حکم داد.
    • سیدمرتضی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      براساس این حکم، نظر هیات آفریقای جنوبی معتبر تشخیص داده شد اما برای توقف آن تقاضای آتش‌بس نشد. بلکه خواهان انجام اقدامات متعددی از سوی اسرائیل شد که به موجب آن جمعیت غیرنظامی غزه نباید در اثر عملیات نظامی رژیم آسیب ببینند.
    • باقری IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      اسرائیل عضو دادگاه لاهه است و در برابر آن تعهد قانونی دارد و احکام این دادگاه هم الزام آور است اگر چه خود دادگاه قدرت اجرایی خاص خود ندارد. براساس این حکم اسرائیل باید ظرف یک ماه گزارشی از اجرای خواست دادگاه ارائه کند . اگر این کار را نکند یا گزارش ارسالی دادگاه را قانع نکند که اسرائیل اقدامات لازم
    • باقری IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      ادامه....اسرائیل اقدامات لازم را برای اجرای حکم دادگاه انجام داده، دادگاه می تواند این پرونده را به شورای امنیت احاله دهد تا در واقع براساس قدرت اجرایی شورای امنیت، این شورا در مورد اجبار اسرائیل به تسلیم در برابر رای دادگاه تصمیم بگیرد.
      • آذربایجان دلاور IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        7 0
        برادر من دادگاه لاهه و شورای امنیت دست آمریکا و متحدین اسرائیل و آمریکا ست.....این دادگاه و خود سازمان ملل را آمریکا برای حفظ و نگهداریش هزینه و پول می دهد. اینا همش مسخره بازی است که در میاورند. آگاه باش ....
    • برزان IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      از نظر حقوقی می‌تواند اما از نظر سیاسی شاید نتواند چون هزینه این کار برای آمریکا بسیار سنگین است. معنای این کار آمریکا این است که یک نسل کشی در جریان است و دادگاه بین‌المللی خواهان توقف این نسل‌کشی است و در واقع همه جهان خواهان توقف این نسل‌کشی هستند،
    • لام IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      6 0
      حکم دادگاه لاهه این مسئله می تواند آبروریزی بزرگی برای آمریکا باشد و منافع و امنیت این کشور را در تمام جهان، حتی کشورهای اروپایی، در معرض خطر قرار دهد. زیرا حتی اتحادیه اروپا از این دادگاه پشتیبانی کرده است.
    • یونس IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      با حکم دادگاه اینک یک جبهه بین المللی مقابله و مبارزه با جنایات اسرائیل گشوده شده است که در یک طرف آن کشورهای اسلامی، کشورهای جهان سوم و حتی اتحادیه اروپا و سازمان ملل و حقوق بین‌الملل و دادگاه بین‌المللی لاهه است و در طرف دیگر آن اسرائیل و آمریکا قرار دارند،
    • لردگانی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      عقل و حکمت اقتضا می‌کند کشورهای اسلامی و ایران در این جبهه‌گیری و مبارزه سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند. لازمه این مشارکت همکاری و هماهنگی با کشورهای اسلامی و حتی کشورهای اروپایی است. در این مدت اسرائیل تلاش خواهد کرد این جبهه را در عرصه بین‌المللی ببندد و جبهه‌های دیگری را بگشاید که توازن قوا در آنها ب
    • امین هاشمی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      دستگاه دیپلماسی تنها در زمینه برجام بسیار فعال عمل کرد اما در دیگر ابعاد سیاست خارجی پرتلاش و چابک نیست که انتظار داریم این ضعف عملکردی برطرف شود.
    • اسب سوار IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      اگر دولت ایران همان‌گونه که سخنگوی قوه قضاییه این کشور خبر داده، پرونده ترور سردار سلیمانی را به دیوان بین المللی کیفری ICC (مستقر درلاهه) ببرد، به احتمال قریب به یقین حکم محکومیت دولت ایالات متحده آمریکا را خواهد گرفت.
    • بابک خرمدین IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد مصوب سال ۱۹۴۸، تلاش عمدی برای نابود کردن تمام یا بخشی از یک گروه بر اساس ملیت، قومیت، نژاد یا مذهب آن نسل‌کشی محسوب می‌شود. از ۱۷ قاضی دادگاه بین‌المللی دادگستری ۱۶ قاضی معتقدند که اسراییل باید اقدامات نسل‌کشی و ویرانگری فیزیکی را در غزه متوقف کند.
    • تندباد ایران IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      کارشناسان مسائل حقوق بین‌المللی می‌گویند اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری ۳۶ دقیقه ابتدایی بحث خود را به توضیح درباره حق آفریقای جنوبی برای شکایت از اسراییل اختصاص داد نشان‌دهنده این است که این دادگاه احتمال نسل‌کشی در غزه را رد نکرده است.
    • لارستان IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      یک کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با الجزیره، تصمیمات دادگاه لاهه را پیروزی ملت فلسطین خطاب کرد و در عین حال بر لزوم اجرای تدابیر بازدارنده بیشتر علیه رژیم صهیونیستی در زمینه عدم ارتکاب جنایات جنگی بیشتر در غزه تاکید کرد.
    • انار شوشا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      6 0
      با حکم صادر شده، توپ در زمین اسراییل است زیرا به این رژیم فرصت یک ماهه داده شد تا «اقدامات لازم برای فراهم کردن نیازهای انسانی مردم غزه را فوراً اتخاذ کند» و همچنین «اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ نماید».
    • المیرا جوان IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      اسراییل جنگ را تا زمان رسیدن به «پیروزی کامل» ادامه خواهد داد. حالا داشته باشید چی گفتم/
    • نیلوفر خدابخشی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      حکم دادگاه و همچنین اقدام دادگاه یک اعتبار برای آفریقای جنوبی بود زیرا آفریقای جنوبی که روزگاری قربانی رژیمی آپارتایدی بود، با اقامه دعوی علیه اسراییل در جهت پایان دادن به یکی از بزرگ‌ترین رنج‌های بشری در قرن ۲۱ اقدام کرده است.
    • مانا IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      اگر دادگاه بین‌المللی دادگستری در کنار اقدامات تأمینی، به آتش‌بس در غزه نیز حکم می‌داد، بهترین رأیی بود که می‌توانست صادر کند اما با این حال، در نظام جهانی که لابی صهیونیست وزن زیادی دارد و آمریکا به عنوان مهم‌ترین حامی رژیم صهیونیستی، اعمال نفوذ زیادی می‌کند
    • گوهری IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      5 0
      یادداشت خوبی بود از آقای معروفی کاش می شد کارشناسان وزارت امور خارجه نشست یا میزگردی را در برنامه داشته باشند. از مهر ممنون که دقیق و به روز است
    • فاطمه اسدی از جویبار IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      4 0
      دادگاه لاهه یه شو خیمه شب بازی است. اینها همه یه بازیه.
      • عزیزخانی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        16 0
        با این حال دستوری مبنی بر برقراری آتش‌بس در این جنگ را مطرح نکرد..یعنی این که تو بکش و نابود کن و ما هم هوات را داریم.
      • حمیرا ممتازی از شهر کرد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        4 0
        دادگاه لاهه گرچه از کلمه آتش بس در حکم خود استفاده نکرده است، اما در واقع تاکید کرده که تمام اقدامات خصمانه ضد ساکنان غزه باید متوقف شود.واقعا همینه یک شو اجرا شد تا تمرکز ها از روی غزه دور شود.
      • جمال قهرودی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        9 0
        بایدن به یک عروسک خیمه شب بازی برای نتانیاهو و اسرائیل تبدیل شده است
      • جیلاردی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        4 0
        به‌صورت خلاصه باید گفت که فقط بند‌های سوم و چهارم رای اولیه دادگاه لاهه احتمالا از سوی رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار خواهند گرفت تا این رژیم به زعم خود تلاش کند که پیروی خود از دستور صادر شده را نشان دهد.اما تا آمریکا و انگلیس هستند هیچ ترسی این رژیم برای ادامه جنایات خود ندارد.مرگت باد آمریکا
      • آتوسا شیشه گران IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
        10 0
        فرصت یک ماه یعنی هرچی دلت می خواد بکن و تا پایان این مدت کوتاه کار را تمام کن.دادگاه لاهه هم فاسد و خیانتکار است.
    • عرفان مسجدی از سبزوار IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      11 0
      ارتش رژیم صهیونیستی تنها طی این مدت پس از صدور حکم دادگاه لاهه، ۳۷۳ فلسطینی را به قتل رسانده است که ۳۴۵ نفر از آنها غیرنظامی بوده‌اند. علاوه بر اینکه ۶۴۳ فلسطینی دیگر نیز در نتیجه حملات صهیونیست‌ها زخمی شده‌اند.این حکم یعنی آش دوغ