۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۲۲:۰۷

در نشست بخش بین‌الملل مطرح شد؛

داوران خارجی فجر از جذابیت‌های ایران گفتند/ غافلگیری فیلم فوتبالی

داوران خارجی فجر از جذابیت‌های ایران گفتند/ غافلگیری فیلم فوتبالی

برخی داوران در نشست بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر علاوه بر جذابیت فیلم‌های ایرانی، از برخوردها و علاقه به حضور در ایران گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر امشب شنبه ۲۱ بهمن طی یک نشست خبری به ارایه توضیحاتی درباره این بخش از جشنواره پرداخت.

ابتدا وولانگ از کشور چین در سخنانی تصریح کرد: این اولین بار است که به ایران آمده ام و در جشنواره بین المللی فجر شرکت کردم. تا الان ۱۱ فیلم را دیدم و مفتخرم که با دیگر داوران در این جشنواره حضور دارم.

وی ادامه داد: به جز داور به عنوان شرکت کننده هم در جشنواره حضور دارم. فیلم من در بخش غیررقابتی جشنواره شرکت دارد. امیدوارم همکاری من با جشنواره فجر ادامه یابد.

سرگیی دورستووی از کشور روسیه نیز در سخنانی بیان کرد: دلایل متعددی برای حضور در یک جشنواره برای من وجود دارد دلیل اول این است که کشور جدیدی را با فرهنگ جدید آن ببینم و بتوانم با فرهنگ غنی، بزرگ و فوق العاده ایران از نزدیک آشنا شوم. دلیل بعدی من این است که با فیلم های جدید و همچنین با داوران و اعضای بین المللی دیگر کشورها روبه‌رو شوم، نظراتشان را بشنونم و با استعدادهایشان آشنا شوم. فکر می‌کنم آرزوهایی هم که داشتم محقق شده است.

وی اضافه کرد: من بارها به عنوان داور در جشنواره های مختلف کشورها شرکت کرده ام برخی فیلم ها خوب هستند و برخی بد هستند، جشنواره‌های مختلف رویکردها و داستان های متفاوتی دارند. درباره این جشنواره می‌توان گفت شاهد رویکردهای متفاوتی بودیم.

در ادامه آندره مورگان از ایتالیا نیز در سخنانی عنوان کرد: فکر می‌کنم زمانی‌که درباره این بحث می کنیم که چه فیلمی باید جایزه ببرد این موضوع ارزشمندی است چون همه فیلم ها لایق جایزه هستند. بودن در کنار داوران ارزشمند و فرهیخته برای من هم مغتنم است چون چیزهای زیادی می توانم از آنها یاد بگیرم.

وی افزود: درباره فیلم‌های جشنواره نیز می‌توان گفت که فیلم ها رویکردهای اجتماعی و اخلاقی ای داشتند که به منصه ظهور رسیده بود و با دیدگاه متفاوتی یک مساله را از ابعاد مختلف ‌روایت می کردند.

احمدرضا معتمدی از دیگر داوران این دوره از بخش بین الملل جشنواره نیز عنوان کرد: خیلی مشورت ها و بحث های مفصلی داشتیم. داوری همیشه سخت است و درباره آثار هنری این کار سخت تر است. برای اثری که مدت ها تولیدش طول کشیده است باید برای داوری اش هم وقت گذاشته شود تا به نتیجه درستی برسیم.

معتمدی یادآور شد: ما نمی توانیم صد در صد بگوییم به حقیقت و عدالت دست یافته ایم اما به سمت حقیقت نزدیکی می جوییم و این مهمترین چیزی است که در نیت همه عزیزان وجود دارد.

هاتف علیمردانی دیگر سینماگر ایرانی در میان داوران نیز اظهار کرد: در مدتی که خدمت دوستان بودم لحظات خوبی داشتیم. فیلم های خوبی بود که کار تصمیم گیری را سخت می کرد و امیدوارم بهترین تصمیم گیری برای انتخاب فیلم ها صورت بگیرد.

خوزه ماریا لارا از اسپانیا درباره نظرش نسبت به داوری فیلم ها بیان کرد: تصمیماتی که ما برای فیلم ها می گیریم و داوری که برای فیلم ها داریم می‌تواند کمک کند که این آثار حضور بهتری در دنیا و جشنواره ها داشته باشند.

در ادامه مورگان درباره نظرش نسبت به مردم ایران تصریح کرد: ایران کشور فوق العاده ای است و مردم فوق العاده ای دارد. بار اول در سال ۲۰۱۸ هم که به این کشور سفر کردم باز هم همین حس را داشتم و به دیگر کشورها هم که سفر می‌کنم همین حس را بازگو خواهم کرد.

وی همچنین با اشاره به بازی ایران و قطر عنوان کرد: در بخش خودمان ۱۲ فیلم دیدم اما می توان گفت ۱۳ فیلم دیدم بازی فوتبالی که اینجا پخش شد هم فیلم دیگری بود که دیدم. این‌که چطور مردم برای تیم ملی کشورشان رنج می کشند. بروز احساسات من را شیفته خود کرد؛ ایران در نیمه دوم باخت اما ابراز احساسات ایرانی ها مرا شوکه کرد. شما بدشانسی آوردید و امیدوارم دفعه بعدی ببرید.

کد خبر 6020389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha