۳۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱

اولین جنگنده‌های اف-۱۶ ماه ژوئن تحویل اوکراین داده می‌شود

اولین جنگنده‌های اف-۱۶ ماه ژوئن تحویل اوکراین داده می‌شود

وزیر دفاع لیتوانی اعلام کرد که نخستین جنگنده‌های اف-16 وعده‌داده‌شده به اوکراین چند ماه دیگر تحویل کی‌یف داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «آرویداس آتوسوسکاس» وزیر دفاع لیتوانی اعلام کرد که نخستین جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ ماه ژوئن امسال تحویل ارتش اوکراین داده خواهد شد.

وی دراین‌باره تشریح کرد که «شورهای غربی قبلاً برنامه تحویل هواپیما به اوکراین را تصویب کرده بودند. اولین دسته از جنگنده ها در ژوئن سال جاری تحویل اوکراین داده خواهد شد. اکنون همه چیز به خود کی‌یف بستگی دارد، باید زیرساخت های لازم را برای اسکان این جنگنده‌ها آماده کند. خلبانان اوکراینی تا ماه سپتامبر آماده می شوند، هم‌اکنون ۱۲ خلبان اوکراینی در ایالات متحده آموزش می بینند.

پیش از این، یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی نیروهای مسلح اوکراین، گفته بود که زیرساخت‌ها در غرب این کشور برای استقرار این جنگنده‌ها از جمله پناهگاه‌های ویژه طراحی شده که در برابر حملات موشک‌های روسی مقاوم هستند.

این مقام اوکراینی همچنین افزود که ایده استقرار جنگنده‌های اف-۱۶ در خاک کشورهای همسایه اوکراین شکست خورده، زیرا مستقیم به زلنسکی گفته شده که این امر ناتو را به درگیری مستقیم با روسیه سوق می‌دهد و جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود. وی همچنین تأکید کرد که استقرار هواپیما در اوکراین بدون خلبان و کادر فنی بی فایده است.

دانمارک و هلند جنگنده های اف-۱۶ را به اوکراین عرضه خواهند کرد. جنگنده‌های دانمارک اولین جنگنده‌های اف-۱۶ هستند که تحویل اوکراین داده خواهند شد.

کد خبر 6031402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha