میشل ژان کلون مطرح کرد؛

نخستین دروغ اسراییلی‌ها در طوفان‌الاقصی چه بود؟

نخستین دروغ اسراییلی‌ها در طوفان‌الاقصی چه بود؟

میشل ژان کلون روزنامه‌نگار بلژیکی گفت: نخستین خبر دروغ این‌جنگ، اعلام خبر سر بریدن چهل نوزاد اسراییلی توسط نیروهای حماس بود. این‌خبر توسط یک‌خبرگزاری منتشر شد که صاحبش میلیاردری فرانسوی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «تأثیر هجوم علیه غزه بر افکار عمومی اروپا از واقعیت تا روایت» با حضور میشل ژان کلون مؤلف و روزنامه‌نگار بلژیکی روز چهارشنبه ۲ اسفند همزمان با آخرین‌روز بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

کلون در این ‌نشست گفت: دروغ‌ها، به شکلی روایت می‌شوند که ذهن مخاطب را درگیر کنند. بنابراین برای آنکه مخاطبان متوجه تصاویر و اخبار دروغ رسانه‌ای دروغ شوند باید جبهه جهانی «جنگ ضد اخبار دروغ» تشکیل شود تا بتوان با دروغ‌های رسانه‌ای جنگید.

وی ۵ اصل را به‌عنوان محورهای اصلی جنگ‌ها که هر بار تکرار می‌شوند به این شرح تقسیم‌بندی کرد و گفت: نخست؛ مخفی کردن با هدف نفع اقتصادی طرفی که جنگ را آغاز کرده است، دوم؛ پنهان کردن تاریخ، سوم؛ اهریمن‌سازی با تصاویر غیرحقیقی، چهارم؛ جابه‌جا کردن جایگاه مهاجم و کسی که به او تهاجم شده و پنجم؛ انتشار تک‌بعدی اخبار با هدف خفه کردن همه صداها و اخبار. ایالات متحده برای نفع اقتصادی خود و غلبه بر جایگاه چین در این مسیر، جنگ‌های متعددی را در این مسیر راه‌اندازی می‌کند. جنگ‌ها و درگیری‌های لبنان، لیبی، یمن و… نیز همه برای تسلط شرکت‌های چندملیتی ایالات متحده بر اقتصاد جهان برنامه‌ریزی می‌شوند.

این ‌روزنامه‌نگار بلژیکی در ادامه، درباره نخستین خبر دروغ منتشرشده در طوفان‌الاقصی گفت: نخستین خبر دروغ این ‌جنگ، اعلام خبر سر بریدن چهل نوزاد اسرائیلی توسط نیروهای حماس بود. این ‌خبر اولین‌بار روی خروجی یکی از خبرگزاری‌هایی که صاحب آن یک میلیارد معروف فرانسوی است، قرار گرفت. توجه داشته باشید که عدد چهل در ذهن مخاطب می‌ماند. برای مسیحیان کاتولیک این عدد، عدد مقدسی است. به‌همین‌دلیل روی همین عدد مانور داده شد. این دروغ، از زبان جو بایدن هم شنیده شد و او گفت تصاویری را دیده که بچه‌ها سرشان برسیده شده و به زنان تجاوز شده است. اما پس از آن بخش رسانه کاخ سفید گفته‌های جو بایدن را پس گرفت.

میشل ژان کلون در پایان گفت: یکی از شیوه‌های کلاسیک برای انتشار دروغ‌های رسانه‌ای، انتشار تصاویر نادرست و یا تصاویر با توضیحات دروغ است؛ تصاویری که با حقیقت مطابقت ندارد. تصاویر منتشرشده از تخریب خانه‌ها و سلاح‌های نیروهای حماس نشان می‌داد این سلاح‌ها قادر به ایجاد چنان تخریب‌هایی نیست.

کد خبر 6034587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha