۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد؛

۸۰ درصد پیشرفت جهاد آبرسانی به ۱۶۰ روستا/ ۴۹۰ روستا در فاز دوم

۸۰ درصد پیشرفت جهاد آبرسانی به ۱۶۰ روستا/ ۴۹۰ روستا در فاز دوم

همدان- مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان گفت: در مرحله نخست ۱۶۰ روستا با پیشرفت بیش از ۸۰ درصد آبرسانی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد بختیاری‌فر ظهر یکشنبه در نشست خبری پروژه جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت سیزدهم با هدف محرومیت‌زدایی و خالی نشدن روستاها از سکنه پروژه بزرگ جهاد آبرسانی به روستاها را آغاز کرد.

وی افزود: در بهمن ۱۴۰۰ در همدان زمین‌ها تحویل پیمانکار شد و از ابتدای ۱۴۰۱ طرح آبرسانی به ۱۶۰ روستا طبق قرارداد نخست آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی پروژه جهاد آبرسانی در ۱۶۰ روستا استان همدان گفت: این پروژه برای آبرسانی به ۱۶۰ روستا ۵۴ مخزن زمینی در حجم ۱۹ هزار و ۶۵۰ مترمکعب، ۲۲۳ کیلومتر خط انتقال، هشت ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱۰۱ لیتر در ثانیه و ۲۲ حلقه چاه احداث شود که به بسیج سازندگی ابلاغ شد و تاکنون ۱۹ باب مخزن به ظرفیت بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ مترمکعب اجرا، ۱۲۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۳۷ حلقه چاه احداث شده است.

بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: در شهرستان بهار احداث مخزن ۲۰۰، ۲۵۰ و ۵۰۰ مترمکعبی در روستاهای گنده‌جین، رسول‌آباد سفلی و جعفرآباد، اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه روستاهای گنده‌جین، آق‌کهریز، دهنجرد، روان، حسین‌آباد عاشوری، حفر چاه، لایروبی و بهسازی قنات در روستاهای رباط زعفرانی، حسن ابدال، مالک‌اشتر، میهمله علیا و خلیل‌کرد انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه آبرسانی به روستاها در شهرستان‌های استان همدان بیان کرد: در شهرستان نهاوند عملیات حفاری چاه مکانیکی روستای توانه، کرک‌علیا، کرک‌سفلی، شیراوند، گوشه بدیع‌الزمان و عملیات اجرای شبکه و خط انتقال در روستاهای زرین‌باغ، ده‌موسی و طائمه به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: در شهرستان ملایر احداث مخزن ۲۰۰ مترمکعبی روستای عشاق و حفر چاه در روستای کرتیل‌آباد و پیرسواران انجام شده و در شهرستان رزن حفاری چاه مکانیکی روستای جربانلو و اجرای ۳.۵ خط انتقال روستای تکیه، یارمجه‌باغ و قره‌بلاغ صورت گرفته است.

بختیاری‌فر با بیان اینکه در قرارداد دوم اجرای پروژه بزرگ آبرسانی به روستاها ۴۹۰ روستا آبرسانی خواهند شد، گفت: اعتبار این پروژه ۹۰۶ میلیارد تومان بوده که امیدواریم تا حداکثر ۳ سال آینده هیچ روستایی با تنش آبی نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تنش آبی ما در مجتمع اشترمل تویسرکان و پیشخور فامنین است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته کشور در بین تمام کشورهای دنیا بالاترین پیشرفت پروژه‌های بزرگ آبرسانی را داشته است، گفت: این پروژه‌ها با همراهی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، نیروی زمینی و دریایی سپاه و بسیج پیش رفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: ما در همدان بیشترین بحث استفاده از مشارکت‌های مردمی پیرو شعار سال را داشته‌ایم و تا جایی که توانستیم از ظرفیت‌های مردمی و خیرین در بحث آبرسانی استفاده کردیم.

بختیاری‌فر با بیان اینکه اعتقاد داریم ۹۴ درصد آب مصرفی در بحث کشاورزی است، گفت: باید در این زمینه فرهنگسازی شود تا بتوانیم منابع ارزشمند آب‌های زیرزمینی را مدیریت کنیم.

وی افزود: روزگاری در دشت بهار آب در سطح زمین بود اما در حال حاضر با ۶۰ متر حفاری کنیم تا ابتدا به سطح آب برسیم بخش کشاورزی سنتی و برداشت غیراصولی و بی‌رویه منابع زیرزمینی ما را به سمت نابودی کشیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه در بحث جداسازی فاضلاب روستاها هم ورود کرده‌ایم، گفت: آب فاضلاب تعدادی از روستاهای ما به داخل رودخانه می‌ریخت که باعث مشکلات فراوانی شده بود با وجود اینکه اعتباری در بحث پروژه آبرسانی برای فاضلاب تعریف نشده اما فاضلاب روستاهای بالادست سد اکباتان را جدا کردیم.

بختیاری‌فر عنوان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب یلفان و ابرو در مراحل پایانی و در روستای کشین نیز خط انتقال فاضلاب احداث شده و فاضلاب این روستا به شبکه فاضلاب شهر همدان متصل شد.

۸۰ درصد پیشرفت جهاد آبرسانی به ۱۶۰ روستا/ ۴۹۰ روستا در فاز دوم

۸۰ درصد پیشرفت جهاد آبرسانی به ۱۶۰ روستا/ ۴۹۰ روستا در فاز دوم

کد خبر 6104212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha