۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۵

موسوی با مهر مطرح کرد؛

حدود یک میلیارد برگ سند در سازمان اسناد وجود دارد

حدود یک میلیارد برگ سند در سازمان اسناد وجود دارد

معاون اسناد سازمان ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران گفت: در مخازن آرشیو ملی ایران قریب به یک میلیارد برگ سند وجود دارد که توسط کارشناسان در آزمایشگاه پیشرفته مرمت می‌شوند.

هادی موسوی معاون اسناد ملّی این سازمان ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه‌های سازمان در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: یکی از رسالت‌های ذاتی سازمان ما، مرجعیت فرهنگی آن در کشور است. در سازمان با برگزاری جلسات نقد کتاب و حضور شخصیت های برجسته فرهنگی کشورمان تا حدودی توانسته‌ایم مرجعیت فرهنگی مان را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: حضور سازمان‌هایی همچون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نمایشگاه کتاب ابعاد ترویجی و تبلیغی موضوعات فرهنگی دارد. ما در ایام نمایشگاه سعی کردیم فعالیت های مان در این راستا باشد و با میزبانی نویسندگان و شخصیت های مهم فرهنگی در غرفه مان این امر را محقق کنیم.

موسوی گفت: نمایشگاه کتاب یک پدیده فرهنگی چندوجهی است. از آنجا که این پدیده اجتماعی به چهل سالگی نزدیک می‌شود، در حال تکامل است و نواقص کمتری شاهد هستیم. مردم استقبال خوبی از نمایشگاه داشتند و آمار روزانه فروش کتاب این موضوع را تأیید می‌کند. همچنین مقام معظم رهبری در بازدیدی که سال گذشته داشتند بر نشر کودک و نوجوان تأکید ویژه ای داشتند و امسال شاهد رویکرد مناسب و بهتری نسبت به سال گذشته در نشر کودک و نوجوان هستیم.

معاون اسناد ملّی این سازمان ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران گفت: ما در معاونت شاهد یک تجربه زیسته چند دهه ای به لحاظ نگهداری علمی اسناد ملی کشورمان هستیم. امروز در مخازن آرشیو ملی ایران قریب به یک میلیارد برگ سند وجود دارد که توسط کارشناسان در آزمایشگاه پیشرفته مرمت، آرشیو و مخزن داری می شود. همه این مراحل با رعایت شاخص های علمی است. زیرا معتقدیم ما نگهدارنده حافظه ملی ایرانیان هستیم. سعی می کنیم همه روش ها به صورت علمی انجام شود. بخش مهمی از اسناد ملی هم در دسترس مردم قرار می گیرد.

وی افزود: ۱۹ اردیبهشت در تقویم رسمی ملی کشور به عنوان روز اسناد ملی نامگذاری شده است که ما امسال را با شعار اجتماعی کردن اسناد ملی آغاز کردیم. به این معنا که باب گفتگو و تعامل با مؤثرین حوزه اجتماعی فرهنگی کشور باز شود. براساس این شعار ما گروه های مرجع در حوزه اجتماعی و فرهنگی را به دل مخازن آرشیوی خودمان دعوت می کنیم تا مردم را با فرهنگ و تاریخ کشور آشنا کنیم.

موسوی ادامه داد: در حوزه اجتماعی کردن آرشیو اقدامات خوبی صورت گرفته است و سعی کرده ایم تا دسترسی مردم به اسناد آسان باشد. ما سامانه های متعددی را در سازمان اسناد ایجاد کرده ایم؛ علی رغم این تنگناها دولت و مجلس بودجه خوبی اختصاص داده است. یکی از شئون مهم حوزه اسناد، دسترس پذیرتر کردن و معرفی اسناد به مردم است، اسنادی که بخش مهمی از فرهنگ کشور به شمار می رود. در این حوزه برنامه های متعددی انجام داده ایم و بخشی دیگر در آینده محقق می شود.

وی ادامه داد: ما در طول سال به مناسبت های مختلف اسنادی را از دل مخازن آرشیوی ایران رونمایی می‌کنیم و آن را در معرض مردم فرهنگ دوست قرار می‌دهیم. در حوزه کتاب به شخصیت های ادبی و فرهنگی توجه ویژه ای داریم.

معاون اسناد ملّی این سازمان ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران گفت: امسال بخشی از اسناد را آماده کرده ایم و در سایت سازمان اسناد قرار داده ایم تا علاقمندان به حوزه نشر و شخصیت های فرهنگی و نویسندگان کشور از محتوای آن بهره مند شوند.

کد خبر 6104336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha