۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۲۹

معاون هواشناسی اصفهان در گفت‌وگو با مهر:

النینو ضعیف می‌شود/ گرمای اصفهان تا نیمه تیرماه به اوج می‌رسد

النینو ضعیف می‌شود/ گرمای اصفهان تا نیمه تیرماه به اوج می‌رسد

اصفهان- معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: پدیده جوی النینو (جریانات گرم اقیانوسی) در حال ضعیف شدن است و دماها در فصل گرم امسال شرایط مساعدی نسبت به سال قبل دارد.

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که سال ۲۰۲۳ میلادی گرم‌ترین سال تاریخ کره زمین اعلام شد، اظهار کرد: باید توجه داشت که سال ۲۰۲۳ سال خاصی بود و به دلیل تغییرات اقلیمی شدید اثرات پدیده جوی ال‌نینو (جریانات گرم اقیانوس) در تابستان گذشته ملموس بود.

وی با اشاره به اینکه جریانات ال‌نینو قوی طی پاییز گذشته در کشور و استان اصفهان ظاهر نشد و بارش‌های آن با تأخیر رخ داد، افزود: جریانات ال‌نینو در زمستان سال گذشته بهبود پیدا کرد به طوری که میانگین بارش‌ها تقریباً نرمال بود و در برخی مناطق کمبود بارندگی پاییز را جبران کرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با وجود این، الگوهای جوی در سال آبی پیش رو، ال‌نینو نیست، جریانات این پدیده جوی اُفت می‌کند و به سمت لانینا (پدیده سرد اقیانوسی) می‌رود.

حاجی بابایی تصریح کرد: بر همین اساس، پیش‌بینی این است که تابستان سال ۲۰۲۴ میلادی شرایط دمایی بهتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت اما با توجه به تغییرات اقلیمی، بیشتر گمانه زنی است.

وی افزود: میانگین بارش‌های استان اصفهان از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۲) تا ۲۶ اردیبهشت ماه امسال به ۱۹۴ میلیمتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ میلیمتر افزایش نشان می‌دهد.

حاجی بابایی ادامه داد: میانگین بارش‌های استان امسال نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶.۳ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: وقوع بارش‌های بهاره، شدت تنش شدید آبی استان را کم کرده است اما با توجه به اینکه اصفهان درگیر خشکسالی هیدرولوژیک بوده لازم است کماکان در فصل گرم سال مدیریت مصرف بهینه آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت مورد توجه باشد.

حاجی بابایی تصریح کرد: اگر چه الگوهای هواشناسی افزایش دمای بالا در تابستان امسال را نشان نمی‌دهد و روند آن ملایم و به طور میانگین بین یک تا ۲ درجه نسبت به نرمال بالاتر خواهد بود اما باید فصل گرم سال را با مدیریت مصرف بهینه آب و انرژی به سلامت پشت سر گذاشت.

وی با بیان اینکه از هفته دوم خرداد ماه روند افزایش دما در استان آغاز خواهد شد و دماها به بالای نرمال خواهد رسید، اضافه کرد: بیشترین افزایش دما را در استان اصفهان در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا نیمه تیرماه انتظار دادیم ضمن اینکه وضعیت دمایی امسال نسبت به سال قبل مساعد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، ال‌نینو (El Niño) یک رخداد اقلیمی کلان است که در اثر رهاشدن انرژی انباشته در جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد اما آثار اقلیمی آن به‌حدی گسترده است که می‌توانند به‌طور غیرمستقیم بر بسیاری از نواحی کره زمین تأثیر بگذارند.

ال‌نینو (El Niño) و لانینا (La Niña) الگوهای پیچیده آب و هوایی و مربوط به تغییرات دمایی در اقیانوس‌های زمین هستند. چرخه اقلیمی این جریان‌ها در اقیانوس آرام و معمولاً در چرخه‌های زمانی دو تا هفت ساله اتفاق می‌افتد.

لانینا، در زبان اسپانیایی به معنی «دختر کوچک» و چرخه مخالف ال‌نینو است. رویداد لانینا نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است. در زمان رخ دادن لانینا زمستان در نیم‌کره جنوبی گرم‌تر از همیشه و در نیم‌کره شمالی سردتر از سال‌های دیگر می‌شود.

چرخه نوسانات جنوبی ال‌نینو (ENSO) به نوسانات دمایی بین اقیانوس و اتمسفر در قسمتی از اقیانوس آرام که روی خط استوا قرار دارد گفته می‌شود. میزان انحراف از این دمای طبیعی می‌تواند تأثیراتی روی فرآیندهای اقیانوسی و در نتیجه اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف زمین داشته باشد.

ال‌نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

ال‌نینو در زبان اسپانیایی به معنی «پسر کوچک» است و اولین بار ماهیگیران حاشیه آمریکای جنوبی در قرن هفدهم میلادی این تغییر آب و هوایی را تشخیص دادند. معمولاً اولین نشانه آغاز ال‌نینو گرم شدن غیرعادی آب اقیانوس است که در اواخر پاییز رخ می‌دهد.

بروز مدهای بلندتر از همیشه و توفان‌های تخریب‌کننده برای کشاورزان نشانه‌های دیگر بروز ال‌نینو است. معمولاً ال‌نینو روی جریان‌های آب و هوایی آمریکای شمالی و غربی و کانادای مرکزی تأثیرگذار است و تأثیرات ثانویه در شمال غربی اقیانوس آرام پدیدار می‌شود و بارش‌های فراوانی به دنبال دارد. در سال‌هایی که جریانات ال‌نینو فعال می‌شود، می‌توان گفت که همه کره زمین تحت تأثیر فعالیت آن از تشدید خشکسالی و گرما گرفته تا بارندگی و وقوع سیل و توفان را کمابیش تجربه می‌کنند.

کد خبر 6108022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      1 0
      آیا اگر با انتقال آب دریای عمان کویرهای ایران را پر از آب کنیم آب و هوای شهرهایی مثل اصفهان که در تابستان مثل جهنم می شود تغییر نخواهد کرد؟
      • دریا IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
        0 0
        خیر. نباید طبیعت ایران را بیش از این دستکاری کنید. این فرضیه که انتقال آب دریا به کویر و ساخت دریاچه مصنوعی سبب شرجی شدن و بارندگی و آبسالی می‌شود، اشتباه است. تالاب‌های طبیعی خشکیده را احیا کنید. ایران هنوز تکنولوژی استفاده از شورابه‌ها و پساب آب شیرین‌کن‌ها را ندارد. اکوسیستم دریا هم نابود می‌شود
    • مرتضی زارع GB ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 0
      6108022 صدرصدایمان دارم به این اتفاقات که در شرف شروع شدن در روی کره زمین است حتمیست ۱۱ 748 این راه اجرایست در استانه دروازه شروع ان هستیم