۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۷

ویژه برنامه پاسداشت زبان فارسی در شبانکاره برگزار شد

ویژه برنامه پاسداشت زبان فارسی در شبانکاره برگزار شد

بوشهر- بخشدار شبانکاره گفت: ویژه برنامه پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی در شبانکاره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم حسینی صبح شنبه در ویژه برنامه پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی در شبانکاره با اشاره به اهمیت زبان فارسی اظهار داشت: فرهنگ ایران شامل مؤلفه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای از جغرافیا، تاریخ، دین، زبان، آداب و رسوم و… بوده که همه ایرانیان و دوستداران زبان فارسی را گرد هم آورده است.

وی گفت: نقش و سهم زبان فارسی و فردوسی در این درآمیختگی، بنیادی و شایسته پاسداشت است.

بخشدار شبانکاره با بیان اینکه زبان فارسی مهم‌ترین مؤلفه هویت ملی ما بوده؛ چراکه متعلق به همه ایران است، افزود: زبان فارسی به عنوان ارکان هویتی و شخصیتی مهم ایرانیان مایه افتخار و سربلندی است که باید بیشتر مورد توجه و مراقبت قرار گیرد و بیش از هزار سال است که زبان فارسی نقش پیوند دهندگی و ایجاد ارتباط عمیق بین ایرانیان را برعهده داشته است.

حسینی با بیان اینکه زبان شیرین پارسی به مدد داشتن بزرگانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی، مولانا، خیام و… توانسته است در این مسیر پر خطر از حوادث روزگار در امان بماند، افزود: آثار این بزرگان در طول تاریخ خوراک روح و روان ایرانیان است.

بخشدار شبانکاره با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حکیم ابوالقاسم فردوسی بیان داشت: معظم له فرمودند «نمی‌دانم شما آقایان چقدر با شاهنامه مأنوسید. من با شاهنامه مأنوسم، حکمت شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکمت اوستایی نیست؛ حکمت قرآنی است، اگر کسی به شاهنامه دقت کند، خواهد دید فردوسی ایران را سروده، اما با دید یک مسلمان؛ آن هم یک مسلمان شیعه. بیان زندگی قهرمان‌ها و پهلوان‌ها و شخصیت‌های مثبت مثل رستم و اسفندیار در شاهنامه، در اندیشه‌های اسلامی ریشه و ظهور و بروز دارد.» عشق به وطن در سایه حکیم ابوالقاسم فردوسی معنا می‌شود، حکیمی که ایرانیت را در کنار اسلامیت قرار داد.

ویژه برنامه پاسداشت زبان فارسی در شبانکاره برگزار شد

حسینی ادب و فرهنگ ایران را مدیون حکیم ابوالقاسم فردوسی دانست و تصریح کرد: در شاهنامه با یک شعر یا غصه روبرو نیستیم بلکه شاهنامه پر از مفاهیم عمیق معرفتی و توحیدی است و همین مساله فردوسی را حکیم کرده است.

حسینی با تاکید بر لزوم تلاش همگانی برای حفظ و ترویج زبان فارسی تصریح کرد: زبان فارسی فقط یک زبان نیست، ریشه در فرهنگ اصیل و هویت ایرانی دارد که باید آن را قدر بدانیم.

وی گفت: زبان فارسی دریچه ورود به فرهنگ ایرانی- اسلامی است و باید آحاد جامعه نسبت به حفظ زبان مادری دغدغه‌مند باشند، حفظ زبان فارسی یک وظیفه برای حفظ اصالت، هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی است و برای حفظ و گسترش زبان فارسی باید بخش‌های مختلف مانند مردم، رسانه‌ها و مسؤولان همراهی کنند.

وی بیان کرد: باید در مکاتبات اداری، مراودات و تفاهم نامه‌ها، زبان فارسی را مورد توجه و دقت قرار داد.

کد خبر 6109823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha